Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia etuikkunan vaijeri/nosto/lasku mekanismi
ViestiLähetetty: 18.08.2015 15:28 

Viestit: 121
Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
Potilas on kakkoskopainen (-99) Xantia, vain edessä sähköikkunat. Kävi jo kevättalvella niin, että kun ikkuna oli jäässä, avatessa jokin tuntui pettäneen ja ikkuna jäi kiinni. En nyt muista tarkkaan, mutta taisihan siinä vielä niin käydä, että tuli paineltua vaan nappia vaikkei mitään tapahtunut (eli vaijerit varmaan sekaisin siellä ja jumiin). Jossakin vaiheessa kun ilma lämpeni, ikkuna putosi hervottomasti puolileen auki, sain kuitenkin vielä sen verran kiinni käsin, että sain nostettu sen ylös ja teipillä ja kumin palasilla tiivisteen väliin jumitin sen yläasentoon. Tosin kerran se sitten putosi kokonaan auki, en ehtinyt silloinkaan asiaa paremmin tutkia, vaan vain kaiuttimen reiästä kampesin taas ikkunan kiinni ja teippasin pysymään auki.

Nyt siten vihdoin oli aikaa tutkia asiaa tarkemmin ja poistin verhoiilut ja sen muovin välistä. Projekti on nyt kuvan mukaisessa vaiheessa.
Kuva

Pohjalta löytyi muoviklipsun palanen, joten kuten kuvastakin näkee, perimmäinen syy, miksi lakkasi toimimasta, oli se ikkunassa ollut muovi, mihin vaijerit ilmeisesti tulee kiinni, on hajalla. Ja vaikuttaa, että vaijerit on mennhyt ihan solmuun, päät roikkuu nyt kuten tuosa kuvassa, en ole ihan varma onko toinen vaijeri jostakin poikkikin, siellä tuntuu käteen tyhjä vaijerin pää. Jos ikkunan aukaisu/kiinni nappulaa painaa, napsahtaa moottori, mutta vaijeri ei liiku. Ei kai tämä nyt täysin epätoivoiselta vielä vaikuta?

Eli mitäs nyt, miten ensinnäkin tuon koko moottorin/vaijerit systeemin saa tuosta irti tarkempaan tutkimukseen? Tuon uuden muoviosan ikkunaan varmaan saa uuden marmoritiskiltä, miten niiden vaijerien tuolla oikein kuuluu siten kulkea että systeemi pelaa? Aika varma olen että moottori on kunnossa, kuten muutenkin sähköt tuossa, kiinnitysklipsu on varmasti rikki, vaijereistä en ole ihan varma.

Kiitollisena tas jään odoteleen vinkkejä, aika moni näitä varmaan on purkanut, ehkä kuviakin löytyy, repsikan ikkunakaan ei toimi, mutta se ei ole niin akuutti, se tuntuu olevan ihan kovasti kiinni, eli merkanismi varmaan ihan OK ja veikkaan sähkövikaa, sitä voi sitten tutkia paremmalla ajalla yleismittarin kanssa joskus kun jaksaa, sen kiinnipysyminen kun käytännössä ei juuri mitään haittaa...



--
- TRa, tra@iki.fi
C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06
Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99
Xantia VSX 2.0 16v -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia etuikkunan vaijeri/nosto/lasku mekanismi
ViestiLähetetty: 18.08.2015 21:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Mekanismi on kiinni 5 mutterilla joista yksi näkyy kuvassa. Kiskon yläpäässä, alapäässä ja kolme moottorin ympärillä. Käsittääkseni vaijerisysteemiä ei yleensä korjata vaan suosista vaihdetaan tilalle ehjä. Purkuosia löytynee.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia etuikkunan vaijeri/nosto/lasku mekanismi
ViestiLähetetty: 20.08.2015 01:13 

Viestit: 121
Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
Sain nyt tuon muiden hommien ohessa purettua. Oli muuten sittenkin vain kolmella mutterilla kiinni, helpostihan se irti lähti. Sen sijaan kun irrotin sen ikkunassa olleen rikkoutuneen muovikiinnikkeen, ikkunassa kiinni pitävää sokkaa revin rautalangasta tehdyn koukun avulla oikein kunnolla, kun tuntui olevan tiukassa, no lähtihän se sillä seuraamuksella, että pikkurilli napsahti johonkin peliin reunaan ja kovaa, kiva verilanmmikko vieressä auts... en olisi uskonut noin pienestä haavasta tulevan noin paljon verta, taas tuli opittua asioita kantapään.. eikun pikkurillin kautta ;)

Mutta siis vaijerit olivat aika mykkyrässä siinä kelalla, mutta kyllä se kaikki systeemi minusta ihan ehjältä vielä vaikuttaa, voisiko saada siitä kalua? Toisessa vaijerissa ei ole vastavaa lukitusta päässä kuin toisessa (kts. kuva) , mutta jotenkin tuntuu että siinä ei pitäisikään olla ja se vaijeri lukittuu kiristettynä sinne pyörään ilman sitä? Jos siellä olisi ollut samanlaine lukituspää vaijerissa kuten toisessakin, olisihan sen pitänyt löytyä sieltä oven sisältä samoin kuin muoviosan lohjennut palakin...
Voin tietenkin olla ihan väärässäkin... Tässä kuitenkin kuva:
Kuva

Vaijerit ei tuntuneet olevan edes yhtään ruosteessa, kun olen kuullut, että saattavat ruostua ja napsahtaa siksi poikki, joten sitenkin mun silmiin kaikki näytti olevan OK.

Nyt tietenkin pitäisi saada jotain hajuja miten tuon saa kasattua ehjällä ikkunan muovikiinnikkeellä oikein paikalleen sinne oven sisään, kai joku tän on joskus saanut kasattua?

Tässä vielä tämä ikkunan muovinen kiinnike, mikä oli murtunut:
Kuva
kai tätä sentään saa marmioritiskiltä muutamalla eurolla tms?

Moottorin myös testasin, hyvin pyörii, kumpaankin suuntaan, sähköt siis tulee OK, samaten vaijerin ohjuritkin näyttäisi olevan kunnossa, vaikein kohta itselleni siis tässä tuntuu olevan hahmottaa miten nuo vaijetit kuuluu tuolla mennä ja miten ne saisi paikalleen ja lukittua oikein, sekä siihen ikkunaan (kun/jos siihen saa ehjän kiinnikkeen) että siihen mooririssa olevaan kelaan. Tällainen vaijerimekaniikkahärveli ei ole oikein vahvinta alaani. Pitkällä aikataululla tätä ajattelin nyt väkästellä kaikessa rauhassa muiden harastushommien ohessa ja vinkkejä kaipailisin, kiitos!



--
- TRa, tra@iki.fi
C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06
Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99
Xantia VSX 2.0 16v -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia etuikkunan vaijeri/nosto/lasku mekanismi
ViestiLähetetty: 20.08.2015 09:06 

Viestit: 5125
Ei välttämättä saa marmoritiskiltä osia, mutta netissä on ollut erilaisia pikkuosiakin myynnissä. (ainakin ebaystä löytynee, muistaakohan joku muu jotain osoitteita?)

Pystytanko täytyy myös irroittaa, se tulee ja menee paikoilleen yhtenä pakettina moottorin kanssa, hankalin tuossa lienee vaijerin kelaaminen kelalle ja sen pään kasaaminen. Vaijereiden pituudet täytyy olla suht oikein, omassa vanhemmassa oli jossain päässä jousi tasaamassa eroja ja pitämässä vaijerin kireänä. Kela on (melkein) täynnä vaijeria aina, toinen suunta purkautuu ja toinen täyttyy samaa tahtia.

Kuva
kuva tuolta: http://lasinnostin.com/ ,mutta heillä ei näkynyt irto-osia, ja kuvankin lasinnostinkin taitaa olla vain vanhempaan korimalliin?

Minulla (mk1 -95) tuo liukukiskossa liikkuva muoviosa oli ikkunassa kiinni pienellä muovilevyllä, levy pysyi tapissa bajonetti-kiinnityksellä, eli kiertämällä levyä lasin takaa (45 astetta?) irtosi lätkä sinulla ilmeisesti erilainen sokka. En kuvasta oikein hahmota miten muoviliukuri on rikkoutunut, mutta pelkkä vaijerin katkeaminen riittää toimimattomuuteen.

Kannattaa olla tarkkana että oikean mittainen vaijeri tulee oikeaan päähän ja jos on oikein tumpelo voi koko moottorinkin saada nurinpäin laittamalla vaijerit suojakuorineen eripäin (Itse kasasin ensin noin ja huomasin oveen sovittaessa ettei ihan sovikaan :))


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia etuikkunan vaijeri/nosto/lasku mekanismi
ViestiLähetetty: 20.08.2015 16:12 

Viestit: 121
Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
olli__o kirjoitti:
Ei välttämättä saa marmoritiskiltä osia, mutta netissä on ollut erilaisia pikkuosiakin myynnissä. (ainakin ebaystä löytynee, muistaakohan joku muu jotain osoitteita?)

No harmi jos ei suoraan tiskiltä saa, mistähän mä kuvitelen joskus lukeeneeni, että joku oli tuon pienen muoviosan (vai oliko se joku toinen osa sittenkin) hakenut muutamalla eurolla marmoritiskiltä... no jos saa netistä tilaamalla, niin saa vinkata linkkiä... käyn kyllä joku päivä ohi ajellesani kysymässä tuota ihan tiskiltäkin.

Laitetaas tähän vielä parempi kuva kilkkeestä, kai tuota vois liimatakin yrittää, mutta tuskin olisi kovin kestävä ratkaisu...
Kuva

Juu pystytanko lähti samalla irti, aika selkeeltä tuo nyt alkaa vaikuttaa, jotain tuon suuntaista sen kuvitelinkin olevan (vaijeria kelalla aina liki täyteen, täytyy saada sopivan kireälle jne.) kiitos vinkeistä. Mutta hetkinen.. nyt kun tuota taas tutkin enemmän ajatuksella, siis vaijerin kiinnitystä tuohon muoviosaan, en tajua... onkohan pakkko purkaa toinen puolikin vielä malliksi, ei tuosta taida saada muuten selvää, ai niin se toinen puoli oli jumittunut yläasentoon, ei se kiinnitys siitäkään näy, ellei saa ikkunaa alemmaksi. Ehkä sen saisi toimimaan, jos syöttää sähköä suoraan moottorille. Nimittäin ihan heti en keksi miten tuo klipsun rikkoontuminen muka vaikuttaa siihen vaijerin siinä kiinni pysymiseen, ne vaijerien kiinnityskolot kuitenkin näyttäisi ehjiltä... mysterious, kunpa olisi ehjä toimiva systeemi jossakin levällään (ei siis ovipahvia/suojamuovia paikalla), mistä pääsis katsomaan mallia...

Tuossa ei ainakaan ole mitään suojakuorta vaijereille, siellä ne menee ilmeisesti vain sen kiristysohjurin ja pyörän kautta jotenkin moottorin kelalle.....

Tosiaan tuo muoviosa oli sokallla kiinni, pyörittely ei mitään irtoamiseen vaikuttanut.Ja tuo muoviosa oli tosiaan kiinni sielä ikkunan alareunssa pyöreässä reiässä. Onneksi on tuosta kuvia, nin en usko ihan niin tumpelo olevan, että saisin sen moottorin laitetua sinne nurinpäin takaisin ;)
Mutta kun ne vaijerit on olleet koko ajan irti, edelleen itselleni aika mysteeri miten ne tulee kiinni siihen ikkunan puoleen. Voisihan sitä tietenkin vaan alkaa kokeileen kaikenlaista... pystytangossa on muuten yläpuolella sellaine kiristyshomma vaijerille jousella ja alapuolela taas sellainen pyörä missä vaijeri kulkee. No joka tapauksessa tästä tuntuikin tulevan isompi projekti kuin aluksi kuvittelinkaan...



--
- TRa, tra@iki.fi
C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06
Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99
Xantia VSX 2.0 16v -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia etuikkunan vaijeri/nosto/lasku mekanismi
ViestiLähetetty: 20.08.2015 18:10 

Viestit: 121
Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
Piti tehdä ihan muuta, mutta asia alkoi sen verran vaivaamaan, että tutkin tuota sittenkin lisää ja tulihan se ahaa-elämys sieltä ;)
Eli tajusin tuon rikkoutumismekanismin ja miten tuon saa kasaan. Kun se muoviosa oli rikkoutunut, pääsi se pyörähtämään ja sen vuoksi vaijeri irti, vaikka itse vaijerin päälle tuleva kolonen oli kumpikin ehjä. Nyt siis tarvitaan vain se ehjä muoviosa ja tuon saa aika varmasti toimivaksi. Haasteellisin osuus on saada ne kumpikin vaijeri kierrettyä moottorin kelalle kunnolla ja vaijerit kireälle. Mutta sitä helpottaa se, että se kela on vain ihan painettava siihen moottoriin, eli kela irrallaan sen vaijerin siihen pitäisi saada kierretyä ja sen jälkeen moottori vasta kiinni siihen systeemiin. Kyllä tuo pitäisi onnistua. Mutta liimata tuota muoviosaa ei kannata, sen verran kovilla tuossa varmasti on jos esim. ikkuna jäässä ja painaa auki-nappia, ei tulisi kestämään.. mutta kai noita nyt jostakin saa... joku tietäs?



--
- TRa, tra@iki.fi
C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06
Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99
Xantia VSX 2.0 16v -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia etuikkunan vaijeri/nosto/lasku mekanismi
ViestiLähetetty: 20.08.2015 18:57 

Viestit: 5125
Kai irtoamisen/hajoamisen syy liittyy myös lohkeamisen ohella tuo rispaantunut vaijerin pää, eli siitä on napsahtanut nuppi pois?

Ehkä merkkiliikkeestäkin voi kysyä, omat kokemukset oli eri mallista ja kauan aikaa sitten...

Googleen haku Xantia electric window clip (tai repair kit, niin saa vaijereitakin) tuottaa erilaisia tuloksia, laadusta, luotettavuudesta ja toimitusajoista ei tietoa.

Jos tuo malli on ilman vaijerin kuoria, niin vaijereitakin saa ehkä valmiina päineen? Ihan googlesta esimerkki (mutta onkohan UK-mallit ihan samoja... joissain oli automaattisulku vain kuskin ovessa):
http://www.windowregulatorshop.co.uk/ci ... 1153-p.asp
http://www.windowregulatorshop.co.uk/ci ... -198-p.asp

Vaijerit tulee klipsuun molemmat kiinni, toinen yläkautta ja toinen alakautta, jos tekee itse vaijerit, niin "sopivan" tiukalle. Apukädet auttaa, kun toinen pitää vaijeria kohdillaan ja tiukalla kelalla ja toinen virittelee klipsun.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia etuikkunan vaijeri/nosto/lasku mekanismi
ViestiLähetetty: 20.08.2015 23:34 

Viestit: 121
Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
olli__o kirjoitti:
Kai irtoamisen/hajoamisen syy liittyy myös lohkeamisen ohella tuo rispaantunut vaijerin pää, eli siitä on napsahtanut nuppi pois?

Onhan se tosiaan mahdollista, kai kummassakin vaijerissa kuitenkin pitäisi ne päät olla, oudosti vaan kadonnut kokonaan, kun ei edes sitä ikkunan sisässä näkynyt, kuten se muovin palanen.

Muutenhan tuo korjaus-kitti olisi varmaan OK, tulisi ehjät ja uudet vaijeritkin samalla, mutta mikä ihme on tuo osa siinä vaijereiden välissä, en minä tuollaista missään huomannut? Samaten outo on tuo kelan vasemmmalle puolella oleva osa, mihin se pitäisi tulla?

Kiitos linkeistä ja hyvistä hakusanoista!

--
- TRa



--
- TRa, tra@iki.fi
C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06
Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99
Xantia VSX 2.0 16v -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia etuikkunan vaijeri/nosto/lasku mekanismi
ViestiLähetetty: 21.08.2015 00:53 

Viestit: 5125
Arvaus: vaijereiden välissä on tarra/kumityyny ikkunan reiän ympärille, se vasemmalla oleva lienee samaan tulevan tapin lukitusosa, kun ei muutakaan sen näköistä ole?

Mutta sitten myös huomio: noita on erilaisia mekanismeja ja nuokin väittää sopivuudeksi -93...2002, ainakaan minun muistikuvien osalta -95:een noista ei ehkä sopisi suoraan kuin se tarratyyny.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia etuikkunan vaijeri/nosto/lasku mekanismi
ViestiLähetetty: 21.08.2015 14:47 

Viestit: 121
Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
olli__o kirjoitti:
Arvaus: vaijereiden välissä on tarra/kumityyny ikkunan reiän ympärille, se vasemmalla oleva lienee samaan tulevan tapin lukitusosa, kun ei muutakaan sen näköistä ole?

Mutta sitten myös huomio: noita on erilaisia mekanismeja ja nuokin väittää sopivuudeksi -93...2002, ainakaan minun muistikuvien osalta -95:een noista ei ehkä sopisi suoraan kuin se tarratyyny.

Joo erilaisiahan nuo ovat, ainakin se ikkunakiinnitys. Ei ole koskaan tarvinnut purkaa tuosta omasta -94, niin en tiedä miltä siellä näyttää. Ei tuossa -99 ainakaan ole mitään tuon muotoista tarraa/kumia ole siihen ikkunaan.. ja tapin lukitusosakin (metallinen sokka) ihan erilainen. Ehkä tuossa on sitten vain vähän ylimääräistäkin osaa, muuten varmaan sopisi tuo kitti.



--
- TRa, tra@iki.fi
C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06
Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99
Xantia VSX 2.0 16v -94
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: