Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 23.08.2015 22:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Mun entinen Prestige ei ollut lähtnyt seisonnan jälkeen käyntiin. Sain kysymyksiä aiheesta koska siinä on rakentamani transistoriohjaus sytkälle ja sitä ohjaavasta releestä oli irronnut jokin piuha valtoimeksi. Eikä sitten pirullakaan käyntiin etäohjeistuksieni avulla ja hävettää etten jo aluksi kysynyt mitkä TULPAT?!?
Kaveri vaihtoi ne NGK:t pois ja kas lähti tulille välittömästi. Vielä kerran, ei koskaa NGK-tulppia laiteisiin joita seisotetaan pidempiä aikaja. Tämän olen kokenut karvaasti mm ruohonleikkurissa, prätkässä, CX:ssä ja taas kerran prätkässä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 24.08.2015 06:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 533
Paikkakunta: Mäntyharju
Cikatti kirjoitti:
Vielä kerran, ei koskaa NGK-tulppia laiteisiin joita seisotetaan pidempiä aikaja. Tämän olen kokenut karvaasti mm ruohonleikkurissa, prätkässä, CX:ssä ja taas kerran prätkässä.


Ei se Cikatti itsekään ihan vähällä usko!



[size=50]
DS19 58
DS21ieH 5v. 71
C8 V6 04
BX19GTi 16V 90
Xantia TCT Activa 96
Xantia V6 Break 98, 2 x 00
14 x Xantia 1.8-2.0 95-01
Traction avant B15H -54 (projekti)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 24.08.2015 07:49 

Viestit: 2699
Niih, tiiä sitten. Ja mitä tarkoittaa pidempiaikanen seisotus? Taitaa venemoottorin reilu puolivuotinen seisotus sitten olla lyhyt?

Hetki sitten ajoin paatilla, jossa perämoottori ja siinä 2 NGK:n sytytystulppaa. Ne tulpat laitoin koneeseen reilu 2 vuotta sitten. Paatilla liikun päivittäin, varsinkin näin keskikesällä. Moottori toimii moitteitta. Onkohan tuo moottori sitten ainut, jossa tuon merkkiset sytytystulpat toimivat? Kop, kop...



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 24.08.2015 08:31 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Voipi vähän riippua. Joskus 80-luvulla oli juttuja NGK:n tulpista, sanottiin, että osta sitten made in Japan- tulppia. Mutta nyt Xantiassani Bosch:n FR78:t. Hyvät. Parhaimmat tähän mennessä. Mikä lie vaikuttaa, mutta viimeaikoina bensaa 100l ja km vielä<1600, ei pala tankin valo. (vaikka olisikin jo 120l, silti ei huolta.) Tankkailen 20l:n erissä. Siitä on hyvä seurata kilsoja, jokaisella tankkauksella pääsee melko pitkälle. Tämä tapa on myös sopiva, koska laskuvirhe tekisi sen, että tankin olisi pitänyt olla jo kauan miinuksella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 24.08.2015 08:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Mun TRS-BX seisoi pari päivää vajaat kaksi vuotta ja virkosi käymään kutakuinkin heti kun bensiini saavutti kaasuttimen. Tulpat olivat, ja ovat edelleen samat NGK:t.
Yhden kanisterillisen tuoretta bensaa kyllä lykkäsin tankkiin ennen ensimmäistä starttiyritystä, nyt en saa koskaan tietää olisko lähtenyt vanhoillakin. :|



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 24.08.2015 08:47 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Niissä tulpissa mitään vikaa ollu, sai raitista ilmaa kun vahitoi ja laitti sen johdon kiinni :lol: :lol:



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 24.08.2015 09:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Voisi vähän ajettua kilometrimäärää ja käytettyä kärkiväliä miettiä ennenkö parjaa mitään tulppamerkkiä.

Nm. ei IKINÄ mitään ongelmia NGK:n kanssa...



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 24.08.2015 09:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Niin ompa useampi NGK myös korjaantunut kun niitä pitää kuivassa tallissa hyllyssä kuivumassa.
Eräs autokorjaamon pitäjäkin sanoi kerran että hän otti ne pois hyllystä koska niistä tuli eniten riesaa.

Ei NGK normaalikäytössä huono ole mutta mikä tahansa laitos mikä seisoo käyttämättä muutaman kuukauden niin tattista vaan, puolet tulpista pimeänä ja syy on vuoto runkoon. Sen on pystynyt toteamaan jopa yleismittarilla.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 24.08.2015 12:34 

Viestit: 5124
Joskus tuo NGK oli maailman suurin OEM tulppatoimittaja, voi olla vieläkin? Kumma että autotehtaat valitsee uusiin autoihin kelvottomia tulppia joilla auto ei enää toimisi muutaman kuukauden toimitusketjun jälkeen?

No täytyy myöntää että itsekin vaihdoin moottoripyörästä NGK:t pois kun nokeentuivat vanhalla bensalla ja huonolla akulla + yhdistettynä rikkaaseen seokseen, nyt tulpissa lukee Volvo :) Nokeentui siinä kyllä muunkin merkkiset ja syy vaihtoon oli että ne uudet oli Iridium kärkiset ja kestävät muutenkin pitkään, nyt ei ole tullut 4 vuoteen auottua tulppia, vaikka käynti oli välillä ihan kelvotontakin, mutta en silti epäillyt tulppia/johtoja/puolia ja syynä olikin rikkinäinen akku, joku tinaus/kennojen silta oli murtunut sisältä poikki, eikä -80-luvun ruiskunohjaus oikein tykännyt tärinästä ja jännitteen heittelyistä (vaati starttiin apuvirtaa, mutta ajattelin että on vain kevät-tyhjä akku).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 24.08.2015 17:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Pitää nokittaa lisää vuosilla:
Pari vuotta sitten saamassani Terhin perämoottorissa on NGK B6S tulppa, jossa on edelleen pinnassa Terhin vihreää maalia 70-luvun lopulta. Ao. tulppa ehti olla käyttämättä liki 35 vuotta moottorin ollessa kesämökin liiterissä. Tulppa toimii edelleen moitteetta.

Toki tulppien valmistusprosessi on varmasti muuttunut sitten 70-luvun lopun.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 24.08.2015 17:11 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
ealab kirjoitti:
Voipi vähän riippua. Joskus 80-luvulla oli juttuja NGK:n tulpista, sanottiin, että osta sitten made in Japan- tulppia. Mutta nyt Xantiassani Bosch:n FR78:t. Hyvät. Parhaimmat tähän mennessä. Mikä lie vaikuttaa, mutta viimeaikoina bensaa 100l ja km vielä<1600, ei pala tankin valo. (vaikka olisikin jo 120l, silti ei huolta.) Tankkailen 20l:n erissä. Siitä on hyvä seurata kilsoja, jokaisella tankkauksella pääsee melko pitkälle. Tämä tapa on myös sopiva, koska laskuvirhe tekisi sen, että tankin olisi pitänyt olla jo kauan miinuksella.

Ei kun jo >1740km. Merkillistä! Bensavalokin jo syttyi. Ja se oli palanut jonkin aikaa, ennenkuin aloitin tankkaus-/mittausjaksot.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 24.08.2015 17:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
siirry samppioniin , niin bensa lisääntyy. mitä useemmin vaihtelee sampiooneja ,niin sen enemmän pensaa säästyy.




joopa joo....... :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 24.08.2015 17:36 
Huuhaahuuhaa.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 24.08.2015 17:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
niinhän se entinen mainos sanoi. aja Championeilla niin bensiiä säästyy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 24.08.2015 18:28 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Vielä enemmän säästyy bensaa, kun pitää NGK kynttilät lämpimällä hyllyllä kuivumassa :lol: :lol:



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 24.08.2015 21:38 
Vieläkö voisi öljymerkeistä vääntää? RVS ja muut huuhaat auton ukkosenjohdattimen lisäksi? Autoni ei käynnistynyt, koska olin laittanut Esson ilmaa renkaisiin, Shellin ilmalla on lähtenyt käyntiin jopa pakkasella. Voi teitä onnettomia!


   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 24.08.2015 22:55 

Viestit: 5124
ealab kirjoitti:
ealab kirjoitti:
Voipi vähän riippua. Joskus 80-luvulla oli juttuja NGK:n tulpista, sanottiin, että osta sitten made in Japan- tulppia....

Ihan samaa juttua on vieläkin, googleen NGK "Made in France", niin löytää vaikka lukuisia todistuksia siitä, että kaikki maailman pahuus tulee Ranskasta ja hyviä ranskalaisia ei saa kuin grilliltä... Voi tietysti olla tottakin, mutta epäilisin että jos tehtaalla on vähänkään järkeä ja halua pysyä markkinoilla ei kannata tehdä samoilla merkinnöillä olevia tulppia huippulaatuisina "Made in Japan" ja sama tulppa täysin kelvottomana "Made in France" -versiona? Ja vielä kehtaisivat ylpeillä sillä montako tulppaa ovat Ranskassa valmistaneet :)
Lainaa:
Press release from 08/10/2015 NGK Spark Plug announces 500 millionth spark plug “made in France”


Voisiko öljyissäkin olla niin: Naantalissa tehty Mobil 1-öljy on tehty oikein ja hyvistä aineista ja Ranskassa tehty Mobil 1 on saatu aikaan sekoittamalla kuravettä ja hiomapartikkeleita.

(No myönnetään, on silti eri markkinoiden tehtaiden tuotteissa erojakin, vaikka samassa automallissa, mutta eri tehtaasta peräisin olevissa)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 02.09.2015 09:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Cikatti kirjoitti:
Niin ompa useampi NGK myös korjaantunut kun niitä pitää kuivassa tallissa hyllyssä kuivumassa.
Eräs autokorjaamon pitäjäkin sanoi kerran että hän otti ne pois hyllystä koska niistä tuli eniten riesaa.

Ei NGK normaalikäytössä huono ole mutta mikä tahansa laitos mikä seisoo käyttämättä muutaman kuukauden niin tattista vaan, puolet tulpista pimeänä ja syy on vuoto runkoon. Sen on pystynyt toteamaan jopa yleismittarilla.


Mutta kun tämä on bullshittiä :D Seisotan vuoronperään 2 sätkää, Geesukoneellista, sekä jopa Xantiaa NGK tulpilla ja perhepiirissä samaa menoa ihan riittävästi. Ei ikuna ongelmia startin suhteen pitkänkään seisonnan jälkeen. Yhden kerran muistan, kun ei sätkäkone meinannut millään lähteä, mutta siitäkin syy löytyi kärjistä, kun kipinä ei mennyt oksidoituneen pinnan läpi sytytysyksikön singnaaliksi asti.

Late-vainaa aikoinaan kertoili, että kerran kasteltu tulppa on entinen pitkässä juoksussa, mutta tähänkään en ole vielä arjessa törmännyt. Yksikurkkuisen rättärin nimittäin saa kastelemaan tulpat herkemmin kuin kaksikurkkuisen...



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 02.09.2015 09:51 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Monenlaisia kokemuksia, sytkätulpistakin. Jostain ne syntyvät. Eikä tyhjästä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 02.09.2015 09:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Näkisin, että yksi tärkeimmistä hommista tulppien kanssa on se, ettei asenna niitä paskaisilla sormilla. Jotkut öljyiset sormet, joilla on juuri pyyhkäisty viilauspölyä työpöydältä tekee ihmeesti kulkusillan sähkölle posliinipinnassa. Toinen juttu on nykyiset kärkivälit tulpissa ihan tehdastekoisina, jopa milliä olen mittaillut asentaessa. Jos ja kun vaatimus on alle millin niin sehän sitten myös on, kaikki ei tätä edes huomio, asentaa vaan.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 02.09.2015 10:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Akaile kirjoitti:
Late-vainaa aikoinaan kertoili, että kerran kasteltu tulppa on entinen pitkässä juoksussa, mutta tähänkään en ole vielä arjessa törmännyt. Yksikurkkuisen rättärin nimittäin saa kastelemaan tulpat herkemmin kuin kaksikurkkuisen...

Tuo tuli havaittua Sm:n kanssa, onnistuin sujuvasti tulpat kastelemaan, niin kivasti meni sen kesän ajot yleensä taisteluksi. Eka käynnistys oli enimmäkseen empimistä, eikä käynti ollut ollenkaan hyvää ennenkuin vaihdoin tulpat...

Silloin meni NGK:t paikalleen, olikohan kolme vuotta takaperin, ja sen yhden ainuan kesänalun paikallaan olleet Boschit poistuivat käytöstä. Tuota "vikaa" hakiessa sain koneen toimimaan jopa paremmin hyvin kastelluilla NGK:n tulpilla kuin niillä Boscheilla, eipä siis edes tunnettu merkki saati kolminkertainen hinta tuossa paljoa painanut...

Kuva
Tästähän hätäisemmät myös olisivat jo kiireesti johtopäätöksiä vetämässä, ettei myöskään Champion osaa kestävää tulppaa valmistaa. Muutama tuhat kilometriä, ja kummallinen käyntihäiriö selittyi tuolla. Välillä hävisi toinen pytty pelistä, välillä kävi hyvin. Ihan satunnaisesti, ilman mitään logiikkaa...

No, tuossa saattaa osuutta olla silläkin, että nuo ovat ns. wanhaa warastoa, eli muuttaneetkin useasti. Olisiko päässyt putoamaan, jossain vaiheessa? Ehkä oikeampi kysymys on, kuinka useasti..?




Itse en usko että mitään täysin epäkelpoa tulppaa edes valmistettaisiin, mutta siihen kyllä uskon että toisenmerkkiset sopii johonkin moottorityyppiin paremmin kuin toiseen. Eri valmistajilla kun on kuitenkin aina joku tai jotkut asiat tehty toisin, miksipä ne pienet erot ei sitten käytännössä voisi jotain aiheuttaakin...

Fanaattisuus on pahasta, tässäkin asiassa... :roll:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 04.09.2015 10:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Vai pitäisiköhän ryhtyä fanaatikoks tässä asiassa..?

Kuva
Ei kai Sm:n moottoria saa toimimaan muuten kuin käyttämällä oikeanmerkkisiä tulppia... :lol:

Kaikkea sitä tuleekin myyntiin, onneksi ovat kaukana eikä hintaakaan ole mainittu...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 04.09.2015 11:28 

Viestit: 88
Olen aina mitannut kaupassa tulpat ohmi-mittarilla ! Myyjät ovat katsoneet ihmeissään. Sanoessani, viallinen, ehjä, viallinnen.
Tulppa kasataan kahdesta osasta ja silloin on mahdollista, että tulpan sisään jää ilmaväli.
Joskus ilmaväli palaa oikosulkuun, joskus taas vastus saattaa olla jopa yli 10 kohm.
Etenkin tämä on tärkeää yksisylinterisissä 2-t laitteissa.
Käytettyjen tulppien seisottaminen saattaa parantaa tulpan sisään mennen möhjän kuivuessa tässä kärkivälissä.
Entisvanhaan 60 - 70 luvulla huoltoasemilla oli tulppien hiekkapuhalluslaitteet, Made in USA.
Laitan tähän tulpan rakenteen. Kaikki tietävät R-tulpan eli vastustulpan. Tähän ilmaväliin sioitetaan vastus tai kondensaattori.
Tässä Pulsestar juttu:
https://www.google.fi/search?q=sytytyst ... LbRuPFA%3D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 04.09.2015 15:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
jassoo. noo mittaile , mutta minä otan vain vastuksettomia = ilman R merkintää eräissä tulpissa .
mulle riittää ,kun tulpanjohdot on jo vastuksellisia , en tarvii enää kynttilöihin vastuksia = radiohäiriösuojausta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 05.09.2015 00:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Pitkään aikaan sytytystulpan ainoa tehtävä ei ole tainnut olla tuo kipinän teko. Ainakin vastuksellisista tulpista luetaan myös dataa palamistapahtumasta, näin olen (väärin) ymmärtänyt. Edellä mainittujen lisäksi tulpan on pitänyt sytyttää tunnepitoisia keskusteluja. 8-)



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: