Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 27.07.2015 19:36 

Viestit: 8
Murheena olisi pari kuukautta sitten ostettu Citroen ZX 1.4i vuosimallia -94. Auto toimi aluksi moitteettomasti, mutta yhtäkkiä ilmeni starttausongelmia. Yleensä pyörittää vain starttia ja bensa haisee, mutta ei vain starttaa. Satunnaisesti käynnistyy ja käy sen jälkeen hyvin. Vanhat topicit aiheesta on luettu ja tähän mennessä vaihdettuja osia ovat akku ja ns.kaksoisrele. Homma tuntuu toivottomalta, koska on täysin herran kädessä käynnistyykö rakkine.. Myös kaikki liittimet näkyvissä olevien johtojen osalta on tarkistettu. Sulakkeet myös ok. Jos jollain olisi tietoa kautta kokemusta aiheesta olisi se kullan arvoista.
Kiitos etukäteen vastaajille!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 27.07.2015 20:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
akulta lähtee paksu pääkarva startille , mutta vieressä pitäis olla pari 5-6mm paksuista karvaa jotka menevät semmoselle lattaliittimelle . se taas jakaa sähköt eri toiminnoille . sun pitäis omistaa kaava siitä kaksoisreleen kannasta ,että tietäisit mihin kuuluu tulla jatkuva virta ja mitä tulevat virtalukon takaa . se rele kytkee kaikki syttyyn ja pa syöttöön tarvittavat sähköt. sitten se älypää tarvitsee tiedon , pyöritetäänko temppurautaa = kampiakselia ja sen tiedon saa vain tunnistimelta kytkinkopan päältä. siitä vaan seuraamaan piuhaa ja avaamaan kolminapaista liitintä siivoamista ja myrkyttamistä varten.
sitten on kaks tapaa jakaa kipuna . tyhmällä jakajalla tai DIS puolalla . molempiin menee tietenkin liitäntä . olisko ideaa käydä läpi niitä liittimiä ? .
tulppia EI tarvitse vaihdella , kun se on täysin turhaa , kiikäli ne ovat mekaanisesti ehjiä , mutta kärkivälin voi säätää 0.8 mm suuruiseksi.

pikkusen on epäselvää tuo kaksoisrele juttu .mutta jos semmonen löytyy niin ok. piuha siltä akkuliitännältä sen releen kantaan voi myös aiheuttaa ongelmia . SIKSI pitäisi kyetä selvittämään sähkö silloin kun vika on päällä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 27.07.2015 22:18 

Viestit: 8
Kiitos asiantuntevasta vastauksesta! Käydäänpä mainitsemasi kohteet läpi ja toivotaan parasta :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 27.07.2015 23:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Kaksoisreleelle pitäisi kuvien mukaan tulla suora akkujännite nastoihin 8,11 ja 15 (juurikin noilta lattaliittimiltä) Virtalukolta tuleva jännite tulee nastoihin 2 ja 14.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 29.07.2015 21:42 

Viestit: 8
Noniin. Kaikki edellämainitsemanne mahd. vikakohteet on käyty läpi ja lisäksi on vaihdettu uusi virranjakaja-puola yhdistelmä, mutta ei edelleenkään starttaa... Ei selvästi saa kipunaa. Olisiko jollain vielä ideoita mahdollisiin vikakohteisiin :|


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 29.07.2015 22:07 

Viestit: 5125
Kannattaa varmistaa että kipinä todella puuttuu (jos ei ole tehty jo) : perinteinen tapa on laittaa irtotulppa yhteen johtoon ja maadoittaa tulpan runko koneeseen (vaikka startti kaapelilla), toinen starttaa ja toinen katsoo näkyykö kipinää. Puolajakaja tarjoilee kipinän aina kahteen tulppaan samalla kertaa sarjassa, joten muidenkin tulppien ja johtojen tulee olla paikallaan että kipinä iskee oikeaan paikkaan tai sitten vaikka yhdistellen hukkakipinäparit oikein.

Seuraava tarkastelu sen jälkeen voisi olla: tuleeko puolajakajaan johtoliittimeen plussa, kun kytkee virrat päälle. Lienee 3- tai nelipinninen liitin, yhteen/kahteen plussa ja ECU maadoittaa kahta muuta nastaa?

Jos plussa puuttuu, niin sitten googleen vaan ECUn malli ja auton malli sekä wiring diagram, saattaa löytää kytkentäkaavion, mutta yleensä virtalukon ja tuplareleen kärkien kautta kiertää, saattaa kiertää sulakerasiankin kautta, mutta meneekös kipinäpuoli myös inertiakytkimen kautta (kolarikytkin, katkaisee kai ainakin bensapumpun, vain joissain malleissa, ja ilmeisesti siinä ei vikaa jos bensa haisee...)

Ja tuplatkin kannattaa kurkata, jos ne on nokiset ja märät, ei aina helposti kuivu ja starttaa


Viimeksi muokannut olli__o päivämäärä 29.07.2015 22:21, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 29.07.2015 22:19 

Viestit: 182
Itse vaihtaisin seuraavana sen syttymodulin/vahvistimen. Ei ole kuitenkaan kun vaan 20€ osa motonetillakaan - ja aika helposti vikaantuva tuntuu olevan vähän kaikissa autoissa (ja niille tarvikkeille ei sitten kannata kovin pitkää ikää odottaakkaan). ..vai onko se tuossa yhdysrakenteinen puolassa suoraan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 29.07.2015 22:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Kipinän voi testata myös starttipilotilla. Suihkaisee sitä hieman ilmanottoon, jos käynnistyy niin vika on bensapuolella, jos ei niin sitten luultavasti sähköpuolella.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 04.08.2015 22:29 

Viestit: 8
Noniin.
Nyt on sitikkaan vaihdettu uusi kampiakselin asentotunnistin ja kaikki ehdotetut vikakohteet on käyty useaan kertaan läpi, mutta ei...
Kipinää ei tule edelleenkään :cry: Olisiko jollakin vielä ehdotuksia mitä kannattaisi tehdä? Kaikki apu on tarpeen :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 05.08.2015 00:22 

Viestit: 5125
Tuliko (ja oliko) tuplareleelle mainitut plussat (suoraan ja virtalukon kautta)?

Mikä ECU (Bosch/Magneti Marelli) autossa on?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 05.08.2015 16:49 

Viestit: 8
Lähemmän tarkastelun tulos kaksoisreleen liittimestä:
Virta tulee niinkuin pitääkin, mutta kakkospinnin vastakappale kaksoisreleen liittimestä puuttuu kokonaan, on selvästi murtunut... eli eipä pääse virta kulkemaan.
Vika on mitä todennäköisimmin siinä. Pystyykö yksittäistä liitäntäkohtaa vaihtamaan vai pitääkö ostaan kokonaan uusi kaksoisreleen liitin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 05.08.2015 17:00 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tarkoitat releessä koirasliitintä. Poikki tyvestä? Ps. Virtaa ei tule, jos ei menekään. Jännite.... :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 05.08.2015 17:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
liekköhän edes käytössä -


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 05.08.2015 23:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Tein näköjään virheen nastoissa. 1.4i (Bosch MA3.0 ruisku) nastaan 2 ei todellakaan tule jännitettä virtalukolta, ainoastaan nastaan 14. XU5 konessa eli 1.6 litraisessa siihenkin tulee jännite.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 07.08.2015 17:11 

Viestit: 8
Joo, eipä kuulu 1.4i mallissa olla tuota naaraspuolista 2.liitintä... eipä selviä mysteeri vieläkään :?
Vois ostaa motonetistä uudet tulpanjohdot ihan vaan varmuudenvuoksi, jos vika sattuisi olemaan niissä, epätodennäköistä mutta mahdollista :D
Joku kyseli, että mikä ecu autossa on, mahtaisiko vika olla sitten siinä vai kannattaako vaihtaa vielä virtalukko ennekuin rupeaa ecua vaihdattamaan??


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 07.08.2015 17:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kato nyt tuleeko kipinää . jos kerran bensa haisee ,niin kipinä puuttuu , joten ronki kaikkea mitä liittyvät syttyyn. ja selvitä tarpeelliset sähköt sillä järj.releen kannassa . sitä varten tarviit kaavat ja ne saattavat löytyä kuukkelista , kun haeskelet


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 07.08.2015 17:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ja missä sinä ronkit sitä masiinaa ? paikkakunta


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 09.08.2015 18:33 

Viestit: 8
Täytyy etsiä kaavat jostain, niin helpottuu hiukan :D mutta kaikkia liittimiä on käyty moneen kertaan läpi ja virransaannit tarkistettu mittarilla. Janakkalassa, Tervakoskella ronkin :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 09.08.2015 22:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Tuosta kun latailet koko Haynesin oppaan. http://citroen.podolsk.ru/xm/docum/haynes_zx/index.php Sähköt on osassa 12 http://citroen.podolsk.ru/xm/docum/haynes_zx/zx-12.pdf



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 12.08.2015 22:53 

Viestit: 8
Tuli mieleen, että vika saattaa olla myös ECU:ssa. Miten sen vaihto sujuu näin käytännössä? Tarvitseeko parittaa/koodata jotenkin? Vai onko se mallia "plug and play"? Eli riittääkö, että lyö vaan kiinni?
Tuossa linkki auton ecuun.
https://autotekcarparts.com/part/15/?currency=eur


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 13.08.2015 00:10 

Viestit: 5125
Jotenkin luulisin että ennen ajonestoja, voisi ECUn napata toisesta samanlaisesta autosta ja vaihtaa ilman kummempia kikkailuja, mutta ei tietoa tuosta tapauksesta...


Tuo linkki vei XU7JP-koneen ECUun Bosch 5.1, ihan toisen koneen ECU ei ole sopiva, eli (1,8 l)XU7JP... ECU ei käy (1,4 l)TU3Jp koneeseen, koska ohjelmointi (bensansyöttötaulukot tms.) on ihan erilainen, eli samoja Boscheja (MP5.1:stä) voi löytyä ihan erilaisista koneista (Ehkä kopioimalla koodi vanhasta voisi toimia, mutta enpäs osaa sanoa käykö kaikkien MP 5.1:sten koodit ristiin (ja onko rauta kaikissa sama, tuki erilaisille antureille ja muille osille, muistin määrät tms.))

Onko tosiaan 1.4i:ssä MP5.1?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käynnistyykö vai no??
ViestiLähetetty: 13.08.2015 00:53 

Viestit: 5125
olli__o kirjoitti:
Onko tosiaan 1.4i:ssä MP5.1?

Ei ehkä tainnut olla:
Boschit oli MA ainakin jonkun taulukon mukaan:
- ZX 1.4 93-97, Bosch MA 3.0 (onkos tämä yksipisteruisku, tuleeko muuten myös kipinän ohjaus tämän kautta?)
- ZX 1.4 97-99, IAW 8P (Tämä lienee Magneti Marelli 8P monipisteruisku/sytytys ECU

Mutta kun tieto oli Etelä-Amerikasta, voi koskea sikäläistä mallistoa...
http://www.bosch.com.br/br/equiteste/pr ... C3%A3o.pdf)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: