Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 39/50 [ 1235 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 50  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kävin katsastuksessa
ViestiLähetetty: 08.09.2015 17:38 

Ave sai leiman hintaan 49,-, sisältäen OBD+päästöt. Niin, meni läpi :mrgreen: (K1. Mainoksessa sanoivat että heillä on puhuvia katsastusmiehiä. No, vähän puhui, mutta asiaa).

"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa

ViestiLähetetty: 22.09.2015 22:06 

Cee5 leimattu. Kähinää tuli toimimattomista takasumuvaloista ja vänkärin puoleisesta takalaakerista!
Mä olen kuunnellut, että se on kuskinpuoleinen etulakru, ostin koko navan aikoinaan Storkilta, purkuautosta. Ajettu yli satatonnia käytetyllä laakerilla, joten veikkaus sen hajoamiselle on kova.
2. Korjauskehoituksilla läpi.
Laitetaan kuntoon, luottopeli.
Ai niin, 90,- Leijona katsastus. Sisältäen pakokaasut ja jonkun muun maksun, oliko se obd?
En muista.

Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06
Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75
Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
Poissa

ViestiLähetetty: 23.09.2015 10:06 

Olin vuotuisella rahan `lypsyasemalla´ vm 2008 Citroen C2:lla ja hylkyhän sieltä tuli vikakoodeilla P1161 ja P2101.Koodit olivat mahdollisesti tulleet kosteana aamuna moottorin sammumisen seurauksena.Jotenkin olin saanut sen käsityksen että testerinä pitää aina olla PSA:n oma Lexia,mutta ne vikamuistin OBD koodit hoituivat pois sillä halvimmalla IKH testerillä minkä olin ostanut jo aikaisemmin vanhaan chrysleriin.Minusta ei ole oikein että kaikista mahdollisista vikamuistin koodeista tulee aina täydellinen hylky.Ne koodit pitäisi laittaa tärkeysjärjestykseen.Vaarattomat koodit voisi pyyhkiä samalla kertaa pois katsastusmiehen toimesta.Nyt en puhu näistä koodeista.

Poissa

ViestiLähetetty: 23.09.2015 11:18 

Niin, meni läpi :mrgreen:

Unohtui. Huomauttivat yhdestä asiasta: navigaattorin kiinnitysteline oli hieman liian korkealla eli sattui näkökenttään :mrgreen: Otin pois...

"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa

ViestiLähetetty: 23.09.2015 11:32 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
rundvik kirjoitti:
Olin vuotuisella rahan `lypsyasemalla´ vm 2008 Citroen C2:lla ja hylkyhän sieltä tuli vikakoodeilla P1161 ja P2101.Koodit olivat mahdollisesti tulleet kosteana aamuna moottorin sammumisen seurauksena.Jotenkin olin saanut sen käsityksen että testerinä pitää aina olla PSA:n oma Lexia,mutta ne vikamuistin OBD koodit hoituivat pois sillä halvimmalla IKH testerillä minkä olin ostanut jo aikaisemmin vanhaan chrysleriin.Minusta ei ole oikein että kaikista mahdollisista vikamuistin koodeista tulee aina täydellinen hylky.Ne koodit pitäisi laittaa tärkeysjärjestykseen.Vaarattomat koodit voisi pyyhkiä samalla kertaa pois katsastusmiehen toimesta.Nyt en puhu näistä koodeista.

Ei kaikista hylkyä tule, hylkäyksen aiheuttavista koodeista löytyy merkkikohtaisia listoja. Kertomasi koodit eivät ole listalla, mutta olisikohan kyseessä ollut P0161 eli takalambdan lämmityspiiri sekä P0201 joka on tuosta P0200 koodista sylinterikohtainen johdannainen?

Moottorin vikavalon palaminen taitaa myös olla hylkäyssyy koodista riippumatta?

Oma '02 2-litrainen bensafemma ei mene Boschin pakokaasutesterin OBD-testistä läpi, ei saa kaikkia osajärjestelmätestejä suoritettua. Lambdasäädön toimivuus on todettava testerillä erikseen ja tulosteiden liitteeksi on täytettävä Trafin "liitesivu"-nimellä tunnettu lappu, jossa asia todetaan.

Lisäksi sama testeri väittää autossa aina kummittelevan "nopeusanturin vian" olevan päästöihin vaikuttava vika.

Liitteet:
hylkykoodit.jpg
hylkykoodit.jpg [ 90.84 KiB | Katsottu 24057 kertaa ]

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa

ViestiLähetetty: 23.09.2015 14:04 

Yhdelle volvolle kävi näin.Ei saatu yhteyttä auton tietokoneseen.Se pääsi kuin koira veräjästä.

TRAFI/33608/03.04.03.03/2010 3/4
• Säätävän/säätävien (etumaisen/etumaisten) lambdatunnistin/lambdatunnistimien lambda-arvo vaihtelee (esim. λ = 1 -säädössä arvon 1 molemmin puolin)
Jos mitään edellä mainituista säätöparametreista ei ole auton järjestelmästä luettavissa, mitataan lambda-arvo tyhjäkäynnillä pakokaasuanalysaattorilla (esim. λ = 1 -säädössä arvo on 0,97 – 1,03, arvo ei juuri vaihtele analysaattorin hitauden johdosta).
4. Mitataan päästöt korotetulla pyörintänopeudella. Korotetun pyörintänopeuden päästötestissä ajoneuvon moottorin tulee olla normaalissa käyntilämpötilassa. Tämä voidaan todeta mittaamalla öljyn tai jäähdytysnesteen lämpötila, tai muulla tavalla jolla voidaan varmistua moottorin oikeasta käyntilämpötilasta. Päästöjen mittaus tulee suorittaa vähintään 2000 rpm pyörintänopeudella.

Poissa

ViestiLähetetty: 23.09.2015 18:32 
Käyttäjän avatar

Huomatkaa myös, että PSA-yhtymän tuotteissa sallitaan nykyisin vain vikakoodi P0597, Teuskin esittämä lista kun ei enää ole ajankohtainen.

http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... taatti.pdf

http://www.trafi.fi/filebank/a/14410921 ... ot_OBD.pdf

Moottorin vikavalo hylkää tosiaan koodeista riippumatta.

Poissa

ViestiLähetetty: 25.09.2015 19:41 

Tänään leima saatu XM v6 bva:iin. Katsuri ei sentään kehunut koko autoa, vain nahkapenkkien istuinmukavuutta. Diravi toi oman pienen lisämausteen tapahtumaan...

Poissa

ViestiLähetetty: 14.10.2015 11:56 

Tekisi mieli sanoa ruma sana Trafin pelleilyn vuoksi. Näin alkuun tyydyn tokaisemaan: "Voi himputti, mitä pelleilyä!"
Eli tarina alkaa kun kävin leimaamassa veekuukkafemmaani. Siihen oli vaihdettu pari kk sitten kampuran kierroslukua mittaava anturi. OBD oli kyllä myös nollattu. Mutta auto ihmetteli ilmeisesti vähän uutta osaa ja antoi signaalin tietokoneeseen. Itse muistan vain kuulleeni melkein heti korjaamolta lähtiessä varoituskilahduksen, muttei tullut mitään ilmoitusta. No, se on sivuseikka.
Auto narahti siis OBD-mittauksessa. Kävin korjaamolla (ilmaiseksi) nollauttamassa OBD:n. Menin paperin kanssa Tattarisuon katsastusasemalle ja ajattelin ottaa leiman. Eipä se nyt niin helppoa ollutkaan. (Ruokatunnilla ei ollut siis aikaa lusia siellä pitempään.) Heille eivät kelvanneet viikkoa aikaisemmin mitatut päästöt, koska OBD on mitattu myöhemmin kuin päästöt. Ja mulla oli paperi, jossa on katsastusaseman itse mittaamat päästöt ja korjaamon mittaama OBD. Eli eivät hyväksyneet itse mittaamiansa päästöarvoja. Huonoa säkää tietysti, että muuten hyvän palvelun Auto-Centressä ei mitata päästöjä.
No, tänään toiseen paikkaan mittauttamaan sekä OBD että päästöt. Ja sitten mulla onkin tuplasti hyväksyttyä ja tuplasti maksettua dataa päästöistä ja OBD:sta. Ihan oikeesti: Joku Trafin vatipää on miettinyt tätäkin asiaa varmaa viis vuotta (minunkin rahoillani) ja pullauttanut tämän hengentuotteensa ilmoille vastikään. Oon muuttanut Neuvostoliittoon. Ei voi muuta sanoa.

Poissa

ViestiLähetetty: 14.10.2015 13:19 

Vaihda katsastuskonttuuria näköjään neuvostokulttuurista ei jokapaikassa oo päästy eroon. :x

C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa

ViestiLähetetty: 14.10.2015 20:23 

Profiili WWW
Nyt femmassa ns. pitkä leima kun saapi ajaa aina 9. helmikuuta 2017 asti.

