Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 2,0 HDi 136 SX Break 5d A 2006
ViestiLähetetty: 18.01.2014 12:03 

Mikä automaattivaihteisto? Onko vielä tyypillisesti vikaantuva, joka oli ykkös koppasessa?

Poissa

Viestin otsikko: Re: 2,0 HDi 136 SX Break 5d A 2006
ViestiLähetetty: 18.01.2014 12:21 
Käyttäjän avatar

Turre kirjoitti:
Mikä automaattivaihteisto? Onko vielä tyypillisesti vikaantuva, joka oli ykkös koppasessa?

Niin mikä auto kyseessä? Rekisteritunnuksen jos kerrot niin pystyn sanomaan varmaksikin mutta kakkoskoppaisessa viitosessa tuolla moottorilla on ollut myös AM6-laatikkoa, pelätyn AL4:n lisäksi.

Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa

ViestiLähetetty: 18.01.2014 12:22 
Käyttäjän avatar

Väittäisin että otsikon moottorin yhteydessä on aina Aisin AM6.

Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa

ViestiLähetetty: 07.07.2015 08:18 

Parahin RPpekka

Sanoit pystyväsi kertomaan mikä automaattivaihteisto missäkin Citikassa on. Mulla on C5 vuodelta 2006 ja 2,0 litran bensakoneella exclusive sedan-malli. Rekisterinumero on TOI-787. Automaattivaihteisto on alkanut oireilla eli vaihtaessa nykäisee ja kaasusta hellittäessä ja antaessa liukua hiljaa odottamaan esim. liikennevaloihin alkaa nykiä eli joko ei tiedä pitäiskö ykkösen vai kakkosen tai muuten vaan "päkittää". Olen luullut, ettei automaatilla voi moottorijarruttaa. Onko Citikassani tuo peälätty AL4 ?

Poissa

ViestiLähetetty: 07.07.2015 08:39 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
harton kirjoitti:
Parahin RPpekka

Sanoit pystyväsi kertomaan mikä automaattivaihteisto missäkin Citikassa on. Mulla on C5 vuodelta 2006 ja 2,0 litran bensakoneella exclusive sedan-malli. Rekisterinumero on TOI-787. Automaattivaihteisto on alkanut oireilla eli vaihtaessa nykäisee ja kaasusta hellittäessä ja antaessa liukua hiljaa odottamaan esim. liikennevaloihin alkaa nykiä eli joko ei tiedä pitäiskö ykkösen vai kakkosen tai muuten vaan "päkittää". Olen luullut, ettei automaatilla voi moottorijarruttaa. Onko Citikassani tuo peälätty AL4 ?

On. Ei tarvitse edes selvittää :)

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa

ViestiLähetetty: 07.07.2015 08:49 

Kiitos nopeasta vastauksesta
Eli koska automaattivaihteiston öljynvaihto ei auttanut on vaihdatettava hydrauliikkayksikkö. Jollain keskustelupalstalla oli juttua myös joidenkin venttiilien vaihtamisesta/puhdistamisesta, mutta ovatko nämä venttiilit hydrauliikkayksikössä eli vaihtuvatko samalla. Monen mielestä lapsellinen kysymys, mutta käytän autoa ovikelloperiaatteella. Eli riittää, että soi ja muutoin tekniikasta en tiedä.

Poissa

ViestiLähetetty: 07.07.2015 08:53 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Jos hydrauliikkayksikkö on kokonainen, siinä on nuo venttiilit mukana. Ne ehkä kuitenkin kannattaa vaihtaa samalla uusiin kun eivät paljoa maksa (alle satasen 2kpl), laatikon avaamisessa vaihtuvat öljyt on jo viisikymppiä. Olettaen siis, että vaihdettava hydrauliikkayksikkö on käytetty.

Kuvailemasi vika ei kyllä ole se tyypillinen venttiilivika eikä sitä hydrauliikkayksikköäkään ehkä suinpäin kannata olla vaihtamassa. Meneekö laatikko kylmänä vikatilaan? "Automatic gearbox fault" ja heittää väkisin kolmosen päälle?

Kannattaa ensi alkuun käydä merkkiliikkessä (tai joltain Lexian omistajalta) pytämässä vaihteiston oppimisen nollaus ja kokeilla, josko siitä olisi apua.

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa

ViestiLähetetty: 08.07.2015 12:40 

Kiittää jälleen

Tilasin vaihteiston oppimisen nollauksen Veholta ja se tehdään 23. päivä. Toivotaan, että toisi avun. Vaihteisto ei mene varoitusvalon mukaan vikatilaan eikä laita 3:sta päälle väkisin ei kylmänä eikä lämpimänä.
Itseäni on hieman epäilyttänyt tähän C 5:een teettämäni Economy-huolto ja siinä se, että onko jonkinlainen "automaattiryyppy" kytketty menemään liian aikaisin pois päältä, koska vaiva esiintyy vain ja ainoastaan silloin kun olen lähtenyt liikkeelle ja kone on vielä kylmä.
Olen tosiaan voinut opettaa autoni vaihteiston huonoille tavoille ajaessani pitkiä alamäkiä niin, että vaihteisto on käsikäyttöisellä ja vaihde 4:nen.
Auto on ollut mulla uudesta asti ja pidetty kuin kipeätä p...ua ja mittariinkin tuli juuri vasta 50 000 km täyteen.

Kirjoittelen viimeistään tuon vaihteiston oppimisen nollauksen jälkeen.

Poissa

ViestiLähetetty: 31.07.2015 18:58 

Ei ollut vaihteiston oppimisen nollaus avuksi vaikkakin vaihteisto toimii nyt mielestäni paremmin ja vaihtaa pienemmälle näppärämmin, mutta tuo sama p-keleen nykiminen on tallella nostaessa jalan kaasupolkimelta ja kone ei ole vielä lämmin.
Olen ajellut automaattivaihteisella vuodesta -76 eli kohtapuoliin 40 vuotta ja tämä nykyinen C 5 on ensimmäinen Citroenin matic ja samalla ehkä huonoin ajamani automaattivaihteinen. Alkaa todella jurppia ja raskaasti. Kolmas Citroen mulla ja taitaa olla viimeinen...
Vaihdatan uudelleen vaihteistoöljyt ja pyydän puhdistamaan nuo venttiilit tai vaihdatan ne. Ellei tehoa vaihtuu auto.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ]