Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: zx nykii
ViestiLähetetty: 17.08.2009 01:09 

Viestit: 2
Mistä alkaisin tutkimisen, 93 zx meinaa nykiä maantie ajossa, ja vähän on sellainen puhditonkin. 1,4 i koneella, on yksipiste ruisku ja katti löytyy. Vikavaloja ei pala, onkohan ominaisuus että käynnistäessä palaa jonkin aikaa, ehkä n 10 sek arviolta ja sammuu pois- lienee ihan normaalia tuo noinkin kauan palaminen, joku volvo tai mb mitä ajanut niin nopeemmin niissä on sammunut.

Auto kyllä käynnistyy kylmänä ja lämpinäkin ihan hyvin, ainut oire on tuo nykiminen ja vähän voimattomuus. Ilman putsari oli ok, tulpat melkein uudet on ja hyvät, niissä näyttää että kävisi laihalla seoksella. Samoin vähän aikaa sitten katastus päästöt oli kerralla ok, kuin uudessa autossa jota vähän ihmettelin että niinkin huippu arvot oli kaikki. Ajettu kuitenkin n 250 tkm jo, kone kyllä hyvä noin muutoin vieläkin.
Tulpan johtoja mittailin ja yhden uusin, oli liikaa vastusta, muut vaikutti hyvältä, mutta eipä se yksikään silti mitään vaikuttanut.

Missä tuossa on esim ruiskun lämpö tunnistin jos se vaikka antaa vääriä arvoja ja laihalle vetää seokset? Tai onko jotain tyypillistä mitä pitää katsoa?

Mitä on ne kaksi venttiiliä siinä vänkärin puolen lokasuojassa kone pellin alla, tyhjäkäynnillä nakuttaa auki kiinni ainakin toinen niistä, kummasti putki menee niissä sillai että ovat peräkkäin samassa letkussa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: zx nykii
ViestiLähetetty: 24.08.2009 11:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 85
Paikkakunta: Jyväskylä
Nuo kaksi purnukkaa ovat ns. purge valve's = aktiivihiilisuodattimen magneettiventtiilit (1 tai 2 kpl)
Liittyvät polttoainekaasujen paluukierrätykseen = suljettu kierto.

1.9 volcanessa se moottorin lämpötunnistin on merkitty vihreällä renkaalla anturissa ja on aika lähellä termostaattia mootorin kyljessä. Omassa 1.9:ssä tuo moottorin merkkivalo on palanut viimeiset
satatuhatta km, ja silti kone on pelannut. Vikakooditkin 31 ja 52 ovat selvillä mutta syytä mistä johtuu ei ole. Kaikki anturit mitattu, ok paitsi moottorin vauhtipyöräanturi (arvo 549 ohmia vaikka
pitäisi olla 345 ohmia). Kone pelaa muuten hyvin, mutta mitä nyt tyhjäkäynti seilaa 900-1100 kierroksen väliä. Johdot ja maadoituksetkin on tutkittu+korjattu moneen kertaan.

Olisikohan tämä ns. ominaisuus ...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: zx nykii
ViestiLähetetty: 24.08.2009 13:16 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tutkipa joutokäynnin lisäilmaventtiili, joutokäyntimoottori, tai mikä lie. Voipi jumitella. Huolto-ohjeita haulla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: zx nykii
ViestiLähetetty: 25.08.2009 13:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 85
Paikkakunta: Jyväskylä
Ko. mallissa on vain lisäilmaventtiili (motronic m1.3 ruisku) ja on vaihdettu ja testattu autodata kirjan ohjeiden mukaan. Ko. autodata kirjasta, jotaa löytää esim. kirjastoista löytyy erinomaiset ohjeet eri sitikkamalllien elekteroniikan testaukseen.
Alkuperäisen venttiilin jouduin vaihtamaan kun oli venttiiliin rungossa murtuma ja välys venttiilin välissä oli liian suuri.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Autodata ote
Citroen_ZX_MotronicMp13_04_768_1024.jpg
Citroen_ZX_MotronicMp13_04_768_1024.jpg [ 99.63 KiB | Katsottu 3850 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: zx nykii
ViestiLähetetty: 25.08.2009 13:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 85
Paikkakunta: Jyväskylä
Tässä vielä "reaalikuvat" lisäilmaluistista.


Liitteet:
Img_5577_768_1024.jpg
Img_5577_768_1024.jpg [ 107.83 KiB | Katsottu 3796 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Lisäilmaluisti koossa ja purettuna
Img_5576_768_1024.jpg
Img_5576_768_1024.jpg [ 88.64 KiB | Katsottu 3788 kertaa ]
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: