|
Kirjoittaja |
Viesti |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Ihan omatekemä Lähetetty: 08.02.2009 11:52 |
Viestit: 3462 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Päivän pähkinä:
"mitä kuvan työkaluilla voi (yrittää) tehdä huomattavan helposti ja nopeasti?"
Liitteet: |

stanley.jpg [ 44.57 KiB | Katsottu 21004 kertaa ]
|
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 08.02.2009 11:54 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Samanlaisella säädetään CX dieselin syöttöä, tosin toi vääntiön pää pitää olla 4 mm hex.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Kooma
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 08.02.2009 12:49 |
Viestit: 349 Paikkakunta: Lempäälä
|
Vaihtaa kakkoskoppaisen c5sen ajovalopolttimoa?
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 08.02.2009 13:14 |
Viestit: 3462 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Ja papukaijamerkki! Onnistuu varmaan se C5:kin; itselleni tein tuon C3:a varten. Peilille on ihan oikeasti käyttöä. Edesvastuuseen pitäisi saattaa punkkuhöyryissä väsänyt ranskaninssi. Nimim. "en muuten irroittele etupuskuria noin pienen asian takia ..." 
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 08.02.2009 15:53 |
Viestit: 1598 Paikkakunta: Tampere
|
Onko tossa "isolohkossa" jotenkin ahtaampi konehuone, kun vaimon C3 1.4 SX:ään onnistuu kyllä lamppujen vaihto ihan käsipelillä... kuskin puolella sen umpion kannen paikalleen sovittelu kyllä tahtoo välillä kysyä hermoja.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 08.02.2009 16:14 |
Viestit: 3462 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Ei konehuoneen laitesijoittelussa varmaankaan ole merkittäviä eroja; ne H1/H7-klipsit ovat vain niin syvällä ja inhan liikeradan takana, että ainakaan oma koordinaatio ja näppivoima kätilönkäsiotteineen eivät toimineet alkuunkaan.
Kaivoin tuon "erikoistyökalun" ohjeen brittiläiseltä Citikka-foorumilta sen jälkeen kun kollegan kanssa oli tuhrattu hetki jos toinenkin tuloksetta. Ei mikään ihme, että yksisilmäisiä autoja on liikenteessä nykyään niin paljon.
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 08.02.2009 16:51 |
Viestit: 1146
|
Harjoitus tekee mestarin. Olen C4:ssä kellottanut lähivalon polttimom vaihtoa. Eka kerralla meni 40 minuuttia. Sittemmin 15 minuuttia vakioaika. Nyt menee jo alle 5 minuuttia. Kaikki tamineet pitää kyllä olla valmiina etukäteen.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
12Soupapes
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 08.02.2009 17:29 |
Viestit: 255
|
Liikenneturvallisuutta ajatellen polttimon vaihto tulisi onnistua tien päällä ilman muita työkaluja kuin 5 sormea. Asia pitäisi olla tyyppihyväksynnän ehtona, etenkin silloin kun autoon on asennettu lyhytikäiset H7 polttimot.
Arkikäytössä: XM V6 A Pallas Berline -91 XM TurboD12 A Break -98 Xantia 2.0i aut Break -98
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 08.02.2009 19:27 |
Viestit: 1146
|
12Soupapes kirjoitti: Liikenneturvallisuutta ajatellen polttimon vaihto tulisi onnistua tien päällä ilman muita työkaluja kuin 5 sormea. Asia pitäisi olla tyyppihyväksynnän ehtona, etenkin silloin kun autoon on asennettu lyhytikäiset H7 polttimot. Sehän on tulossa EU määräyksiin.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 08.02.2009 20:44 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Eihän lampputarve olekaan huolestuttavaa tasoa autojen suunnittelumaissa. Voi olla, että koko auton käyttöaikana ei tarvitse...
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 09.02.2009 14:56 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Hieman OT, kuitenkin aihealueeseen liittyen.
Olen pohtinut, että sellaiselle markettilampunvaihtajalle (vrt. kauppojen parkkihallien turvaurien jyystäjät) voisi olla kysyntää. 50€ työ ja 50€ polttimo. Kyllä siinä voisi palkoille päästä, kun toisten ollessa ostoksilla, poistaisi noita yksisilmäisiä päiviltä. Eri automerkkien kujeet oppisi varmaan nopeasti.
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 09.02.2009 20:12 |
Viestit: 3462 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
...ja jotta mua nyt ei ihan nakkisormeksi epäiltäisi, kävinpä juuri vaihtamassa Pikachuun MOLEMMILLE puolille H4:t alle viiden minuutin. Siellä on hiukan enemmän tilaa puuhastella kuin C3:n miniatyyrimaailmassa. Tuskin maltan odottaa, että pääsen aamulla pimeälle kasitielle testaamaan miten Philips X-treme Power +80% räjäyttää tajunnan ... 
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
jd69dj
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 13.02.2009 12:12 |
Viestit: 56 Paikkakunta: Vantaa
|
Ei ne H7 kuulemma (Bilian huoltomies) ole sen lyhyt ikäisempiä kun muutkaan, niissä autoissa mihin H7 menee on vain valoautomatiikka usein sellainen, että lamput ei sammu startin aikana ja se syö polttimoita, mutta optiona sen voi muutta useimpiin merkkeihin esim. valomuistin kokonaan pois
Kuvan Santtu kierrossa, nykyisin Relluillen. Sydänvertaitkien joudun nyt jo Ooppeloimaan.
|
|
|
|
 |
jarruventtiili
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 13.02.2009 12:46 |
Viestit: 217
|
jd69dj kirjoitti: Ei ne H7 kuulemma (Bilian huoltomies) ole sen lyhyt ikäisempiä kun muutkaan, niissä autoissa mihin H7 menee on vain valoautomatiikka usein sellainen, että lamput ei sammu startin aikana ja se syö polttimoita, mutta optiona sen voi muutta useimpiin merkkeihin esim. valomuistin kokonaan pois C5:ssahan sammuu startin ajaksi ja polttimo kestää apauttirallaa vuoden...
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 13.02.2009 12:53 |
Viestit: 2699
|
jarruventtiili kirjoitti: jd69dj kirjoitti: Ei ne H7 kuulemma (Bilian huoltomies) ole sen lyhyt ikäisempiä kun muutkaan, niissä autoissa mihin H7 menee on vain valoautomatiikka usein sellainen, että lamput ei sammu startin aikana ja se syö polttimoita, mutta optiona sen voi muutta useimpiin merkkeihin esim. valomuistin kokonaan pois C5:ssahan sammuu startin ajaksi ja polttimo kestää apauttirallaa vuoden... Mitä tarkoittaa "... apauttirallaa vuoden"? Vähintään, enintään vai mitä?
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 13.02.2009 12:56 |
Viestit: 1598 Paikkakunta: Tampere
|
jarruventtiili kirjoitti: jd69dj kirjoitti: Ei ne H7 kuulemma (Bilian huoltomies) ole sen lyhyt ikäisempiä kun muutkaan, niissä autoissa mihin H7 menee on vain valoautomatiikka usein sellainen, että lamput ei sammu startin aikana ja se syö polttimoita, mutta optiona sen voi muutta useimpiin merkkeihin esim. valomuistin kokonaan pois C5:ssahan sammuu startin ajaksi ja polttimo kestää apauttirallaa vuoden... Sama homma C3:ssa.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 13.02.2009 12:59 |
Viestit: 1598 Paikkakunta: Tampere
|
r_a_n_u kirjoitti: jarruventtiili kirjoitti: jd69dj kirjoitti: Ei ne H7 kuulemma (Bilian huoltomies) ole sen lyhyt ikäisempiä kun muutkaan, niissä autoissa mihin H7 menee on vain valoautomatiikka usein sellainen, että lamput ei sammu startin aikana ja se syö polttimoita, mutta optiona sen voi muutta useimpiin merkkeihin esim. valomuistin kokonaan pois C5:ssahan sammuu startin ajaksi ja polttimo kestää apauttirallaa vuoden... Mitä tarkoittaa "... apauttirallaa vuoden"? Vähintään, enintään vai mitä? Noin, suunnilleen, suurinpiirtein. About + palttiarallaa = apauttiarallaa... tjsp.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 13.02.2009 13:10 |
Viestit: 2699
|
Igor kirjoitti: C5:ssahan sammuu startin ajaksi ja polttimo kestää apauttirallaa vuoden...
Mitä tarkoittaa "... apauttirallaa vuoden"? Vähintään, enintään vai mitä?[/quote] Noin, suunnilleen, suurinpiirtein. About + palttiarallaa = apauttiarallaa... tjsp.[/quote] Siis noin sana korvattu sanalla apauttirallaa? Hienoa!
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 13.02.2009 13:26 |
Viestit: 1598 Paikkakunta: Tampere
|
r_a_n_u kirjoitti: Siis noin sana korvattu sanalla apauttirallaa? Hienoa! Juu, niin minustakin.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
jd69dj
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 13.02.2009 15:37 |
Viestit: 56 Paikkakunta: Vantaa
|
Kuinka monta tuntia vuodessa ne lamput ehtii palaa about-palttiaralla-suurinpiirtein  Onhan noilla halovaloilla jokin arvioitu elinikä ja eikös sitä suositella lamppuja vaihdettavaksi pimeiden alkaessa... Missävaiheessa starttausta valot sammuvat, siinäkin on kuuleman mukaan merkkikohtaisia eroja. kun siinäkin välissä on nykybiileissä tietokone, voi valoille mennä virtapiikki tms. ennen sammumista. Relluun tarjosi huoltomies valomuistin käyttöönottoa kun se kuulemma on optiona ja jatkoi että tässä kun on H1:set se vielä kannattaa...
Kuvan Santtu kierrossa, nykyisin Relluillen. Sydänvertaitkien joudun nyt jo Ooppeloimaan.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 13.02.2009 16:01 |
Viestit: 1589 Paikkakunta: Lappeenranta
|
jd69dj kirjoitti: valoautomatiikka usein sellainen, että lamput ei sammu startin aikana ja se syö polttimoita Tällaisen tarinan minäkin eräältä varaosamyyjältä kuulin, jonka jälkeen olen Xsarassa kääntänyt valot parkeille ennen starttia ja odottanut hetken startin jälkeen, ennen kuin olen pistänyt valot automaattiasentoon. No, eipä se kauheasti auttanut Philipsin Visionplussiin, puoli vuotta kestävät. Tuo nyt on vain jäänyt tavaksi. Beksissä teen samalla tavalla, piisaa vähän enempi virtaa starttaukseenkin.  Vanhempien C4:ssä maltan olla koskematta valoihin, kun siinä ne syttyvät vasta sekunnin tai kahden kuluttua startin jälkeen.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 13.02.2009 17:27 |
Viestit: 1146
|
Tuossa pähkäilin itsekseni, että nuo H7 lähivalopolttimot ovat käytössä aina ajettaessa. Myös silloin kun kaukovalot palaa. Kaukovalot lienee H1 mallia. Tällöin lähivalot ovat mukana jo starttauksissa ja muutoinkin kesät talvet. Kaukovalot puolestaan eivät kytkeydy startatessa, eikä niitä käytetä päivisin, eli kesällä ollenkaan. Ja autohan oli C4 tässä tapauksessa.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Ihan omatekemä Lähetetty: 13.02.2009 19:41 |
Viestit: 1589 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Hmh, voisiko noissa sitten olla eroja moottorin myötä? Vanhempien C4 on EW10J4-koneella (meniköhän oikein), eli siis se kaksilitrainen bensavekotin, ja siinä ei valot pala startatessa, vaan tosiaan ehkä n. sekunnin viiveellä käynnistyksen jälkeen. Vuosimalli siinä on '05.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
|
|