Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 lämmityslaitteen akseli
ViestiLähetetty: 12.08.2015 17:40 

Viestit: 20
Olisiko hyviä ohjeita/linkkejä lämppärin akselin vaihtoon kotikonstein. Kuskinpuoli pohottaa "mukavasti" kuumaa(täysillä).Aikansa sai toimimaan säädöllä 28->26->24 jne. Nyt ei auta enään tuokaan konsti. Pakko ruveta vaihtamaan akselia. Niin ja auton vm. on 2002.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaitteen akseli
ViestiLähetetty: 12.08.2015 18:58 

Viestit: 909
Mene Citroen-foorumille ja hakua käyttäen pitäisi löytyä. En jaksa puolestasi hakea kaikkia C5:n tyyppivikojen korjauksia. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaitteen akseli
ViestiLähetetty: 12.08.2015 21:21 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Koelauta purkuun ja uudet läpät samalla kertaa molemmin puolin, helppoa kuin heinän teko.
Ota yhteyttä jos ei itselläsi riitä mielenkiintoa purkamiseen/kasaukseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaitteen akseli
ViestiLähetetty: 12.08.2015 21:45 

Viestit: 367
Paikkakunta: Paimio
Auto on siis 2002 mallia? Eiköhän vika ole kuskinpuolen säätömoottorissa. Siihen pitkäakselinen korjausosa paikalleen niin pelaa, oli sama vika mun 2001-mallissa viime syksynä. Pitää irroittaa kuskin jalkatilan sivumuovit keskikonsolin kyljestä ja itse otin myös radion ja sen ympäristön palikat irti jolloin sain paremiin näköyhteyden säätömoottoriin. Pään kun laittaa kaasupolkimen eteen niin näkee jo työkohteen purkutoimien jälkeen. Se vaihdettava osa muuten on se ylempänä ja taaempana oleva hankalammin vaihdettava niistä kahdesta samanlaisesta säätömoottorista. Moottorin kiinnitysruuvit melkoisen hankalat mutta saa ne kiinni ja auki kun pikkuhiljaa tuhraa ja näprää. Tämä työ kyllä palkitsee tekijänsä kun alkaa lämmönjako pelata ja huomaa nyt kesällä ilmastoinninkin jakavan kylmää nätisti.



2001 Citroën C5 2.0i SX Break
2003 Citroen C5 2,0i SX Berline
1999 Peugeot Partner Van
1999 Peugeot 306 HDI
1998 Peugeot 605 ST V6 Aut
1994 Peugeot 405 1,6 GLi
1990 Citroen BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaitteen akseli
ViestiLähetetty: 12.08.2015 22:40 
Sopiva leikkaus kojelaudan alareunaan ja raa´asti muovia sivuun saa riittävästi tilaa sen pitkäakselisen säätömoottorin asennukseen. 1.sarjan vitosissa ei tarvitse enempää purkaa, koska läppien akselit eivät katkea kuten 2.sarjan laitteissa. Sama surkea läppäasennelma löytyy myös kutosesta ja P nelinollaseiskasta.


   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaitteen akseli
ViestiLähetetty: 13.08.2015 12:56 

Viestit: 20
No niin.Pidempi akselinen säätömoottori tilattu ja laitetaan paikalleen kunhan saapuu.Kiitos neuvoista!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaitteen akseli
ViestiLähetetty: 14.08.2015 12:15 

Viestit: 20
Olisiko kenelläkään kuvaa moottoreiden sijainnista.Toisen moottorin näkee selvästi kun aukaiseen ratin alla olevan luukun ja sijaitsee aikalailla mittariston alareunan tasalla(kohtalaisen helppo irroittaa).Toista ei meinaa löytää mutta on luultavasti oikealle päin alempana. Kumpi näistä säätää lämpötilan säätöläppiä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaitteen akseli
ViestiLähetetty: 14.08.2015 13:59 

Viestit: 20
Kyllä se on se oikealla puolella alempana oleva moottori(käsin tuntee kun ajaa lämmönsäätöä edestakaisin).Leikkasin huoltoluukun(ei sitä muuten jaksa ruveta tuhtaamaan kun ei oikein näekkään koko palikkaa) ja noin 2 min. huoltoluukun teon jälkeen moottori kädessä.Kyllä oli mennyt vastakappaleen poorit sileäksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaitteen akseli
ViestiLähetetty: 16.08.2015 21:04 

Viestit: 119
Hommaan ei varsinaisesti tarvi tuhrata aikaa osien tilaamisella, jos löytyy mitään askartelumuovia. Itse tein aikanaan muovista sovitepalan, eikä siinä nyt niin kauan mennyt. Toinen pää on neliön muotoinen ja toinen pää on hieman eri kokoinen neliön muotoinen, niin ottaa kiinni säätömoottorin monikulmaiseen sisäosaan.

Moottori irtoaa parhaiten kun on laittaa pieneen välyksettämään neljäsosatuuman räikkäänsovitteella muistaakseni pieni ristikärki kiinni. Se luukun teko on toinen iso juttu.

Ranskis on suunnitellut moottorin aluksi ihan hyvin, mutta loppuvaiheessa on varmaan ollut aika kortilla. Moottori on viety kauemmas pöntöstä, mutta akseli on unohtunut jatkaa eikä se nyt siis yletä kuin pari kolme milliä paikalleen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaitteen akseli
ViestiLähetetty: 16.08.2015 21:26 

Viestit: 367
Paikkakunta: Paimio
Moni näköjään on päättänyt tehdä "huoltoluukun", itse en ole oikein ikinä raaskinnut osia muokata vaan puran niin paljon että saa laitettua mitään muokkaamatta vaikka vanhaa ja halpaa vehjettä korjaakin. Onhan tämä periaate kyllä paljon ajankulua aiheuttanut. Pikkuräikällä ja ruuvauskärjellä sain säätömoottorin irti ruuvattua, kiinnitys olikin sitten aika kenkku homma, varsinkin kun ensin innoissani työn helppoudesta irroitin ja asensin takaisin sen helpommin löytyvän väärän säätömoottorin niin alkoi olla kojetaulun alla mylläämiseen into lopussa.



2001 Citroën C5 2.0i SX Break
2003 Citroen C5 2,0i SX Berline
1999 Peugeot Partner Van
1999 Peugeot 306 HDI
1998 Peugeot 605 ST V6 Aut
1994 Peugeot 405 1,6 GLi
1990 Citroen BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaitteen akseli
ViestiLähetetty: 16.08.2015 22:35 

Viestit: 239
Onkos muuten kenelläkään tullut mieleen,miksi ne "spoorit" pettää siellä akselin päässä?Ei se niin lyhyt ole se moottorin akseli...Tulee vaan mieleen,onkohan liikeradat liian suuret moottorissa?Eli joutuuko moottori vääntämään läppää yli vasteen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaitteen akseli
ViestiLähetetty: 16.08.2015 23:33 

Viestit: 5125
Eikös molemmissa lämmityslaitemalleissa haeta perussäädön nollakohta yksinkertaisesti vaan ajamalla toiseen suuntaan moottoria "tarpeeksi" pitkään (kun virrat laitetaan päälle (/pois? eikös joissain malleissa ajettu läpät päätyyn myös pois kytkettäessä, estäen Webaston käytön sisälämmitykseen kikkailematta))-> tuolla saadaan varmistettua että läppä on alkuasennossa. (ja ihan yleinen säätötapa, taitaa useimmat isommat sähköhydrauliset porttien avaajatkin käyttää "ajetaan riittävän pitkään toiseen suuntaan, etta on auki, stopparit hoitaa asennon", muistelen että vanhassa taloyhtiössä oli portissa samankaltaisia kesto-ongelmia: kiilapultit irtosivat betoniseinästä, ainakin nerran repesi hitsaukset ja stoppari-kumeja meni usein (ja silti piti säätää hieman kesä/talviaikaan erikseen, muuten ei ehtinyt kovina pakkasaamuina avautua/sulkeutua täysin, nosto-ovissa taas on usein älykkäämpi ratkaisu: reunalistassa "kytkin" joka kertoo koska törmätty maahan (tai ihmiseen/autoon tms)))

Homma voisi toimia ihan ok, jos osat kestäisivät, mutta C5:ssa moottorin vääntömomentti vs. boorien kesto on liian suuri (tai Faceliftissä pettää ensin kotelon stopparinipukat ja sitten katkeaa läppien akselit)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaitteen akseli
ViestiLähetetty: 07.05.2016 16:56 

Viestit: 216
Jos kuskinpuoli kiukuttelee niin suosittelen irroittamaan nuo aiemmin mainitut radion ja lämmönsäätö paneelin.
Sen jälkeen on ihan eri malliin työskentely tilaa.

Kaverini ideoi uuden "jatko" menetelmän.
-Pisti rasvaa akseliin ja veti se jälkeen kuumaliimaa reilun renkaan siihen.
- Sitten liiman jäähdyttyä liutti tuon kuumaliima möykyn akselista ulos. -> näin syntyi muotti
- Rasvan putsaus ja tuo muotti takaisin akselin päätyyn
- Epoksista valetaan akseliin jatkoa....
- Epoksin kuivuttua leikellään kuumaliimat pois


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaitteen akseli
ViestiLähetetty: 17.05.2016 15:06 

Viestit: 216
Nyt on epoksi jatkolla ajeltu jonkun aikaa ja tuntuis toimivan.
Katotaan nyt sitten miten käy ensi talvena.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaitteen akseli
ViestiLähetetty: 15.08.2016 20:27 

Viestit: 2
Käytin C5:ni 160000:n huollossa, kerroin ilmastoinnin naksuvan ja puhalluksen suuntaus automaattiasennossa miten sattuu.
Vika todettiin, mutta sitä ei korjattu. Tarvitaan uusi korjaamoreissu, joka tulee maksamaan 750€
(varmaankin molemmat puolet).
Vika oli korjaamolla tuttu, olivat korjanneet niitä yli 60.
Patonkilaisten kokemuksista voisi päätellä, että hommaan tarvitaan akrobaatin notkeus ja kätilön kädet :roll:
Palkoille kyllä pääsisi.
Käsisäädöillä puhalluksen suuntaa saa muutettua.
Katsotaan, kuinka kauan akselit ja läpät kestää. :mrgreen:


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: