Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/3 [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 20.07.2015 21:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Rampilta tullaan kyllä melko surutta eteen, jotenkin homma on mennyt täysin päälaelleen väistämisvelvollisuuden suhteen. Jopa niin että oikeaa kaistaa ajavat tunkevat vasemmalle eteen risteysalueella että sieltä rampilta pääsisi mukaan.

Ajelin viikonloppuna tasaista 80 km/h puoliraskaalla ajoneuvoyhdistelmälläni ( c1 ka+kevytkärry) rampilta meinattiin tulla kahdesti kylkeen reilun 100 km matkalla. Eräs matkailuauto meinasi tulla aluksi kylkeen ja sitten vielä kärryn kylkeen kun sen kiihdytellessä kaista loppui.

Pyrin kyllä olemaan liikenteessä suvaitsevainen ja joustava, mutta katson myös että voin hyödyntää etuajo-oikeuteni. Olisi tarpeetonta vaarantaa ja hidastaa muiden liikkujien matkantekoa ryhymällä poukkoilemaan ja jarruttelemaan puolitehoisen kuljetusvälineen matkantekoa, jotta rampilta pääsisivät röyhkeimmät ensin.

Monilta on päässyt unohtumaan kaistanvaihdon kielto motarin ramppien alueella sekä väistämisvelvollisuus. Liikenteessä pitää olla säännöt, jotta voisi ennakoida muiden käyttäytymisen. Vaikkapa sen että on oikeanpuoleinen liikenne tai tietyt ryhmityssäännöt jne. Ei vain voida valita parhaita päältä ja kehittää omasta päästä lisää, muutoin menetetään mahdollisuus turvalliseen liikkumiseen.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 20.07.2015 22:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
maasturisti kirjoitti:
...voin hyödyntää etuajo-oikeuteni.

Mulle kun autokoulussa reilu 20v. sitten sanottiin että liikenteessä ei ole oikeuksia, on vaan velvollisuuksia (väistämisvelvollisuus mm.).

No, sen verran aihetta liipaten että kaksi kertaa olen ihan oikeasti joutunut jarruttamaan reilummin moottoritiellä koska liittyjällä ei ole ollut tarpeeksi vauhtia; Ensimmäisen kerran 7 vuotta sitten Saksassa, koska polak.. anteeksi puolalaiskilpinen Ducato tuuppas n. kilometrin mittaiselta kiihdytyskaistalta sadan metrin "kiihdytyksen" jälkeen mun eteen, ja mun vasemmalta puolelta oli juuri tulossa väkeä nopeammin niin ei ois pystynyt edes väistämään (onneksi mun takana ei ollut ketään, toki varmistin sen peilistä koska mä en ala muitten törttöilyjä maksamaan), ja toinen kerta tänä vuonna alkukesästä Kuopiossa, väistin koska oli niin nätti kesäkupla etten halunnut sitä ruttutukkuun myyntiin. Mutkan kautta kyllä kuulin ko. ajoneuvon kuljettajan työpaikan, koska savossahan kaikki tietävät kaikkien asiat.. :roll:
Ajan ehkä liian vähän että tulis eteen tilanteita joista jaksaisi stressata, yhteensä työ- ja huviajoa tulee vain n. 30tkm/vuosi. Onneksi täällä meillä on tosi vähän liikennettä verrattuna Eurooppaan, koska ihan varmasti suomalaisten ajotavoilla ja Euroopan liikennemäärillä kävellen pääsisi nopeammin (kolarit...).



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 20.07.2015 22:36 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Liikennemerkki sanoo että on etuajooikeus en sit tiä onko totta vai tarua, semmonen kolmio kärjellään kait varotus saapumisesta etuajooikeutetun tien risteykseen onk noita enään?



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 20.07.2015 22:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Suomessa nyt vaan ei saa väistää rampilta tulevaa ja piste.
Syykin on hemmetin selvä, eli se ennalta-arvioitavuus. Jos väistämisvelvollisia lähdettäisiin väistämään, niin kolisisi sivullisten perseet & kyljet, ja kenen syy?
Ja en väistä, koska en halua sakkoja siitä, että joku muu kokisi minut ylikohteliaaksi. Etenkään tuo suoli24-juntti.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 20.07.2015 22:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
kaselin kirjoitti:
Liikennemerkki sanoo että on etuajooikeus en sit tiä onko totta vai tarua, semmonen kolmio kärjellään kait varotus saapumisesta etuajooikeutetun tien risteykseen onk noita enään?

Se ei kerro mistään oikeudesta. Se kertoo että kolmion takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 20.07.2015 22:58 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Höpöhöpö Mihis se etuajo-oikeus teilläpäin on hukkunu? Niin siinä tiellä on semmonen merkki joka on niinko neliö kärjellään teksiti alla etuajo-oikeutettu tie ( onk se teillä etuajovelvollisten tie :lol: :lol: )



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 20.07.2015 23:19 

Viestit: 5125
kaselin kirjoitti:
Liikennemerkki sanoo että on etuajooikeus en sit tiä onko totta vai tarua, semmonen kolmio kärjellään kait varotus saapumisesta etuajooikeutetun tien risteykseen onk noita enään?


On etuajo-oikeusmerkkejä ainakin kaksi, toinen koskee tietä jota ajat ja toinen kohdattaessa etuajo-oikeus, mutta kärkikolmioita on silti vallan usein ilman että kenelläkään muulla on etuajo-oikeusmerkkejä, eli se on nimenomaan väistämisvelvollisuutta osoittava "äistämisvelvollisuus risteyksessä" -niminen merkki
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/w ... aistaminen

Sitten on lisäksi vielä erilaisia sivutiemerkkejä joissa paksummalla näytetään ne tiet joita ohuemmalla piirretyt joutuvat väistämään.

Mutta monasti liikennemerkit tarkoittaa muutakin kuin mitä nimestä selviää, ja täytyy tietää muitakin liikennesääntöjä, kuten vaikka STOP-merkki ja väistämisvelvollisuudet tai ihan muuten vaan oikealta tulevat. Ja jotenkin hämärästi muistelelin että että vaikka etuajo-oikeusmerkki on samalla jonkinlainen pysäköintikieltomerkkikin? Mutta varmaan jokainen noita sääntöjä muistelee omilla tavoillaan ja paremmin tai huonommin (sekä miten kukin on oppinut erilaiset muutokset liikennesääntöihin)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 20.07.2015 23:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
olli__o kirjoitti:
..jotenkin hämärästi muistelelin että että vaikka etuajo-oikeusmerkki on samalla jonkinlainen pysäköintikieltomerkkikin?

Noi "etuajo-oikeutettu tie" -merkit käy aina vaan harvemmaksi. En edes muista koska olisin semmoisen itse nähnyt? Se tarkoittaa juu samalla sitä että ei saa pysäköidä paitsi kokonaan piennarviivan oikealle puolelle.
Se että en moista merkkiä ole huomioinut, ei tarkoita sitä että niitä ei olisi. Sillä vaan ei ole liikenneturvallisuuden kannalta mitään muuta merkitystä kuin juurikin tuo pysäköintisääntö. Eikä tapana muutenkaan ole pysäköidä edes osittain ajoradalle, jos mitenkään on mahdollisuutta se välttää.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 21.07.2015 07:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 533
Paikkakunta: Mäntyharju
Moottoritien rampeissa ajo - ja liittymissä ylipäänsä - on suomalaisen liikenteen heikko kohta. Välillä tuntuu siltä, että ei ole kuin kahta sorttia kuskeja: rampilta väkisin eteen tai metrin päähän taakse tunkevat tai sitten siellä kuppaavat, jopa omaa vuoroaan rampille odottamaan pysähtyvät. Miten se vauhdin ennakointi ja kiihdyttäminen liikennevirtaan voi olla niin vaikeaa? Nykyisillä, kulkevilla TDi-, X-, Tsi-, RS- ja Hdi-autoilla? Jos siellä sekoilisivat Rättärit, 60-luvun diesel-Mersut ja muut museoautot, sen voisi vielä ymmärtää, mutta eihän ne sitä siellä tee. Ehkä.

Toisen silmän sokea pilkku on jokakeväinen hengenvaara moottoripyörän selässä, kun talven aikana Suomen puusilmiltä unohtuu että sellaisia pieniä vikkeliä ja lähes näkymättömiä kulkuvälineitä on edes olemassa. Olen viimeiset pari-kolme vuosikymmentä ajanut prätkällä aina kaukovaloilla vähintään juhannukseen saakka. Se on vähentänyt sivutieltä eteen tulleita mutta vastaavasti laukaissut joissakin toisissa liikenneraivon, kuten yhdessä moottoripyöräpoliisissa. Veti tukkoo tai partoo. . . .



[size=50]
DS19 58
DS21ieH 5v. 71
C8 V6 04
BX19GTi 16V 90
Xantia TCT Activa 96
Xantia V6 Break 98, 2 x 00
14 x Xantia 1.8-2.0 95-01
Traction avant B15H -54 (projekti)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 21.07.2015 07:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Juuso kirjoitti:
Olen viimeiset pari-kolme vuosikymmentä ajanut prätkällä aina kaukovaloilla vähintään juhannukseen saakka. Se on vähentänyt sivutieltä eteen tulleita mutta vastaavasti laukaissut joissakin toisissa liikenneraivon, kuten yhdessä moottoripyöräpoliisissa. Veti tukkoo tai partoo. . . .


Ei noin, koska sillä kaukovalolla sinut huomataan huonommin kuin lähivalolla! Kaukovalon kiila on kapea ja pitkä, eikä näy hyvin sivulle. Jopa lähivalossa on samaa vikaa näkymisen suhtaan, koska kuvio on rajattu voimakkaasti. Siinä sentään on edes leveyttä.

Ihan oikeesti, jos haluaa näkyä, ja etenkin sivulle, on se viisain ratkaisu modernit huomiovalot. Niiden kuvio on laaja ja hajanainen, ja näkyy sivulle sekä epätasaisessa maastossa, kunhan ne ei vaan ole sijoitettu autossa alahelmaan.

Ja räpsytän kyllä prätkällä ajaessani vastaantuleville pitkillä ajaville, josko oppisivat huomaamaan, että ei hyvä. Mutta katsopa, miten hyvin humarilliset prätkät näkyy, niitä kun näkee jo melko paljon.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 21.07.2015 17:23 

Viestit: 497
Kaapelimies kirjoitti:
...Onneksi täällä meillä on tosi vähän liikennettä verrattuna Eurooppaan, koska ihan varmasti suomalaisten ajotavoilla ja Euroopan liikennemäärillä kävellen pääsisi nopeammin....


Juu, on se onni, että täällä Suomessa liikennetiheydet ovat näin huomattavan alhaisia. Kun on reilusti tilaa, kaikki lakia noudattavat ja oikeuksistaan tinkimättömät Paremmat Kuljettajat mahtuvat myös mukaan.

Toista se on siellä liikennettä täynnään olevilla autobahneilla. Siellä ne törtöt väistävät rampeilta tulijoita vasemmalle kaistalle, ja päästävät hitaasti kiihtyvät rekat ja rättisitikat noin vain mukaan liikenteeseen. Vaikka ne joutaisivat hyvin odottelemaan rampilla iltaa ja liikenteen hiljenemistä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 21.07.2015 20:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Siellä väistämistä ei myöskään ole kriminalisoitu.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 21.07.2015 21:05 

Viestit: 5125
zX-files kirjoitti:
Siellä väistämistä ei myöskään ole kriminalisoitu,

Koskas se on muuttunut, ainakin ennen vasen kaista (tai useammat) Autoahnilla oli aika tiukasti varattu vain ohittamisaeen (ja nopeammin ajaville), eli vasemmalle kaistalle Autobahnilla ei saanut mennä kuin ohituksen takia, muuten aina oikealla (jos tilaa, jonoissa eri tilanne), vasemmalle kaistalle ei saanut myöskään jäädä roikkumaan tai sai sakot? Myös paljon tiukempi suhtautuminen oikealta ohittamiseen, eli jos ajat 110 km/h pakettiautolla ja väistät kun näet "hitaan" rättärin tulevan liittymiskaistalta, niin seuraa taas hämmentynyt liikennetango kun turbo-rättäri joutuu ensin hidastamaan ja jää sitten odottamaan taaksesi että suvaitsisit vaihtaa oikealle kaistalle, että pääsee rättärillä vasemmalta ohi ja paahtamaan 150 km/h.

Hiljaiseen aikaan ei pitäisi olla mitään ongelmaa kiihdytyskaistalta liittymisessä (ellei kiihdyttäjä tee niitä itse, esimerkiksi ajamalla liian pienillä väleillä edessä ajavaan, eli ei voi kiihdyttää liikennevirtaan) Ruuhka-aikaan Saksassakin on turha mennä keulaa tyrkyttämään Staun tukkimalle moottoritielle, kannattaa kuunnella mieluummin liikennetiedotuksia.

