olli__o kirjoitti:
Jos tarkkaan haluaa katsoa, pitäisi tietää nokkien ajoitus (aika monesta koneesta tosin löytyy netistä) + astelevyä, mittakelloa tms.
Mutta summittain riittänee ainakin ensin ja se että katsoo vain yhden sylinterin kannalta:
Jos 1. sylinteri on puristustahdin yläkuolokohdassa, on sekä imu- että pakoventtiilit kiinni ja ovat olleen kiinni (noin) 1/2 kampiakselin kierrosta tai 1/4 nokka-akselin kierrosta eteen tai taaksepäin. Taaksepäin mennessä on imunokka päästänyt venttiilin silloin kiinni imutahdin vaihtuessa puristukseen ja eteenpäin mennessä aukeaa pakonokka työtahdin vaihtuessa pakotahtiin.
Millä 1 ja 4:n yläkuolokohdassa olo oli todettu vauhtipyörän pinnin mennessä paikoilleen?
Periaatteessa konetta ei kai saisi pyöritellä väärään suuntaan, mutta kai sitä on jo tehtykin, jos on kerran jumissa?
Kyllä tätä on pyöritelty ihan joka suuntaan.

Minulla ei ole hajuakaan, että missä vaiheessa nuo kyseiset männät olisivat yläkuolokohdassa. Pitäisikö niiden olla ykk:ssa, kun vauhtipyörän saa lukittua?
olli__o kirjoitti:
Eikö tuosta ollut hajonnut yhtään keinuvipua?
Ei.
IJN kirjoitti:
Jos on venttiili/t mennyt mutkalle eikä enää sulkeudu, niin nokat pyörii mutta kampiakseli ei koko kierrosta

Onhan se jakohihna voinut hypätä enemmänkin kuin yhden hampaan, valitettavasti.
Pyörii kyllä, jos nokkaakin pyörittelee mäntien stopattua. Ei vain tahdo löytyä kohtaa, että saisi molemmat akselit tapitettua. Tässä tuli "vähän" tupellettua, kun en lukinnut akseleita heti alkuunsa, silloin kun jako oli vain vähän sekaisin. Ei käynyt mielessäkään, että tapitus olisi näin työläs homma, jos kaikki on viimisen päälle vituillaan.
Noh, pitää ens viikolla taas katella...