kokemjne kirjoitti:
tulee SARJAAN laturin ja akun väliin . ja kato että ämpäreitä on riittävästi siinä sun mittarissas , ainakin 80-100 A
volttimittari kytketään RINNAN.
Vähän riippuu mitä haluaa mitata, ainakin laturin päässä se kertoisi vain laturin tuoton, mutta ei sitä meneekö se tuotto akkuun vai penkin- ja takaistuimen lämmittimeen ja akku voi silti purkautua vaikka mittari näyttää pienillä kierroksialla kymmeniä ampeereja plussaa.
Joskus on parempiakin paikkoja, mutta kun en nyt yhtään muista Xantian johdotusta (Kaikissa autoissa ei onnistu ilman johtomuutoksia, kun on monta ohutta plussasyöttöä) , mutta yleensä kytketään siten että muut virrat kulkee mittarin kautta, paitsi startti, silloin 0 A on keskikohta ja miinuksella akkua puretaan ja plussalla ladataan. (Eli ohuempi johto plussalta, mutta ennen kuin haarautuu virtalukolle, sulakerasialle ja laturille) Eli tosiaan akun ja laturin johtoon sarjaan, mutta yleensä sellaiseen kohtaan että sulakerasian ja virtalukon syötöt ovat samalla puolella mittaria kuin laturikin.
(On kai olemassa myös mittareita jotka kestää startinkin ottaman virran vaikkei maksimilukema ole kuin 100 A tienoilla, kaikki ei kestä edes dieselin hehkutusta)
Yleisesimerkkejä löytyy mittareiden ohjeista, vaikka:
http://www.motoral.fi/files/documents/2 ... ittari.pdf