Ei ole paljon tullut ajeltua Autobahneilla, mutta aikoinaan oli ainakin harvinaista että joku olisi väistänyt vasemmalle kaistalle liittymästä tulevien takia, muuten kyllä tilaa aina löytyi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 22.07.2015 00:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
zX-files kirjoitti:
Juuso kirjoitti:
Olen viimeiset pari-kolme vuosikymmentä ajanut prätkällä aina kaukovaloilla vähintään juhannukseen saakka. Se on vähentänyt sivutieltä eteen tulleita mutta vastaavasti laukaissut joissakin toisissa liikenneraivon, kuten yhdessä moottoripyöräpoliisissa. Veti tukkoo tai partoo. . . .


Ei noin, koska sillä kaukovalolla sinut huomataan huonommin kuin lähivalolla! Kaukovalon kiila on kapea ja pitkä, eikä näy hyvin sivulle. Jopa lähivalossa on samaa vikaa näkymisen suhtaan, koska kuvio on rajattu voimakkaasti. Siinä sentään on edes leveyttä.

Ihan oikeesti, jos haluaa näkyä, ja etenkin sivulle, on se viisain ratkaisu modernit huomiovalot. Niiden kuvio on laaja ja hajanainen, ja näkyy sivulle sekä epätasaisessa maastossa, kunhan ne ei vaan ole sijoitettu autossa alahelmaan.

Ja räpsytän kyllä prätkällä ajaessani vastaantuleville pitkillä ajaville, josko oppisivat huomaamaan, että ei hyvä. Mutta katsopa, miten hyvin humarilliset prätkät näkyy, niitä kun näkee jo melko paljon.



Täysin samaa mieltä ZX-fileen kanssa. Olen nähnyt prätkäilijöiden ajavan pitkilla ja se on paska juttu koska moni autoilija arvio tällöin etäisyydet prätkään väärin, täysin väärin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 22.07.2015 06:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 533
Paikkakunta: Mäntyharju
zX-files kirjoitti:
Juuso kirjoitti:
Olen viimeiset pari-kolme vuosikymmentä ajanut prätkällä aina kaukovaloilla vähintään juhannukseen saakka. Se on vähentänyt sivutieltä eteen tulleita mutta vastaavasti laukaissut joissakin toisissa liikenneraivon, kuten yhdessä moottoripyöräpoliisissa. Veti tukkoo tai partoo. . . .


Ei noin, koska sillä kaukovalolla sinut huomataan huonommin kuin lähivalolla! Kaukovalon kiila on kapea ja pitkä, eikä näy hyvin sivulle. Jopa lähivalossa on samaa vikaa näkymisen suhtaan, koska kuvio on rajattu voimakkaasti. Siinä sentään on edes leveyttä.

Ihan oikeesti, jos haluaa näkyä, ja etenkin sivulle, on se viisain ratkaisu modernit huomiovalot. Niiden kuvio on laaja ja hajanainen, ja näkyy sivulle sekä epätasaisessa maastossa, kunhan ne ei vaan ole sijoitettu autossa alahelmaan.

Ja räpsytän kyllä prätkällä ajaessani vastaantuleville pitkillä ajaville, josko oppisivat huomaamaan, että ei hyvä. Mutta katsopa, miten hyvin humarilliset prätkät näkyy, niitä kun näkee jo melko paljon.

Ja höpöhöpö! Ei mua tartte sivulta huomatakaan, kunhan ne sivutieltä tunkevat ja vasemmalta eteen kääntymässä olevat pölvästit huomaavat. Ja siihen ovat kaukovalot olleet tehokas apu: ei yhtäkään hätäjarrutusta sellaisessa tilanteessa sitten vuoden 1978 ja se riittää minulle!

Cikatti kirjoitti:
Täysin samaa mieltä ZX-fileen kanssa. Olen nähnyt prätkäilijöiden ajavan pitkilla ja se on paska juttu koska moni autoilija arvio tällöin etäisyydet prätkään väärin, täysin väärin.

Sehän se tarkoitus juuri onkin: huomata edes että moottoripyörä on tulossa ja arvioida etäisyys niin lyhyeksi, etteivät usko itsekään ennättävänsä mennä Folkkareillaan ja Tojotoillaan ensin!



[size=50]
DS19 58
DS21ieH 5v. 71
C8 V6 04
BX19GTi 16V 90
Xantia TCT Activa 96
Xantia V6 Break 98, 2 x 00
14 x Xantia 1.8-2.0 95-01
Traction avant B15H -54 (projekti)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 22.07.2015 07:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Eikös se sivutieltä tulija tulekaan sivulta :? :? :?



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 22.07.2015 08:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
olli__o kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
Siellä väistämistä ei myöskään ole kriminalisoitu,

Koskas se on muuttunut, ainakin ennen vasen kaista (tai useammat) Autoahnilla oli aika tiukasti varattu vain ohittamisaeen (ja nopeammin ajaville), eli vasemmalle kaistalle Autobahnilla ei saanut mennä kuin ohituksen takia, muuten aina oikealla (jos tilaa, jonoissa eri tilanne), vasemmalle kaistalle ei saanut myöskään jäädä roikkumaan tai sai sakot? Myös paljon tiukempi suhtautuminen oikealta ohittamiseen, eli jos ajat 110 km/h pakettiautolla ja väistät kun näet "hitaan" rättärin tulevan liittymiskaistalta, niin seuraa taas hämmentynyt liikennetango kun turbo-rättäri joutuu ensin hidastamaan ja jää sitten odottamaan taaksesi että suvaitsisit vaihtaa oikealle kaistalle, että pääsee rättärillä vasemmalta ohi ja paahtamaan 150 km/h.

Hiljaiseen aikaan ei pitäisi olla mitään ongelmaa kiihdytyskaistalta liittymisessä (ellei kiihdyttäjä tee niitä itse, esimerkiksi ajamalla liian pienillä väleillä edessä ajavaan, eli ei voi kiihdyttää liikennevirtaan) Ruuhka-aikaan Saksassakin on turha mennä keulaa tyrkyttämään Staun tukkimalle moottoritielle, kannattaa kuunnella mieluummin liikennetiedotuksia.

Ei ole paljon tullut ajeltua Autobahneilla, mutta aikoinaan oli ainakin harvinaista että joku olisi väistänyt vasemmalle kaistalle liittymästä tulevien takia, muuten kyllä tilaa aina löytyi.


Ei nyt tarvi mennä kuin tuonne Ruåtsiin, niin systeemi muuttuu täysin. Siellä rampeilta tulijoita näyttää oikein kuuluvan väistää. Ja ohituskaistalle tullaan melkoisen huolettomasti toisen eteen. Juu, aiheuttaa kyllä melkoisia pienoissydäreitä suomalaiselle, mutta niin vaan mennään, eikä torvet edes soi. Mutta oikeastaan kuvastaa muutenkin sitä ruåtsalaista ylisuvaitsevaisuutta.

Tanskassa (kesäkuussa parisen tuhatta km) mentiin vetskarilla, ja nopeuden sovittaminen liikennevirtaan oli yleinen tapa, sekä liikenteeseen liittyvällä että siellä jo ajavalla.

Etelässä Eestissä (ja suurin piirtein koko Baltia samalla kaavalla) ei sitten kukaan nyssyttele, ja jos ajelee jollain, joka ei vaan pysty kerkiämään, niin tilaa kyllä tulee, ilman torven käyttöä.

Saksasta mulla ei ole edes kunnollista muistikuvaa, vaikka sielläkin on tuhansia kisoja ajettu, ja viimeksi 2013, joten kaikki on sujunut "Ordnung muss sein" filosofialla.

Italia ja Ranska nyt on kaaos muutenkin, onneksi niissä on ajettu pääosin D-kilpisillä autoilla => virheet menneet saksalaisten piikkiin :D

Suomen ongelma on juuri siinä, että täällä on liikaa vatipäitä, jotka eivät osaa hommaa yhteispelillä. Ja kun nuo torvelot ottavat itselleen olemattomia oikeuksia, niin niihin pitää puuttua ehdottomilla kielloilla, jotka siis nekään eivät auta.
Henk koht mielipieeni on, että kymmenen vuoden välein pitäisi käydä uudessa kirjallisessa & ajokokeessa, jossa testattaisiin, onko omat tiedot ajan tasalla enää, ja miten se liikkuminen oikein käytännössä sujuu. Opetusluvalla perhettä opettaneena huomasi hyvin, että moinen oli itsellekin tarpeen. Ja varmasti poistuisi ajo-oikeuksia sekä tattiotsa-kuskeilta että nössö-vanhuksilta, mutta liikenne muuttuisi sujuvammaksi sekä turvallisemmaksi.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 22.07.2015 14:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Lainaa:
Suomen ongelma on juuri siinä, että täällä on liikaa vatipäitä, jotka eivät osaa hommaa yhteispelillä. Ja kun nuo torvelot ottavat itselleen olemattomia oikeuksia, niin niihin pitää puuttua ehdottomilla kielloilla, jotka siis nekään eivät auta.
Henk koht mielipieeni on, että kymmenen vuoden välein pitäisi käydä uudessa kirjallisessa & ajokokeessa, jossa testattaisiin, onko omat tiedot ajan tasalla enää, ja miten se liikkuminen oikein käytännössä sujuu. Opetusluvalla perhettä opettaneena huomasi hyvin, että moinen oli itsellekin tarpeen. Ja varmasti poistuisi ajo-oikeuksia sekä tattiotsa-kuskeilta että nössö-vanhuksilta, mutta liikenne muuttuisi sujuvammaksi sekä turvallisemmaksi.


C kortilla pääsee kertaamaan viiden vuoden välein. Opetuksen taso tietenkin vaihtelee, mutta pääosin ihan asiaa, esim ennakoivan ajon osuus. Saman soisi myös henkilöautoilijoille. Autokouluun pitäisi liittää myös pakollinen raskaan liikenteen jakso, niin ymmärrys saattaisi lisääntyä siitä miten vekkulilta tuntuu viimehetken kaistanvaihtajan/eteenpunkijan väistäminen.

Viime talvena näin uskomattoman esityksen, kun h auto tuli väkisin yhdistelmän eteen ja kostoksi jarrutti kun ei varmaankaan saanut mielestään tarpeeksi tilaa. Yhdistelmä teki niiauksesta päätellen täysjarrutuksen välttääkseen peräänajon. Seurasin tätä h autolla liikkunutta teidenritaria ikean parkkiin, olin aikeissa käydä kysymässä onko liikennesäännöt tuttuja. Auton takapenkiltä nousi äiti pienen nyytin kanssa, jolloin luovuin toripoliisin viitasta.

Nyt kun keskustelu on päässyt hyvään vauhtiin niin otetaan rinnalle toinen klassikko, eli ajoneuvon pakkka tiellä ja kehätien kaistavalinnat vs sujuva liikenne. Yhdysvalloissa tavataan kehäteillä ajella vasenta kaistaa, oikea on varattu ryhmittymiseen tulevia ja poistuvia varten. Tätä samaa olen pyrkinyt toteuttamaan ja päässyt mainioihin tuloksiin. Kehätiellä keskikulutus vakkarin kanssa n. 6l/c5hdi. Aina välillä tulee takapuskuriin joku tuikkimaan valoja, käännän tuolloin peilit sivulle ettei valot häikäise. Kaistan kun voi valita vapaasti kehäteiden tapaisilla väylillä ja jos joku haluaa ajaa ylinopeutta niin se olkoon hänen ongelmansa. Jos useimmat ajaisivat kehällä vasemmalla, olisi liikenne sujuvampaa.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 22.07.2015 14:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
maasturisti kirjoitti:
Nyt kun keskustelu on päässyt hyvään vauhtiin niin otetaan rinnalle toinen klassikko, eli ajoneuvon pakkka tiellä ja kehätien kaistavalinnat vs sujuva liikenne. Yhdysvalloissa tavataan kehäteillä ajella vasenta kaistaa, oikea on varattu ryhmittymiseen tulevia ja poistuvia varten. Tätä samaa olen pyrkinyt toteuttamaan ja päässyt mainioihin tuloksiin. Kehätiellä keskikulutus vakkarin kanssa n. 6l/c5hdi. Aina välillä tulee takapuskuriin joku tuikkimaan valoja, käännän tuolloin peilit sivulle ettei valot häikäise. Kaistan kun voi valita vapaasti kehäteiden tapaisilla väylillä ja jos joku haluaa ajaa ylinopeutta niin se olkoon hänen ongelmansa. Jos useimmat ajaisivat kehällä vasemmalla, olisi liikenne sujuvampaa.


