Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
ViestiLähetetty: 04.03.2015 19:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3227/lausuntopyynto_auton_rakenteen_muuttamista_koskevasta_maaraysluonnoksesta?articles_articlePreview=54f44da15e0cc0.69276868

Vtt:n päästömittauksia moottorin muuttamisen jälkeen ei enää tarvittaisi alle Euro3 päästötasoisilla autoilla.
Muitakin parannuksia tuolla on joukossa.

Ei tuolta putkasta aina tule pelkkää toosaa näköjään.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
ViestiLähetetty: 04.03.2015 19:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Heikennyksenä näyttäisi olevan, että moottorin vaihdossa on aikaisemman tehorajan (vertailumoottori +20%) lisäksi myös vääntömomentille sama 20% raja. Mistähän syystä? Tällä torpataan melko tehokkaasti esim. ahdetun moottorin vaihtaminen autoon johon sellaista ei ole ollut saatavissa. Muutenkin tuosta tekstistä paistaa läpi että pääasiallinen vaikutus on tullut jenkkiautoharrastajien suunnalta.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
ViestiLähetetty: 04.03.2015 19:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Toisaalta kuutiotilavuusraja poistuisi. GM-cruisers ja kumppanit ovat tehneet hyvää työtä asiassa. Peilissä se syy on jos meidän asioita ei ole huomioitu esityksessä. Mutta juu iso osa muutoksista on suoraan isolohkorodin rakentajan ongelmaoppaasta.

Toisaalta tämä jos menee läpi voi rakentaa sen Northstar XM:n GM:n automaattilaatikolla. Pitää vain kuristaa vähän teholapun haun ajaksi.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
ViestiLähetetty: 04.03.2015 20:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Jep, näen jo sieluni silmin kuinka aletaan sulloa 8-koneita kaiken maailman Sierrojen ja E30 bemareiden keulille. Myös esim VW-fanien kuolaama Golf Mk2 VR6 tulee mahdolliseksi näin euroautojen puolelta äkkiseltään tarkasteltuna. Sen sijaan esim. 1.6 HDi:n asentaminen Beksiin ei käy koska vääntömomentti. Menee oikeastaan vähän niinkuin autotekniikan viimeaikaista kehitystä vastaan.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
ViestiLähetetty: 04.03.2015 20:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Tämä on silti hyvä esimerkki siitä että harrastajakerhokin voi vaikuttaa asioiden kulkuun suomessa. Olin joskus mukana erään GM-kerhon presidenttinä kun tätä aloiteltiin. Siitä on reilu kymmenen vuotta. Siellä on sitkeästi ja asiallisesti pidetty keskusteluyhteyksiä yllä ja lopputulos on hyvin lähellä onnistumista.

Jos luen tuota oikein niin se 1.6HDi beksiinkin käy jos toimittaa teho/vääntömittauslaput?



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
ViestiLähetetty: 04.03.2015 21:07 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Ainaki aiemmin on ollu vähän ristiriitaista tietoa voiko moottoria kuristaa lainkaan.

Tuo vääntömomentti raja on täydellisen typerä.

Lisäksi miksi esim ahdettua moottoria ei saa virittää mutta vaparia saa 7kg/kw rajaan saakka saa?
jos kahdessa autossa on 200hv ja toinen tehty ahtamalla ja toinen vaparina miten se ahdettu on vaarallisempi.

Muutenkin jos viritän sätkän koneesta 95hv se on täysin laillista (heitin hatusta sätkän painoksi 500kg) , mut autas armias jos jos laitat sinne sen bemarin 90hv bokseri koneen niin laittomaksi heilahti.

Jos tarvitaan joku näennäinen raja niin miksi ei voi olla vain tehopainosuhde rajaa.

Tuo luonnos on kyllä täysin perseestä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
ViestiLähetetty: 04.03.2015 21:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Eikös siellä nimenomaan pyydetä lausuntoja, laittakaahan tekstiä paperille ja trafille.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
ViestiLähetetty: 04.03.2015 21:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Se on sitä siksi että siellä on ollut puuhamiehinä omia intressejään ajavia jenkkiautoilijoita. Miksi siellä ei ollut muiden/meidän ääniä? Tuskin kukaan kielsi menemästä mukaan vaikuttamaan.

Siihen esitykseen voi myös kommentoida. Antaa palaa vaan, siellä on puhelinnumerokin kenelle voi soittaa ja avautua havaitsemistaan epäkohdista jos ei halua kirjoittaa.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
ViestiLähetetty: 04.03.2015 23:46 

Viestit: 161
Paikkakunta: Jönköping
Näin meilläpäin:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_2 ... ?ca=17&w=3
ja
http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_amaz ... ?ca=17&w=3


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
ViestiLähetetty: 05.03.2015 16:14 

Viestit: 352
Hessu kirjoitti:
Heikennyksenä näyttäisi olevan, että moottorin vaihdossa on aikaisemman tehorajan (vertailumoottori +20%) lisäksi myös vääntömomentille sama 20% raja. Mistähän syystä? Tällä torpataan melko tehokkaasti esim. ahdetun moottorin vaihtaminen autoon johon sellaista ei ole ollut saatavissa. Muutenkin tuosta tekstistä paistaa läpi että pääasiallinen vaikutus on tullut jenkkiautoharrastajien suunnalta.



Eipä taida olla sitten enää laillista vaihtaa nelkkusätkään kutosen konetta, 29N.m vs. 39N.m :lol:



" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
ViestiLähetetty: 05.03.2015 16:58 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
toki on kun alusta / jarrut muutetaan vastaamaan kutosen alustaa ja jarruja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
ViestiLähetetty: 05.03.2015 20:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
sitikan vanki kirjoitti:
Hessu kirjoitti:
Heikennyksenä näyttäisi olevan, että moottorin vaihdossa on aikaisemman tehorajan (vertailumoottori +20%) lisäksi myös vääntömomentille sama 20% raja. Mistähän syystä? Tällä torpataan melko tehokkaasti esim. ahdetun moottorin vaihtaminen autoon johon sellaista ei ole ollut saatavissa. Muutenkin tuosta tekstistä paistaa läpi että pääasiallinen vaikutus on tullut jenkkiautoharrastajien suunnalta.



Eipä taida olla sitten enää laillista vaihtaa nelkkusätkään kutosen konetta, 29N.m vs. 39N.m :lol:

Onpas, samaten vaikka 9-kaakkisen tilalle Kutonen, kun verrokkina käytetään mallisarjan tehokainta versiota. Wanhuksen/Nelkun tapauksessa Kutosta...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
ViestiLähetetty: 05.03.2015 22:58 

Viestit: 5864
Paikkakunta: Lahti
Alustamuutoksista en ihan saanut selvää että saako taka-akseliston kahdentaa :mrgreen:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
ViestiLähetetty: 06.03.2015 13:44 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Xari kirjoitti:
Alustamuutoksista en ihan saanut selvää että saako taka-akseliston kahdentaa :mrgreen:


xantia tissieriä tekemässä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
ViestiLähetetty: 06.03.2015 16:03 

Viestit: 5864
Paikkakunta: Lahti
Plagu kirjoitti:
Xari kirjoitti:
Alustamuutoksista en ihan saanut selvää että saako taka-akseliston kahdentaa :mrgreen:


xantia tissieriä tekemässä?


Jos taidot ja tilat riittäisi moiseen hommaan niin just vaikka pihaan koristeeksi :mrgreen:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
ViestiLähetetty: 06.03.2015 18:34 

Viestit: 2699
Xari: Alustamuutoksista en ihan saanut selvää että saako taka-akseliston kahdentaa...

Plagu: xantia tissieriä tekemässä?

Xari: Jos taidot ja tilat riittäisi moiseen hommaan niin just vaikka pihaan koristeeksi

Trafilla ei siihen asiaan kait ole sanan sijaa. Taitojen ja tilojen puute sen sijaan isompi este.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
ViestiLähetetty: 06.03.2015 20:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Plagu kirjoitti:
Tuo vääntömomentti raja on täydellisen typerä.

Ei täysin. Kuten todettua niin jenkkiautonrakentajien lähtökohdistahan tätä on sorvattu ja vääntävä kone pyrkii irtaantumaan kiinnikkeistään voimallisemin kuin pienemmällä momentilla varustettu.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafin luonnos (auton rakenteen muuttamisesta)
ViestiLähetetty: 06.03.2015 23:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
r_a_n_u kirjoitti:
Xari: Alustamuutoksista en ihan saanut selvää että saako taka-akseliston kahdentaa...

Plagu: xantia tissieriä tekemässä?

Xari: Jos taidot ja tilat riittäisi moiseen hommaan niin just vaikka pihaan koristeeksi

Trafilla ei siihen asiaan kait ole sanan sijaa. Taitojen ja tilojen puute sen sijaan isompi este.
Vaikka olenkin muutaman byrokraatin oikeudessa selättänyt, pidän Xantian kolmeakseliseksi muuttamista käytännössä helpompana, halvempana ja nopeampana kuin muutoksen Suomessa katsastetuksi saamista. Yksilöllisen pihakoristeen tarvitsijat voivat ottaa yhteyttä. 8-)



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: