Plagu kirjoitti:
Kyllähän se on niin että se musta savu on ainoastaan hukattua naftaa joka lentää putkesta pihalle, jos syötöt on täydellisesti oikein ja kohdillaan niin saman voiman saat ilman savua kuin savullakin. ...
Riippuu varmaan mitä,optimoi päästöjä, kulutusta vai tehoa. Käytännössä ilma ja polttoaine ja palaminen ei sekoitu ihanteellisen täydellisen tasaisesti koko sylinterissä, ruiskutustapahtuma kestää jonkun aikaa ja polttoaineen palaminenkin kestää pitkään. En tiedä miten dieseleissä on mutta arvaisin että kuten bensa-autotkin tuottaisi myös isomman tehon jonkun verran rikkaammalla, eli kun osa bensasta ei pala täydellisesti. Muttei tätä nykybensa-autoissa harrasteta, kun tulee päästöjä ja ei sovi kolmitiekatalysaattoreille (ehkä kaasu pohjassa, WOT, voi olla hieman rikkaalla).
Hiukkaspäästöjä tulee dieselissä enemmän tai vähemmän osakuormillakin isolla happiylijäämällä, vaikkei aina silmällä huomaakaan paksuna mustana savuna.