Juu, itse vastaan ns hätävilkuilla noihin takaa pitkillä moikkaaviin, kun ovat varmaan tuttuja räpsimässä :D
Ja oma keskinopeutenihan on suurempi kuin oikeanpuoleisella kaistalla, joten mitään pakkoa sieltä poistumiseen ei ole. Nopeutena "rajoitus+9km/h" jos vaan mahdollista. Ja vasemman sijaan keskimmäinen jos kaistoja on kolme ;)



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 22.07.2015 15:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Kaapelimies kirjoitti:
maasturisti kirjoitti:
...voin hyödyntää etuajo-oikeuteni.
Mulle kun autokoulussa reilu 20v. sitten sanottiin että liikenteessä ei ole oikeuksia, on vaan velvollisuuksia (väistämisvelvollisuus mm.).
Näin opetettiin miullekin reilu 15 v sitten (no joo, se oli A1-kortti, juniorihan mie olen). Joten...
kaselin kirjoitti:
Höpöhöpö Mihis se etuajo-oikeus teilläpäin on hukkunu? Niin siinä tiellä on semmonen merkki joka on niinko neliö kärjellään teksiti alla etuajo-oikeutettu tie ( onk se teillä etuajovelvollisten tie :lol: :lol: )
Etuajo-oikeutetun tien merkkihän ei tarkoita, että sillä tiellä ajavalla olisi jokin mystinen etuajo-oikeus. Se tarkoittaa vain, että sille tiellä liittyville tai sen ylittävillä on väistämisvelvollisuus. Samoin kuin etuajo-oikeus kohdattaessa merkkikin tarkoittaa vastaantulijalla olevan väistämisvelvollisuuden.
Cikatti kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
Juuso kirjoitti:
Olen viimeiset pari-kolme vuosikymmentä ajanut prätkällä aina kaukovaloilla vähintään juhannukseen saakka.
Ei noin, koska sillä kaukovalolla sinut huomataan huonommin kuin lähivalolla! Kaukovalon kiila on kapea ja pitkä, eikä näy hyvin sivulle.
Täysin samaa mieltä ZX-fileen kanssa. Olen nähnyt prätkäilijöiden ajavan pitkilla ja se on paska juttu koska moni autoilija arvio tällöin etäisyydet prätkään väärin, täysin väärin.
Juuri näin. Itsensä vaarantaa tehokkaasti konepyörällä päivällä pitkät päällä ajamalla. Sen pitkällä ajavan etäisyyttä ja nopeutta on todella paljon vaikeampi hahmottaa. Ei ikinä pitkiä päiväsaikaan päälle, ellei sitten ole tarvetta jotain merkinantoa vilauttaa.

Näistä liittymisistä ja kaistanvaihteluista täytyykin kertoa tarina, jonka olen varmaankin joskus kertonut. Reilut kymmenen vuotta sitten ajelin kauniin vihreällä Sisulla Tampereella täysperävaunu perässä ja tuli tarve ryhmittyä kääntymisen vuoksi pykälän verran vasemmalla olevalle kaistalle. Katsoin viereisellä kaistalla olevan hyvin tilaa ja seuraavan (hlöautoilijan) sillä kaistalla olevan jonkin matkaa perävaununi takana. Ei muuta kuin vilkkua päälle, vielä varmistusvilkaisu ja rattia pyörittämään. Siinä vaiheessa, kun alkoi olla auto jo hyvin siirtynyt, näin peilistä, kuinka tuo kohdekaistalla takana ajava päättikin lähteä vauhdilla kiihdyttämään perävaununi vierelle. Vaunu ei tietenkään ollut siinä vaiheessa vielä siirtynyt mihinkään, mutta ei sitä ollut enää mahdollisuutta olla siirtämättäkään. Kääntö takaisin lähtökaistalle olisi vain nopeuttanut perävaunun sivuittaisliikettä. Mielessäni ehti jo pikaisesti käväistä, kuinka kapeaksi tämän sankarin auto tulee menemään, kun hän ilmeisesti itsekin huomasi tilanteen järjettömyyden ja päätti onneksi hypätä keskimmäisen pedaalin päälle. Ilmeisesti oli liikenteessä asenteella "minun eteenihän et kaistaa vaihda" ja luuli jostain syystä perävaunua (erilliseksi) autoksi. Hyvin tuommoinen yhdistelmä kyllä provosoi kaikenlaisiin järjettömyyksiin, sillä vain päivää tai paria myöhemmin samalla yhdistelmällä ajellessani oli yhden Transit-kuskin pakko päästä seiskatiellä ohitseni keltaisista viivoista ja vastaantulijoista huolimatta, ajaakseen sitä samaa kahdeksaakymppiä. :|



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 22.07.2015 15:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
laakeri kirjoitti:
Kaapelimies kirjoitti:
maasturisti kirjoitti:
...voin hyödyntää etuajo-oikeuteni.
Mulle kun autokoulussa reilu 20v. sitten sanottiin että liikenteessä ei ole oikeuksia, on vaan velvollisuuksia (väistämisvelvollisuus mm.).
Näin opetettiin miullekin reilu 15 v sitten (no joo, se oli A1-kortti, juniorihan mie olen).


Kolmisentoista vuotta sitten mulle opetettiin autokoulussa, että omista oikeuksistaan on pidettävä kiinni :) Opettaja olikin aika persoona... ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 22.07.2015 15:37 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ainoa oikeus on oikeus turvalliseen liikkumiseen. Sitä oikeutta rikotaan jatkuvasti. Öykkärit, ym. sekopäät ja "ei tietoisesti ajavat" aiheuttavat "turvallisuusvajetta*" muille. *Eikö olekin hieno sana. Se, että saataisiin laajemmin nämä em. huomaamaan, tulemaan tietoisiksi, mitä heistä ajatellaan. Voisivat ehkä vähän hävetä. Jos sillä merkitystä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 22.07.2015 20:44 

Viestit: 86
Kun tämä keskustelu on jo näinkin kaukana alkuperäisestä aiheesta, niin ilmaisenpa minäkin mielipiteeni siitä, mitä kommentit ovat pääasiassa koskeneet: minusta on väärin, että ihmisille lapsesta asti opetetaan liikennesääntöjä. Kyllä, mielestäni viimeistään autokoulussa pitää lopettaa liikennesääntöjen opettaminen. Säännöt kuuluvat leikkeihin, peleihin ja kilpailuihin. Yleisillä teillä liikenne ei saa olla mitään edellämainituista eikä suhtautuminen liikenteen sääntelyyn olla samanlaista kuin jonkin pelin sääntöihin. Liikennettä sääntelevät tieliikennelaki, -asetus ja muut säädökset, ei säännöt. Olisikohan tuolla tien päällä vähemmän omien sääntöjen ja tulkintojen kanssa pätijöitä vähemmän, jos opetettaisiin, mitä säädökset sanovat, miksi näin on ja mitä niiden rikkomisesta seuraa (juridiset ja muut seuraamukset)?

Eräällä autokoulun opettajalla oli aikanaan tapana korostaa opetustaan sanomalla:" Ja tämän noudattamatta jättämisen seuraamuksista voi lukea sunnuntai-Hesarin toiselta aukeamalta." (Muistaakseni kuolinilmoitukset olivat siihen aikaan sillä aukeamalla.)

:twisted:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 23.07.2015 09:18 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Joo, lööppejä ei valistuksien antaminen kiinnosta. Voisi jännien uutisten saaminen vähentyä. Ei :o


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmailujohtajan(Trafi) törttöily pitäisi selvittää
ViestiLähetetty: 25.07.2015 16:37 

Viestit: 497
maasturisti kirjoitti:
...Kaistan kun voi valita vapaasti kehäteiden tapaisilla väylillä ja jos joku haluaa ajaa ylinopeutta niin se olkoon hänen ongelmansa....


Niin ne systeemit muuttuvat liikenteessäkin. Pitää varmaan hankkiutua uudelleen autokouluun, kun kortin hankinnasta on jo reilu 40 vuotta. Silloin muinoin oli sellaisia hassuja sääntöjen tulkintoja, joiden mukaan vasenta kaistaa tulee käyttää vain ohittamiseen Tieliikennelaissa kirjoitetaan tosin vieläkin siis virheellisesti, että:

"Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."

En googlaamallakaan löytänyt pykälää, että olisi toivottavaa tai velvoittavaa joidenkin parempaan A-ryhmään kuuluvien kuljettajien toimia "poliisinpikkuapulaisina" estämällä muiden tienkäyttäjien ohittaminen ajamalla jotain rajoitus+N nopeutta vasemmalla kaistalla.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/3 [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron