Terve.
Kirjoittelen tänne ensimmäistä kertaa ja asiasta josta ei googlaamalla irtoa tietoa. Eli levähti 5-vaihteisen manuaali Berlingon vm 2004 kytkinvaijeri, toisen kerran 3 vuoden sisään. Oli varattu aika aivan muihin korjauksiin Veholle ja raato piti jotenkin saada pihasta. Suunniteltiin hinaustakin, mutta matka oli aika pitkä. No älykkyyskohtauksen jälkeen ja Alfamerin korjausoppaan optimististen neuvojen innostamana päätin kokeilla itse. Veholla orig. varaosavaijeri noin 45 €. Sitten purkamaan. Heti kävi selville, että Alfamerin oppaan ohje oli lähinnä hyvinkin ylimalkainen, ohjaamon puolelta ei päässyt oikein mitään tekemään ja kytkinpoljintahan ei neuvottu irrottamaan. Moottorin päästä homma sujui ok. Sitten piti irrottaa akku ja akun alla sijaitseva taso. Mainittakoon tässä, että tässä remontissa käytännössä tarvitaan vain 8, 10 ja 13 mm hylsyjä ja 13 mm kiintolenkki, sekä räikkä ja jatkovarsia, sinänsä yksinkertaista. Konehuoneen puolella ei enempää pysty tekemään akun alustan irrotuksen jälkeen, joten ohjaamon lattialle änkemään. Tämä on hankalin vaihe, tilaa ei ole, eikä oikein tahdo yltää minnekään, eikä nähdä. Aikani turhaan taisteltuani päätin irrottaa kytkinpolkimen, se jää vielä jonkun sähköanturipiuhan varaan. Polkimessa on kaksi 13 mm pulttia, jotka saa pienin hankaluuksin aukeamaan. Tämän jälkeen pääsee sörkkimään vaijerin pään irti hahlosta, johon se on nalkkiutunut. Sitten pitääkin palata konehuoneen puolelle. Ainut tapa saada vedettyä vaijeri irti on vetää se irti

. Usko meinaa loppua ensin, mutta kyllä se sieltä tulee. Kannattaa hieman silmäillä uutta vaijeria että minkälainen murkula se on. No, sitten kun vaijeri on irti, pitää se pujotella pois, se onnistuu vain tiputtamalla se eturenkaan kotelon ja vaihdelaatikon välistä "kerrosta" alemmas ja konehuoneen pohjan kautta maahan. Tätä reittiä pitäisi uusikin vaijeri saada huijattua sisään. Sen jälkeen tulisi polkimen puolen pää saada rintapellin reikään. Jotenkin se sinne asettui, sitten taas pitäisi taistella vaijerin pää nalkkiin poljinmekanismiin. Taas työläs vaihe, kytkinpolkimen takaisinasennus. Se pitäisi saada pysymään ylhäällä-asennossa ja nalkkimekanismi vasten vaijerin reikää rintapellissä. Ei mene ekalla kerralla. Jos onnistuu ja saa vielä pultit kiinni, voi konehuoneen puolella käydä kokeilemassa että tarttuiko. Saadakseen moottorin puoleisen pään venytettyä paikalleen pitää käyttää jonkin verran enempi voimaa, oman uskalluksen rajoilla, kyllä sen pitäisi periksi antaa. Kun molemmat päät on kiinni, voisi huutaa assistentin paikalle polkemaan kytkintä, silloin pitäisi moottorin puoleisessa päässä näkyä liikettä. Sen jälkeen akkupohjaa ja akkua kiinni. Alfamer neuvoo irroittamaan verhoiluja, mutta välttämättä siihen ei tarvitse ryhtyä, jos mahtuu lattialle röhnöttämään. Jos irrottaa niin sitten käänteisessä järjestyksessä takaisin, ei muuta. Sen jälkeen pienet testaukset, poljinta neuvotaan oppaassa polkemaan useita kertoja, itse en huomannut vaikutusta. Vaijerissa on sisäänrakennettu kireydensäätö joka ilmeisesti omalla kohdalla oli se heikoin lenkki, sillä hajonnut vaijeri tuntui toimivan aivan normaalisti, ei ollut ainakaan poikki. Joka tapauksessa kytkinpoljin tuntui paljon paremmalta kuin koskaan 3 vuotta sitten Veholla tehdyn vaijerinvaihdon jälkeen. Silloin selittivät että kytkin on kulunut ( silloin ajettu 100 000 km) eikä säätö riitä. No, olikin tosi lyhyt liike. Nyt liike samanlainen kuin uutena, olikohan sitten edellinen remontti mennyt ihan nappiin... Sikäli vaijerin vaihto on simppeli, vaikkakin kaltaiselleni lyhytraajaiselle humanoidille vaikea, että sen voisi tehdä tien päälläkin jos työkalut vain löytyy kyydistä. Koeajon jälkeisenä toimenpiteenä vain kytkinpolkimen pulttien kireyden tarkistus jonkin ajan päästä.
Jos tästä joku on jo foorumille avautunut, pahoitteluni. En vain itse löytänyt aiheesta neuvoja joten ajattelin levittää sanaa...
Suosittelen!
TTaponen, alikersantti natsat keulassa.