Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ratkaisua kierrosluvun heittelyyn?
ViestiLähetetty: 21.05.2015 21:52 

Onko tuohon kierros luvun nousuun, kun nostat jalan kaasulta rpm2000 niin kierrokset pomppaavat 3000rmp jne. löytynyt vielä varmaa ratkaisua? Olen lueskellut täältä tyhjäkäyntimoottorin putsauksesta tai uusimisesta, map anturin vaihdosta mutta suurimmassa osassa
tapauksia se ei ole korjannut kyseistä "ominaisuutta".
Omassa Xsara vts 2.0 on kyseinen ominaisuus.
Putsailin sen tyhjäkäynti motoorin mutta eipä auttannu.

Poissa

Viestin otsikko: Re: ratkaisua kierrosluvun heittelyyn?
ViestiLähetetty: 22.05.2015 09:03 

Silti voisi jk-moottori kiusata edelleen. Näin olen putsannut: ajetaan kara ulos, pois, putsataan hyvin, myös sen "reikä", voidellaan kara ohuesti silikonirasvalla, ajetaan kara sisälle. Näin on toiminut jo vuosia; vm.2000 auto ja jk-moottori alkuperäinen. Karan liikutteluun on konsteja; vaikkapa erillisellä virtalähteellä; ulos: ulommista liittimistä napaisuutta vaihdellen, sisään: sisemmistä...... Tai sitten jk-moottori auton liittimessä, irrallaan, pidetään läppäkotelon ao. aukko suljettuna, käynnistetään kone, karan pitäisi (aluksi avustettuna) vetäytyä sisälle. Jos jk-moottori vielä muuten toimintakuntoinen. Jk-moottori takaisin paikalleen, kone käyntiin, aluksi voi olla varveja. Muutama käynnistys, niin asettunee. Vanhoja juttuja löytynee.

Poissa

ViestiLähetetty: 22.05.2015 12:06 

Kiitos ohjeista :) taidan ottaa illalla jk-moottorin uudestaan työnalle. En uskaltanu eilen irrottaa karaa kokonaan kun en tiennyt saako irti ehjänä. Tänään kara irti kunnon putsaus ja rasvaus ja toivotaan parasta :-)
Ilmoottelen sitten miten kävi ;-)

Poissa

ViestiLähetetty: 22.05.2015 12:48 
Käyttäjän avatar

EI sitä karaa KOKONAAN irroteta,

Poissa

ViestiLähetetty: 22.05.2015 16:39 

Ok. Hyvä että kerkisit hätiin ;-) sit tehdään paineilma putsaus ja rievullapyyhintää kara ulkoasennossa ja silkkarirasvat perään. Eikö se kara aukea riittävän nopeasti kun hellittää kaasusta ja seokset ponkasee rikkaalle vai mikä johtaa siihen kierrosten nousuun?

Poissa

ViestiLähetetty: 22.05.2015 20:39 

Olen Kokemnjen kanssa samma mieltä, ettei kuuluisi irrottaa. Sen karanhan ei kuulu tulla kokonaan ulos. Mutta, valitettavasti, kolmesti olen joutunut tuohon operaatioon ja joka kerralla olen ottanut karan kokonaan pois ja ensimmäisellä kerralla etsinyt sitä jousta heinikosta. Karan irrottaminen on väkivaltaa, vanhemmiten osat kai suostuvat irtoamaan ilman suurempia vaurioita. Karahan ei pyöri, sen estää ohjaavan holkin lattapinta, minkä yli olen pyöritellyt karaa vastoin hyvän huoltotavan periaatetta kokonaan ulos.

Takaisin ajaminen menee sitten useammassa erässä"virta päälle - virrat pois" virta-avaimen kääntelyllä.

Karan sisällä oleva ruuvi oli viimeiksi ruostunut päästään, mikä jumitti karan ja tyhjäkäynti katosi. Puhdistus ja voitelu ei olisi irrottamatta onnistunut.

Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa

ViestiLähetetty: 22.05.2015 23:43 
Käyttäjän avatar

Joutokäyntimoottori muovipussiin ja käy kääntämässä virrat päälle. Kara ja jousi löytyy sitten sieltä pussista. Takaisin samalla menetelmällä, paitsi apumies kääntämään avainta ja itse pitää karaa hollilla. Pari kertaa putsailin, mutta kaupasta jouduin hakemaan lopulta uuden. Vaihdon jälkeen vaatii muutaman startin että moottorinohjain löytää oikeat asennot. Jos ei löydä, niin akku irti joksikin aikaa niin ohjain unohtaa vanhat asetukset ja etsii uudet.

BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa

ViestiLähetetty: 23.05.2015 10:20 

Irrottaa, tai ei, sillä väliä, kunhan alkaa toimia. Itse olen aina irrottanut, ei osia ole kadonnut. Ja näin saa paremmin putsattua, voideltua. Käytin ensin valkoista teflon-rasvaa, ei hyvä. Alkoi takkuilla kohta. Seuraavaksi silikonirasvaa* Loctite 8104, tai vastaavaa. Ok. Ps. Viimeinen merkintäni jk-moottorin huollosta v:lta 2006. :) *Silikonijarrurasva lienee liian jäykkää.

Poissa

ViestiLähetetty: 23.05.2015 20:23 

Ok. Eli kaikki konstit sallittuja ;) Taitaa mennä remppa maanantaille ni saan hankittua tuota oikeenlaista rasvaa akseliin.
Suurkiitokset ammattilaisten vinkeistä :)

Poissa

ViestiLähetetty: 26.05.2015 10:25 

Nyt olis putsattu ja rasvattu vimpanpäälle silikonirasvalla mutta ei vaikutusta...
Akku otettu irti ja muut proseduurit suoritettu, mut ei auta. Ominaisuus ilmenee vain ajossa n.1500-2800 rpm välillä. Jos kierrokset yli 3000 vaihtaessa niin kaikki toimii normaalisti, myöskään auton ollessa paikallaan vikaa ei ilmene. Tosin kierroksia ei pysty pitämään 1000-2000 välillä kaasupolkimen avulla joko ne on 900rpm tyhjäkäynti tai painettaessa varovasti poljinta kierrokset nousevat 2000 tai yli. Olisko kaasuläpässä jotain feelua ?

Poissa

ViestiLähetetty: 26.05.2015 11:52 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Kaasuläpän asentotunnistin? Varmaan vois vastusta mitata samalla kun kääntelee tunnistinta, muuttuuko vastus tasaisesti. Tai sitten Lexialla.

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ]