|
Kirjoittaja |
Viesti |
bemukka
|
Viestin otsikko: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 23.01.2015 21:43 |
Viestit: 8
|
Moro. Farkkuxsaran takajousitus alkoi parin päivän sisään mennö kovaksi ja lopulta perä vaan pomppi. Takapää oli tontissa ja joustovaraa akselin ja pohjauskumin välille jäi max pari senttiä. Auton sulatus nosti perän takaisin ylös. Muutaman kilsan koelenkillä kaikki ok. Mutta auto seisoi pakkasessa pari tuntia ja sama vika. Auton sulatus ja perä nousi. Nyt alkoi jo koelenkillä kovenemaan. Pakkasta noin 15. Voiko tässä vääntövarsijousituksessa iskunvaimentimella olla jotain tekoa vian kans. Hallissa käytin toista irti ja liikkui kun voimalla puristi. Onko sököt? Vai voiko vääntövarsisystermin laakeriin päästä vettä joka jäätyisi? Tossa ei ollu mitään rasvanippoja laitettu ja mittarissakin on jo 170tkm. Ostanko uudet iskarit vai olisko akseli/laakerit jo lopussa?
|
|
|
|
 |
bemukka
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 24.01.2015 10:03 |
Viestit: 8
|
Eikö kellään ole vastaavasta kokemusta? Jos perä olisi kova normaalikorkeudella niin olettaisin että iskarit jäätyy. Mutta koska perä laskeutuu lähes pohjaan eikä nouse ylös niin eikö se viittaa jousitukseen? Erillisjousituksessahan auto ei laskeudu vaikka iskarin ottaa kokonaan pois. Mutta onko tää sitikan systeemi erillainen, eli iskarikin pitäisi vähän työntää autoa ylöspäin?
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 24.01.2015 11:09 |
Viestit: 624
|
Axussa on ilmeisesti sama taka-akseli tai sama tekniikka, mutta iskunvaimennin ei työnnä ylöspäin vaan vaimentaa molempiin suuntiin tarkoittaa et iskunvaimennin vastustaa liikkumista ylös ja alaspäin.
Viittaa jousiteräksen väsymiseen tuo takapään roikkuminen ja kun lämpimässä takapää nousee normaaliksi mahdollisesti laakerien ahdistukseen? Mutta vääntötankoja voi myös säätää niin et peräpää nousee ylemmäs.
Kannattaisi laittaa ne rasvanipat jotta kerran vuodessa rasvaamalla pysyisi laakerit kunnossa.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 24.01.2015 11:56 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Iskunvaimentimet tsekkaisin ensiksi, on halvempi mahdollisuus olla vialla. Minulla on kokemusta mcphersson-jousituksen kanssa, jossa jousen sisällä oleva iskunvaimentaja jäätyi jousituksen ollessa pohjassa ja palautui vasta lämmittelyn jälkeen.
Irrota iskarit ja laita pakkaseen, testaa sen jälkeen lähteekö liikkumaan käsivoimilla.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 24.01.2015 12:39 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Toinen ääni iskareille. Joskus jäänyt / tullut ajon jälkeen itsellänikin auto alas. Jos irroittelet iskaria, kannattaa se sulattaa ennen irroitusta niin, että joousitus palautuu normiasentoon. On muuten jousen kuorma "avustamassa" irroitusta. 
|
|
|
|
 |
bemukka
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 24.01.2015 12:53 |
Viestit: 8
|
Kiitos vastauksista. Tiedän kyllä iskarin toimintaperiaatteen, mutta ajattelin että onko sitikassa joku omanlainen iskari ja viritys mutta ilmeisesti ei. Tilasin nyt kuitenkin uudet iskarit(kaasut) sekä akselin ripustuksen laakerisarjan molemmille puolille. Pitää laittaa ne rasvanipat samalla kun laakerit vaihtaa. Ja varmaankin samalla on helppo vääntövarsia säätää. Kaippa se sen jälkeen jokusen vuoden kestää.
|
|
|
|
 |
DtiJ
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 24.01.2015 20:41 |
Viestit: 218
|
eskere kirjoitti: Irrota iskarit ja laita pakkaseen, testaa sen jälkeen lähteekö liikkumaan käsivoimilla. Farkkuxsaran takaiskarit on niin jäykät ettei ne juurikaan liiku käsivoimin..
|
|
|
|
 |
bemukka
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 24.01.2015 22:25 |
Viestit: 8
|
DtiJ kirjoitti: eskere kirjoitti: Irrota iskarit ja laita pakkaseen, testaa sen jälkeen lähteekö liikkumaan käsivoimilla. Farkkuxsaran takaiskarit on niin jäykät ettei ne juurikaan liiku käsivoimin.. Ainakii lämpimänä käsin liikkui. Eipä jaksa enää testaillakkaan ku uudet on tulossa.
|
|
|
|
 |
bemukka
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 25.01.2015 12:14 |
Viestit: 8
|
1. Akselitappi rumpujarrut ZX/Xsara/306 129mm Tilasin vielä tuommoset siltä varalta että entiset on kulunu. Lieneekö edes käypäset? Rummut tossa ainakin on. Onko koko akseli eka irroitettava ja sitten vaihdettava? Ei taida paikoillaanollessa onnistua?
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 25.01.2015 13:40 |
Viestit: 2821
|
Ei ole kyllä axun ja saaran taka-akselit samat.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 25.01.2015 14:23 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
bemukka kirjoitti: Tiedän kyllä iskarin toimintaperiaatteen, mutta ajattelin että onko sitikassa joku omanlainen iskari ja viritys mutta ilmeisesti ei. Sitikalla on käytössä muutamaa eri sovellusta iskarille, mutta Xsaran kohdalla kyseessä on aivan tavalliset iskarit. Hydraulijousitetuissa on aivan eri tavalla toteutettu, kuten myös Rättärin vanhempien versioiden kanssa joissa oli sekä kitka- että massaiskarit, ajan saatossa niiden "päivittyessä" tutumpiin putki-iskareihin... Jäätymistä veikkaisin myös, joskus aikoinaan Cortinassa teki tuollaisen tempun toisen etuiskarin kanssa, sisäänjouston vaimennus toimi mutta ulosjouston osuus oli jäässä, jolloin ajaessa hiljalleen kyseinen kulma painui alas pysyen siellä sulamiseen asti. Vaiva poistui tilapäisesti lämmittämällä, lopullisesti vasta iskarinvaihdon jälkeen...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 25.01.2015 14:28 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
jasu kirjoitti: bemukka kirjoitti: Tiedän kyllä iskarin toimintaperiaatteen, mutta ajattelin että onko sitikassa joku omanlainen iskari ja viritys mutta ilmeisesti ei. Sitikalla on käytössä muutamaa eri sovellusta iskarille, mutta Xsaran kohdalla kyseessä on aivan tavalliset iskarit. Hydraulijousitetuissa on aivan eri tavalla toteutettu, kuten myös Rättärin vanhempien versioiden kanssa joissa oli sekä kitka- että massaiskarit, ajan saatossa niiden "päivittyessä" tutumpiin putki-iskareihin... Jäätymistä veikkaisin myös, joskus aikoinaan Cortinassa teki tuollaisen tempun toisen etuiskarin kanssa, sisäänjouston vaimennus toimi mutta ulosjouston osuus oli jäässä, jolloin ajaessa hiljalleen kyseinen kulma painui alas pysyen siellä sulamiseen asti. Vaiva poistui tilapäisesti lämmittämällä, lopullisesti vasta iskarinvaihdon jälkeen... VAG-tuotteella joskus kanssa sama ilmiö, toinen etunurkka tontissa ja ajossa kuin traktori. Sulaminen auttoi, väliaikaisesti, vaimentiemien vaihto pysyvästi.
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
JUKE
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 25.01.2015 22:27 |
Viestit: 266 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Ääni iskareille kyllä niiden laakeriden vaihto onnistuu paikollaankin kun perä on pölkkyjen varassa tarviit vain ison lekan eivät lähde ne vääntösauva kautta kynkät ihan pikku moskalla irti kokemusta on omakohtaisesti.
2CV vm.-70, Aircross vm.-19 ,ex C4 vm.-16, Cactus vm-14 ex, C5 vm.08, BX vm-90 TZI, BX GT projekti,ex C5, ex C-crosser ,ex XM, ex Jumpy, ex Xsara, Kawasaki 1500 Classic Custom
|
|
|
|
 |
bemukka
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 25.01.2015 22:38 |
Viestit: 8
|
kyllä iso leka löytyy.  tarviiko laakerien vaihdossa ottaa jotain huomioon, mitä ei välttämättä tuu mieleen? Vai löytyneekö tohon peräti ohjeet?
|
|
|
|
 |
JUKE
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 25.01.2015 22:47 |
Viestit: 266 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Vääntösauvat kannattaa merkata vaikka pistepuikolla lyödä merkki sauvan päähän ja kynkkään jotta tulisivat samaan kohti kasatessa ja jos haluaa vähän nostaa perää niin niiden merkkien avulla onnistuu paremmin ja kumpaankin sauvaan tulee sama jännitys.
2CV vm.-70, Aircross vm.-19 ,ex C4 vm.-16, Cactus vm-14 ex, C5 vm.08, BX vm-90 TZI, BX GT projekti,ex C5, ex C-crosser ,ex XM, ex Jumpy, ex Xsara, Kawasaki 1500 Classic Custom
|
|
|
|
 |
bemukka
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 25.01.2015 23:06 |
Viestit: 8
|
Voisi pikkasen nostaakkin. Kiitos vastauksesta.
|
|
|
|
 |
DtiJ
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 26.01.2015 14:16 |
Viestit: 218
|
bemukka kirjoitti: DtiJ kirjoitti: eskere kirjoitti: Irrota iskarit ja laita pakkaseen, testaa sen jälkeen lähteekö liikkumaan käsivoimilla. Farkkuxsaran takaiskarit on niin jäykät ettei ne juurikaan liiku käsivoimin.. Ainakii lämpimänä käsin liikkui. Eipä jaksa enää testaillakkaan ku uudet on tulossa. No sitte oot vahvempi kuin minä, koska ostin uudet ja laitoin pari viikkoa sit. Ei ne kyllä liikkunu käsin mihinkään. Ei vanhat eikä uudet. Uudet oli ainakin motonetin HD -malli, en tiedä mitkä ne vanhat oli jotka lähti auton alta pois, mutta varmaan alkuperäiset iskarit, yhtä jäykät kuitenkin. Kyseessä facelift, levyjarru/tcs (vahv takapää?) -malli. Ihmetyksekseni noi uudet iskarit mitä sain oli pikkase pidemmät kuin vanhat, ja auto niillä nousi varmaan jonkun sentin. Ei sinänsä haittaa, ihan hyvä vain. Kantaa ehkä paremmin kuormaa nyt sit. Olikin ennen heti takapää maassa jos jotain pisti peräluukusta sisään.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 26.01.2015 17:08 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
DtiJ kirjoitti: ..... Ihmetyksekseni noi uudet iskarit mitä sain oli pikkase pidemmät kuin vanhat, ja auto niillä nousi varmaan jonkun sentin. Ei sinänsä haittaa, ihan hyvä vain. Kantaa ehkä paremmin kuormaa nyt sit. Olikin ennen heti takapää maassa jos jotain pisti peräluukusta sisään. Iskarien pituus ei autoa nosta, vaan ehkäpä ostit kaasuiskarit joissa on painetta joka nostattaa autosi peräpäätä hieman. Niiden kasaanpainaminen käsipelin on hiukan työläämpää kuin vakioiskarin. Iskarin tulisi olla samankokoinen kuin alkuperäinen, pidempi iskari saattaa kantaa pohjaanjoustoissa, mikä ei ole rakenteille hyväksi. Autosi jousituksen pohjaanlyötikumit on sitä varten, että ne ottavat sellaisen kuorman vastaan, nitä jousitus ei jaksa tehdä. 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
sulo
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 26.01.2015 21:33 |
Viestit: 101
|
Mulla tuossa pihassa myös takapää jumissa (jäässä). Akselia tai iskareita itekkin arvuutellut, jot kumpi? Olin jo ottaa mukaan biltemasta halvat ei vahvennetut, mut sinne vielä jäivät. Faceliftattu saara on pakettiautona ja yksinajellessa varmaan menis noi keveemmätkin iskarit. No katsotaan kuinka siellä käy.
|
|
|
|
 |
bemukka
|
Viestin otsikko: Re: xsaran taka-akseli ja pakkanen Lähetetty: 02.02.2015 22:27 |
Viestit: 8
|
Iskarit vaihdettu ja hyvältä tuntui kun lämpimästä hallista koelenkille ajoi. Mutta kun auto yöpyi pakkasessa niin pehmeys hävisi. Etäisyys maasta takakaareen on noin 55cm. Pohjauskumin ja akselin väliin menee vain yksi sormi joten joustovaraa on vaan pari senttiä... Laakerit jäi vaihtamatta kiireestä johtuen. Taitaa olla pakko vaihtaa. Mitenkä matalalla muiden takakaaret on maasta?
|
|
|
|
 |
|
|