Poissa

ViestiLähetetty: 15.10.2015 08:22 

Kävin Harakan asemalla Citroen C4:lla.Päästöt,OBD ja katsastus yhteensä 42 euroa.Kesto ajanvarauksella oli 30 minuuttia.

Poissa

ViestiLähetetty: 18.10.2015 11:04 

kaselin kirjoitti:
Vaihda katsastuskonttuuria näköjään neuvostokulttuurista ei jokapaikassa oo päästy eroon. :x

Vaihadankin. Uusintakatsastus jo toisessa konttorissa. Ja tietenkin olisivat hyväksyneet sen pelkän OBD-todistuksen. Eli katsastuken hinnaksi tuli 56e (eka yritys), jonka jälkeen ilmainen OBD luottopaikasta + 37e OBD ja päästöt + 25e uusinta. Eli toi vajaa neljäkymppiä meni kankkulan kaivoon. Ois pitäny vaa mennä paperin kanssa toiseen paikkaan uusintaan. Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko. Tosin oli tässä myös viranomaisen harhautusta mukana.

Poissa

ViestiLähetetty: 21.10.2015 05:42 

Enään ei ole pakko tehdä auton jälkinäyttöä samassa paikassa missä on tehty varsinainen katsastus.Jälkinäyttön hinnassakin on asemilla eroja.Jopa 5 euroa.

Poissa

ViestiLähetetty: 21.10.2015 06:22 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
rundvik kirjoitti:
Enään ei ole pakko tehdä auton jälkinäyttöä samassa paikassa missä on tehty varsinainen katsastus.Jälkinäyttön hinnassakin on asemilla eroja.Jopa 5 euroa.

Ainakin Plus-katsastuksella jälkinäytön hinta muuttuu sen mukaan, kuinka laaja uusintanäyttö tarvitaan. reilut 14€ on mulla halvimmillaan ollut. Hinta mainitaan hylkäyslapussa ja koskee vain samaa konttoria. Netissä varatessa uusinnan hinta on kuitenkin aina 25€.

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa

ViestiLähetetty: 22.10.2015 23:44 

Jälleen vuosikatsastus tehtynä. Aina ovat citikkani hyväksytty katsastuksessa ensimmäisellä kerralla. Autojen kokonaiskilometrit ovat vaihdelleet 60000 ja 270000 km:n välillä ja ikää ollut enimmillään 15 vuotta. Viimeisen vuoden korjaus ja huoltokulut ovat olleet kaksi öljynvaihtoa, suodattimet ja kesärengassarja. Yhteensä n. 500 euroa. Tosin ajokilometrejä on kertynyt vuodessa vain n. 20 tuhatta. Kokonaiskilometrit 140 tuhatta.

Poissa

ViestiLähetetty: 13.11.2015 22:31 

Kävin tänään perjantaina 13. pvä katsastuksessa, sillä tämä on ylennsä epäonnekkaan kaverin onnenpäivä...
Katsastusvuorossa oli tilavaunu C8. Tarkistelin pihalla että "kaikki" olisi ok, vain etuvilkku ei tuntunut tuikkivan.
Kello kävi jo viittätoista ja konttuuri menisi neljältä kiinni.
Noh polttimo irti ja huomioin että lanka tuossa keltaisessa lampussa on ehjä. Pienen hinkkaamisen jälkeen alkoi
vilkku taas pelittää. Ei muuta kuin keula kohti "Helppo Katsastus"-firmaan Helsingin Konalassa.
Jarruja poljeskelin matkalla ja perstuntuma kertoi kaiken olevan kunnossa.
Katsastuskonttorilla ystävällinen nuorimies totesi että heti seuraavaksi pääsisi se teidän eurovani tsekkaukseen.
Hintakin vain 66 euroa, sisältää "kaiken".
Muutamaa hetkeä myöhemmin edelleen ystävällisesti toteaa hän katsastuksen suoritettuaan, että ihan hyvin muuten,
mutta vasen alapallonivel oli väljähtynyt... muuten hyvä (mikä oli mielestäni kohtuullinen tulos)
Eli tällä kertaa tuli siis hylätty.
C8:han on alapallo yhtäkappaletta alatukivarren kanssa. Hintaa tuli osalle 120 euroa.

Poissa

ViestiLähetetty: 14.11.2015 10:10 
Käyttäjän avatar

Itse käytin hiljan C5:n K1 Katsastuksessa Koivuhaassa, läpi moitteetta ja koko hela setti päästöineen maksoi tasan 50€ Autoliiton jäsenkortilla. Itsekin olen AL-jäsen lähinnä taloudellisesti, tuo jäsenmaksu kun tulee jo about kuitattua pelkillä talon 2x autojen katsastuksilla + tuohon saa sen Moottori-lehden vielä lisäksi kotiin kannettuna. Samasta syystä lompakosta löytyy myös SFC-kortti, tuolla vuosimaksulla tartte montaa yötä leirintäalueilla vietellä kun jo on maksanut itsensä takaisin 8-)

Mutta siis C8 alapallo on tosiaan yhtä kpl alatukivarren kera = pakko vaihtaa koko varsi samalla. Mutta tuon erikoisen rakenteen lisäksi varaosan hintahaitari on melkoinen, Bolkin 120€/kpl aina Lemförderin 2.100€/kpl saakka :shock:

Kuva

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa

ViestiLähetetty: 14.11.2015 13:53 

HiTec kirjoitti:
Itse käytin hiljan C5:n K1 Katsastuksessa Koivuhaassa, läpi moitteetta ja koko hela setti päästöineen maksoi tasan 50€ Autoliiton jäsenkortilla. Itsekin olen AL-jäsen lähinnä taloudellisesti, tuo jäsenmaksu kun tulee jo about kuitattua pelkillä talon 2x autojen katsastuksilla + tuohon saa sen Moottori-lehden vielä lisäksi kotiin kannettuna.

50 €:a en ole katsastuksesta vielä koskaan joutunut maksamaan, vaikka en ole AL:n jäsen. Tosin hinnathan ovat paikkakuntakohtaisia. Täällä päin (Turku) halvin taitaa nyt olla 43 € bensa/diesel kaikkine päästömittauksineen. Tällä viikolla sielläkin tosin synttäritarjouksessa 35 €.

Poissa

ViestiLähetetty: 14.11.2015 14:05 
Käyttäjän avatar

Pasis kirjoitti:
Tosin hinnathan ovat paikkakuntakohtaisia.

Näin on, itse PK-seutulaisena en juuri ole tuota AL-hintaa edullisempaa löytänyt. Ja kun tuo toinen talon autoista on as.auto, niin sen katsastaminen esim. Helppokatsastuksessa menee ihan omaan hintaluokkaansa, ilman minkään sortin alennuksia, spot-hintoja tms. => joka kerta lähes 100€ lasku tuosta "lystistä" :evil:

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa

ViestiLähetetty: 24.11.2015 17:05 
Käyttäjän avatar

Käytin Aircrossin katsastuksessa, hintaa 60 euroa (kaupanpäälle hyvä palvelu, palautekuponki ja suklaalevy), sisältäen diesel-päästömittauksen (joka oli itse asiassa kalliimmaksi hinnoiteltu kuin itse katsastus). Uutta oli se, että edelleen tulostavat uuden teknisen osan (vaimikäsenyoli) mutta lisäksi tulostettu katsastusraportti täytyy pitää ajossa mukana!! Ensi vuonna ei tarvitse edes teknistä osaa pitää ajossa (en muista milloin muutos tulee), mutta toi katsastusraportti tms täytyy löytyä autosta jos konstaapeli sitä kysyy.

C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa

ViestiLähetetty: 24.11.2015 21:21 
Käyttäjän avatar

sitikkaporo kirjoitti:
Ensi vuonna ei tarvitse edes teknistä osaa pitää ajossa (en muista milloin muutos tulee), mutta toi katsastusraportti tms täytyy löytyä autosta jos konstaapeli sitä kysyy.

Mihin pykälään tuo perustuu? http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekisterointi/rekisterointitodistus
Trafi ei asiasta tiedä ainakaan.
Edittiä: olihan se siellä toisessa uutisessa. Ilmankos mediakin on ihan sekaisin mitä pitää tehdä.

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 24.11.2015 21:29 
Käyttäjän avatar

Kyllä se Croisette oli oikeassa sen Xantun päästölapun kanssa. Tässä päästötön auto myös, ei ollut edes käyntilämpöinen ja koneena 6-litrainen Vortec. Huimia lukuja 15 vuotta vanhasta pelistä. 186 000 km mittarissa.

Liitteet:
Päästöt_rikki.JPG
Päästöt_rikki.JPG [ 60.8 KiB | Katsottu 22360 kertaa ]

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa

ViestiLähetetty: 27.11.2015 13:37 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Kuva
Vaihteeksi kertakäynnillä tämän väkkärän kanssa... :roll:

Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa

ViestiLähetetty: 27.11.2015 14:27 
Käyttäjän avatar

Xantiaa kävin näyttämässä Tattarisuolla.
Oikea takajarru ei pitänyt riittävästi.

-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 39/50 [ 1235 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 50  Seuraava