Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citroen C5 kytkimen vaihtoon neuvoja
ViestiLähetetty: 16.03.2015 18:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2161
Pitäisi huomenna alkaa vaihtamaan C5 2.0 16V I koriseen kytkintä. Onko kenelläkään antaa hyviä neuvoja ja löytyykö mahdollisesti täältä netistä jotain materiaalia siihen? Ihmisen rakentama kait tuokin, mutta pitääkö varautua johonkin erityiseen ongelmaan? :D



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 kytkimen vaihtoon neuvoja
ViestiLähetetty: 16.03.2015 20:46 

Viestit: 50
Citikkafoorumin puolella taisi olla tarkatkin ohjeet, mutta hankalinta tuossa taitaa olla vetoakseleiden irrotus, varsinkin matkustajan puoleisen. Tukilaakeri on aika ahtaassa paikassa moottorin takana. Alapallonivelethän siitä pitää myös saada irti, jotta saa vetoakselit irti... Samalla sitten vetoakseleiden stefat uusintaan ja oikeaa öljyä lootaan urakan päätteeksi. Kampiakselin asentotunnistin kannattaa myös irrottaa ennen lootan irrotusta, yhden sellaisen teloin joko lootaa irrottaessa tai takaisin laittaessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 kytkimen vaihtoon neuvoja
ViestiLähetetty: 16.03.2015 20:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2161
Jone2 kirjoitti:
Citikkafoorumin puolella taisi olla tarkatkin ohjeet, mutta hankalinta tuossa taitaa olla vetoakseleiden irrotus, varsinkin matkustajan puoleisen. Tukilaakeri on aika ahtaassa paikassa moottorin takana. Alapallonivelethän siitä pitää myös saada irti, jotta saa vetoakselit irti... Samalla sitten vetoakseleiden stefat uusintaan ja oikeaa öljyä lootaan urakan päätteeksi. Kampiakselin asentotunnistin kannattaa myös irrottaa ennen lootan irrotusta, yhden sellaisen teloin joko lootaa irrottaessa tai takaisin laittaessa.


Kiitokset hyvistä neuvoista :) En ainakaan olisi tajunnut irroittaa tunnistinta, jonka juuri uusin, että sain käymään, oli varmaan jo jotain lentänyt siihen kytkimestä?



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 kytkimen vaihtoon neuvoja
ViestiLähetetty: 17.03.2015 01:16 

Viestit: 39
Vaihdoin samanlaiseen autoon kytkimen jokin kuukausi sitten.
Lopputulos näyttäisi onnistuneen. Tässä muutama havainto:

Vetoakselien irroitus helpottuu siten, että kun auto on ylhäällä pukkien varassa tekee hydrauliikan paineettomaksi. Onnistuu esim. sieltä moottorin takaa pakoputken tienoilta löytyvää ilmausruuvia avaamalla. Siellä oli muistaakseni parilla ruuvilla kiinni pieni lämpökilpipelti, joka kannattaa irroittaa edestä pois. Lexiallakin olisi ehkä onnistunut, en kokeillut.
Varmaan jossain Haynesissä on ohje tähän. Kannattaa huomioida, että myös perä voi liikahtaa, jos on vain nostanut keulan ylös.
Sitten kun vaihtaa niitä osia, niin kannattaa mielestäni irroittaa myös vauhtipyörä ja uusia kampiakselin tiiviste.
Vauhtipyörän kytkinpintaa voi hieman hioa hienolla paperilla, en tiedä onko käytännön merkitystä, mutta monesti siinä on pientä lasittumaa.
Kannattaa uusia kytkinlevyn lisäksi ainakin paineasetelma ja painelaakeri. Nämä kolme yleensä tulevat kytkinpaketin mukana. Suosittelisin alkuperäisosia ihan vain siltä pohjalta, että BX:n kytkin hajosi pari viikkoa sitten ja siihen vaihdettiin tarvike kytkinpaketti pari vuotta sitten.... :evil: (Tai sitten johtui jostain muusta, mutta nyt ei BX:n kytkin vapauta enää vaikka säädöt on tapissa, kaikki näyttää normaalilta ja kytkin liike lähemmäs 30 cm. Täytyy avata ja tutkia syy joskus tarkemmin tai pyytää romumies hakemaan.)
Niin ja tietysti ne vetoakselien akselitiivisteet, jotka jo mainittiinkin.

Itse hain varaosat Auto-Artikkelista ja sain mukaan hyviä neuvoja, jotka eivät olisi tulleet ihan heti mieleen. Voisinkin jakaa ne tässä viestiketjussa.
Vauhtipyörän takaa löytyy sellainen isompi tulppa lohkosta kampiakselin yläpuolelta, joka kuulemma löystyy itsestään ja vuotaa sitten öljyä vauhtipyörän takana. Huhu piti paikkaansa ja kiristelin tulpan lukitteen kera. Tulppa oli muistaakseni sellainen useamman sentin halkaisijaltaan ja kuusiokoloavaimella aukeava/kiristyvä. Tulpan takana näyttiolevan jokin öljykanava. Kuulemma vastaavanlainen tulppa löytyisi myös jakopään puolelta. Taisi olla hienokierre ja kierteet alumiinilohkossa, joten apinamomenttia ei ehkä kannata käyttää.
Vaihdelaatikkoon voi olla myös järkevä vaihtaa akselitiiviste, ei muistaakseni ollut kovin kallis ja helppo vaihtaa kun laatikko on irti. Painelaakeria käyttävän haarukan vaihtoa suositeltiin myös, samallahan sen tietysti vaihtaa. Ilmeisesti joskus kuluu sellaiseksi, että aiheuttaa ongelmia. Kuluma tulee niihin kohtiin, jotka koskevat painelaakeriin. Oma jotain 250-300 tkm ajettu oli selvästi kulunut ja meni vaihtoon.

Kytkimen vaihtoon meni aikaa viikko, koska ei ollut kiire ja talli varattu viikoksi. Todennäköisesti jonkin verran kokenut harrastelija tekee homman viikonlopussa.

Hankalin homma ainakin itselle oli vaihdelaatikon nostaminen takaisin paikoilleen ja toiseksi vaikein oli sen tiputtaminen pois. Moottorin kallistaminen moottorinosturilla ja pari tunkkia olivat korvaamaton apu. Apumiestä suosittelen paljon, mutta kiroilemalla onnistui yksinkin.

Mikäli ohjaustehostimen letku vuotaa. Niin ainakin paluu puolen letku näytti tiivistyvän vulkanoituvalla teipillä ja letkuklemmareilla. Jos letkuja haluaisi vaihtaa, niin ne ja ohjaustehostimenohjausventtiili (ratin ja raidetangon välissä) ovat melko hyvin esillä, kun vaihdelaatikko on irti.

Jaa niin, ja lisähuomiona siihen ilmausruuviin, sieltä tulee sitten sitä hydraulinestettä ulos kun löysää. Täytyy lisätä järjestelmään lopuksi sitä oranssia hydraulinestettä ja varoa laittamasta asennushiekkaa samalla. Mistään ei löytynyt ohjetta oikeaan määrään, mutta itse lisäsin sen verran, että nestepinta on sen korkin alla näkyvän sihdin pohjan päällä (muistaakseni oli sihti, sellainen 5 -10 cm täyttöaukosta alaspäin oleva pinta). Auto oli tällöin ajoasennossa, ehkä. Säiliöön jäi ilmeisesti tarpeeksi paisunta varaa, kun on vielä toiminut. Viisaammat varmaan tietävät paremmin. Ohjekirjassa lukee, että älä koske ja vie huoltoon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 kytkimen vaihtoon neuvoja
ViestiLähetetty: 17.03.2015 06:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2161
vonDecker kirjoitti:
Vaihdoin samanlaiseen autoon kytkimen jokin kuukausi sitten.
Lopputulos näyttäisi onnistuneen. Tässä muutama havainto:

Vetoakselien irroitus helpottuu siten, että kun auto on ylhäällä pukkien varassa tekee hydrauliikan paineettomaksi. Onnistuu esim. sieltä moottorin takaa pakoputken tienoilta löytyvää ilmausruuvia avaamalla. Siellä oli muistaakseni parilla ruuvilla kiinni pieni lämpökilpipelti, joka kannattaa irroittaa edestä pois. Lexiallakin olisi ehkä onnistunut, en kokeillut.
Varmaan jossain Haynesissä on ohje tähän. Kannattaa huomioida, että myös perä voi liikahtaa, jos on vain nostanut keulan ylös.
Sitten kun vaihtaa niitä osia, niin kannattaa mielestäni irroittaa myös vauhtipyörä ja uusia kampiakselin tiiviste.
Vauhtipyörän kytkinpintaa voi hieman hioa hienolla paperilla, en tiedä onko käytännön merkitystä, mutta monesti siinä on pientä lasittumaa.
Kannattaa uusia kytkinlevyn lisäksi ainakin paineasetelma ja painelaakeri. Nämä kolme yleensä tulevat kytkinpaketin mukana. Suosittelisin alkuperäisosia ihan vain siltä pohjalta, että BX:n kytkin hajosi pari viikkoa sitten ja siihen vaihdettiin tarvike kytkinpaketti pari vuotta sitten.... :evil: (Tai sitten johtui jostain muusta, mutta nyt ei BX:n kytkin vapauta enää vaikka säädöt on tapissa, kaikki näyttää normaalilta ja kytkin liike lähemmäs 30 cm. Täytyy avata ja tutkia syy joskus tarkemmin tai pyytää romumies hakemaan.)
Niin ja tietysti ne vetoakselien akselitiivisteet, jotka jo mainittiinkin.

Itse hain varaosat Auto-Artikkelista ja sain mukaan hyviä neuvoja, jotka eivät olisi tulleet ihan heti mieleen. Voisinkin jakaa ne tässä viestiketjussa.
Vauhtipyörän takaa löytyy sellainen isompi tulppa lohkosta kampiakselin yläpuolelta, joka kuulemma löystyy itsestään ja vuotaa sitten öljyä vauhtipyörän takana. Huhu piti paikkaansa ja kiristelin tulpan lukitteen kera. Tulppa oli muistaakseni sellainen useamman sentin halkaisijaltaan ja kuusiokoloavaimella aukeava/kiristyvä. Tulpan takana näyttiolevan jokin öljykanava. Kuulemma vastaavanlainen tulppa löytyisi myös jakopään puolelta. Taisi olla hienokierre ja kierteet alumiinilohkossa, joten apinamomenttia ei ehkä kannata käyttää.
Vaihdelaatikkoon voi olla myös järkevä vaihtaa akselitiiviste, ei muistaakseni ollut kovin kallis ja helppo vaihtaa kun laatikko on irti. Painelaakeria käyttävän haarukan vaihtoa suositeltiin myös, samallahan sen tietysti vaihtaa. Ilmeisesti joskus kuluu sellaiseksi, että aiheuttaa ongelmia. Kuluma tulee niihin kohtiin, jotka koskevat painelaakeriin. Oma jotain 250-300 tkm ajettu oli selvästi kulunut ja meni vaihtoon.

Kytkimen vaihtoon meni aikaa viikko, koska ei ollut kiire ja talli varattu viikoksi. Todennäköisesti jonkin verran kokenut harrastelija tekee homman viikonlopussa.

Hankalin homma ainakin itselle oli vaihdelaatikon nostaminen takaisin paikoilleen ja toiseksi vaikein oli sen tiputtaminen pois. Moottorin kallistaminen moottorinosturilla ja pari tunkkia olivat korvaamaton apu. Apumiestä suosittelen paljon, mutta kiroilemalla onnistui yksinkin.

Mikäli ohjaustehostimen letku vuotaa. Niin ainakin paluu puolen letku näytti tiivistyvän vulkanoituvalla teipillä ja letkuklemmareilla. Jos letkuja haluaisi vaihtaa, niin ne ja ohjaustehostimenohjausventtiili (ratin ja raidetangon välissä) ovat melko hyvin esillä, kun vaihdelaatikko on irti.

Jaa niin, ja lisähuomiona siihen ilmausruuviin, sieltä tulee sitten sitä hydraulinestettä ulos kun löysää. Täytyy lisätä järjestelmään lopuksi sitä oranssia hydraulinestettä ja varoa laittamasta asennushiekkaa samalla. Mistään ei löytynyt ohjetta oikeaan määrään, mutta itse lisäsin sen verran, että nestepinta on sen korkin alla näkyvän sihdin pohjan päällä (muistaakseni oli sihti, sellainen 5 -10 cm täyttöaukosta alaspäin oleva pinta). Auto oli tällöin ajoasennossa, ehkä. Säiliöön jäi ilmeisesti tarpeeksi paisunta varaa, kun on vielä toiminut. Viisaammat varmaan tietävät paremmin. Ohjekirjassa lukee, että älä koske ja vie huoltoon.


Kiitos molemmille tietäjille :) Kuulostivat todella hyödyllisille neuvoille ja järkeville huomionarvoisille seikoille. Olen ylpeä teistä "Patonkilaisista", kun ei ainakaan vielä ole tullut yhtään asiatonta viestiä, vaan vastaus siihen mitä kysynyt ;)
Itse pääsen hommaan apupoika "Anteroksi", joten on meitä ainakin 1½ miestä tekemässä ja auton saan montun päälle, joka varmasti osaltaan helpottaa hommaa.
Tuon hydenesteen täytön olenkin jo kerran yhden C5 kanssa opiskellut, kun oli mielestäni liian vähäinen nesteen määrä. Takapalloja vaihtaessa, kun auto tehtiin paineettomaksi, niin se kaikki lisäämäni neste tulvi lattialle säiliöstä :)
Kerron remontin lopputuloksen, kun homma selvä tai kysyn lisää neuvoa, jos menee sormi suuhun jossain kohtaa!



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 kytkimen vaihtoon neuvoja
ViestiLähetetty: 17.03.2015 21:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2161
No niin, laatikko irti ja hyvien neuvojen kanssa meni runsas kolme tuntia kahteen mieheen :) Ostin siis auton käymättömänä ja en ollut kuullut mitä ääntä kytkin piti. Ex omistaja kertoi sen hieman ujeltavan ja kampiakselin asentotunnistin paljastui käymättömyyden syyksi. Vaihtakaa hyvät patonkilaiset se kytkin heti, kun alkaa pitämään ääntä, oli nimittäin semmoista tuhoa tapahtunut painelaakerille. Metallin palasia singonnut ympäriinsä, vaikka ei ollut vielä edes mennyt asetelmasta läpi. Kytkinhaarukka menee myös uusiksi, kun syönyt senkin ja siirto pihalta talliin jo jättänyt jälkiä uuteen asento tunnistimeen.
Huomenna hakemaan osia ja keskiviikkona laittamaan takaisin kasaan, joten eiköhän siitä saada vielä soiva peli :)



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 kytkimen vaihtoon neuvoja
ViestiLähetetty: 09.05.2015 09:51 

Viestit: 45
Kyseessä 2003 mallinen C5 HDi 110. Kytkin luistaa vedätellessä isoilla vaihteilla. Käsittääkseni kaksoismassapyörä olisi syytä vaihtaa paljon ajettuun autoon kytkimen vaihdon yhteydessä? Voiko kaksoismassa tilalle laittaa huomattavasti edullisemman kiinteän vauhtipyörän? Ebayssa myydään edullisesti kytkinpakettia, johon kuuluu kiinteä vauhtipyörä.
Ajattelin jo, että ottaisin homman urakakseni, mutta kyllä se on liian työläs ja riskialtis savotta. Kysyisinkin, onko Kuopion seudulla edullista ja osaavaa pajaa, joka laittaisi osat paikalleen? Paljonkohan arviolta pelkkä työn osuus olisi? Onko niin, että massapyörä ei itsessään varsinaisesti työmäärään vaikuta, vaan lähinnä homman nettokuluihin? Siinäpä tuli sarja kysymyksiä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 kytkimen vaihtoon neuvoja
ViestiLähetetty: 09.05.2015 10:08 

Viestit: 424
Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
Kuopiossa suosittelen kysäisemään Savon Autokorjaamolta,poijutie 10,citroen tuntemusta ainakin löytyy....


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: