Joensuu XM kirjoitti:
onko siis diaknoosi että oikean kaukovalon johdon eriste rikkonainen ja se pitää ehjätä jotta alkaa kaukovalo toimia ?
- hannu-
Ei, vaan jossakin liitoksessa on liikaa ylimenovastusta jolloin jännitteet "katoaa" siihen huonoon liitokseen. Tiinassa on todennäköisinä vaihtoehtoina huonon liitoksen sijainnille:
-sulakerasia, ko. valon sulake. Kummallakin kauko/lähivalon langalle on omat sulakkeensa, joten vika on "aikaisintaan" tuossa
-johtosarjan liitin, siinä missä konehuoneen pääjohtosarjasta lähtee piuhanippu lokasuojalle kohti ajovaloa
-polttimon kanta, kokeile siten ettet paina kantaa ihan pohjaan asti, vaan vähän kauemmaksi. Useammassa on tuossakin ollut kontaktihäiriö kun kannan painaa polttimoon "pohjaan asti"
Jos olisi eristevika, niin valot toimisi siihen asti kunnes huonon eristeen ansiosta oikosulku polttaisi sulakkeen kyseiseltä valolta...
Ensinmainittu yllättävän yleinen, varsinkin niissä Tiinoissa mitkä ovat pitkiä jaksoja ajamatta. Keskimmäinen esiintyy yleensä silloin kun on jotain muuta ropannut liittimien lähellä, tulpanvaihtoa tms. Viimeinen on sitten iän tuomaa hauskaa, kosteus tahtoo siihen paikkaan mennä tuhojaan tekemään...