Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Berlingo kytkinvaijerin vaihto, kokemus sinänsä
ViestiLähetetty: 30.05.2014 22:51 

Viestit: 1
Terve.

Kirjoittelen tänne ensimmäistä kertaa ja asiasta josta ei googlaamalla irtoa tietoa. Eli levähti 5-vaihteisen manuaali Berlingon vm 2004 kytkinvaijeri, toisen kerran 3 vuoden sisään. Oli varattu aika aivan muihin korjauksiin Veholle ja raato piti jotenkin saada pihasta. Suunniteltiin hinaustakin, mutta matka oli aika pitkä. No älykkyyskohtauksen jälkeen ja Alfamerin korjausoppaan optimististen neuvojen innostamana päätin kokeilla itse. Veholla orig. varaosavaijeri noin 45 €. Sitten purkamaan. Heti kävi selville, että Alfamerin oppaan ohje oli lähinnä hyvinkin ylimalkainen, ohjaamon puolelta ei päässyt oikein mitään tekemään ja kytkinpoljintahan ei neuvottu irrottamaan. Moottorin päästä homma sujui ok. Sitten piti irrottaa akku ja akun alla sijaitseva taso. Mainittakoon tässä, että tässä remontissa käytännössä tarvitaan vain 8, 10 ja 13 mm hylsyjä ja 13 mm kiintolenkki, sekä räikkä ja jatkovarsia, sinänsä yksinkertaista. Konehuoneen puolella ei enempää pysty tekemään akun alustan irrotuksen jälkeen, joten ohjaamon lattialle änkemään. Tämä on hankalin vaihe, tilaa ei ole, eikä oikein tahdo yltää minnekään, eikä nähdä. Aikani turhaan taisteltuani päätin irrottaa kytkinpolkimen, se jää vielä jonkun sähköanturipiuhan varaan. Polkimessa on kaksi 13 mm pulttia, jotka saa pienin hankaluuksin aukeamaan. Tämän jälkeen pääsee sörkkimään vaijerin pään irti hahlosta, johon se on nalkkiutunut. Sitten pitääkin palata konehuoneen puolelle. Ainut tapa saada vedettyä vaijeri irti on vetää se irti ;) . Usko meinaa loppua ensin, mutta kyllä se sieltä tulee. Kannattaa hieman silmäillä uutta vaijeria että minkälainen murkula se on. No, sitten kun vaijeri on irti, pitää se pujotella pois, se onnistuu vain tiputtamalla se eturenkaan kotelon ja vaihdelaatikon välistä "kerrosta" alemmas ja konehuoneen pohjan kautta maahan. Tätä reittiä pitäisi uusikin vaijeri saada huijattua sisään. Sen jälkeen tulisi polkimen puolen pää saada rintapellin reikään. Jotenkin se sinne asettui, sitten taas pitäisi taistella vaijerin pää nalkkiin poljinmekanismiin. Taas työläs vaihe, kytkinpolkimen takaisinasennus. Se pitäisi saada pysymään ylhäällä-asennossa ja nalkkimekanismi vasten vaijerin reikää rintapellissä. Ei mene ekalla kerralla. Jos onnistuu ja saa vielä pultit kiinni, voi konehuoneen puolella käydä kokeilemassa että tarttuiko. Saadakseen moottorin puoleisen pään venytettyä paikalleen pitää käyttää jonkin verran enempi voimaa, oman uskalluksen rajoilla, kyllä sen pitäisi periksi antaa. Kun molemmat päät on kiinni, voisi huutaa assistentin paikalle polkemaan kytkintä, silloin pitäisi moottorin puoleisessa päässä näkyä liikettä. Sen jälkeen akkupohjaa ja akkua kiinni. Alfamer neuvoo irroittamaan verhoiluja, mutta välttämättä siihen ei tarvitse ryhtyä, jos mahtuu lattialle röhnöttämään. Jos irrottaa niin sitten käänteisessä järjestyksessä takaisin, ei muuta. Sen jälkeen pienet testaukset, poljinta neuvotaan oppaassa polkemaan useita kertoja, itse en huomannut vaikutusta. Vaijerissa on sisäänrakennettu kireydensäätö joka ilmeisesti omalla kohdalla oli se heikoin lenkki, sillä hajonnut vaijeri tuntui toimivan aivan normaalisti, ei ollut ainakaan poikki. Joka tapauksessa kytkinpoljin tuntui paljon paremmalta kuin koskaan 3 vuotta sitten Veholla tehdyn vaijerinvaihdon jälkeen. Silloin selittivät että kytkin on kulunut ( silloin ajettu 100 000 km) eikä säätö riitä. No, olikin tosi lyhyt liike. Nyt liike samanlainen kuin uutena, olikohan sitten edellinen remontti mennyt ihan nappiin... Sikäli vaijerin vaihto on simppeli, vaikkakin kaltaiselleni lyhytraajaiselle humanoidille vaikea, että sen voisi tehdä tien päälläkin jos työkalut vain löytyy kyydistä. Koeajon jälkeisenä toimenpiteenä vain kytkinpolkimen pulttien kireyden tarkistus jonkin ajan päästä.

Jos tästä joku on jo foorumille avautunut, pahoitteluni. En vain itse löytänyt aiheesta neuvoja joten ajattelin levittää sanaa...

Suosittelen!

TTaponen, alikersantti natsat keulassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingo kytkinvaijerin vaihto, kokemus sinänsä
ViestiLähetetty: 13.08.2014 18:17 

Viestit: 2
Joo kytkinkopasta ensin irti, sitten polkimen pari ruuvia auki ja takaisin käännetyssä järjestyksessä. Huomioi, että kun poljin on irroitettu niin sen saa väännettyä irroitetussa kiinnikkeessään "lepoasentoon" jolloin siinä on enemmän pelivaraa vaijerin irroittamista varten. Hyvä olla joku kaveri apuna ja saada auto vaikka pukille niin ei tarvitse olla polvillaan. Älkää ostako tarvikevaijeria. Ei sopinut kunnolla paikoilleen, eikä toiminunut ainakaan minulla vaan reistaili 5 vuotta. Kävin hakemassa alkuperäisen, joka on vain pari kymppiä tarviketta kalliimpi mutta kannattaa. Haynesin oppaassa, vaikkakin englannin kielellä on homma mielestäni selvitetty varsin hyvin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingo kytkinvaijerin vaihto, kokemus sinänsä
ViestiLähetetty: 13.03.2015 20:50 

Viestit: 64
Katkesi pari tuntia sitten kytkinvaijeri moottorin puoleisesta päästä. Onneksi olin vain noin kilsan päässä kotoa. Sain moottorin vielä käyntiin ja ykkösen nitkutettua paikalleen. Hätävilkut päällä ajoin hissukseen autotalliin asti.

Syksyllä vaihdoin taka-akselin ja raidetangon suojakumin. Tämä lienee huomattavasti helpompi remppa :)
Pitää hakea maanantaina VEHO:lta alkuperäinen vaijeri.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Berlingo kytkinvaijerin vaihto, kokemus sinänsä
ViestiLähetetty: 16.03.2015 23:55 

Viestit: 64
Vaijeri vaihdettu. Ohjeista poiketen mitään ei tarvi purkaa. Omasta autosta vaijeri oli mennyt poikki vaihdelaatikon haarukkavivun puolelta juuri ennen sitä vaijerissa olevaa metallimöykkyä. Irroitin vaijerin vaihdelaatikon puolelta pidikkeestä ja sivulla olevasta kannatinkoukusta. Vaijerin sai pudotettua alemmas vaihdelaatikon ja lokasuojan välistä. Kuori lähti vetämällä pois. Paikalle jääneen pelkän vaijerin sai pois painamalla polkimen pohjaan ja pitämällä vaijeria putkipihdillä paikoillaan tulipeltiä vasten ja vapauttamalla polkimen. Näin vaijerin pääty työntyi pois polkimen pidikkeestä.

Paikalleen asennuksessa nostin uuden vaijerin kannatinkoukkuun paikalleen vaihdelaatikon ja lokasuojan välistä. Polkimen puoleisesta päädystä käänsin kuoren tiivisteen taakse niin se meni paremmin paikalleen tulipellin reikään. Tämän jälkeen oikaisin tiivisteen paikalleen. Työnsin vaihdelaatikon päästä vaijerin kuoren sisään, jotta polkimen puolella olisi mahdollisimman paljon löysää. Vaijerin pää meni paikoilleen polkimen pidikkeeseen kun työnsin pidikkeen ylös (vaijeri meni pidikkeen uraan) ja vedin vaihdelaatikon päästä vaijeria ulos. Vaihdelaatikon päässä asennus pidikkeeseen ja haarukkavipuun oli helppo.

Oli paljon nopeampi ja helpompi homma kuin odotin.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: