Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: xsara 2004 1.6
ViestiLähetetty: 03.09.2015 09:12 

Viestit: 6
Jou. Citikka uusi tuttavuus joten kyselen täältä.
1. Ajossa syttyy välillä hetkeksi (n.5-6sek) latausvalo ja antaa muistaakseni 3 piipausta. Oisko kyseessä laturin hiilet lopussa vai mikä?
2. Raidetangon sisempipää pitäisi vaihtaa, onnistuuko kotipihalla, tarviiko jotain erikoistyökalua?
3. Korjauskäsikirjaa etsin mutta ei löydy Xsaraan kuin -2000 asti, käykö tekniikan puolesta tuo 2004:seen?

Janne


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara 2004 1.6
ViestiLähetetty: 03.09.2015 11:34 

Viestit: 5125
jannemat kirjoitti:
3. Korjauskäsikirjaa etsin mutta ei löydy Xsaraan kuin -2000 asti, käykö tekniikan puolesta tuo 2004:seen?

Sähköt on ainakin aika erilaiset, eikä tainnut olla 1,6 16V konettakaan noissa vanhemmissa, muutenkin jotain pieniä eroja lienee eri vuosimalleissa, mutta ei ne käsikirjat muutenkaan niin täysin tarkkoja tai kaikenkattavia ole.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara 2004 1.6
ViestiLähetetty: 03.09.2015 11:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
eikä koneista samoja taida olla kuin 1.4i, VTS:n XU10J4RS sekä 2.0 HDI 90.

Jännästi muuten sisustan osien väri muuttui vuonna 2003, faceliftin yhteydessä väri ei vaihtunut.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara 2004 1.6
ViestiLähetetty: 03.09.2015 17:35 

Viestit: 6
Heh. Eli tämä on just se välimalli johon ei oikein löydy mitään :D
Olisi ollut vaan hienoa kun olisi voinut katsella räjäytyskuvia paperilla eikä ensin repiä osia irti ja sitten niitä ihmetellä, jotta olishan tuon saanut toisella tavallakin.
Nyt sitten piippailut loppui kaupan pihasta lähtöyritykseen, akku tyhjä mutta apuvirralla käyntiin ja kotiin, kotona mittaus 10.12volttia, laturi kiinni ja syöttää 3A, saa olla aamuun asti.
Katselin laturin kulmaa, hauskasti on ohjaustehostimen alla piilossa, ilmeisesti koko laturin irroitus ja pöydälle?
Hiilet hain jo päivällä motonetistä, juotettavaa mallia.

Janne


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara 2004 1.6
ViestiLähetetty: 06.09.2015 10:40 

Viestit: 6
Nonih. Itse itselle vastaten, syypää latauksen merkkivalon hetkittäiseen palamiseen ja kolmeen merkkiääneen oli latauksen virran vähyys, uusi akku vaihdettu ja mittarilla 12v auto käydessä. Tosin tuon olisi voinut kokeilla myös irroittamalla akku auton käydessä. Akun iästä ei tietoa joten sekin nyt tuore.
Jotta pääsee laturiin käsiksi pitää kyseisessä mallissa poistaa paikoiltaan, pakosarjan suojapelti - moniurahihna - ohjaustehostin - alempi hihnarulla(sileä) - laturi. Laturin saa näin yläkautta pois. Hiiliä ei kyseiseen mallin voi vaihtaa purkamatta laturia. Uusi laturi sitten motonetistä, tähän malliin tuo 149.90eemelin hintainen. Takaisin laitto käänteisessä rytmissä.

On näköjään opeteltava autonhoito ilman heinesiä ja alffameeriä, joten unohdamme kysymyksen korjauskirjasta.
Edelleen askarruttaa, jos jollain on omakohtaisia kokemuksia, raidetangon sisemmän pään irroittamisesta, onnistuuko kotipihassa auto pukkien päällä vai tarvitseeko enemmän vääntötilaa alapuolella?
Entäpä työkalu tähän vaihtotyöhön? Onko olemassa erityistä vai ihan putkareilla?

Janne


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara 2004 1.6
ViestiLähetetty: 13.09.2015 13:47 

Viestit: 6
Tuohon edelliseen viestiin piti vielä lisäämäni että ohjaustehostimen pumppu irroitettava kanssa niin tulee laturi yläkautta pois.
Nyt sitten, haettu aikaisemmin jo Hiilteemasta (49,90eur) työkalu raidetangon irrottamiseen ja asentamiseen. Työ aloitettu öljymontun päällä siltä varalta jos joutuu alakautta vääntämään. Raidetangon ulompi nivel lähti laikalla pois, ois lähteny muuten mutta kun plompsahti itekseen pois ja rupes nivelakseli pyörii mukana. Sisemmän nivelen irroituksessa työkalu ei toiminut tarkoitetulla tavalla vaan pihdeillä sai pienen pienestä välistä väännettyä niin että hetken päästä heltisi aukeamaan, vanha kokonaisuudessaan pöydälle ja uusi kasattuna viereen, säätö oikealle pituudelle. Sitten ulompi irti tangosta ja sisempi pää paikoilleen, takaisin laitossa uusi työkalu toimi erittäin hyvin. Suojakumi joka sisemmän nivelen päällä on lähtee sisemmästä reunasta vetämällä pois tankoa pitkin ja samalla lailla takaisin paikoilleen, suojakumin päissä ei ole mitään kiristyspantoja.
Jotta tällaista tällä kertaa. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara 2004 1.6
ViestiLähetetty: 29.09.2015 16:35 

Viestit: 6
Nonnii. Nyt kun saatiin leima autolle niin syttyi sitten moottorin merkkivalo näyttöön. Koodilukijalla osoite P0134, eli O2 sensor circuit no activity detected bank 1 sensor 1.
Tarkoittaako tuo ennen katalysaattoria olevaa vai katalysaattorin jälkeistä anturia?
Janne


Liitteet:
xsara anturit.jpg
xsara anturit.jpg [ 32.63 KiB | Katsottu 6427 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara 2004 1.6
ViestiLähetetty: 29.09.2015 16:58 

Viestit: 5125
Yleensä sensor 1 on ennen katalysaattoria ja sensor 2 on katin jälkeen (uudemmissa katin jälkeinen vahtii toimiiko katralysaattori kunnolla).

Varmistuakin voinee kun kokeilee nyppästä sen lambdan töpselin irti ja katsoo vikakoodit käynnistyksen jälkeen?

Johdot/liittimet kannattaa ehkä muutenkin tarkistaa ettei ole katkoksia - en tiedä tuleeko tuo ilmoitus siitäkin? (Mutta niitä liittimiä ei saa rasvailla yleiskorroosioöljyillä)

Tai hieman hankalammin: volttimittarilla katsoo seilaako signaali tasakaasulla 0 ja 1 voltin välillä (tai 0,3...0,7 V) vähintään pari kertaa sekunnissa (Lambda hidastuu vanhetessaan). Täyskaasukiihdytyksella ja moottorijarrutuksella saa ääriarvot. Mittaus signaalijohdoista, siten että mittari on kytketty rinnalle ja töpselikin vielä kiinni normaalisti, eli yhteys ECUun, ei lämmityksen johdoista ( jos tuossa lämmitys on, lämmitys on joissain kaksi valkoista)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara 2004 1.6
ViestiLähetetty: 29.09.2015 18:59 

Viestit: 6
olli__o kirjoitti:
Yleensä sensor 1 on ennen katalysaattoria ja sensor 2 on katin jälkeen (uudemmissa katin jälkeinen vahtii toimiiko katralysaattori kunnolla).

Varmistuakin voinee kun kokeilee nyppästä sen lambdan töpselin irti ja katsoo vikakoodit käynnistyksen jälkeen?

Johdot/liittimet kannattaa ehkä muutenkin tarkistaa ettei ole katkoksia - en tiedä tuleeko tuo ilmoitus siitäkin? (Mutta niitä liittimiä ei saa rasvailla yleiskorroosioöljyillä)

Tai hieman hankalammin: volttimittarilla katsoo seilaako signaali tasakaasulla 0 ja 1 voltin välillä (tai 0,3...0,7 V) vähintään pari kertaa sekunnissa (Lambda hidastuu vanhetessaan). Täyskaasukiihdytyksella ja moottorijarrutuksella saa ääriarvot. Mittaus signaalijohdoista, siten että mittari on kytketty rinnalle ja töpselikin vielä kiinni normaalisti, eli yhteys ECUun, ei lämmityksen johdoista ( jos tuossa lämmitys on, lämmitys on joissain kaksi valkoista)


Näin aattelin itsekkin tuon järjestyksen, kokeilen vielä nyppästä liittimen irti.
Kiitokset vastauksesta.
Janne


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: