|
Kirjoittaja |
Viesti |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 26.01.2015 03:23 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Niin se oli kallistakin...jos pyytäisi vain kympin litra ja alkuperäinen suodatin kaupan päälle.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 26.01.2015 15:40 |
Viestit: 982
|
Onkohan ne uuden auton ensiasennusöljyt ja suodatin ihan tavallista tavaraa? Jos vaikka öljyssä on jotkut uuden koneen erikoismausteet mukana niin silloin saattaisi olla tarpeen pitää ne käytössä "jonkin aikaa". Tai sitten vaihtaa samanmoiset tilalle.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 26.01.2015 17:47 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
IJN kirjoitti: Onkohan ne uuden auton ensiasennusöljyt ja suodatin ihan tavallista tavaraa? Jos vaikka öljyssä on jotkut uuden koneen erikoismausteet mukana niin silloin saattaisi olla tarpeen pitää ne käytössä "jonkin aikaa". Tai sitten vaihtaa samanmoiset tilalle. Tässä on hyvä vastine joka myöskin kannattaa huomioida. En kyllä vieläkään alkaisi "koneistuslastuja" metsästämään uuden auton moottorista. Saattaapi myös olla, että vielä nykyäänkin sekä moottorin öljypohjassa että vaihteiston öljytilassa on mangneetit ihan noita lastuja varten. En tiä ko en ole yhtään uuden caktuksen konetta (vielä) purkanut. Täytyy selvittää asiaa oikeilta asiantuntioilta. Tehtaalta ainakin asiaa voivat valoittaa.
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 26.01.2015 17:48 |
Viestit: 909
|
IJN kirjoitti: Onkohan ne uuden auton ensiasennusöljyt ja suodatin ihan tavallista tavaraa? Jos vaikka öljyssä on jotkut uuden koneen erikoismausteet mukana niin silloin saattaisi olla tarpeen pitää ne käytössä "jonkin aikaa". Tai sitten vaihtaa samanmoiset tilalle. Jos siinä öljyssä jotain erikoista on, niin se on halpaa ja huonoa.
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 26.01.2015 17:58 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Tänään juttelin Vehon huollon kuninkaan kanssa aiheesta. Oli vahvasti sitä mieltä että hössötän turhaan ja ihan hyvin voi ajaa 25000km tehtaan asennusöljyillä. En puhalluttanut vaikka mieli teki. Toki myönsi, että on moottorin kannalta parempi jos vaihdan, mutta kuitenkaan ei tarvitse koska huolto-ohjelma ei sano niin. Öljypropussa ei ole mitään magneettia, eikä se alumiinikoneessa kauheasti auttaisikaan.
Öljy on ihan sitä samaa Totalia mitä sinne laitetaan huollossakin, itse suodattimessa ja öljyssä ei ole mitään erikoista. Joskus kauan sitten oli kuulemma ensiasennusöljy erikseen, joka oli pesevämpää kuin normaali öljy. Myönnettiin että öljyn voi vaihdattaa missä vain ja vaikka itse jos säästää kuitit siitä mitä öljyä on koneeseen laitettu. Se ei lain mukaan enää saa vaikuttaa tehdastakuuseen, mutta mutta...
Hauskana yksityiskohtana minulle kerrottiin, että koritakuu raukeaa jos vaihdan öljyt itse. Tässä vaiheessa ei enää tarvinnut edes puhalluttaa. Kiitin ajasta ja päätin lähteä toisaalle. Jäi harmittamaan kun en pyytänyt ihan omin sanoin kuvailemaan mikä ottomoottori on...
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
JUKE
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 26.01.2015 18:30 |
Viestit: 266 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Citix on ihan valtuutettu citikan huoltopaikka Mikkelissä ja antavat alennusta kun on Citroenkerhon jäsen. Ja vaikka asunkin 500 km päässä niin huollatan siellä kun on aika tiheään siellä käyntiä.
2CV vm.-70, Aircross vm.-19 ,ex C4 vm.-16, Cactus vm-14 ex, C5 vm.08, BX vm-90 TZI, BX GT projekti,ex C5, ex C-crosser ,ex XM, ex Jumpy, ex Xsara, Kawasaki 1500 Classic Custom
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 26.01.2015 19:12 |
Viestit: 5857 Paikkakunta: Lahti
|
idefix kirjoitti: Tässä on hyvä vastine joka myöskin kannattaa huomioida. En kyllä vieläkään alkaisi "koneistuslastuja" metsästämään uuden auton moottorista. Saattaapi myös olla, että vielä nykyäänkin sekä moottorin öljypohjassa että vaihteiston öljytilassa on mangneetit ihan noita lastuja varten. En tiä ko en ole yhtään uuden caktuksen konetta (vielä) purkanut. Täytyy selvittää asiaa oikeilta asiantuntioilta. Tehtaalta ainakin asiaa voivat valoittaa. Samat asiantuntijat oli vakaasti sitä mieltä ettei esim AL4 vaihteistoon tarvitse ikinä sen käyttöaikana vaihtaa öljyjä vaan ne kestää kevyesti koko vaihteiston eliniän, kuten varmasti kestääkin, joka ei tosin ole välttämättä kovin pitkä 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 26.01.2015 20:34 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
Tämä on melko surrealistista, mistä löysit Vehon asiantuntijan joka on sukua idefixille? 
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 26.01.2015 21:07 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Palloidiootti kirjoitti: Tämä on melko surrealistista, mistä löysit Vehon asiantuntijan joka on sukua idefixille?  Vaikka mun sukulaisuussuhteet eivät pätkääkään kuulu tän palstan asioihin, niin olen silti ylpeä että tosiaan sukulaisiani on sekä vehon että monen muun tämän maan johtavien maahantuojien ym palveluksessa. "minä kuljetan" Vaasalaiset vikisee. 
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 26.01.2015 21:50 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Huikko kirjoitti: ei tarvitse koska huolto-ohjelma ei sano niin. En ole varma, mutta luulen ettei minkään henkilöauton huolto-ohjelmaan kuulu laturin hiilien tarkastus. Tarkoitus on ajaa kunnes lataus lakkaa toimimasta, jolloin auto viedään hinurilla korjaamolle tai romukouralla murskattavaksi.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 26.01.2015 22:07 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Tuosta huikon kirjoituksesta meni oikein suupielet korviin "teki mieli puhalluttaa" Aika harva auton omistaja lähestyy merkkiliikkeen huoltoa alkometri taskussaan Se että huoltoon autoaan vievä asiakas saattaa joutua puhallustestiin matkalla huoltoon on ihan ok, mutta jos ruvetaan vaatimaan noiden tyyppien puhallutusta siellä liikkeessä alkaa kyllä haiskahtamaan jo yber ylireagoinnilta. Vähän niinkuin etsiminen koneistuslastuja 2 tkm ajetuista öljyistä. Sitäpaitsi, onkohan kellään yksityishenkilöllä oikeutta vaatia puhalluskoetta ? vaikka olisi kalibroitu dräger taskussa. 
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 27.01.2015 00:27 |
Viestit: 5857 Paikkakunta: Lahti
|
idefix kirjoitti: Sitäpaitsi, onkohan kellään yksityishenkilöllä oikeutta vaatia puhalluskoetta ? vaikka olisi kalibroitu dräger taskussa.  On, ei tosin ole pakko puhaltaa koska liittyy ennakoivaan valvontaan jota taas vaatii ihan viranomainen.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Senna
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 29.01.2015 14:53 |
Viestit: 21
|
ilman muuta vaihtaisin uuteen autoon öljyt muutaman tonnin jälkeen. Nykysinkin dieselissä 20tkm huoltovälillä vaihdetaan öljyt kymppitonnin välein. Näin entisenä mersumiehenä oppineena... siis öljyt ja suodatin / 10tkm ja normaali huolto / 20tkm.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 29.01.2015 21:32 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Tähän asiaan olen nyt pyytänyt ystäviltäni Tuulilasi lehden tekniikan toimittajilta virallista kommentointia aiheesta. Katsotaan mitä saadaan aikaiseksi ns: asiantuntioiden suulla. Tekniikan maailama ja tuulilasi lehti julkaisuna kattavat kertomuksinaan painoarvoltaan melkoisen lisämausteen aiheeseen. Julkaisen raportin tuonnempana, kunhan ensin ehtivät laittaa virallisen vastineen asiasta. Ossi Oikarainen, tiimeineen antaa meille virallisen totuuden asiaan. Tässä on vielä sellainenkin lisäseikka, kuin auton takuu. Niin caktuksessa kuin muissakin nykyautoissa on tietokonepohjainen keskusyksikkö joka kertoo millon autoon on tehty mitäkin. Esim volvoon jos vaihdat öljyt itse ei auto käynnisty ennen kuin se kuitataan tietyllä koodilla.Lieenekö tuossa rumiluksessa (caktus) vastaavaa systeemiä Toisaalta, minua ei hetkauta yhtään jos joku vaihtaa öljyt vaikka joka tankkauksen yhteudessä. Puutuin asiaan vain siksi että ei kaikki ihmiset nyt kuvittele rikkovansa autojaan jos eivät noudata huikon mallia.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 29.01.2015 21:51 |
Viestit: 5857 Paikkakunta: Lahti
|
idefix kirjoitti: Esim volvoon jos vaihdat öljyt itse ei auto käynnisty ennen kuin se kuitataan tietyllä koodilla. Onkos siellä anturi öljypropussa vai mistä se tietää että öljyt on vaihdettu, ja saako niihin enää lisätäkään muualla kuin valtuutetussa huollossa 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 29.01.2015 23:22 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Xari kirjoitti: idefix kirjoitti: Esim volvoon jos vaihdat öljyt itse ei auto käynnisty ennen kuin se kuitataan tietyllä koodilla. Onkos siellä anturi öljypropussa vai mistä se tietää että öljyt on vaihdettu, ja saako niihin enää lisätäkään muualla kuin valtuutetussa huollossa  Se on juurikin näin , öljyn määrästä menee koko ajan infoa tietokoneelle. Ja kun öljyt lasketaan autosta ulos niin sen määrää tarkkailee kokoajan ohjelma joka on ohjelmoitu tietokoneelle. Suomeksi sanottuna. Jos ölhyt tiputtaa autosta niin auton järjestelmä ymmärtää että nyt on öljyä liian vähän ja boxi lukitsee käynnistyksen. Siksi et voi tehdä sitä hommaa enään noin vain tee se itse miehenä, siihen tarvitaan koodit ja noista taas jää jälki koneelle joilla sitten voidaan tarkistaa kuka onkaan autoa räpelöinyt. Huikko voi ihan vapaasti vaihdella öljyjä kuinka usein haluaa, tai kaikki muutkin saman katsantokannan omavat. Mutta ei pidä sitten ruikuttaa jos ei takuu korvaakaan enään mahdollisten vaurioiden seurauksia.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 30.01.2015 00:38 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Ompas taas öge-keskustelut, surrealistista todella Tehdas laittaa TIETENKIN ensiasennusöljynä halvinta kuraa ja mitä tulee magneetti-tulppiin, öööh niitähän ei näe enää juuri edes 20 vuotta vanhoissa autoissa. Moottorissa on hyvin usein vain se tulppa mutta ei siinä ole magneettia. Muuten, ihan kuriositeetin vuoksi kun tehtaalta tulee lentokone operaattorille jossa on moottorissa erityisen krouvisti valmistettuja laakereita ja rataspintoja ja moottorin hinta on 3 miljoonaa euroa niin arvatkaas onko niissä mitään erikoisöljyjä sisällä saati että olis aidosti markkinoiden parasta ögeä... No ei ole. Joka kerta kun operaattori on itse valinnut öljyn myöhemmin johonkin parempaa niin vaurioit ovat vähentyneet, huomattavasti. Hitsi, provosoiduin, öööö, tuo kaiken peen jauhannan multi-kuningas.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 30.01.2015 07:24 |
Viestit: 725
|
Auto tunnistaa öljymäärän virrattomana? Ja vielä sen että se kävi hetkellisesti nollassa?  Onpas autot kehittyneet viime vuosina.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 30.01.2015 09:26 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Janne L kirjoitti: Auto tunnistaa öljymäärän virrattomana? Ja vielä sen että se kävi hetkellisesti nollassa?  Onpas autot kehittyneet viime vuosina. Otin esimerkin Volvosta joka on tekniikkaa käyttänyt jo vuosia. Ei citroen vehkeissä tällaista vielä tunneta. Autossa on "virta" päällä jatkuvasti niin kauan kuin akku tahi muu virtalähde kytketään pois päältä joten se tietokone naksuttelee ihan omia aikojaan koko ajan. Näin on myös citroenissa. Vaikka jätät autosi seisomaan kuukaudeksi, niin se elää omaa elämäänsä koko ajan ja käyttää virtalähdettään ylläpitotoimintoihin. Cikatin heittoa en nyt viitsi analysoida, mutta kehoitan häntäkin avaamaan yhden nykyaikaisen moottorin (autosta) ja huomaat että kyllä niissäkin pienhiukkas talteenotto on. Nyt puhun nimenomaan AUTOISTA en lentokoneista, vaikka sitikka usein leikkisästi määritellään lentokorkeuden perusteella miellyttäväksi maa alukseksi.
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 30.01.2015 12:46 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Teuski kirjoitti: Pienhiukkasten talteenotto joo, FAPiksikin kutsutaan, mutta mites se öljyihin liittyy?  Moottorin painevoitelujärjestelmässä on suodatin, jonka tarkoituksena on hiukkasten erottaminen ja voi sitä talteenotoksikin kutsua, ainakin enemmän kuin pakokaasuhiukkasten talteenottoa. 
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 30.01.2015 18:48 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Palasin hetkeksi tähän ulottuvuuteen ja aivoni varasivat ajan öljynvaihtoon France-Moteurista. Päätin myös huollattaa autoni siellä ja pyyhkiä Vehon mielipiteillä tehdastakuun säilymisestä vaikka sitä kuuluisaa persettä.
Haluan että autoni pysyy kunnossa ja sitä huoltaa asiantunteva mekaanikko.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 30.01.2015 19:25 |
Viestit: 5857 Paikkakunta: Lahti
|
idefix kirjoitti: Otin esimerkin Volvosta joka on tekniikkaa käyttänyt jo vuosia. Ei citroen vehkeissä tällaista vielä tunneta. Autossa on "virta" päällä jatkuvasti niin kauan kuin akku tahi muu virtalähde kytketään pois päältä joten se tietokone naksuttelee ihan omia aikojaan koko ajan. Näin on myös citroenissa. Vaikka jätät autosi seisomaan kuukaudeksi, niin se elää omaa elämäänsä koko ajan ja käyttää virtalähdettään ylläpitotoimintoihin. Hämmästyttävää kyllä mutta se Volvokin on käyttänyt PSA:n dieseleitä vuosikausia 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 30.01.2015 21:13 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Xari kirjoitti: Hämmästyttävää kyllä mutta se Volvokin on käyttänyt PSA:n dieseleitä vuosikausia  Ei taas olisi ollenkaan hämmästyttävää, jos jonkun kyllämnäätiijän-persoonan sukulainen, etunimikaima, kalakaveri tai kohtalotoveri olisi töissä Volvoihin liittyvässä organisaatiossa ja tällä perusteella ne olisivat aivan eri moottoreita alkaen materiaaleista ja päättyen valmistustarkkuuteen.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Cactus Vti82 (EB2F) ensihuolto? Lähetetty: 30.01.2015 21:40 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Les Excentriques kirjoitti: Xari kirjoitti: Hämmästyttävää kyllä mutta se Volvokin on käyttänyt PSA:n dieseleitä vuosikausia  Ei taas olisi ollenkaan hämmästyttävää, jos jonkun kyllämnäätiijän-persoonan sukulainen, etunimikaima, kalakaveri tai kohtalotoveri olisi töissä Volvoihin liittyvässä organisaatiossa ja tällä perusteella ne olisivat aivan eri moottoreita alkaen materiaaleista ja päättyen valmistustarkkuuteen. Tämän voi aina tarkistaa asiantuntijoilta.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
|
|