Jos joku lukee minun C5 per*e penkkiin vuodatuksen voisi luulla että olen hullu kun suosittelen C5:aa

Mutta niin se vaan on hyvä auto ajaa vertaa mihin vain samanhintaiseen tai kalliimpaan saksalaiseen premium laitteeseen jossa rautajouset.
Hiukan taustaa ja lihaa perusteluiden päälle.
Autoja on ollut kaikenlaisia vuosien saatossa, 900 & 9000 Saab, Touran TSI, Golf Variant ´05, W124 Mersufarmaria... Xantia Exclusve ollut vaimon autona vuodesta 2006.
Ajomukavuus, ruoste ja varusteet: molemmissa laitteissa (C5 & Xantia) on varusteita sen verran että saman ikäluokan muu "länsikalusto" on aina reilusti kalliimpaa.
Ruostetta toki löytyy molemmista ranskalaisista jo huikan mutta kun vertaa samanikäisiin duunikavereiden Passatteihin ja Mersuihin (väyrynen) niin ei voi kuin ihmetellä miten kova sinkki sitikoissa on. Sama koskee irroittavia osia. Kaikki -ihan kaikki ruuvit ja pultit ovat lähteneet tappelematta ja katkeamatta irti. Toista se on noissa laatuvehkeissä tai nousevan auringon ikiliikkujissa... sitten se ajomukavuus. Kaasunestejousitus tekee omansa mutta niin tekee myös muu äänieristys. Ainoa haitta hiljaisuudessa on että rupeaa kuuntelemaan jo epäoleellisiakin ääniä -ja toki santtu on äänekkäämpi kuin C5.
C5 ja viat: olit jo löytänyt ne parhaimmat palat, lämmityksen läpät ja tuo ”vakkarin” herja. Se tosiaan oli ennemmin nopeudenrajoittimen ilmoitus, omassa ollut sama 1,5v ja vakkari toimii moitteetta.
Oman auton kokemuspohjalta (175 -230tkm välillä korjattua /110km vrk on ajosuorite)
FAP: en jännittäisi sitä, 1,6Hdi mallissa pönttö on helppo irrottaa nosturilla, paineanturiputket irti, hiukan lämpösuojaa pois (5 ruuvia) ja rosteri(!) klemmarit irti. Huuhtelu, kuivaus ja takaisin paikoilleen. Alle 2h keikka jopa ensikertalaiselle.
Moottorin flekti on suhteettoman kallis eikä sitä myydä joka kulmalla. Jos se krenaa ja huutaa turhaan kannattaa varautua 200-300€ laskuun, vaihto onnistuu nosturilla alakautta.
Konepellin avauskahva jää ennemmin tai myöhemmin käteen (konehuoneen puolella) mutta saa sen luukun silti auki.
Lämmityksen läpät miullakin jumiitti. Maksoin Veholle työstä = kojelaudan purku (omilla osilla) enkä leikellyt kojelautaa auki -muuta optiota kun ei ole.
Laturi kenkkuili 225tkm kohdalla ja ostin uuden. Asennus ei ollut aivan helppo keikka, ähellyksellä onnistuu irroittamatta FAP pönttöä turbon jälkeen mutta jos toiste pitäisi tehdä irroittaisin koko pönton ennen työtä. Laturin sisempi / lohkon puoleinen pultti on törkeän ahtaassa kolossa.
Takajousitukivarret saa tiivistettyä irtotiivisteillä (noin 40€/ sarja) tyyppivika noissa. Toinen vaihtoehto on uusi takajousivarsi Veholta hintaan 140€ tjsp./ kpl mikä ei ole suhteettoman kallis hinta "ikuisuusosasta" mielestäni (vrt rautajousiauto: iskari + kierrejousi -> ei onnistu merkkiliikkeen osilla tuohon hintaan).
Lisäjarruvalo jää noissa usein hehkumaan kunnes BSI katkoo sähköt (2-3min) korjausehdotus on juottaa lisävastus (hinta alle 10c) lisäjarruvalon piiriin. Tosin: lisäjarruvalon irroitus tarkoittaa takaspoilerin irroitusta mikä ei avautunut edes minulle harrasteruuvaajalle = lisäjarruvalo halki. Veholla osa & asennus maksoi 80€ mikä ei sekään ollut mikään kiskurihinta.
Muita vikoja paitsi tuo nyt riivaava perän pudotus ei ole ollut -siihenkin löytynee joku järkisyy.
Loppulause pitkän höpötyksen jälkeen: C5 jännitti hiukan minuakin Xantian jälkeen olihan tässä enemmän sähköjä ja kaikkea... vaan ei, helppo tuon kanssa on ollut elää. Lämmin, hiljainen eikä kallis. Kaikki korjaukset olleet omassa silkkaa kulutustavaraa ja jos ei kaikkea halua itse tehdä ei tuo marmoritiskikään aina ryöstä puhtaaksi. Parasta tuossa 1,6 Hdi koneessa on ehkä kulutus (iso keskikulutus aina 4,6 näytön mukaan / 55tkm kokemuksella) ja ihan sopivat menohalut / vääntö jos ei ohittele.
Osta C5 vaan niin hymyilyttää. Ja jos pikkuviat kenkuttaa niin pari päivää rautajousiautolla ja taas C5 maistuu...
Suosittelisin C5 II:n loppusarjan (2006 - 2008) malleja -varmalla vähiten lastentauteja.