Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 1,4 moottorin lämpötila-anturi (switch)
ViestiLähetetty: 07.06.2015 11:38 

Viestit: 51
Hellouta. Mites on, miten voisi testata kyseisen koneen anturin. Mittaristossa ei ole mittaria, vain varoitusvalo ylikuumenemisesta. Virrat päällä se palaa mutta sammuu kun käynnistyy auto. Ajelin muutama päivä sitten muutamia kilometrejä laittomia nopeuksia, ja perillä heitti nesteitä korkin kautta hieman pihalle, eikä silloin ainakaan varoitellut mitenkään, tai sitten en auringonpaisteessa klasarit silmillä huomannut. Tiedän että järjestelmä on paskainen ja odottaa puhdistusta, mutta termostaatti ainakin toimii, eli pientä tukosta jossain on varmasti. Ja saako kyseistä anturia muualta kuin vehosta, ehkä artikkelista löytyy, tuskin montaa erkkiä maksaa. Uuden hankkiminen on aina turhaa jos vanha toimii, eli tässäkin tapauksessa puhdistaminen saattaisi auttaa. Uuden hakkisin jos se vaikuttaisi jotenkin ajomukavuuteen tai turvallisuuteen.
Jussi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1,4 moottorin lämpötila-anturi (switch)
ViestiLähetetty: 07.06.2015 13:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:( ja kyseessähän lienee klonksvagenin i.4 turbo , vai oikeinko on voorti ) tietenkin pieni mahdollisuus on sitikkaankin tai pösöseen ;) :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1,4 moottorin lämpötila-anturi (switch)
ViestiLähetetty: 07.06.2015 13:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Nimimerkistä päätellen Saxo. Luultavammin systeemissä on ollut ilmaa joka laajetessaan purskautti nesteitä ulos. Anturin voi testata vaikka kuumailmapuhaltimella tai hiustenkuivaajalla lämmittelemällä. Anturi pitää tietysti irroittaa. Varoitusvalon syttyminen virtoja laitettaessa kertoo vain, että ko, varoitusvalo toimii. Anturin kunnosta se ei kerro mittän.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1,4 moottorin lämpötila-anturi (switch)
ViestiLähetetty: 07.06.2015 15:29 

Viestit: 51
Ok, kuumailmapuhallinta ajattelin itsekin. Olenko ymmärtänyt anturin toimintaperiaatteen, eli lämmettyään tarpeeksi anturille menevä jännite palaa toista johdinta pitkin merkkilampulle joka on mittaristossa, maadoituksen anturi saanee kiinnityskierteestään. Ja onko mittarilla varustetussa sama anturi kuin merkkivalolla varustetussa. Jos on niin voin käyttää anturia lämpömittariin jonka jokatapauksessa asennaan valon eteen mittaristoon. Edellyttäen että anturi on ehjä enkä halua muutenkaan asennella ylimääräisiä sovitteita toiselle anturille. Niin vielä, auto on Citroen Saxo 1,4 vm -98, en laittanut ekaan viestiin auton merkkiä, mallia, koska joku olisi kuitenkin vastannut että sama anturi on pösö106:ssa, zx:ssä... ja edelleen, luulen että volkkarin antureita voi testata ihan samoin kuin sitikankin, vaikka se vastausneuvo ei kokemäeltä tullutkaan... =:o)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1,4 moottorin lämpötila-anturi (switch)
ViestiLähetetty: 07.06.2015 16:36 

Viestit: 1242
Se on Switch, kytkin. Kytkee 112 asteessa Celsiusta ne kaksi napaa yhteen eli sähkö pääsee kulkemaan läpi, +merkkinen sähkövirta kulkee lampun +napaan ja lampun kanta on jo valmiiksi maadoitettu. Auton käydessä, lampun pitäisis syttyä, kun irrotat liittimen kytkimestä ja kytket johdonpätkällä liittimen navat yhteen. Jos ei syty, vikaa on muuallakin, kuin kenties, siis kenties, kytkimessä.

Kytkin on vihreäkauluksinen, sähkökaaviossa nro 84 ja sen lamppu mittaritaulussa "o", (OSCAR, suomeksi "Olli"). Kyseisen lämpötilan valmistaminen ja kytkimen saattaminen kyseiseen lämpötilaan, lämpötilan mittaaminen ja säätö on todella vaikeaa kotioloissa. Jos käytettävissä on lämpömittari kyseiselle lämpötila-alueelle, lämmittäisin peltipurkissa ruokaöljyä keittiön keitinlevyllä, anturi kytkettynä yleismittariin tms ja lämpömittari sinne öljyyn. Suojalasit ja -käsineet on aivan ehdoton juttu. Ilman lämpömittaria pärjää myös; rikki sulaa 113 asteessa, jodi 114:ssä.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1,4 moottorin lämpötila-anturi (switch)
ViestiLähetetty: 07.06.2015 18:59 

Viestit: 51
Seikkaperäinen vastaus, täydellinen. Juuri tuota tarkoitin olettamuksellani että saatuaan tarpeeksi lämpöa anturi päästää virran kulkemaan läpi eli tässä tapauksessa varoitusvalon +napaan. Kitos olettamukseni vahvistuksesta.
Jussi


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: