|
Kirjoittaja |
Viesti |
svc
|
Viestin otsikko: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 22.09.2010 10:25 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Netistä löytyy paljonkin tietoa mutta muutama fakta on hakusessa:
-Mikä mahtaa olla DW10ATED moottorin turbon tyyppi? -ECU rajoittaa suurinta ahtopainetta 0,95 bariin mutta mikä mahtaa olla oikea peruspaine? -Onkos kellään empiiristä kokemusta, paljonko 110 HDi kestää tai ECU sallii ahtopainetta?
Hassua sinänsä, että ahtopaineen säätömekanismi on sama, kuin Saabin -80 luvun APC-turboissa. Enhän minä nyt wanhusta aio alkaa rääkkäämään, kunhan uteliaana kyselen ennenkuin sulatan männät tms. Evry-modilla.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 22.09.2010 12:53 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Pikaisella etsinnällä alkuperäisen turbon varaosanumero on 0375A6, ja kun tuota vähän guuglailee, niin sieltähän paljastuu KKK K03, tarkemmin en osaa sanoa.
Muistin perukoilta kaivelen sellaista tietoa (tai arvelua), että evry-modaus ei tuossa 110-heppaisessa vaikuttaisi juuri lainkaan, toisin kuin ysikymppisessä. Syynä lienee tuo turbon ohjaus, kun 90-heppaisessahan ei ole säätyviä johdesiipiä. Eli sinänsä voi olla turhaa, joskaan eipä se kokeilu ihan kamalasti maksa kuitenkaan.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 22.09.2010 13:36 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Dieselistä et saa mäntiä sulamaan kovin helpolla... EVRY toimii ihan hyvin 110 hdissakin. Pitkälti toista sekuntia parani 0-60mph kun oikein sääteli. Saksasta noi valmiit purkit maksaa noin satasen ja asennus on helppoa kun törkkää liittimet vain kiinni. Mitä tarkoitat oikealla peruspaineella? Tyhjäkäynnillä imusarjassa on ilmanpaine ja kaikissa muissa tilanteissa ahtaa hieman ja kaasu pohjassa rajoittaa siihen 1 barin paikkeille. Syötön katkaisu ja vikakoodi pompsahtaa päälle kun ahdot menee yli 1,4 ehkä 1,5 bar. Mutta jos haluat voimaa helpoimmin niin laita bleederi mapille menevään letkuun ja säädä niin että nostaa ahtoja 1,3 bar. Liikkuu jo aika mukavasti tuolla ja jos haluat lisää niin sitten evry että saa paremmin soppaakin. Pelkkä ahtojen nostokin auttaa koska tuossakin syöttömäärä kasvaa ahtojen mukana kun ilmamäärämittari antaa isompia arvoja. Tuon muutoksen voi kokeilla tulppaamalla ohjaussolenoidin ja hukkaportin välisen letkun. Tämä nostaa ahdot maksimiin ja kolmen tonnin päällä ahdot pomppaa yli 1,5 niin menee vikatilaan... Tuli tätä testattua kesällä kun solenoidi lopetti toimintansa. Mutta kaikista helpoin konsti on törkätä läppäri kiinni ja laittaa KWP kaapelilla toinen softa. Tehoa tulee ihan riittävästi lisää ja nostaa ahdot 1,3 bar. Ja 100 kW on suurinpiirtein 2500-4500 rpm alueella... huiput oli 105 kW. Niinjoo, ei tuossa 110 koneessakaan ole mitään säätyviä johdesiipiä, hukkaportti on vain ecun ohjaama. Tuolta näkee hdi koneen perustekniikan: http://www.christiantena.pwp.blueyonder ... index.html
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 22.09.2010 15:37 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Kiitokset vinkeistä. Nyt löytyi jo oikea karttakin. KKK K03:lle näyttäisi maksimi käytännöllinen painesuhde alkaa olla juurikin 2,3:n kieppeillä ennenkuin se muuttuu lähinnä lämpöpumpuksi. (=kompressorin hyötysuhde alkaa pudota)
Turbodieselit ovat minulle aivan uusi maailma mutta peruspaine Saabin APC-turboissa on se paine, joka tarvitaan voittamaan hukkaportin jousen vastus, eli tilanteessa jossa ohjaussolenoidi päästää kompressoripesästä koko paineen hukkaportin kellolle. Käytännössä peruspaine on siis pienin mahdollinen ahtopaine, joka ainakin Saabeissa tuppaa ajanmittaan alenemaan kellon jousen löystyessä kuuman turbon kyljessä. Tästä seuraa myös se, että maksimi ahtopaine jää saavuttamatta.
Saabeissa tosin ei ahtopainetta vahdita muuten kuin nakutustunnistimella ja ylipainekatkaisijalla, joka pysäyttää bensapumpun 1,4 barin jälkeen. EDC ilmeisesti seuraa painetta reaaliajassa?
Olettaisin, että PSA:n tuotteissakin ahtopaineen solenoidi on tavallaan ECU:n ohjaama bleederi?
Dieseliä etsiessäni minulle tarjottiin yhtä mäntänsä sulattanutta HDi Pösöä, eli kyllä sekin onnistuu...
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 22.09.2010 15:57 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Tässähän hukkaporttia ohjataan alipaineella eli tuollaista peruspainetta ei ole olemassakaan. Eli tuonne voidaan laittaa aika jäykkäkin jousi että pakopaineet ei sitä avaa ja kun tuo solenoidi vasta päästää alipaineen valloilleen niin sitten vasta hukkis aukeaa. Eli aika erilainen systeemi vertaamaasi baassiin...
Niin kyllähän noistakin männät voi saada sulamaan mutta vaatii ihan järjetöntä ylipainetta ja varsinkin tehon käyttöä raskaalla kädellä. Jos mennään normikäytöllä ja niin eihän sitä tehoa juurikaan pääse edes käyttämään. Sitten tietty jos pistää jotakin koukun jatkeeksi ja lähtee maisemiin missä oikeasti on mäkiä niin kuormitustakin saa aikaiseksi.
Mulla on muuten ylimääräisenä KWP piuha ja xantiaan sopiva tiedostokin löytyy.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 24.09.2010 22:44 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Jep. Katsoin väärää kuvaa. Näköjään DW10TD:ssä versiossa hukkista ohjataan mekaanisesti ylipaineella. ATED:ssä on tosiaan sähköinen alipainetoiminen hukkaportti. En tiedä, kannattaako tuosta kauheasti alkaa tehoja repimään. Kytkin on todennäköisesti alkuperäinen ja sen jouset pitävät tyhjäkäynnillä melkoista mekkalaa. Isompi virittäminen johtaisi vain kytkinremonttiin  .
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 04.10.2010 23:39 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Löysin KKK K03-1870 ahtimen kompressorikartan. Sillä 1,3 bar näyttää aika hurjalta. DW10ATED käyttää K03-1875:ttä. Pistin sähköpostia Borg Warnerin edustajalle, josko saisin oikean kartan jolloin pääsisi vähän tarkemmin kokeilemaan rajoja.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
DtiJ
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 06.03.2015 20:51 |
Viestit: 218
|
Nostoa.
Sietääkö 1.3 bar-1.4bar ahtopaineella ajoa?
|
|
|
|
 |
retro.tuner
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 06.03.2015 21:46 |
Viestit: 161 Paikkakunta: Jönköping
|
Ei se ahtopaine riko sitä konetta, vaan pakopaine ja sen mukana taivaisiin kohoava lämpökuorma, mikä rikkoo ne männät. Pienet turbot hajottaa koneet kun ne ruuvataan ulos kartalta.
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 06.03.2015 21:50 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Huolestuneena autonomistajana tiedustelen mitä autoyksilöä tehonnostohaaveet ovat koskeneet? Koska on ilmeisen mahdollista, että omistamani Xantialla on runsaan kilometrimäärän lisäksi ajettu kaasu pohjassa kroonisesta tehonpuutteesta raivostuneena, sen jälleenmyyntiarvo on pysyvästi alentunut.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 06.03.2015 22:10 |
Viestit: 909
|
Ole huoletta, ei paljon ajetun Xantian jälleenmyyntiarvo voi millään paljoa alentua. 
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 06.03.2015 23:46 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Voi olla pieni mahdollisuus, että kyseessä oli sellainen reilut puoli miljoonaa rullattu -99 mallinen Rouge d'enfer punainen 110 HDi. Sillä tosin vain pihisteltiin ja ajettiin kevyellä jalalla. ~80 000 km keskikulutus oli mittarivirhettä huomioimatta 4,82 l/100 km. Tosin auton arvo putosi parissa vuodessa alle puoleen ostohinnasta
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 07.03.2015 00:14 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
svc kirjoitti: Tosin auton arvo putosi parissa vuodessa alle puoleen ostohinnasta Monenko satasen tappio siinä tuli?
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
mister
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 07.03.2015 10:41 |
Viestit: 511 Paikkakunta: Huittinen
|
Jankos kirjoitti: Mutta jos haluat voimaa helpoimmin niin laita bleederi mapille menevään letkuun ja säädä niin että nostaa ahtoja 1,3 bar. Liikkuu jo aika mukavasti tuolla ja jos haluat lisää niin sitten evry että saa paremmin soppaakin. Eli mihinkä letkuun tuo bleederi kuuluisi laittaa, magneettiventtiilin ja turbon alipainekellon väliinkö? 110 hdi. Edit. Tuli myös tukittua tuo kyseinen letku, ei ollut vaikutusta vaikka polki yli 4000rpm, Torgue näytti 1,0 ahtoja.
|
|
|
|
 |
DtiJ
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 07.03.2015 23:13 |
Viestit: 218
|
mister kirjoitti: Jankos kirjoitti: Mutta jos haluat voimaa helpoimmin niin laita bleederi mapille menevään letkuun ja säädä niin että nostaa ahtoja 1,3 bar. Liikkuu jo aika mukavasti tuolla ja jos haluat lisää niin sitten evry että saa paremmin soppaakin. Eli mihinkä letkuun tuo bleederi kuuluisi laittaa, magneettiventtiilin ja turbon alipainekellon väliinkö? 110 hdi. Edit. Tuli myös tukittua tuo kyseinen letku, ei ollut vaikutusta vaikka polki yli 4000rpm, Torgue näytti 1,0 ahtoja. Ei taida saada soppaa tarpeeksi jotta heräisi, ja paikallaan polkiessa ahdot ei muutenkaan nouse silleen mitä ajossa.. Itellä on softattu ja paikallaan jotain 0.9bar ja ajossa jotain 1.3 bar. EDIT: niin kai tarkoitat 2.0 HDI 110:iä etkä 1.6 HDI 110:iä ... nää kun on niin kiva sekoittaa varsinkin jos ei tiedä mikä auto on kyseessä. retro.tuner kirjoitti: Ei se ahtopaine riko sitä konetta, vaan pakopaine ja sen mukana taivaisiin kohoava lämpökuorma, mikä rikkoo ne männät. Pienet turbot hajottaa koneet kun ne ruuvataan ulos kartalta. Kiinnostaisi edelleenkin tietää onko 1.3 - 1.4 bar ahdot vielä "ok". Ahtimen tyyppihän on tässä ketjussa mainittu jo moneen kertaan.
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 08.03.2015 09:14 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Mulla oli siis dw10ated koneinen xanttu softalla missä ahdot nostettu 1.3 bar ja syöttikin tarpeeksi. Dynokäyrässä teho nousi vakio 110 hepan tli vöhän ennen 2000 rpm ja 4500 paikkeilla laski alle 110 hepan.
Tuolla oli ajettu evryllä joku 150-250tkm väli ennen softausta ja mun ajamana softalla jonnekin 320tkm paikkeille(muistikuvia vuosien takaa). Ei mitään ongelmia kytkimen tai muunkaan kanssa. Ja taitaa olla vieläkin ajossa tuolla softalla ja on ollyt jo vuosia multa pois. Tuo maksimitehon käyttö on niin satunnaista että liian suuret pakopaineet yläkierroksilla ei konetta riko. Eli pitäisi ajaa täysillä pitkiä matkoja...
Bleederin voi tehdä mapille tulevaan letkuun. Eli huijataan ecua luulemaan että ahtoa on vähemmän kuin onkaan niin se nostaa sen ylemmäs.
Ja on toi softa mulla vieläkin tallessa ja voin sen syöttää ecuunkin jos vaan auton tuo paikalle
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
mister
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 08.03.2015 09:44 |
Viestit: 511 Paikkakunta: Huittinen
|
Jankos kirjoitti:
Ja on toi softa mulla vieläkin tallessa ja voin sen syöttää ecuunkin jos vaan auton tuo paikalle Hienoa, palailen asiaan.
|
|
|
|
 |
DtiJ
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 29.08.2015 22:36 |
Viestit: 218
|
Jankos kirjoitti: Mulla oli siis dw10ated koneinen xanttu softalla missä ahdot nostettu 1.3 bar ja syöttikin tarpeeksi. Dynokäyrässä teho nousi vakio 110 hepan tli vöhän ennen 2000 rpm ja 4500 paikkeilla laski alle 110 hepan.
Tuolla oli ajettu evryllä joku 150-250tkm väli ennen softausta ja mun ajamana softalla jonnekin 320tkm paikkeille(muistikuvia vuosien takaa). Ei mitään ongelmia kytkimen tai muunkaan kanssa. Ja taitaa olla vieläkin ajossa tuolla softalla ja on ollyt jo vuosia multa pois. Tuo maksimitehon käyttö on niin satunnaista että liian suuret pakopaineet yläkierroksilla ei konetta riko. Eli pitäisi ajaa täysillä pitkiä matkoja...
Bleederin voi tehdä mapille tulevaan letkuun. Eli huijataan ecua luulemaan että ahtoa on vähemmän kuin onkaan niin se nostaa sen ylemmäs.
Ja on toi softa mulla vieläkin tallessa ja voin sen syöttää ecuunkin jos vaan auton tuo paikalle Mul on sellanen käsittämätön vika että MAF anturin töpseli irti, niin ahdot temppuilee ihan huolella, mutta se töpseli irti kaikki tuntuu toimivan normaalisti. Missäköhän toi MAP-anturi ja sen letku onkaan xsarassa? 2.0 HDI 110 kone.. Ahtopaineanturihan on siinä välijäähyn ahtoputkessa.
|
|
|
|
 |
Karjis
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 01.09.2015 09:18 |
Viestit: 4 Paikkakunta: Riihimäki
|
Tästä tuli mieleen että noita purkkeja ja virityksiä kun täällä mietitään, pieni vinkki, unohtakaa!
Sumuisilta britteinsaarilta löytyy muutamakin paja jotka noihin koneisiin tekee softia tuollaisen purkin hinnalla eikä tarvitse antureita huijata tai korkeapainepumppua kiusata (mahdollisesti) liian kovilla rail-paineilla jos vastusarvot ei ihan osu. (evry).
Laitoin itse kiinankaapelilla (Galletto) yhden pajan softan sisään. Toisin kuin kiinan softissa, tuo ei ole "kaikki tappiin" softa joka on tehty ihan miten sattuu vaan löytyy järkeä taustalta.
Ahtoja tuolla softalla on käytössä noin 1,25bar ja vetoja on niin että naurattaa, tai itkettää kun ajaa vakiosoftaista. Täytyy jopa sanoa että en tuota suurentunutta vääntöä edes viitsi hyödyntää ihan täysillä, rasittaa turhaan voimansiirtoa, mutta ihan normaaliajossa suurimman ilon tuo koneen huomattavasti parantunut kierrosherkkyys. Eli välikaasulla voi pudotella pienemmälle kuin bensakoneella ja vetoja löytyy paljon nopeammin vaikka risteyksissä. Kääntöpuolena nopea ja (pohjaan) painettu kaasu tekee pienen mustan pöläyksen, mutta ei sitäkään tule jos ei ihan poljin lattiassa tallo.
Niin ja koko softa ja kaapeli vartavasten ostettuna jäi maksamaan hitusen yli satasen ja koko hommassa meni tunti sisältäen vanhan softan imuroinnin autosta, lähetyksen britteihin sähköpostiliitteenä ja sama riemu toiseen suuntaan. Vakiosofta jäi myös talteen itselle jotta auton voi palauttaa peruskuntoonkin samalla hommalla.
edit. Ja niin tietty, 2.0 hdi 110 jotta tuo softa voi hallita ahtoja, ysikymppiinhän tarttee viritellä enemmän kun ei ahdot ole softan hallinnassa.
C5 2.2HDI Autom -05
|
|
|
|
 |
DtiJ
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 02.09.2015 22:25 |
Viestit: 218
|
Karjis kirjoitti: Tästä tuli mieleen että noita purkkeja ja virityksiä kun täällä mietitään, pieni vinkki, unohtakaa!
Sumuisilta britteinsaarilta löytyy muutamakin paja jotka noihin koneisiin tekee softia tuollaisen purkin hinnalla eikä tarvitse antureita huijata tai korkeapainepumppua kiusata (mahdollisesti) liian kovilla rail-paineilla jos vastusarvot ei ihan osu. (evry).
Veit jalat suustani. Et voisi enempää oikeassa olla! Itellä HDI 2.0 110 ja tämän yrityksen softa sisässä: http://www.hdi-tuning.co.uk/Ei ole kallis, ja tekee pyynnöstä ILMAISEKSI myös "miedomman" softan jos tulee ongelmia kytkimen pidon kanssa, niinkuin itellä oli. Samalla onnistuu myös EGR ja DPF ohjelmallinen poisto. (EGR kohdalla siis vikavalon hävitys joka tulee kun töpseli on irti)
|
|
|
|
 |
dbwarrior
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 06.09.2015 07:51 |
Viestit: 216
|
Tuo 2L HDI on niin simppeli softattava että niitä osataan tehdä edukkaasti täälllä koti pajoissakin  Oma 110 hp xsara kirmaili esim 3:lla 60-100 noin 4,5 sekkaan ja tuo 1,2 ahdoilla ilman merkittäviä savuja.
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 16.09.2015 12:56 |
Viestit: 725
|
DtiJ kirjoitti: Karjis kirjoitti: Tästä tuli mieleen että noita purkkeja ja virityksiä kun täällä mietitään, pieni vinkki, unohtakaa!
Sumuisilta britteinsaarilta löytyy muutamakin paja jotka noihin koneisiin tekee softia tuollaisen purkin hinnalla eikä tarvitse antureita huijata tai korkeapainepumppua kiusata (mahdollisesti) liian kovilla rail-paineilla jos vastusarvot ei ihan osu. (evry).
Veit jalat suustani. Et voisi enempää oikeassa olla! Itellä HDI 2.0 110 ja tämän yrityksen softa sisässä: http://www.hdi-tuning.co.uk/Ei ole kallis, ja tekee pyynnöstä ILMAISEKSI myös "miedomman" softan jos tulee ongelmia kytkimen pidon kanssa, niinkuin itellä oli. Samalla onnistuu myös EGR ja DPF ohjelmallinen poisto. (EGR kohdalla siis vikavalon hävitys joka tulee kun töpseli on irti) Arvaan että sinulla on Bosch:n moottorinohjaus?
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 16.09.2015 13:32 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Jos jätetään moottorin tyyppimerkinnästä vokaalit pois, eli puhutaan 90-heppaisesta versiosta, niin onko sen ahdin pienempi? Eronahan nyt tietysti on välkkärin puute ja hukkaportin ohjaus mutta äkkiäkös tuohon rajapaineventtiilin, evryn ja jonkun IC:n laittaa.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 17.09.2015 08:57 |
Viestit: 1878
|
Noista dieseleiden voimasavuista tulee aina mieleen yhden moottoriohjaukseen erikoistuneen diplomi-inssin suupielestä lipsahtanut kommentti... "huonon suunnittelun tunnistaa sauhusta." -> Ajatus taustalla oli siis, että kun tietää mitä tekee ja osaa sovittaa softan rautapuolen kanssa yhteen, ei savua tule. Jos tulee, on menty jossain kohtaa metsään. Yleensä yritetty pyytää liian isoa kalaa, senhän tietää mitä pilkkiongelle tapahtuu kun sillä yrittää kiskoa kymppikiloista lohta reiän läpi. Mielenkiintoinen aihe, itsekin ajatusta pyörittelin kun työmatkaa jurnutin 110 HDI Xantialla, mutta jäi ajattelun tasolle. Toki vakio Xantialla ajellessa siihen jäikin hyvin aikaa. 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä 2.0 HDi:n turbosta? Lähetetty: 17.09.2015 11:56 |
Viestit: 5125
|
kaseva kirjoitti: Noista dieseleiden voimasavuista tulee aina mieleen yhden moottoriohjaukseen erikoistuneen diplomi-inssin suupielestä lipsahtanut kommentti... "huonon suunnittelun tunnistaa sauhusta." ... Ei se ihan noin simppeliä ole, muutenhan kaikki Tractor Pulling/ratakuorma.autot olisi amatööritunarien tekeleitä, kun taitavat kaikki savuttaa aika reilustikin? Mutta kyllä tuollaisen voimasavu tai sinisavu-auton perässä on ikävä ajaa, sinisavuja on enää aika vähän, ilmeisesti katalysaattori polttaa öljynkin. Eikä savutonta Dieseliä ole kai vielä keksittykään, vain hieman vähemmän savuttavia. Siksi on erilaisia partikkelisuodattimia putken perässä nykymaailman aikaan. Esimerkiksi bussit oli entisaikaan sellaisia ettei niiden perään viitsinyt moottoripyörällä jäädä liikennevaloissa jos halusi hengittää läpinäkyvää ilmaa, sama pätee usein vieläkin, ehkä ne ihan uutena jonkun hetken toimii savuttamatta.
|
|
|
|
 |
|
|