|
Kirjoittaja |
Viesti |
Onjetus
|
Viestin otsikko: C4 aiheuttaa hiustenlähtöä Lähetetty: 24.07.2015 17:43 |
Viestit: 8 Paikkakunta: Nummela
|
Arvon Citroenin liikuttajat, oli jo pakko rekisteröidyttävä foorumille kyselemään viisaampien neuvoja, kun alkaa oma vähäinen ymmärrys olemaan loppuun kulutettu Itse laitos on C4 1.6 16v vm.2005 ja alla hieman tarinointia: Emännä C4 päätti porsia keskelle Helsingin keskustaa ja kuinka ollakkaan itse satuin olemaan ohjastajana. Auto pysäköitiin normaalisti ja kun oli taas aika jatkaa matkaa, ei häntä enää kiinnostanut käynnistyä. Oireina tässä kohtaa oli ainakin se, että bensapumppu ei inahtanutkaan. Tapauksesta siis noin kuukauden päivät ja potilas lähti lavetilla korjaamolle, joka pienen pähkäilyn jälkeen päätyi siihen että sähköpääkeskus (olen ymmärtänyt että kyseessä BSI yksikkö?) on päättänyt päivänsä ja se aiheuttaa ongelmat. Ilmeisemminkään tätä BSI yksikköä ei noin vaan heivatakkaan mäkeen ja laiteta uutta tilalle, ainakin näin olen keskusteluista ymmärtänyt ja korjaamokin arveli että he kyllä uuden (törkeän kalliin) palikan saisivat tilattua, mutta ei sekään vielä takaa autuutta, että auto alkaisi pelaamaan ilman asianmukaista softan sörkkimistä. Saako käytettyä palikkaa edes istutettua autoon, kun niitä kuitenkin näyttää olevan tarjolla? Näin ollen kyselisinkin täältä viisailta, onko PK-Seudulla (auto Espoossa korjaamolla) osaajaa, joka voisi avustaa ranskattaren takaisin tienpäälle ja luonnollisesti varaosaakin kaivataan, mikäli sellainen joltain nurkista löytyisi. Tästä varmasti voidaan korvaus neuvotella. Erittäin paljon kiitoksia neuvoista.
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: C4 aiheuttaa hiustenlähtöä Lähetetty: 24.07.2015 18:08 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Ei ole todennäköisesti bsi vika vaan bsm, eli konetilan sulakerasia. Ja sen voi vaihtaa kunhan akun irrottaa sääntöjen mukaan.
Mulla muuten on joku bsm versio c nelkusta mistä valojen rele on rikki. Kun pääsen kotiin niin voin version tarkistaa.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Onjetus
|
Viestin otsikko: Re: C4 aiheuttaa hiustenlähtöä Lähetetty: 24.07.2015 18:14 |
Viestit: 8 Paikkakunta: Nummela
|
Jaahas, itse kahlannut viimeiset pari viikkoa BSI:n murheita ja haasteita, tuo viimeisen kirjaimen vaihto tuo jo paljon toivoa tilanteeseen.
Mistähän tiedän, mikä malli tuossa meidän citikassa on? Korjaamo väitti että ne ei tiedä mitään osanumeroita ja maahantuoja ei anna tietoja.. Hieman haiskahti tuo selitys.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: C4 aiheuttaa hiustenlähtöä Lähetetty: 24.07.2015 18:19 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Onjetus kirjoitti: Korjaamo väitti että ne ei tiedä mitään osanumeroita ja maahantuoja ei anna tietoja.. Hieman haiskahti tuo selitys. Voisi haiskahtaa hieman enemmänkin, kun osanumerot näkyvät kuitenkin Citroën Servicestä...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Onjetus
|
Viestin otsikko: Re: C4 aiheuttaa hiustenlähtöä Lähetetty: 24.07.2015 18:27 |
Viestit: 8 Paikkakunta: Nummela
|
Auto ei siis ole valtuutetulla Citroen korjaamolla, siitä tähänastiset ongelmat ovatkin suurelta osaltaan johtuneet. Korjaamo ei itselle ole mitenkään entuudestaan tuttu, mutta hinausvakuutus kattaa kulut ainoastaan lähimmälle "ammattitaitoiselle" korjaamolle ja tämä oli keskustasta niin pitkälle Vihtiin päin, kun hinurikuski uskalsi ajaa.
Muistan, kun kaveri soitteli minulle diagnoosia ja sanoi selkeästi että sähköpääkeskus on mennyttä, ja muistaakseni puhui sulakkeista, että ei kaikille kannoille tule kuparia enää ollenkaan. Tässä yhteydessä alkoi puhumaan ohjelmointitarpeesta, josta päättelin tutkiskelun jälkeen, että kyseessä olisi BSI-yksikkö.
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: C4 aiheuttaa hiustenlähtöä Lähetetty: 24.07.2015 19:13 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Voihan se olla mahdollista että se olisi bsi boksikin, mutta pelkästään polttoainepumppua se ei sitten jätä käynnistämättä.
Onko siellä diagnosoitu pelkästään bensapumppuvika vai olisiko kuitenkin ajonestovika päällä? Eli, silloin kun ei lähtenyt käymään niin sammuiko ajonestovalot normaalisti ja näyttöön ei tullut mitään vikakoodeja ajonestosta?
Jos ei valita ajonestoa ja bensapumppu ei toimi niin vika ei voi oikein mitenkään olla BSI boksin puolella. Todennäköisimmin on juuri BSM:ssä mitä ohjataan väylän kautta.
BSM:n version näkee yleensä siitä sulakerasian päältäkin, siinä on sellanen pieni lappu missä lukee esim. "L06-00" (tällänen on siis mulla). Kaikissa sitä ei tietenkään ole ja joutuu kurkkaamaan sen rasian päädystä (kapeampi sivu moottorin puolella). kuukleta bsm-l06 Monet väittää että ne pidemmät kooditkin pitää täsmätä mutta monta olen vaihtanut/vaihdattanut ja pelkästään L04/L06 jne. on täsmännyt.
Ja mikäli haluat varmistua että vika on tuossa rasiassa niin sulakerasian F10 (30A) sulakkeeseen kun syöttää suoraan sähköä niin bensapumppu, puola ja suuttimet saa sähkönsä. Ko. sulake on normaali ato sulake ja niissä on yleensä näkyvissä kontaktipintaa myös siinä päällä. Siitä BSM:n isosta syötöstä voi molemmista päistä kuoritulla johdolla kytkeä sähkön tuohon sulakkeeseen...
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Onjetus
|
Viestin otsikko: Re: C4 aiheuttaa hiustenlähtöä Lähetetty: 24.07.2015 19:55 |
Viestit: 8 Paikkakunta: Nummela
|
En usko että ajonesto olisi ongelmana, ennen lopullista hyytymistä antoi vikakoodia puolarykelmälle, jonka vaihdoin uuteen.. Luonnollisesti vika ei kuitenkaan korjaantunut, vaan häiriövalo paloi edelleen mittaristossa vielä pari päivää ennen kohtalokasta matkaa. Näyttöön antoi kokoajan ympäripyöreästi "Depollution system fault", mutta auto toimi kutakuinkin normaalisti ennen viimeistä kyykkyä.
Jompi kumpi noista laatikoistahan se taitaa sitten syypää olla, kumpi nyt sitten virallisesti onkaan "sähköpääkeskus" ?
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: C4 aiheuttaa hiustenlähtöä Lähetetty: 24.07.2015 20:14 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Se rele on siellä varmaankin jo sohlannut ja ei ole antanut täyttä jännitettä läpi niin on tullut puolavikaan koodia. Sopivasti kun jännite pienemmäksi niin suuttimet sekä pumppu vielä toimii mutta kipinä heikkenee.
Molemmat on sähköpääkeskuksia, BSM enemmänkin ajoon liittyvä eli ulkotiloissa ja BSI hupilaiteisiin eli sisätiloissa oleviin (näissäkin tietty sitten poikkeuksia).
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Onjetus
|
Viestin otsikko: Re: C4 aiheuttaa hiustenlähtöä Lähetetty: 24.07.2015 21:24 |
Viestit: 8 Paikkakunta: Nummela
|
Tuo kuulostaa itseasiassa loogiselta.. Siinä vaiheessa kun auto oltiin hinattu korjaamolle, oli se antanut vikakoodit kaikista suuttimista, mutta se koodi oli sen jälkeen kadonnut. Tässä kohtaa voisi ainakin olettaa että tuo BSM on se todennäköisin murheenkryyni 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: C4 aiheuttaa hiustenlähtöä Lähetetty: 25.07.2015 22:57 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"orjaamo ei itselle ole mitenkään entuudestaan tuttu, mutta hinausvakuutus kattaa kulut ainoastaan lähimmälle "ammattitaitoiselle" korjaamolle " Eli vakuutus ja sen hommaama hinaus on toiminut väärin koska sen piti hinata lähimmälle AMMATTITAITOISELLE korjaamolle Vaadi hinausta vielä Citikka-korjaamoon koska nuo jo todistettavasti kusettavat.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: C4 aiheuttaa hiustenlähtöä Lähetetty: 26.07.2015 10:44 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Cikatti kirjoitti: Eli vakuutus ja sen hommaama hinaus on toiminut väärin koska sen piti hinata lähimmälle AMMATTITAITOISELLE korjaamolle Vaadi hinausta vielä Citikka-korjaamoon koska nuo jo todistettavasti kusettavat. Tämä on kyllä niitä pieniä asioita, joihin citikka voisi hieman panostaa. Jos tuo miun nahkahousukeksintö sattuu hyytymään kesken ajon, niin maahantuoja/valmistaja kustantaa hinauksen, käsittääkseni ihan merkkiliikkeeseen asti. Ja jos korjaus kestää yli päivän, niin vara-autonkin antavat käyttöön. Tietenkin tietävät, että siinä vaiheessa saadaan myytyä sitten osia ja korjaustyötä, joten siitä saavat rahaa takaisin hyvin. Ainakin erään vakuutusyhtiön ehdoissa puhutaan vain lähimmästä korjaamosta, ilman sen enempiä ammattitaitoja...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Onjetus
|
Viestin otsikko: Re: C4 aiheuttaa hiustenlähtöä Lähetetty: 07.08.2015 12:08 |
Viestit: 8 Paikkakunta: Nummela
|
Aiheeseen palatakseni, nyt on päässyt vierailemaan korjaamolla ja sain purettua omatoimisesti sen verran, että sain laatikosta koodit ylös. Valaiskaapa, mitkä näistä nyt olivat oleellisia tietoja, että löydetään vaihtoelin? Ja tietenkin jos jollain edelleen hyllystä ehjää vastaavaa löytyy, niin saa tarjota  
|
|
|
|
 |
Onjetus
|
Viestin otsikko: Re: C4 aiheuttaa hiustenlähtöä Lähetetty: 02.09.2015 09:28 |
Viestit: 8 Paikkakunta: Nummela
|
Ja taas palatakseni tähän aiheeseen... Varaosaboksi löytyi murskaamolta ja sen sieltä tilasin. Nyt tilanne onkin sitten sellainen että meillä on tuolla L04-00 koodilla täsmäävät laatikot, toinen on Siemensin valmistama ja toinen on Delphin. Korjaamo luonnollisesti irtisanoutui suoraan ottamasta mitään vastuuta, mikä on aivan ymmärrettävää, mutta ajattelin nyt täältäkin vielä kysyä, onko tuo nyt sitten täysin eri kapistus?
|
|
|
|
 |
Onjetus
|
Viestin otsikko: Re: C4 aiheuttaa hiustenlähtöä Lähetetty: 02.09.2015 15:48 |
Viestit: 8 Paikkakunta: Nummela
|
No niin, nyt tämä varaosan toimittanut yritys osasi jo kertoa että ei ole merkitystä, onko siellä Siemens vai Delphi, mutta arvelivat että tuolla pitemmällä numerosarjalla olisi merkitystä? 9657718580 vs. 9659741880, näistä ensin mainittu on autossa kiinni ollut.
|
|
|
|
 |
|
|