|
Kirjoittaja |
Viesti |
ranskatar
|
Viestin otsikko: DieselXM ei käynnisty Lähetetty: 18.04.2015 17:20 |
Viestit: 40
|
XM 2.5td -98 Boschin VP36 -pumpulla.
Matami kesken ajon nykäisi ja sammui eikä sen koommin ole suostunut käynnistymään. Naftaa tulee vain käsin pumpatessa, joten naftapumppu ei kait toimi. Pumpun solenoidille ei tule 12 voltin virtaa kun kääntää avaimesta virrat. Olen putsannut releen, (sen, joka on boxin etupuolella). Tällä hetkellä tilanne on se, että hehkuvalo syttyy avaimesta muttei sammu ollenkaan. Lisäksi moottorin diagnostiikkavalo ei enää syty. Koodilukijaa ei ole ja kun auto ei lähde käyntiin en sitä mihinkään saa vietyäkään. Esson baarissa heitettiin sellaista, että pumpun remmi olisi poikki....???
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: DieselXM ei käynnisty Lähetetty: 18.04.2015 17:29 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
,miten ois jos kokeilisit kytkee akun + navalta ohkasella piuhalla sähkön suotraan sille pumpun sammutin solenoidille-.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: DieselXM ei käynnisty Lähetetty: 18.04.2015 18:01 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Sinne Essonbaariin voit kertoa sellaisen, ettei tuossa moottorissa ole erillistä pumpun remmiä, vaan sama jakopään remmi pyörittää sekä nokka-akselia että syöttöpumppua. Toinen remmi on sitten tasapainoakseleita varten...
Ja Koke, tuossa on sähkömekaaninen syöttöpumppu, älypurkki ohjaa pumpun toimintaa, myös sammutussolenoidia. ECUlta menee myös hehkureleelle joku tieto, voi hyvinkin toimia epämääräisesti jos pumpun ECUn puolelta jotain vikaa löytyy...
Aloittaisin tarkistamalla sulakkeet F19 sekä F31, sen jälkeen kaksoisrele jonka kautta kaikki sähköt tulee ECUlle...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
ranskatar
|
Viestin otsikko: Re: DieselXM ei käynnisty Lähetetty: 18.04.2015 22:22 |
Viestit: 40
|
Katson huomenna ne sulakkeet. Missä on kaksoisrele? Sekö ei ole se 15-pinninen siinä boxin edessä?
|
|
|
|
 |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Re: DieselXM ei käynnisty Lähetetty: 19.04.2015 16:28 |
Viestit: 199
|
Kerran käynyt samanlainen ilmiö. Jäi hehkun merkkivalo palamaan eikä suostunut käynnistymään. Oli joku sulake palanut akun etupuolella olevasta rasiasta. Mutta en muista enään mikä se niistä oli, joku hehkutukseen liittyvä ? Tuli joskus käytettyä käynnistyksen estona, kun nappasi sulakkeen pois.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: DieselXM ei käynnisty Lähetetty: 19.04.2015 16:59 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
No kyllä tuo viittaa johonkin virransyöttöilmiöön.
Jos solenoidille ei tule sähköä vika tuskin siinä on. Voi kokeilla koken ohjein naksahtaako? Vastusta kelasta pitäisi löytyä 7,5 ohmia.
Pumpun vioista ainoa joka katkaisee syötön on virheellinen liukusäätimen potikan vastusarvo. Sen voi mitata siitä pyöreästä mustatasta liittimestä. Pinnien 1-2 ja 2-3 välillä pitäisi olla 6 ohmia ja pinnien 1-3 välillä 12 ohmia. Tämä siis pumpun puoleisesta liittimestä.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
ranskatar
|
Viestin otsikko: Re: DieselXM ei käynnisty Lähetetty: 19.04.2015 19:05 |
Viestit: 40
|
Sulakkeet 19 ja 31 olivat ehjät, lisäksi avasin ja putsasin kaikki boxin liittimet. Ei vaikutusta. Aioin avata sen pumpun pyöreän liittimen, mutten keksinyt miten se avataan.Ilmeisesti siinä oli jonkinlainen sokkasysteemi, täytyy ottaa koko mötikkä irti, että pääsee sen avaamaan ja mittaamaan. Tuon auton sulakerasiassa on muistaakseni ilmastointi, abs, olisko egr ja valot. Ei taida mikään liittyä hehkuvaloon. Tiedä liittyykö tähän ongelmaan, mutta kuvassa oleva systeemi löytyi vasemman umpion takaa. Musta kaapeli menee suoraan akun plusnapaan, toisestapäästä tulevat kaksi punaista johtoa katoavat johonkin nippuun, suuntana kuljettaja. En saa tätä avattua, en ainakaan ehjänä. Se on täysin vihreässä töhnässä. Mikä se on ja mihin vaikuttaa?
Liitteet: |

IMG_0661.JPG [ 96.2 KiB | Katsottu 5423 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: DieselXM ei käynnisty Lähetetty: 19.04.2015 21:07 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Tuo kuvassa näkyvä on eräänlainen lattaliitin. Toki kannattaa putsata. Se pyöreä liitin aukeaa "itsestään" kun ruuvarilla kampeat sitä liuskaa niin että liukuu hieman. Tällöin se keskellä oleva tappi vapautuu kun luiskassa oleva reikä osuu kohdalle.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
ranskatar
|
Viestin otsikko: Re: DieselXM ei käynnisty Lähetetty: 26.04.2015 21:54 |
Viestit: 40
|
Ongelma selätetty, auto käy ja kukkuu niinkuin ennenkin. Vika löytyi vahingossa. Akun edessä olevassa sulakekotelossa sulake nro 1 oli noussut hieman ylös. Auto käynnistyi kun sitä painoi alaspäin ja sammui kun päästi irti. Vika ei siis paljastunut tutkimalla onko sulakkeet ehjiä. Avaamalla sulakekotelo ja kiristämällä "hampaat" sulake pysyy taas tiukasti paikoillaan. Kiitos Rychnowo, jonka vihjeestä vika löytyi. Manuaalin mukaa nro 1 on egr-sulake, osaisiko joku kertoa miten tämän sulakkeen toimimattomuus aiheutti sen, ettei auto käynnistynyt?
|
|
|
|
 |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Re: DieselXM ei käynnisty Lähetetty: 27.04.2015 18:34 |
Viestit: 199
|
Eipä kestä, hyvä kun selvisi. Muistelisin tuon sulakkeen liittyvän johonkin muuhun kuin egr:ään, vaan nyt ei kaavio ole matkassa mukana. Nuo manuaalit poikkeavat välillä aika paljon toisistaan ja mallitkin joskus iloisesti sekaisin. Itselläni sulakkeen palaminen ilmeni juurikin niin, että hehkun valo jäi palamaan ja auto ei valon palaessa käynnistynyt. Silloin tuli tutustuttua tuohon hehkuaikareleen sielun elämään, mutta ne muistiinpanot ovat vuosien takaisen muuton jäljiltä "jossain". Täytyykin kaivella asiaa uudelleen. Sen jälkeen olen kerran joutunut uusimaan releen, mutta se onkin toinen tarina ja toisenlaiset oireet.
|
|
|
|
 |
|
|