Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 3/3 [ 69 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 20.02.2015 19:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Kerro toi viher piipertäjille :evil:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 20.02.2015 20:02 

Viestit: 2699


Siis mitä?

Hetki sitten vaimo tuli reissultaan tuohon pihaan lähes 30 vuotta käytössä olleella autolla. Jos jatkossa autoa hoidetaan samalla huolellisuudella kuin tähän saakka, niin en näe mitään estettä sille, etteikö seuraavat 30 vuotta se voisi taivaltaa. Tietenkin sattua voi mitä vain. Mutta se kait on eri juttu.
Tuolla toisessa viestiketjussa vibes totesi: Ja jos/kun perse kesti tuon istua niin on auto muutenkin hyvä... Tuon hän totesi, kun Huikko oli yhtenä päivänä Cactuksella ajanut 1000 km.
Muutama viikko sitten juurikin samanmittaisen matkan ajoin saman vuorokauden aikana 30 vuotiaalla. En sitä mitenkään erityisenä saavutuksena pitänyt.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 20.02.2015 20:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Lähinnä tuota juuri ajoin takaa, et nykyään kaiken pitää olla uutta ja kiiltävää muuten se on "romu" ja hävitettävä. Ennen ajettiin matkat ja siitä ei isoa haloota pidetty nyt jos pääsee perille on jo ihme :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 20.02.2015 21:07 

Viestit: 472
Vähän asian sivusta: luin jostain, että sosialistisessa Tsekkoslovakiassa muita tasa-arvoisempien ihmisten virka-Tatroissa oli sellainen huolto-ohjelma, että aina kun joku osa tai osakokonaisuus oli kulunut, sitä ei välttämättä korjattu tai tilalle vaihdettu samanlaista osaa. Tehdas teki pikku hiljaa parannuksia, mutta uudet osat suunniteltiin sopimaan vanhojen tilalle. Siispä isommissa huolloissa aina asennettiin esimerkiksi uusimman mallin moottori, jarrut jne. Minusta olisi ihan fiksua, ettei koko autoa vaihdettaisi uuteen vaan pikku hiljaa kaikki sellainen mikä oikeasti kehittyy. Auton korin ja sisustan muotoon vaikuttavat ergonomian ja aerodynamiikan lainalaisuudet ymmärrettiin jo vuosikymmeniä sitten, eli sen puoleen voisimme ihan yhtä hyvin ajella 1980-luvun autoilla joissa olisi uudenaikainen tekniikka. Turvallisuusasiat olisi ehkä vaikea korjailla jälkikäteen. Joka tapauksessa en usko että auton todellisen kehityksen kannalta on tarpeen suunnitella uusi auto jokaista koripeltiä muutaman vuoden välein.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 20.02.2015 21:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1941
Paikkakunta: Helsinki
Säxä77 kirjoitti:
Joka tapauksessa en usko että auton todellisen kehityksen kannalta on tarpeen suunnitella uusi auto jokaista koripeltiä muutaman vuoden välein.

Öö... Autovalmistajan tarve on se mikä myy. Ja jos wanha pelti ei enää myy taikka naapurin hieman toisella tavalla pokattu pelti myy paremmin, sitä pitää omaakin peltiprässiä muuttaa jotta myynti lähtee takaisin nousuun. Tuolla ei siis ole yhtään mitään tekemistä auton kehityksen kanssa, se on vain ihan puhdasta rahaa joka puhuu. Ja sama myös toisinpäin. Kun se uusi pelti suunnitellaan, ei siinä koskaan käytetä juuri sitä sen hetken viimeisintä kallista tekniikkaa, vaan muutamaa pykälää wanhemaa huomattavasti edullisempaa tekniikkaa 8-)

Ihan esimerkkinä hiilikuitu on jo erittäinkin tunnettu tekniikka, mutta tavis-autoissa sitä ei olla nähty vieläkään vaikka sillä saataisiin auton massasta iso osa pois ja sitä kautta CO2-päästötkin suorastaan romahtaisi. Mutta ei, tekniikka on liian kallista peltiin vrt. Polkupyörissä sen sijaan hiilikuitu rupeaa jo olemaan ihan tavis-sukankuluttajankin ulottuvilla 8-)

Tai auton teknisestä kehityksestä VAG:in DSG. Ensin tehtin aski jolla tultiin markkinoille ja kaikki oli hyvin. Mutta sitten piti askia saada halvemmaksi ja sehän tehtiinkin, materiaalien kustannuksella => ne surullisen kuuluisat DSG-ongelmat. Eli ei se "kehitys" aina suinkaan ole hyvästä, joskus menee jopa rahan ahneus järjen ohi ja siinä sitä sitten ollaan - ja asiakas maksaa :(



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 20.02.2015 21:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Autonvalmistus on muuttunut kestohyödykkeen valmistamisesta kulutushyödykkeen valmistukseksi jo kauan sitten. Ehkä viimeiset kestohyödykeautot valmistettiin 1992/3 Mercedes-Benzin toimesta, sen jälkeen sekin tehdas on tuutannut pelkkää sontaa ulos. Volvo 240-sarjan lasken myös kestohyödykkeeksi. Itse en ole omistanut yhtään ranskalaista kestohyödykettä. Niitäkin varmasti on - en epäile.

Kulutushyödyke valmistetaan trendien mukaiseksi markkinoiden armoilla, eli halvinta mahdollista kuraa eri näköisissä paketeissa.
Tulevaisuus on niiden jotka sanovat tämän ääneen. Dacia ei esitä olevansa parempi kuin mitä on ja hinta on edullinen, uusi fabia on askel tähän suuntaan, samoin cactus edullisemmilla varustetasoilla.

Ihmiset alkavat ymmärtää että parilla kympillä saa ihan yhtä laadukkaasti tehdyn auton kuin viidelläkympillä. Erot ovat kromatuissa muoviosissa ja auton koossa, mekaaniset osat ovat ihan yhtä laadukkaita - eli halvinta sontaa.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 20.02.2015 22:41 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Eikö Ranskalainen caktus c 4 ole "kestohyödyke" ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 20.02.2015 22:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
idefix kirjoitti:
Eikö Ranskalainen caktus c 4 ole "kestohyödyke" ?


Ei. Tätä ei varmasti ole suunniteltu mahdollisimman pitkää ja varmaa käyttöä silmällä pitäen.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 20.02.2015 23:11 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Huikko kirjoitti:
idefix kirjoitti:
Eikö Ranskalainen caktus c 4 ole "kestohyödyke" ?


Ei. Tätä ei varmasti ole suunniteltu mahdollisimman pitkää ja varmaa käyttöä silmällä pitäen.


Jaahas, kannattakohan siihen sitten niitä öljyjäkään vaihdella kovin tiheään 8-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 20.02.2015 23:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2202
Paikkakunta: Laukaa
Kumpikos näistä on romutettava. 180 tkm ajettu -91 katillinen beksi vai 430tlm ajettu 04 C5 hdi :roll:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 20.02.2015 23:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Kannattaa jos minä meinaan ajaa tällä yli suunnitellun käyttöiän.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 21.02.2015 10:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1941
Paikkakunta: Helsinki
Huikko kirjoitti:
Dacia ei esitä olevansa parempi kuin mitä on ja hinta on edullinen

No ei se kyllä Dacian kohdalla mitään esittämistä ole, se on tehty just niin halvalla kuin vain halvalla voi tehdä + kakku on kuorrutettu ihan turhamaisella mukamas-halpuudella vielä tuon kaiken päälle. Katsot vaikka rengaskoteloiden rakenteita tai peltien äänieristyksiä niin rupeaa jo kummasti paljastumaan miksi Dacia on niin "halpa" :|

Sitä vaan en ole koskaan tajunnut kun Dacia perustuu Renaultin II sukupolven tekniikkaan, niin Dacia logon alla ne on FlexFuel, mutta Renaultin nokkamerkillä edes III sukupolvi ei ole sitä. Miksi? :?



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 21.02.2015 12:43 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
HiTec kirjoitti:
No ei se kyllä Dacian kohdalla mitään esittämistä ole, se on tehty just niin halvalla kuin vain halvalla voi tehdä + kakku on kuorrutettu ihan turhamaisella mukamas-halpuudella vielä tuon kaiken päälle. Katsot vaikka rengaskoteloiden rakenteita tai peltien äänieristyksiä niin rupeaa jo kummasti paljastumaan miksi Dacia on niin "halpa" :|


No jos jonkun Sanderon hinnat alkaa sivistysmaissa 8000€ niin ei kait sillä nyt mitään mahdottomia voi odottaa.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 21.02.2015 13:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
eskere kirjoitti:
Kumpikos näistä on romutettava. 180 tkm ajettu -91 katillinen beksi vai 430tlm ajettu 04 C5 hdi :roll:

Toimiessaan, tuskin kumpaakaan. Tai no, miulla taitaa olla vähän vinksahtanut ajatusmaailma...

Vielä ei ole käynyt mielessä romuttaa 583***km ajettua -74 Dyanea, eikä 350***km ajettua -92 Xm:ää. Molemmat ympärivuoden käytössä. Enkä myöskään noita paria vielä vanhempaa omistuksessa olevaa, saa perikunta sitten aikanaan miettiä niille kohtaloa...

Säxä77 kirjoitti:
Vähän asian sivusta: luin jostain, että sosialistisessa Tsekkoslovakiassa muita tasa-arvoisempien ihmisten virka-Tatroissa oli sellainen huolto-ohjelma, että aina kun joku osa tai osakokonaisuus oli kulunut, sitä ei välttämättä korjattu tai tilalle vaihdettu samanlaista osaa. Tehdas teki pikku hiljaa parannuksia, mutta uudet osat suunniteltiin sopimaan vanhojen tilalle. Siispä isommissa huolloissa aina asennettiin esimerkiksi uusimman mallin moottori, jarrut jne. Minusta olisi ihan fiksua, ettei koko autoa vaihdettaisi uuteen vaan pikku hiljaa kaikki sellainen mikä oikeasti kehittyy. Auton korin ja sisustan muotoon vaikuttavat ergonomian ja aerodynamiikan lainalaisuudet ymmärrettiin jo vuosikymmeniä sitten, eli sen puoleen voisimme ihan yhtä hyvin ajella 1980-luvun autoilla joissa olisi uudenaikainen tekniikka. Turvallisuusasiat olisi ehkä vaikea korjailla jälkikäteen. Joka tapauksessa en usko että auton todellisen kehityksen kannalta on tarpeen suunnitella uusi auto jokaista koripeltiä muutaman vuoden välein.


Tähän liittyen, tuohon -74 Dyaneen on tullut "päivitettyä" monenlaista juttua, niin moottorinohjauksen kuin varusteidenkin kannalta. Se että edelleen tuo kulkee pienemmällä bensamäärällä kuin ihan uudet vähäpäästöiset, ei puolla sen romutuksen puolesta. Lisäksi kun päästöt tuskin ovat lisääntyneet, kiitos modernin moottorinohjauksen, en senkään kannalta näe painetta romutukseen. Turvallisuuteen on tietenkin vaikea vaikuttaa, turvavyöt tosin on jo rullaversiot aiempien kiinteiden sijaan, jarrut paljon alkuperäistä paremmat, ajonvakautus sekä "ABS" kuskin päässä/käsissä, muuta ei oikein voi. Kolariturvallisuuteen voisi tietenkin turvakaaria harkita...

Eniten tuohon turvallisuuteen kuitenkin voi panostaa kuskin pään sisällön kannalta, sekä hieman vitsaillen, tehoa lisäämällä. Olikohan vuoden -88 V8-Magazinessa mainittu tehon olevan turvallisuusvaruste, siinä missä turvavyönkin, oikein kumpaakin käytettynä. Turvavyötä ei kaulaan sidota eikä liikenteessä kilpaa ajeta...




Vielä noihin uudempiin kun näitä vanhempia vertaa, niin jostain syystä koen senkin mielekkäämpänä että noille sentään voi itse tehdä, oikeastaan kaiken mitä huoltoihin/korjauksiin tarvitsee. Sekä se että ylläpitokulut on pienemmän, uudemmissa kun näyttäisi kuluvan huoltoihin vuodessa enemmän kuin mitä näiden vanhojen käypä rahallinen arvo on. Tarkoittaa siis sitä että vaikka vanhaan tulisi sellainen vika ettei enää kannata korjata, niin toimivan vastaavan hankkiminen on halvempi kuin uudemman vuotuiset huoltokulut, lisäksi uudemmassa tulisi vielä sen hankintakulut...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 21.02.2015 14:04 

Viestit: 909
eskere kirjoitti:
Kumpikos näistä on romutettava. 180 tkm ajettu -91 katillinen beksi vai 430tlm ajettu 04 C5 hdi :roll:


Autotuojien mielestä molemmat. Toinenhan on yli-ikäinen ja toinen "yliajettu".


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 21.02.2015 16:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1941
Paikkakunta: Helsinki
http://www.tekniikkatalous.fi/autot/mit ... dium=Email
Lainaa:
Vuoden 2014 lopussa liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä oli 11,4 vuotta ja romutusikä 20,4 vuotta. Vuoteen 2013 verrattuna keski-ikä nousi 0,2 vuotta ja romutusikä 0,1 vuotta. Keskimääräinen romutusikä EU-maissa on 15 vuotta.

Nykyinen ensirekisteröintimäärä on reilut satatuhatta uutta henkilöautoa. Jotta autokantamme alkaisi nuortua, Suomessa pitäisi rekisteröidä vuosittain yli 150 000 uutta henkilöautoa. Samalla vanhat, elinkaarensa päässä olevat autot päätyisivät aiemmin kierrätykseen.



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 21.02.2015 16:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
HiTec kirjoitti:
http://www.tekniikkatalous.fi/autot/mita%20yhteista%20on%20nailla%20727%20000%20autolla%20suomessa%20%20niita%20on%2060%20000%20enemman%20kuin%20viime%20vuonna/a1049983?&utm_source=emaileri&utm_medium=Email
Lainaa:
vanhat, elinkaarensa päässä olevat autot

Kukas sen määrittelee milloin auto on vanha, tai elinkaarensa päässä? Tuskin ihan yksiselitteinen asia, kun toisaalta aika uusissakin voi olla elinkaari lopussa tai sitten satavuotiaskin on vielä lähes uutta vastaavassa kunnossa ellei jopa paremmassa..?

Mielikuvat, joita mm. autontuojat ry. viljelee, näyttelee vähän liiankin suurta osaa, etenkin kun perusteina käytetään ympäristöystävällisyyttä. Miksi mm. kodinkoneissa kehotetaan olemaan uusimatta toimivaa vanhaa konetta, sen romutuksen sekä valmistuksen aiheuttaessa enemmän haittaa ympäristölle kuin pitemmän käyttöaikansa aikana aiheuttamat ympäristöhaitat vanhemman tekniikkansa ansiosta. Ja miksi sitten sama asia ei toteutuisi autossa, kun pesukoneissa yms toteutuu..?

Vai olikohan se niin ettei omia aivojaan saisi käyttää eikä ajatella, kaikki mikä kerrotaan ns. ylemmältä taholta on aina absoluuttisesti totta... :roll:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 21.02.2015 22:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
eskere kirjoitti:
Kumpikos näistä on romutettava. 180 tkm ajettu -91 katillinen beksi vai 430tlm ajettu 04 C5 hdi :roll:
Minustakin tuli vissiin ympäristörikollinen, kun 11,14 vuotiaan C5:n mittariin tuli tänään jo 400 000 täyteen.
Viippa välittömästi paaliin, olisi varmaan autotuojien mielipide, jos heiltä kysyttäisiin.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vanhat autot on romutettava!
ViestiLähetetty: 23.02.2015 22:37 

Viestit: 472
HiTec kirjoitti:
Säxä77 kirjoitti:
Joka tapauksessa en usko että auton todellisen kehityksen kannalta on tarpeen suunnitella uusi auto jokaista koripeltiä muutaman vuoden välein.

Öö... Autovalmistajan tarve on se mikä myy.


Ostajathan sen tietysti määräävät. Mutta ennen löytyi tarpeeksi ostajia hitaamminkin kehittyville autoille kuten Volvoille. Tai ehkä ennen oli helpompaa ja halvempaa suunnitella edistyksellinen auto jonka kilpailijat saisivat kiinni vasta monen vuoden päästä. Moni huomattava parannus oli aivan yksinkertainen. Esim. levyjarru ei ole ainakaan mutkikkaampi kuin rumpujarru, ja turvavyöt olivat yksinkertainen ja ilmailusta tuttu keksintö ennen 50-lukua. Huurteenpoisto tehostui paljon kun joku keksi puhkoa lämmitysilmalle ulosmenoreiät takaikkunan alle. Ja päästöjen vähentäminen on aina vain vaikeampaa. Alkuun jo bensatankin höyryjen ja huohotuskaasujen ohjaaminen imusarjaan oli selvä parannus, eikä vaatinut kuin kumiletkua ja pari kuulaventtiiliä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 3/3 [ 69 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: