olli__o kirjoitti:
Lainaa:
Perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
Tämä allekirjoitettu oli vanhasta laista, joka ei ole enää voimassa, eli nykyään saa olla peräkärryn papereissa kokonaismassa suurempi, kunhan yhdistelmän yhteenlaskettu on alle 3500 kg
Niinpä onkin.

Kauan sitten sisäistetty oppi istuu tiukassa. Kertailin näitä viimeksi syksyllä opetuslupakoetta varten vanhasta autokoulukirjasta vuodelta 2010. Laki on muuttunut 2011.
Ajokorttiluokissa on käynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana melkoinen pyöritys, eli ei mikään ihme, että homma tuntuu sekavalta. Ei ole helppoa, ei.
Käytännössä, kun peräkärryn vetämistä aletaan suunnittelemaan, pitäisi homma häydä järjestelmällisesti:
Lähtökohtana auto, perävaunu ja n+1 kiloa kuormaa.
-Ensimmäisenä otetaan käteen kärryn rekisteriote, ja katsotaan saako kyseisen tavaramäärän edes lastata kärryyn.
-Sitten kaivetaan esiin auton rekisteriote esiin ja tutkitaan, saako autolla ao. kärryä vetää. Tässä kohtaa käytetään perävaunun osalta todellista massaa kuormattuna (=vetomassa). Tarvittaessa säädetään kuorman määrää.
-Seuraavaksi katsotaan vetokoukun tyyppikilvestä, rajoittaako se mahdollisesti perävaunun massaa/kuormaa, sekä varmistetaan auton tyyppikilvestä suurin sallittu yhdistelmämassa.
Em. rajoista pienin on määräävä.
-Näiden perusteella lasketaan, paljonko kärryyn saa tavaraa tässä tapauksessa kuormata.
Kun yhdistelmän teoreettiset maksimit ja todelliset/arvioidut massat tiedetään, aletaan tutkia, riittääkö kuljettajan kortissa kirjaimia ao. yhdistelmän saamiseksi luvallisesti tien päälle. (Eli selataan nettifoorumeita ja Finlexiä oikein urakalla ja yritetään suodattaa se oikea tieto esiin

)
PS. Muuli 500X vuodelta -84 tulee edelleen kiltisti perässä, vaikka sitä on koeponnistettu välillä ihan huolella.
C5:n perässä siihen saa lastata tavaraa peräti 440 kg.