Terve,
Tuli tuossa muutama viikko takaperin hankittua tuollainen 94-vuoden bensaturbo-XM. Citikka on nyt ajettu 220tkm. Uitettu saksasta 2007. Autokauppaa on melko vähän tullut harrastettua, ranskalaisia vielä vähemmän, joten ihmetyksiä on ollut lukuisia; kauko-ohjattava keskuslukitus on aiheuttanut kovemmilla pakkasilla pänvaivaa kerran jos toisenkin, lisäksi hydrauliikat ovat mietityttäneet.
Onhan tuo kyyti aivan mahtava, mutta kuitenkaan se ei ole ehkä niin hyvä kuin kaikesta hypestä olisi voinut päätellä. Herääkin kysymys, olisiko hydraulijärjestelmä huollon tarpeessa? Yön aikana kadulle tippuu muutama tippa hydrauli-nestettä. Vuoto oli tiedossa ja se ei kai noissa mitoissa ole erityisen vakava. Täytyy keväämmällä perhetyä enemmän. Hydrauliikkojen kunnostahan kertoo pumpun "käynnistymistajuus". Näin olen lukenut. Minusta se tuntuu vaihtelevan hyvin paljon. Kun auton käynnistää kylmänä aamuna, kuulee selvästi kuinka pumppu käy useia kymmeniä sekunteja putkeen, sammuu hetkeksi ja käynnistyy uudelleen. Ajossa pumppu käy mielestäni harvemmin. Eli mitä tälle jousitukselle nyt kannattaisi tehdä?
Niin ja kun englanninkielisillä foorumeilla puhutaan "tick" -äänestä, meinataanko sillä nimenomaan pumpun käynnistymistä vai sellaista oikeaa naksahtamista? Olen nimittäin välillä ajaessani kuullut kirjaimellista, hiljaista ja useasti toistuvaa napsuntaa. Liittyykö tämä jousitukseen, vai onko kyse vain jostai ei-niin-relevantista sivuäänestä?
Niin ja vielä, vaikka auto on 94-mallinen, on se ilmeisestikin ei-facelift.
Kaikkea mitä XM:n liittyvää tarpeellista ja tarpeetonta lisäinformaatiota otetaan vastaan!
