Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 05.09.2015 10:34 

Viestit: 88
Sellaisessa tapauksessa, jolloin sinulle sattuu esim. 4 tulpan sisällä olevaa kipinäväliä, ei vastusjohtimista ole paljoa apua.
Oikea häiriösuojaus on sellainen, että "tapetaan" se kipinälähettimen aiheuttama häiriö syntypisteen lähellä elikkä
tulpassa ja virrranjakajassa. Ts. paras ratkaisu on "suorat" johdot, vastukselliset tulpat ja virranjaotin = lähetyssaarnaaja vastuksellinen.
Tuo kondensaattoritulppa olisi mielenkiintoinen. Siinä lienee kipinän paloaika pidempi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 05.09.2015 12:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:P juu dataahan sieltä varmaan saadaan ja oikein sähköttämällä ....... :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 05.09.2015 15:15 

Viestit: 5124
Juu-u kyllä sieltä dataa tulee ja "sähköttämällä"

Eli Saabbi oli tunnettu tuosta jo aikoinaan (Trionic ECU): tulpan yli kytketään pienehkö tasajännite ("sähköttämällä") ja mittaamalla kulkeva virta saadaan epäsuorasti tietää sylinterin olosuhteista (paine, lämpötila, nakutus, mutta oikeasti siis mitataan vain ionisaatiota), sittemmin samaa oli myös Opeleissa ja mikäköhän on tilanne muissa merkeissä?

"Ion sensing" tai https://en.wikipedia.org/wiki/Trionic

Mutta en ole kuullut väitettä, että se varsinaisesti tarvitsisi vastuksellisia tulppia toimiakseen? Muuten tulppien täytyy olla samanlaiset, kunnolliset ja sopivat, eli ainakin jossain turbo-Saabeissa on R-tulppia ja silloin niitä kuuluu tietysti käyttääkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 05.09.2015 15:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Bosch Motronic ME 7.4.4 (mm. TU5JP4 / NFU ) tunnistaa käynnistyshetkellä nokka-akselin vaiheen mittaamalla sylinterin ionisaatiota käyttäen sytytystulppia antureina.

Ja Koke. Sinä tai autosi radio eivät ehkä vastustulppia kaipaa, mutta entäpä jos joku naapurisi suree digiboksinsa hetkellistä sekoilua kesken Kauniiden ja Rohkeiden aina, kun ajat ohi. ;)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 05.09.2015 16:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
onko niin huonoja digibokseja vielä käytössä :o


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 05.09.2015 19:53 

Viestit: 5124
kokemjne kirjoitti:
onko niin huonoja digibokseja vielä käytössä :o

On, niitä kutsutaan antenniverkon digibokseiksi.

Kaapeliverkon digiboksiin ei kipinähäiriöt paljon vaikuta, mutta jos antennilla toimitaan ja ollaan vastaanottoalueen reunoilla, esimerkiksi kännykän käyttö lähellä antennia voi katkaista lähetyksen.

DigiTV on parempi häiriöiden suhteen kuin analoginen - mutta sellaista antenniverkon digiboksia ei voi kukaan valmistaja tehdä joka voisi ottaa signaalia vastaan jos se peitetään voimakkaammalla kipinälähetyksellä.

Eroja toki on digibokseissakin ja mopotkin on parantuneet, sekä muidenkin vehkeitten EMC-suojauksetkin on säädeltyjä nykyään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 05.09.2015 21:52 

Viestit: 151
svc kirjoitti:
Ja Koke. Sinä tai autosi radio eivät ehkä vastustulppia kaipaa, mutta entäpä jos joku naapurisi suree digiboksinsa hetkellistä sekoilua kesken Kauniiden ja Rohkeiden aina, kun ajat ohi. ;)


Onneksi jos häiriö on toistuva ja liittyy aina samaan ajoneuvoon, syyllinen löytyy nopeasti. Onhan noita sakkoja jaeltu kaikenlaisista radiotaajuisista häiriöistä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 05.09.2015 22:02 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Suorasytkät/puolakannelliset kyllä kaipailevat vastustulppia. Käsittääkseni johdollisissa vastus voi olla tulpassa, johdossa, tai molemmissa, pyörtimessäkin, jos sellainen on. Mikään ei estäisi vastustulpassakin olevan virheellisesti sisäistä ilmaväliä? Mistä lisää tietoa konkkakynttilöistä? Joissakin härveleissä käytetäänkin peltikuorisia tulpanhattuja, ne suojaanevat tulpan ylimääräisiltä kipinävälihäiriöiltäkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 05.09.2015 23:15 

Viestit: 88
Tässä juttu konkkakynttilöistä:

http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... g.php?c=79


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 06.09.2015 02:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Kapasitanssin voi hoitaa myös johdoilla, kapasitiivisiä johtoja on tarjolla.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas kuuluisa NGK
ViestiLähetetty: 06.09.2015 07:46 

Viestit: 1242
" Älä hyvä mies mitään ksamppiooneja autoos osta, ne nykii jo hyllyssä!" (tuntematon pirkanmaalainen varaosakauppias).



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: