|
Kirjoittaja |
Viesti |
Gallialainen
|
Viestin otsikko: XM V6 Y4/-96 moottori sammuu "valoihin tullessa" Lähetetty: 16.02.2015 16:15 |
Viestit: 50
|
Terve moro,
Taidan olla ahkerin XM:n vikojen kyselijä. Kun juuri löytyi vika kampiakselin asentoilmaisimen johdon hankautumisesta, niin taas moottorin käyntihäiriö. On jo 3 kertaa sammunut moottori, kun olen hiljentänyt vauhtia valoihin tai risteykseen tullessa. Kerran lähti uudelleen heti startista käyntiin ja pari kertaa on pitänyt nostaa konepelti ja sitten on taas käynnistynyt. Ilmiö on tosi fittimäinen jos on kaistalla paljon liikennettä.
Kokeilin pihassa koneen käydessä kaikkia mahdollisia releitä, johtoja ja antureita liikuttelemalla etsiä vikaa, mutta ei vaan sammunut kone. Korotin tyhjäkäyntinopeutta 300 kiekkaa ja äskeisellä kaupunkimatkalla ei sammunut. Muuten toimii hienosti. Ja omat vitsit on taas vähissä. Luulisin, ettei vikapistokkeestakaan saada koodia, ainakaan ellei vika ole päällä. Nimismiehen kiharat tai tärinät eivät käyntiin vaikuta, eikä mitään vikavaloa syty tauluun, kun sammuu. Kokeilen vielä tuleeko tulppiin kipinää vaikka huomenna.
Starttitunto on sama, kuin jottei "tulppiin ei tule kipinää" tai " ei saa polttoainetta" Pyörittää kyllä niin pirusti. Normaalisti käynnistyy kun vilauttaa avainta startti- asennossa. Avaimen pieni liikuttelu ei vaikuta käynnin aikana.
Jospa asioista jotain tietävät taas viitsisivät kertoa, mitä voisi tehdä tai yrittää. Kiitoksia.
Lupaan kertoa, mikä oli vikana jos/kun löytyy.
Sitikat: 2CV AZ -60, 2CV6 -70, CX 20 TRE -84, XM V6 Excl. -96
|
|
|
|
 |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Re: XM V6 Y4/-96 moottori sammuu "valoihin tullessa" Lähetetty: 17.02.2015 23:29 |
Viestit: 199
|
ääni polttoainepumpulle tankin sisällä.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM V6 Y4/-96 moottori sammuu "valoihin tullessa" Lähetetty: 17.02.2015 23:54 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Lisäilman luisti tekee tuota myös. Luisti on ihan kaameessa talkkunassa. Kaiva se esiin siltä ahtaimmasta paikasta ja liota vaikka löpössä ja lirputa sitä luistia samalla kunnolla kuin uittelet löpössä. Näyttänee tuolta ja sijaitsee konehuoneen noin rh yläkulmassa mutta hieman pintaa syvemmällä. Muistaakseni.
Liitteet: |

Luisti.JPG [ 15.08 KiB | Katsottu 9979 kertaa ]
|
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: XM V6 Y4/-96 moottori sammuu "valoihin tullessa" Lähetetty: 18.02.2015 00:06 |
Viestit: 725
|
Miten nostit tyhjäkäyntinopeutta? Se ei ole säädettävissä. Tarkista virrantuotto, akku ja napojen liitokset.
|
|
|
|
 |
DSMarko
|
Viestin otsikko: Re: XM V6 Y4/-96 moottori sammuu "valoihin tullessa" Lähetetty: 19.02.2015 10:13 |
Viestit: 257
|
Ainakin Xantiassa (1,8 16v) sammumisen valoihin tullessa/tyhjäkäynnin häviämisen aiheutti tyhjäkäynnin askelmoottorin takeltelu. Pysyi vain kaasulla käynnissä. Jos laski valoihin vapaalla, sammui.
Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99. (Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
|
|
|
|
 |
Prof. Dr. Holzauge
|
Viestin otsikko: Re: XM V6 Y4/-96 moottori sammuu "valoihin tullessa" Lähetetty: 19.02.2015 11:46 |
Viestit: 165 Paikkakunta: Tampere
|
Lisäksi ex-Xantiassani (tosin 1.8i 16v, Boschin moottorinohjaus, kuten taitaa olla V6:ssakin?) ajonopeusanturin kontaktiongelma sotki myös tyhjäkäynnin ja aiheutti sammahtelua tuollaisissa tilanteissa.
C5 II 3.0 V6 Break ex: Xantia I 1.8i 16v Berline
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: XM V6 Y4/-96 moottori sammuu "valoihin tullessa" Lähetetty: 19.02.2015 14:02 |
Viestit: 725
|
Prof. Dr. Holzauge kirjoitti: Lisäksi ex-Xantiassani (tosin 1.8i 16v, Boschin moottorinohjaus, kuten taitaa olla V6:ssakin?) ajonopeusanturin kontaktiongelma sotki myös tyhjäkäynnin ja aiheutti sammahtelua tuollaisissa tilanteissa. Taitaa olla Bendix-Fenix 3B tai 4. Korjaan; Tyhjäkäynti on säädettävissä kaasuläpän asennolla mutta järjestelmä säätää sitä itse, joten siihen ei pidä koskea.
|
|
|
|
 |
Gallialainen
|
Viestin otsikko: Re: XM V6 Y4/-96 moottori sammuu "valoihin tullessa" Lähetetty: 19.02.2015 20:41 |
Viestit: 50
|
Kiitos mielenkiintoisista vastauksista. Pari vastausta: Kokeilin sitä tyhjäkäynin nostamista, mutta niin kuin kerroitte, niin eihän se tahdo miksikään muuttua. Palautinkin vaijerin entiseen lovensa. Niinpä olen pitänyt pientä kaasua päällä jalalla "valoihin" tai risteykseen tullessa.
Ajoin eilen n. 100 km ja "ilmiö" tuli esiin eka kerran isommassa , n. 70 km/h, nopeudessa ja tänäänkin auton liikkuessa n. 40 km/h. Molemmilla kerroilla mylly oli jonkun 2-3 sekunnin kuolleena, mutta sitten itekseen taas tuli henkiin ja toimi täydellisesti kymmeniä kilometrejä. Kaasupoljin oli tuolloin ainakin vähän painettuna. Pysäytyksissä ei ole nyt ilmennyt sammumisia.
Tuon Cicatin ilmoittaman puhdistuskohteen sijainti jäi vähän epäselväksi, en ainakaan kerralla löytänyt. siis oikealla, rh, ? Näkeekö päältä katsottuna?
Polttoainepumpun luulisi toimivan, kun antaa jopa 20 litran kulutusta nikottelematta, mutta jos se sitten olisikin niillä pienemmillä kierroksilla -ko? Tässä ei ole löytynyt bensasuodatinta niin mistään. Esim sitä "puolen litran" vetoista, joita löytyisi sinne tankin paikkeille.
Katselin noita antureita ym. sytytyspuolen krääsää, josta osa on aika halpaa ja saatavissa Motonetistäkin eräitä. Jostain kuullu, että myllyn päällä olevat siniset anturit voisi irroittaakin, tietsikkasaisi vaan vähän väärää infoa.
Siis mitkä säätö ja el- osat ja missä järjestyksessä vaihtaisitte? Pa- pumpun voi mittauttaakin ja liitokset tarkistaa. En tiedä, mitkä noista osista on vielä alkuperäisiä.
Tässähän taas kysymys poikineen. Kiitos mielenkiinnosta ja hyvääillan/päivän jatkoa. Paha, kun vika ei jää pääälle, mutta paha sekin jos jää jollain matkalla vaikka lentokentälle (jota ei sentään ole tiedossa).
Sitikat: 2CV AZ -60, 2CV6 -70, CX 20 TRE -84, XM V6 Excl. -96
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: XM V6 Y4/-96 moottori sammuu "valoihin tullessa" Lähetetty: 19.02.2015 21:08 |
Viestit: 1721 Paikkakunta: Parainen
|
Sammuuko myös reippaammin peruuttaessa vai vaatiiko sen tyhjäkäynnin kaverikseen? Meinaan, jos konehuoneen sisukalujen nyökkäys eteenpäin jarruttaessa aiheuttaa jonkun katkoksen.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: XM V6 Y4/-96 moottori sammuu "valoihin tullessa" Lähetetty: 19.02.2015 21:52 |
Viestit: 725
|
Tarkista pa-pumpun rele ja sen kanta ensimmäiseksi. Onko akun kengät alkuperäisiä tinapuristusliitoksellisia?
|
|
|
|
 |
Gallialainen
|
Viestin otsikko: Re: XM V6 Y4/-96 moottori sammuu "valoihin tullessa" Lähetetty: 19.02.2015 22:25 |
Viestit: 50
|
Pari vastausta: Mitkään isotkaan tärinät tai nykäykset eteen tai taaksepäin ei aiheuta mitään. Yritin käydä kaikki moottoritilan johtimet läpi vähän rajustikin, ei vaikutusta, ts. kone ei sammunut. Sulakkeetkin ym koputeltu. Nyt viimeksi ilmeni 70 km/h vauhdissa sileällä asvaltilla ja korjaantui melkein samalla, eli jatkoi taas käyntiään.
Tarkistan sen pa- pumpun releen ja kannan, kunhan ennätän, ehkä jo huomenna, kiitos vinkistä. Akun kengät OK ja akkukin on vain 7 kk vanha ja hyvä (Trane).
Sitikat: 2CV AZ -60, 2CV6 -70, CX 20 TRE -84, XM V6 Excl. -96
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: XM V6 Y4/-96 moottori sammuu "valoihin tullessa" Lähetetty: 19.02.2015 22:43 |
Viestit: 725
|
Akun kengät on todellakin vain ok jos ne on alkuperäiset - taitaa muuten olla lyijyiset. Puristusliitos löystyy ajan myötä etkä sitä pysty näkemään. Kannattaa joka tapauksessa uusia ne.
|
|
|
|
 |
Prof. Dr. Holzauge
|
Viestin otsikko: Re: XM V6 Y4/-96 moottori sammuu "valoihin tullessa" Lähetetty: 20.02.2015 09:10 |
Viestit: 165 Paikkakunta: Tampere
|
Janne L kirjoitti: Taitaa olla Bendix-Fenix 3B tai 4. Ai niin, 1996 oli kai vielä ZPJ-koneet. ES9:t olivat mielessäni...
C5 II 3.0 V6 Break ex: Xantia I 1.8i 16v Berline
|
|
|
|
 |
Gallialainen
|
Viestin otsikko: Re: XM V6 Y4/-96 moottori sammuu "valoihin tullessa" Lähetetty: 21.02.2015 16:08 |
Viestit: 50
|
Löytyi valoa tunnelin päässä. Kävin noita releitä, liitoksia ja kosketuspintoja urakalla läpi ja siirryin rajumpaan johtojen vääntelyyn moottorin käydessä ( tuli nimittäin tänään 2 kertaa esiin liikenteessä 10 km matkalla, mutta lähti siitä taas käyntiin, kun piti vaihteen päällä).
Käytin siis pihassa moottoria ja samalla vääntelin mm. sytytyksen herätinanturin johtoja, jolloin kone sammui. Otin liittimen ja anturin irti ja työntelin johtimia anturille tulevaan 7- reikäiseen sisemmälle, sikäli kun siitä mitään apuja olisi. Kone lähti käyntiin, eikä mylly enää johtojen lievästä liikuttelusta sammunut. Pitää arkipäivänä vielä katsoa asia uudestaan ja ehkä tuon 25 e anturin voisi Motonetista hankkia ja vaihtaa entisen tilalle.
Palaan asiaan, jos vika vielä ilmenee. Kiitos tähänastisesta ja hyvää päivän jatkoa. t. gallialainen
Sitikat: 2CV AZ -60, 2CV6 -70, CX 20 TRE -84, XM V6 Excl. -96
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM V6 Y4/-96 moottori sammuu "valoihin tullessa" Lähetetty: 22.02.2015 00:42 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
No vau, mahtavaa. Onko kyseessä anturi siinä imusarjan alkupään lähellä, laatikon ja koneen yhtymäkohdassa? Mainitsemani joutokäyntiluisti löytyy seuraamalla ilmsn putsarista lähtevää ohempaa letkua. Mötikkä on koneen oikessa laidassa, takana, ahtaasti.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM V6 Y4/-96 moottori sammuu "valoihin tullessa" Lähetetty: 22.02.2015 14:58 |
Viestit: 3151 Paikkakunta: Korpilahti
|
Gallialainen kirjoitti: Käytin siis pihassa moottoria ja samalla vääntelin mm. sytytyksen herätinanturin johtoja, jolloin kone sammui. Otin liittimen ja anturin irti ja työntelin johtimia anturille tulevaan 7- reikäiseen sisemmälle, sikäli kun siitä mitään apuja olisi. Kone lähti käyntiin, eikä mylly enää johtojen lievästä liikuttelusta sammunut. Pitää arkipäivänä vielä katsoa asia uudestaan ja ehkä tuon 25 e anturin voisi Motonetista hankkia ja vaihtaa entisen tilalle. Se on sytytyksen vahvistin, ei anturi. Ja paremmin tietävät/enemmän kokeneet ovat mainitteet ettei ZPJ haluaisi kunnolla toimia tarvikepalikalla, vain Boschilainen toimisi sekä hyvin että luotettavasti... Tämä siis, jos nyt Motonettiläisen korvaavan palikan siihen laitat, niin et suotta ihmettele kummallista käytöstä... Ja sit muistetaan, että Motonet ei itse taaskaan mitään valmista, vaan ostaa milloin mistäkin sattuu löytämään. Periaatteessa vastaavaa palikkaa valmistaa ainakin Hüco, Unipoint, ja varsin moni muu, Hücon kanssa on tullut painittua erään odd-fire v-kutosen kanssa, kaksi vahvistinta jotka kumpikin testerin mukaan olivat toimivia, mutta välillä hukkasi toisen moottorinpuolikkaan käynnin, ja palikat ristiin vaihtamalla, vika siirtyi moottorin puolelta toiselle... Unipoint on osoittautunut yllättävän toimivaksi, jopa ahdetussa Rättärissä, täysin odotusten vastaisesti... Noissa sytkäpalikoissa on oikeasti eroja, se kun on muutakin kuin pelkkä kärjet korvaava kytkintransistori. Se että vastaavuustaulukko kertoo saman vahvistimen sopivan viidellekymmenelle eri koodilla olevalle alkuperäiselle, kertonee jotain kompromisseistä tuon palikan sisällä...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
|