Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/3 [ 52 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 21.01.2015 22:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Kuluttajariitalautakunta velvoitti hiukkasloukun poistajalle 3000€:n laskun maksettavaksi. Kyseinen auto meni vaihtoautoksi liikeeseen ja myytiin autoliikkeen kautta seuraavalle omistajalle, jonka ajossa auton moottori hajosi. Auton viimeinen ostaja vaati autoliikettä korvaamaan vahingon, joka taas vaatii korvausta hiukkasloukun poistajalta. Tukkeutuuko moottori ja hajoaa ko. loukun poiston johdosta? Uskallan epäillä. Onkohan jutussa jokin virhe? :?
Lainaa:
Lautakunta päätti, että kauppalain vastaisesti toiminut kuluttaja maksaa autoliikkeelle 3 000 euron korvauksen.

Kiistatapauksessa asiakas luovutti kaupanteossa vaihtoautona avolavadieselin, jonka niin sanottu hiukkasloukku oli otettu pois. Sen vuoksi pakokaasujärjestelmä tukkeutui. Jos noin 500 kilometrin välein epäpuhtaudet dieseleissä polttava järjestelmä ei toimi, syntyy helposti lisävikoja tai koko moottori rikkoutuu.

Autoliikkeen koeajossa hiukkasloukun puuttumista ei havaittu, joten auto päätyi autoliikkeen vaihtoautojen joukkoon ja myytiin uudelle omistajalle. Pian moottori kuitenkin hajosi, ja autoliike teki siihen ison remontin.

Tarkempi selvittely paljasti, että alkuperäinen omistaja oli ollut tietoinen auton viasta. Hän oli käynyt ainakin kolme kertaa toisessa korjaamossa kuittauttamassa vikakoodin pois, mutta ei ollut halunnut korjauttaa itse vikaa.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan kuluttaja toimi vilpillisesti pyrkiessään salaaman vaihtoauton vian, joka ei ollut autoliikkeen todettavissa silloin, kun se otti vaihtoauton vastaan.

http://www.ksml.fi/erikoissivut/autot/r ... ja/1972322



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 21.01.2015 22:47 

Viestit: 5124
En ole ainakaan ikinä kuullut että kuluttajanriitalautakunta suojaisi yritystä/kauppaa, kahden kaupan välistä tai kahden kuluttajan välistä kauppaa. Se pohjautuu kuluttajansuojaan, ei yrittäjänsuojalakia ole eikä lautakunta kai käsittele kauppalain alaisia valituksia?

Toki voi olla että jos kaupan myymään autoon liittyi ondelmia myös, silloin auton arvoa määritellessä tutkitaan myös vaihtoauton arvo, eli molempien autojen arvon määrityksessä on coinut käydä niin että vaihtoautosta on "hyvitetty" enemmän kuin käypä arvo?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 21.01.2015 23:27 
Huuhaahomma tai väärää tietoa.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 21.01.2015 23:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Moottori ei tiedä yhtään mitään koko loukusta joka on pakosarjan jälkeinen osa... Täysin huuhaataa koko juttu.
Olis ihan kiva kuulla MITEN moottori hajosi.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 21.01.2015 23:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Fiksu kauppias.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 22.01.2015 04:14 

Viestit: 624
Kyllä oli fiksu kauppias kun remontoi auton alkuperäiseen kuntoon varusteineen ja maksatutti oikein teon aiheuttajaa, en myöskään tiedä miten hiukkasloukun poisto vaikuttaa poltettavaan seokseen mutta arvaisin et meni laihaksi ja poltti reijät mäntien päälle.

Mitä siitä opimme, ettei ole syytä mennä muuttelemaan tehtaan asettamia juttuja, vaan jos ei halua hiukkasloukkuja on joka tapauksessa parempi hankkia tai ajella vanhemmalla kalustolla.
Uusiin autoihin laitetaan kaikenlaisia jonninjoutavia laitteita autoilijan harmiksi joitten kunnossapidon autoilija maksaa, mutta ojalan laskuopillakin ymmärtää kun ei ole joutavuuksia ei niistä tarvitse maksaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 22.01.2015 05:01 

Viestit: 5124
citax kirjoitti:
...en myöskään tiedä miten hiukkasloukun poisto vaikuttaa poltettavaan seokseen mutta arvaisin et meni laihaksi ja poltti reijät mäntien päälle.
Laihaseos-idea ei päde dieseliin, kun kaikki Dieselit toimii laihalla (Ilmaa otetaan aina täydet ilman kaasuläppää ja dieselin määrä sanelee tehon )Tuskin siellä muuta tukkeutuu kin pakoputki/vaimennin/katti?, mutta eiköhän liki noihin hintoihin pääse noilla uusilla pikkuosillakin: uusi merkki-hiukkassuodatin, uusi YOLYS neste, vianhaku+korjaustyöt+ jotain pientä virityksien korjailuja, ohjelmointia ja mahdollisia muita osia?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 22.01.2015 08:50 

Viestit: 511
Onkohan laitettu peruna tai peräti betonia pakoputkeen? mulla nyt ajettu 70tkm C5 II ilman Eolys nestettä ja mitään vikaa ei ole tullut (kokonaiskilometrit 307tkm). Muutenkin tuon hiukkasloukun tarve meillä suomessa on aika marginaalinen, meillä kun tuo dieselpolttoaine on sen verran puhdasta ettei siitä juuri kunnossa olesassa autossa hiukkasia synny. Tietysti jos jotain rinnan kytkettyä tehoboksia käyttää, niin tilanne on toinen. Olisikohan tässäkin niin? Revitty jollain kiinaviritelmällä isot tehot ja loukku tukkeutunu ja otettu myyntiä varten molemmat pois ja vika (liiallisista lämpökuormista aiheutunut ehtinyt jo muodostua.) ja koneen rikkoutuminen ollut vain ajan kysymys. Itse en noita "bokseja" asentelisi vaan veisin softa muutokseen jolloin kaikki suojaukset noita liiallisia lämpökuormituksia varten olisi kunnossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 22.01.2015 09:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Eipä taida Eolysia olla avolavapakussa, jollei sitten Jumperissa? Ja Citikassakin Eolys on vain apuaine, joka helpottaa polton tapahtumista.

Mutta totta, kolme tonttua ei ole iso raha asentaa uusi dpf merkkiliikkeessä, ajaa softa takaisin, ja ehkä vielä paineanturi vaihtoon? Itse asiassa edes koko 3 k€ ei ole paljoa nykymoottorin kanssa jos sitä joudutaan aukomaan.
Jos taasen ajattelee mitä "pahaa" on teknisesti mahdollista, niin öljyn laimentuma tulee ensimmäisenä mieleen. Mutta sekin vain jos auto yrittää käynnistää polttoprosessia. Nythän ei ole tietoa esim paineantureista, joiden avulla auto valvoo polttoa.

Sinänsä ihan oikein, että autokauppiaan huijauskin on vihdoin saatettu edesvastuuseen. Kästittämätöntä, että kulttuuriimme on kuulunut, että autokauppiasta saa kusettaa ihan miten tahtoo, ja se on itse asiassa kansalaisurheilumuoto. Kuitenkin se osuu lopulta johonkin toiseen autoilijaan.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 22.01.2015 10:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Lieköhän tuo "poisto" tehty vain järjestelmää huijaamalla s.e. se luulee FAP:n olevan puhdas = ei edes yritä poltella enää = ei polton epäonnistumisen vikakoodejakaan. No tuohan on kuin pakkasessa housuunsa kusisi, helpottaa sen hetken, mutta kohta on kahta kauheampi paha edessä. Ei se hiukkasten kertyminen siitä mihinkään lopu ja kun polttoa ei enää tapahdu, niin itsestään selväähän se on että kohta on "filsu" tukossa ja pahimmassa tapauksessa polttaa turbon ja venttiilit siinä samalla :?

Jos taasen poisto on tehty ihan oikeasti koko FAP fyysisesti poistamalla, niin se järjestelmä siitä mihinkään todellakaan tukkeennu, pikemminkin päin vastoin, hengittää vain paremmin. Ja kun diesel on kyseessä, niin mitkään bensan tapaiset seoslaihuudet tms. eivät ole voimassa = moottori ei tosiaankaan voi käydä tälläisen FAP-poiston johdosta kuumana tms 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 22.01.2015 11:51 

Viestit: 1073
Paikkakunta: Turku
Tyypillinen lehtitoimittaja, ei minkäänlaista käsitystä asiasta josta kirjoittaa.



Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu

Assumption is the mother of all fuck ups.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 22.01.2015 12:32 

Viestit: 5858
Paikkakunta: Lahti
Yhden tutun japanilaista laatuautoa, uudempi CRV diesel, myyjäliike korjaili jollain 5000€, ja syynä kanssa taisi olla aiemman omistajan loukkuun liittyvät ropailut, ei mikään ihme jos alkavat haluta aiempia omistajia vastuuseen.

Toi nyt tosin on suositus mut helpottaa riitelyä oikeudessa.

Oon muuten ajatellut pysytellä edelleenkin visusti bensavehkeissä :shock:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 22.01.2015 12:48 

Viestit: 161
Paikkakunta: Jönköping
Eiköhän sieltä ole se loukku poistettu ja ruuvattu ohjelmalla lisää potkua.
Valitettavasti se voimanlisäys, mikä ei ole tehdasasennettu, saattaa tulla kalliiksi.
Turbot on yleensä hieman alimitoitettuja pakopuolelta, jotta heräävät alempaa ja ovat
näin jouhevampia käytössä.
Saattaa tuunaamisen jälkeen kestää pitkäänkin, kun tehoja otetaan ulos hetkellisesti, vaikkapa
ohituksissa. Mutta laitappa jotakin painavaa peräkoukkuun ja ponnista mäkeen tai erehdy
kokeilemaan huippuja, niin alkaa löytyä männänpäällä lämmintä, kun pakolämmöt kipuaa
taivaisiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 22.01.2015 16:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Tää koko homman alku on kuin rikkinäinen puhelin, turha spelulaatio koska faktat puuttuu. Mutta tosiaan ainoa vikamode tässä vois olla tuo että tehoja on ruuvattu laittamalla syöttöä lisää ja ja loukkupurkki poistettu. Yleensä sitten on poljettu sen mukaisesti että mm turbo ottaa nokkaansa kun on ruuvattu. Olen nähnyt turbon jonka turbiini impelleri oli levinnyt liian suurista kierroksista ja alkanut ottaa turbo shroudin kiinni tuhoten koko turbon.
Melko moni Mersukuskikin on kertonyt tehneensä rautakankiavarruksen eli kanki loukun läpi että virtaa paremmin ja mitään ei näy päästöissä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 22.01.2015 19:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Cikatti kirjoitti:
Melko moni Mersukuskikin on kertonyt tehneensä rautakankiavarruksen eli kanki loukun läpi että virtaa paremmin ja mitään ei näy päästöissä.


Juu, ja painetunnistimia joutuu kusettamaan uudemmissa kun tekee kankikepposet.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 22.01.2015 21:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Onko tämä Kuluttajariitalautakunnan kannanotto tulkittava koskemaan myös niitä tapauksia, joissa auton polttoaine/päästöjärjestelmiä ei ole pidetty oikeaoppisesti toimintakunnossa vikojen ilmaannuttua, tai on menty muuttamaan moottorinohjausjärjestelmiä; esim. lastutus, EGR-tulppaaminen ym. tai vikavaloja on sammutettu ilman jatkotoimenpiteitä?

Toisin sanoen, jos auton luovuttaja ei kaupantekohetkellä ilmoita autossa mahdollisesti ilmenneitä vikavalon syttymisiä ja toimenpiteitä niistä auton omistushistoriansa ajalta tai muista muutoksista ko. järjestelmiin uudelle omistajalle, joutuu hän vastuuseen mahdollisista moottori/vaihdelatikkoremonteista hamaan tulevaisuuteen? Ja mikä aika- tai kilometriraja vapauttaa mahdollisista vastuista?

Entä, jos muutokset järjestelmiin tekee ammatinharjoittaja-korjaamo asiakkaan pyynöstä, kenen on vastuu? :roll:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 22.01.2015 21:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
eskere, eikö myyjän mielestäsi tulisi kertoa myymänsä tavaran tunnetuista vioista? Tuollainen vilunkipeli on aina joltain pois.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 23.01.2015 00:15 

Viestit: 161
Paikkakunta: Jönköping
Tämä firma tarjoaa kyseisiä palveluita:
http://www.optimoiautosi.fi/text/details/id/33
Ja ilmoittaa samalla että:Hiukkaussuodattimen poistaminen on kuitenkin laiton toimenpide, jonka jälkeen autosi ei täytä katsastuksen vaatimia vaatimuksia. :?:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 23.01.2015 00:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Missäs vaiheessa kuluttajansuojalautakunta on alkanut ajamaan kauppiaiden etuja? Eikös sen pitäis olla kuluttajansuojalautakunta. Taitaa jutun lähde olla Kauppias Itte..



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 23.01.2015 06:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Eikös se ostaja olekaan kuluttaja?



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 23.01.2015 10:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
retro.tuner kirjoitti:
Tämä firma tarjoaa kyseisiä palveluita:
http://www.optimoiautosi.fi/text/details/id/33
Ja ilmoittaa samalla että:Hiukkaussuodattimen poistaminen on kuitenkin laiton toimenpide, jonka jälkeen autosi ei täytä katsastuksen vaatimia vaatimuksia. :?:



"optimoiautosi" pitäs lukea että "lyhennä moottorisi ikää" ;-)

Tuota, tuolla konttorilla menee katsastuksestä läpi joka päivä auto jonka hiukkasloukku on pois tai siinä on sisällä kangen mentävä reikä ja kaikki auton omistajat eivät tuota edes itse tiedä.
...ja EGR:n tulppaaminen on ollut suosittua jo 30 vuotta.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 23.01.2015 19:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Eiköhän kyseessä ole kuluttajariitalautakunnan päätös uusi omistaja (kuluttaja) vs. elinkeinoharjoittaja (myyjäliike). Fiksu myyjä on sitten vienyt asian eteenpäin auton edellistä omistajaa vastaan näyttönään lautakunnan päätös ja todistelu.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 23.01.2015 20:12 

Viestit: 261
Yhdessä myynti-ilmossa luin, että uuskoppasen Diisseli C5:n EGR on tukittu. Mitähän se tarkoittaa?



Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 24.01.2015 02:36 

Viestit: 239
Tuollaisten firmojen touhu pitäisi lainsäädännöllä kieltää..Menee samaan kategoriaan kuin kiinan xenonit,lastuviritykset sun muut älyttömyydet.Se seikka että katsastuksessa ei huomata poistettuja/rikottuja hiukkasloukkuja johtuu pelkästään siitä että raja-arvot alittuu ilman niitä.Eli koko päästömittaus pitäisi jotenkin muuttaa vastaamaan todellista ajotilannetta.Uudemmissa autoissa ei edes pysty ryntäyttämään moottoria,vaan kierrosluku(auton seistessä paikallaan) on rajattu noin 2000 kierrokseen..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukkasloukun poistajalle 3000€:n lasku
ViestiLähetetty: 24.01.2015 03:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Uudemmissa autoissa ei edes pysty ryntäyttämään moottoria,vaan kierrosluku(auton seistessä paikallaan) on rajattu noin 2000 kierrokseen.."

No, onko mitään järkeä siinä että katsuri polkee kaasua lattiaa vasten päästömittauksessa? Suurin osa autokuskeista ei tee sitä koko elämänsä aikana liikenteessä kuin muutaman kerran vuosikymmenissä. Minä olen kovin nilkka ojossa ajava ihminen mutta, en muista että olisin polkenut lattiaa vasten kuin Citreon GS:ää koska siinä paskassa ne hepat ja vääntö oli aina vasta lattiaa vasten. Kaikki muut laitteet sen jälkeen ovat jääneet polkematta lattiaa vasten. Ja joka tsiisuksun ristuksen katsastustapahtuma dieselin kanssa..... on tehnyt mieli mennä leipomaan katsuria lättyyn mokomasta polkemisesta. Mikä järki? Bensamoottorien päästötesti korkeilla kierroksilla on aina ollut tuo 2000 rpm.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 52 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Masa ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: