Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Activa vs rengastus, havainnollistettuna
ViestiLähetetty: 17.08.2015 14:22 

Viestit: 198
Paikkakunta: Espoo
Ilmeisesti jossain Activa-meetissä testanneet eri rengastuksia. Jännästi liian sporttisella renkaalla systeemi ei jaksanutkaan enää vääntää vaateriin. Rajansa rengasvalinnallakin siis.


Liitteet:
activatesti.jpg
activatesti.jpg [ 66.51 KiB | Katsottu 6363 kertaa ]

'94 Xantia VSX 16v
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activa vs rengastus, havainnollistettuna
ViestiLähetetty: 20.08.2015 23:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
No mut eikös tää ole vähän liian obvious? Väärät renkaat ja ajotuntuma on kuin eri autossa.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activa vs rengastus, havainnollistettuna
ViestiLähetetty: 21.08.2015 09:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Oli itsestäänselvyys tai ei niin tulipahan esille nyt oikein kuvilla havainnollistettuna. Tieto lisää tuskaa ;)



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activa vs rengastus, havainnollistettuna
ViestiLähetetty: 21.08.2015 11:42 

Viestit: 86
Eikös tuo ole enemmän nopeusvalinta kuin rengasvalinta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activa vs rengastus, havainnollistettuna
ViestiLähetetty: 21.08.2015 12:21 

Viestit: 96
Paikkakunta: Espoo
Yksi arviointia hankaloittava asia on myös se, että renkaita ei ole testattu samassa autossa vaan kukin eri autossa (ja mahdollisesti eri kuskeillakin). En tiedä miten radikaalisti activan ratakäyttäytymiseen vaikuttaa pikkasen erilaiset painojakaumat, jousipallojen paineet ja pienet välykset alustassa. Identtisiä näin vanhat autot ei enää kuitenkaan ole.

Itse radalla Activalla ajelleena tiedän vain sen, että suorassa mennään kunnes spinnataan, eikä silloinkaan auto kallistu. :)
Renkaina radalla 215/50R15 Hankook RS2, eli pikkasen leveämpi ja halkaisijaltaan pienempi kuin alkuperäisrengas.



Xantia Activa 2,0 tct
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activa vs rengastus, havainnollistettuna
ViestiLähetetty: 21.08.2015 12:52 

Viestit: 4994
Tuo kallistus/takatassun nosto ei kerro myöskään mitään nopeudesta/sivuttaiskiihtyvyydestä, jos samanlainen auto, ajolinja ja pito (tai eri renkailla tietysti erilainen), niin enemmän kallistuva todennäköisesti menee lujenpaa ja/tai suuremmilla G-arvoilla paremman pidon ansiosta. Hetkellisiä ohjausmuutoksia/töyssyjä ei myöskään kuvasta erota...?

Mutta fysiikka pelaa siinäkin, liukkaammilla renkailla ei pääse kovempaa vaikka auto kulkisi suorempaankin, mutta miksiköhän tuossa on monessa erilaisia renkaita edessä ja takana, onko optimointia vai vain kulutettu eturenkaita enemmän. ilmeisesti renkaat on aina vieressä olevassa taulukossa.

Tuo Activan kallistus on kompensoitu täysin 0,6 G sivuttaiskiihtyvyyteen asti, siinä kohtaa Activasylinterit on tapissaan ja kallistusta kompensoi siitä eteenpäin vain jäykkä kallistuksenvakaaja (eikä siltikään juuri kallistu) mutta veikkaan että nuo takatassuaan nostavatkin tuntuvat sisältä aika suorilta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activa vs rengastus, havainnollistettuna
ViestiLähetetty: 21.08.2015 13:14 

Viestit: 198
Paikkakunta: Espoo
Kuva tuli vastaan FB:n Xantia-ryhmässä. Aloin ensin itsekin avautumaan että onko tuossa nyt edes ehjää ja toimivaa Activaa kuvattu, ja sen jälkeen vielä myös kyseenalaistin eri autojen käyttöä. Tuo on tosiaan kuulemma jostain Activa-meetistä ja porukalla ei kait ollut aikaa nyhertää yhteen autoon eri rengastuksia.

Kuvanottotilanteessa käännetään JA jarrutetaan rankasti samaan aikaan, eli vedetään systeemi ääritilanteeseen. Tarpeeksi pitävillä gumekseilla voimat vain yksinkertaisesti menivät yli systeemin kantokyvyn. Sinänsähän tässä ei ole nopeuseroilla kovasti merkitystä koska pointti on tuossa että mitä käy kun Activan voimat loppuvat ennen pidon loppumista. Ylenpalttisilla über-rengas-valinnoilla siis pahimmillaan saa yllättävän sössimispotentiaalin autollensa. :)



'94 Xantia VSX 16v
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: