|
Kirjoittaja |
Viesti |
plazma
|
Viestin otsikko: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 02.07.2015 20:47 |
Viestit: 64
|
Kolmas kytkinvaijeri katkesi 4kk sisään. VEHO vaihtoi edellisen takuuseen ja sanoi, että vaatii kytkinremppaa. Remppa siis edessä ja ajattelin vaihtaa itse kun osat maksaa 200€ ja halvin huoltotarjous tällä hetkellä on 750€. Syksyllä vaihdoin raidetangon suojakumen ja taka-akselin, joten peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä. Onko neuvoja vaihtoon? Haynesin opas löytyy. Juutuubista katselin muutaman videon. Mistä saa ostettua keskitystyökalun? Onko suosituksia kytkinsarjan valmistajasta? -Pasi
|
|
|
|
 |
plazma
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 13.07.2015 20:44 |
Viestit: 64
|
Varaosissa näyttää olevan vaihtoehtoina 1.6L koneeseen "ei BE4R vaihteisto" ja "BE4R vaihteisto". Mistä näkee vaihteiston mallin?
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 13.07.2015 20:55 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Ota puhelu citroen merkkiliikkeeseen ja saat sata varman vastauksen mikä/minkälainen laatikko autossasi on. Toinen vaihtoehto on, että täällä joku jolla on servicen tunnukset tsekkaa valmistenumeron perusteella autosi tiedot. Merkkiliike ei veloita mitään noista tiedoista, se on ehkä ? nopein tapa selvittää ongelmasi.
|
|
|
|
 |
plazma
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 18.07.2015 23:43 |
Viestit: 64
|
Laturi irroitettu. Vasemman puolen veto-akseli irroitettu.
Nyt jumii oikean puolen vetoakselin kanssa. Se on matkalta laakeroitu. Se laakeri ei meinaa irrota. Laakerin kiinnitysruuvit olen löysännyt ja kääntänyt. Onko neuvoja laakerin irroittamiseen?
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 19.07.2015 09:05 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Laita aluksi liuotushoitoa. Laakerin ulkokehä syöpyneessä* pesässä. Koeta lyödä laakerin kiinnitysrenkaasta akselilla, käytä apuna jotain leveätä tuurnaa, koska rengas ei ole kovaa terästä. Kun saat irti, voi vähän kaapia pesää ja laittaa jotain suoja-ainetta. *Vrt. mm. Xantia-, C5- takasatulat.
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 19.07.2015 15:35 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Saitko irti sen akselin? Sitä ei tarvitse irroittaa!
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
plazma
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 19.07.2015 16:50 |
Viestit: 64
|
catmatti kirjoitti: Saitko irti sen akselin? Sitä ei tarvitse irroittaa! Oikeanpuoleinen on vielä irroittamatta. Berlingo foorumilla yks kertoi irroittaneensa vaihelaatikon ilman oikeanpuolen vetoakselin irroittamista. Tällä hetkellä laakeri on likoamassa "penetrating oil":issa.
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 19.07.2015 17:26 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Anna sen olla kiinni, ei haittaa mitään, takaisin laitossa ohjaat sen akselin takaisin omaan paikkaansa, kun avaat laatikon pultit, niin vaihda ne kierretangosta m10 noin 200mm sahattuihin pätkiin, niin saat laatikon suoraan ulos ja näin myös takaisin paikalleen, niin et väännä kytkinakselia ja paineasetelmaa, toimii hienosti, menee aivan suoraan paikalleen, tällä "tappi" systeemillä! Säästä voimia siihen laatikkoon ja anna sen akselin olla rauhassa, koska siitä ei ole mitään apua 
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
plazma
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 19.07.2015 23:17 |
Viestit: 64
|
Kiitti vinkeistä.
Mitä muuta kannattaa uusia samalla? Kytkinakselin holkin ostin jo.
Miten vetoakseleiden mutterit? Vetoakseleiden tiivisteet? ym.?
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 20.07.2015 07:28 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
catmatti kirjoitti: Anna sen olla kiinni, ei haittaa mitään, takaisin laitossa ohjaat sen akselin takaisin omaan paikkaansa, kun avaat laatikon pultit, niin vaihda ne kierretangosta m10 noin 200mm sahattuihin pätkiin, niin saat laatikon suoraan ulos ja näin myös takaisin paikalleen, niin et väännä kytkinakselia ja paineasetelmaa, toimii hienosti, menee aivan suoraan paikalleen, tällä "tappi" systeemillä! Säästä voimia siihen laatikkoon ja anna sen akselin olla rauhassa, koska siitä ei ole mitään apua  Säilyykö nopeusmittarin anturia käyttävä muoviratas vetoakselilla myös ehjänä. Ps. Jos olisikin vain akselitiivisteiden (Stefat)vaihto.......
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 20.07.2015 08:19 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Nopeusmittarin anturimöykyn kun irrottaa laatikosta ja antaa sen olla siellä vetoakselilla niin sen kanssa ei tule mitään isompaa ongelmaa ja laatikko menee helpolla paikkaansa.
Vetarin stefat kannattaa laittaa, hyvälaatuiset eli vaikka orkkikset. Ei maksa paljon tässä vaiheessa.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
plazma
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 24.07.2015 00:13 |
Viestit: 64
|
Purkuhomma tehty. Kytkinakselin holkin vaihdoin jo. Painelaakeri on hajonnut ja se on syönyt vanhasta painelevystä jouset. Huomenna alkaa kasaaminen.  
|
|
|
|
 |
plazma
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 27.07.2015 13:15 |
Viestit: 64
|
Remppa tehty. Uuden kytkimen toiminnasta seuraa muutama kysymys:
-Kovalla väännöllä (talla pohjaan sopivilla kierroksilla) tuntuu pientä kytkimen lipsumista. Onko tämä ominaista uudelle asetelmalle?
-Poljin on jäykkä yläasennosta lähtien. Ennen ensimmäisen vaijerin katkeamista yläasennossa oli hieman välystä eli poljinta pystyi nostamaan kengänkärjellä vielä hieman ylös. Kuuluuko polkimen olla jäykkä yläasennosta lähtien? Mietin vaan että lepääkö nytten painelaakeri koko ajan painelevyä vasten.
Irroitus onnistui jättämällä oikeanpuoleinen vetoakseli paikalleen. Irroitin vaan sen nopeusmittarin kopan (tässä mallissa siihen ei ollu kytketty mitään). Irroitin kolme pulttia ja laitoin tilalle pitkät pultit. Irroitin loput pultit ja liu'utin vaihdelaatikon sivummalle pitkien pulttien varassa. Alas laskin köydellä joka oli kiinni vaihdelaatikon lenkissä. Naru kiersi 3 kierrosta kakkosnelosen ympäri, joka oli moottorintilan yläpuolella poikittain.
Suurimpia haasteita oli alatukivarren irroitus navasta (sokkapultti jumissa), vaihdelaatikon yläpuolisen kannakkeen irroitus (pitkä tappi 16mm mutta pyöristetyillä särmillä), vetoakselien stefat oli aika hiton tiukassa, kytkinvaijerin automaattisen kiristyksen suojamuovi hajosi käteen (sanoi naks ja sitten jousi sanoi sporoing ja vaijeri lyheni, kytkimen puolen kiinnitys vaati tunkilla haarukan painamista että sai vaijerin paikalleen).
Laatikon nosto paikalleen onnistui siten että nostin laatikkoa vähän kerrallaan ylös ylhäältä päin. Muija heitti alle betonilaattoja ja lankkuja. Kun laatikko oli tarpeeksi ylhäällä, että sai tarpeeksi alhaalta otteen, niin nostin laatikon paikalleen kahden katkaistun pultin varaan. Pulttia oli näkyvissä noin 10cm. Nämä oli kahdessa ylimmässä pulttipaikassa. Sitten sai rauhassa laittaa muita pultteja hollille ja alkaa nitkuttelemaan paikalleen. Vaihdelaatikon asennus vaati aika pitkään sovittamista että akseli löysi paikkansa kytkinlevyn ja vauhtipyörän reikään. Ei ollut enään muijaa apuna niin piti itse käydä kääntämässä jarrulevystä vetoakselia ja kokeilemassa joko akseli on oikeassa asennossa. Kun asento löytyi niin meni nätisti paikalleen.
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 27.07.2015 15:13 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
No miksi päästit muijan livistämään kun kaikkein tärkein oli jäljellä 
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 27.07.2015 16:15 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
tolle plasmalle tiedoksi .ettei uusi kytkin ole taatusti jäykkä , eikä lipsu muutenkaan .......jos oot kaiken oiken tehny.
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 27.07.2015 16:21 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Oliko vauhtipyörän vastinpinta ok laitoikko mitään liukastetta siihen holkkiin missä painelaakeri liikkuu? Ja samat sana kun kokemjellä.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
plazma
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 27.07.2015 16:35 |
Viestit: 64
|
Jäykällä tarkoitin että vaijerissa on vetoa. Eli ennen kytkinongelmia poljin oli yläasennosta lähtien pari cm löysä ja vasta sitten otti vaijeri kiinni. Oisko ollut automaattinen kiristys lopussa alkuperäisessä vaijerissa?
Laitoin kytkinasetelman mukana tullutta rasvaa ohuen kerroksen akseliin ja holkkiin. Vanhassa ei ollut mitään rasvan tuntuista enään jäljellä. Työkaveri kertoi että painelevyssä on saattanut olla jotain säilytysrasvaa ja olisi kannattanut pestä asetonilla tms. Jos on jotain rasvaa niin palaa käytössä pois.
Vauhtipyörän pinta näytti ok.
|
|
|
|
 |
plazma
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 27.07.2015 17:28 |
Viestit: 64
|
Kyllä se kytkin on hieman jo luistossa poljin ylhäällä. Liekkö menny automaattinen kiristys liian tiukalle kun se valkoinen muovisinetti hajosi liian aikaisin asennettaessa.
Käykö tuohon manuaalisesti kiristettävä malli?
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 27.07.2015 17:55 |
Viestit: 2821
|
Ainakin Xsaraan kävi manuaalimalli ihan kun laittoi paikoilleen.
|
|
|
|
 |
plazma
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 27.07.2015 18:00 |
Viestit: 64
|
Motonetin kvia katsoin niin manuaalisissa on erilainen pää. Tässä autossa on polkimen päässä vaijerissa kapea sylinteri ja laatikon päässä pallo kupissa.
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 27.07.2015 20:47 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Molempia käytetään joku just laitto säädettävän mut vaihto kohta takasin tomaattisäätöseen
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 27.07.2015 21:49 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Kannattaa investoida alkuperäiseen automaattisäätöiseen vaijeriin. Tarvike saattaa toimia (vuan suattaapi olla toimimattanihhii), jos saa paikalle ilman, että "sinetti" heilahtaa. Alkuperäisen saa helposti ja uudestaan oikeaan säätöön. Hinta tulee matkan varrella takaisin 
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 27.07.2015 21:53 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Kyllä sen akupheräisennii joku tekee trw...? tuskin psa ite? 
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 27.07.2015 23:31 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Jos taas nussastaan vähän pilkkua ja halkaistaan hiusta: Alkuperäistä ei voi asentaa kuin yhden kerran: Tehtaalla kokoonpanossa. Tämän jälkeen ovat tarvikkeita tai oem-tuotteita 
|
|
|
|
 |
plazma
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinremppa Berlingo 2005 Lähetetty: 28.07.2015 08:39 |
Viestit: 64
|
Ensimmäisen vaijerin jonka vaihdoin, ostin VEHO:lta. Se oli identtinen alkuperäisen kanssa. Siinä ei ollut mitään sinettiä mikä piti poistaa. Tulipellin puolella oli jonkulainen jousitettu kiristys.
Tällä hetkellä on paikoillaan eri merkkinen kaapeli ja siinä oli semmoinen valkoinen muovisylinteri mikä piti poistaa asennuksen jälkeen mutta hajosi ennen aikojaan.
Tuumin että muuttaisko nykyisen vaijerin manuaalikiristettäväksi laittamalla vaihdelaatikon päähän ruuvin.
Onko kukaan avannut noita automaattisesti kiristyviä? Onko niissä muuta kuin jousikuormitettu kuoren pidennys? Vai onko muutakin mekaniikkaa tai hammastusta?
|
|
|
|
 |
|
|