Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 25 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 05.10.2015 21:52 

Viestit: 15
Hei,

Onko kellään kokemusta/tietoa mikä on C5 2.0l bensa vm.2004 sytytysennakko tyhjäkäynnillä? (750-800 rpm)
Lexia 3:lla kun sytytysjärjestelmää diagnosoi/mittaa niin näyttää -0,3 - 2,8 astetta.
Välillä hyppää -14 asteeseen ja käynti muuttuu jumputtavaksi, käy silloin todennäköisesti vain kolmella pytyllä.

Vikakoodi tulee kuitenkin P0202 eli kakkossylinterin suihkutusuutin, virtapiiri avoin.
Tämä vika tulee vasta kun moottori on käyntilämmin (+88-90 astetta).
Vika tulee satunnaisesti ja voi kyllä joskus poistua itsestäänkin.

Kokeilin vaihtaa 2- ja 3-sylinterin suutinten johdot keskenään, mutta edelleen kun vika iskee päälle, ODB antaa P0202 koodin viaksi.

T: AJ


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 05.10.2015 22:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2642
Paikkakunta: Päijät-Häme
jaaskaa kirjoitti:
Kokeilin vaihtaa 2- ja 3-sylinterin suutinten johdot keskenään, mutta edelleen kun vika iskee päälle, ODB antaa P0202 koodin viaksi.
T: AJ

Niin, eihän se tietokone tiedä että sä olet ne johdot vaihtanut..



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 05.10.2015 22:23 

Viestit: 15
Aivan, sinähän puhut järkeä. :o
Eli kaikki suuttimet saa yhtäaikaa pulssitettua jännitettä ohjainlaitteelta, joten on sama mikä johto on millekin suuttimelle.
Vika todella on tuossa 2-sylinterin suuttimessa.
Kiitokset tästä vinkistä.

T:AJ


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 05.10.2015 23:24 

Viestit: 5124
Kyllä ECU tietää minkä suuttimen johdoista mitataan väärä lukema (vaikka olisi yhtäaikaiset pulssitkin), eli jos suuttimen käämissä on katkos, niin sen vikakoodin pitäisi vaihtua eri sylinteriin kun vaihtaa kahden suuttimen johtoja ristiin. (Eli ECU tietää mitä johtoja tarkkailee, muttei tiedä onko joku niitä muutellut eri järjestykseen kuin tehtaalta tullessa)

Tuo on ainakin helppo tarkistaa: ota vaikka nelosen tai ykkösen suuttimen johto irti ja tarkista osuuko vikakoodi siihen oikeaan sylinteriin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 06.10.2015 01:32 

Viestit: 5124
Jäi tietysti se olennainen sanomatta: jos vika ei muutu eri sylinterin koodille johtimien paikkaa vaihtamalla on vika suuttimen liittimestä ECU:un päin: liitin joko pinniin päin tai johtimeen päin, johtosarja tai ECU:n iso liitin. ECUn sisäinenkin vika voisi kai ilmetä samoin, vaikka kylmäjuotos liittimessä tms. mutta eivät kai niin kovin yleisiä.

Ennakosta ei oikein tietoa, mutta ei kai sen paljon kuuluisi heilua (ei ainakaan perinteisimmissä autoissa/MP:ssä ellei kierrokset tai kaasupoljin heilu, muutama aste ennakolla tyhjäkäynnillä, vaikka 5:n ympärillä...30...40 astetta isommilla kierroksilla, riippuen koneesta. Jos kierrokset heiluu, niin pienillä kierroksilla muutaman sadan kierroksen muutos voi muuttaa ennakkoa paljon, suurilla kierroksilla vähemmän jos ollenkaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 06.10.2015 06:07 

Viestit: 15
Jep.
Täytyy testata tuota 1- tai 4-sylinterin suuttimen johdon irroitusta ja todeta sitten tuleeko vika eri sylinteriin.

Tuo ennakko on hieman mysteeri. Normaalisti tyhjäkäynnillä ennakon pitäisi olla 5-10 asteen luokkaa ja pysyä aika tasaisena.
Nyt epäilen että onko esim. kampiakselin/nokka-akselin asentotunnistin menossa rikki kun sytytysennakko heittelee.

Kun luin vikakoodeja kaverin lainatesterillä (iCarsoft 930), niin se ilmoitti "cylinder reference sensor coherence" vikaa tuon P0202 vian yhteydessä.
Vertailu anturina toimii C5:ssa ilmeisesti nokka-akselin asentotunnistin ja siinä oli tuon toisen testerin mukaan "yhteneväisyys-vika".

Kiitokset olli_o vastauksestasi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 06.10.2015 20:01 

Viestit: 15
Päivitystä vian etsintään.
Tänään vaihdoin 1- ja 2-sylinterin suuttimet keskenään ja eiku koeajolle.
No vika ilmaantui n. 10 minuutin ajon jälkeen ja auto parkiin ja obd-koodia lukemaan.
Sama P0202 tuli taaskin eli vika ei vaihtanut paikkaa suuttimen kanssa.
Tästä voisi päätellä, että vika olisi liittimeltä ohjainlaitteelle päin.

Mittasin jännitteet kaikista suuttimista auton ollessa käynnissä ja n. 12V tulee kaikille suuttimille, silloinkin kun vika on päällä.
Merkillistä kuitenkin oli, että kun auton käydessä irroitin suuttimien liittimiä yksi kerrallaan niin käynti muuttui epätasaisemmaksi ainoastaan 1- ja 3-sylinterin suuttimien liittimien irroituksen yhteydessä.
4-sylinterin liittimen ollessa irti, ei käynnissä tapahtunut mitään muutosta. :shock:

Jos olen oikein ymmärtänyt niin C5 sylinterit lasketaan vauhtipyörän puoleisesta päästä 1, 2, 3 ja 4.

Käytin Magneti Marellin-ohjainyksikköä irti ja kokeilin josko sen saisi rikkomatta auki, mutta oli laitettu aika pitävä tiiviste liima pohjalevyyn.
En uskaltanut vääntää kuin hieman raolleen kiinnitysruuvien aukaisun jälkeen huomatakseni että piirilevy on osittain kiinni pohjassa ja liittimen rungot kannessa. Aamulla pitää päästä töihin kiesillä joten lopetin tutkimisen siihen.

Hyviä neuvoja kaipaisi kissan kuntoon saamiseksi, leimallakin pitäisi käyttää kohta puoliin. :o


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 07.10.2015 00:33 

Viestit: 16
Putsaa teräsharjalla kaikki maadoitukset mitä konehuoneesta löytyy. Liian huono maadoitus aiheutti samaisen bensakoneen vikaa p0202 Xsarassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 07.10.2015 06:30 

Viestit: 15
Jep. Täytyy tarkistaa konehuoneen maadoitukset tänään.
Kiitokset vinkistä Goissi. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 07.10.2015 13:06 

Viestit: 2
Toiselta foorumilta.
http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=24158.msg177538;topicseen#msg177538


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 07.10.2015 17:41 

Viestit: 15
No jopas jotakin.
Ranskalainen logiikka on ihan omaa luokkaansa. :shock:

Tuo P0202 vika tarkoittaakin 4-sylinterin suutinta.
Täytyy lähteä testaamaan tuon paikkansa pitävyys hetimiten.

Kiitos ossipossi tuosta toisen sivun linkistä. :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 07.10.2015 21:20 

Viestit: 15
No niin, kokeiltu on ja paikkansa pitää.
P0202 obd-koodi liittyy 4-sylinterin suuttimeen.

http://citroen-foorumi.com/index.php?to ... #msg177538

"Open circuit" tarkoittaa katkosta/avointa virtapiiriä suuttimen jännitteen syötössä.
Se missä kohtaa tuo on suuttimen ja ohjainlaitteen välillä onkin eri juttu.

Ohjainlaitteen moninapaliitin on sen verran hyvin suojattu, että liittimiä ei ulkoapäin näe.
CRC:täkään ei kovin hyvin saa liittimille menemään kun vastassa on tiivisteseinä liittimien päädyssä.

Ohjainlaitteen liittimet olivat kunnossa ei hapettumia, tms.

Mittasin suutinten vastusarvot ja ne olivat 15.7 - 16.6 ohmia.
Liittimen navoista mittasin vastusarvot ja ne olivat 290-310 ohmia, liittimen toinen pää kiinni ohjainlaitteessa.

Eli vikaa ei vielä pystynyt paikallistamaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 08.10.2015 22:09 

Viestit: 16
Nykäiseekö auto kun koodi tärähtää ajossa tauluun?

Ranskalaisesta logiikasta tuli mieleen, että kerran samainen koodi aiheutui rikkinäisestä puolakannesta, joka aiheutti häiriötä eculle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 09.10.2015 13:20 

Viestit: 15
No lievä nykäys tuntuu, mutta enemmän tuntuu kuin moottorilla jarruttaisi valon syttyessä palamaan.
Puolakasetin olen n. 2 vuotta sitten vaihtanut tähän kiesiin.
Tulpatkin 3 kk sitten.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 09.10.2015 16:18 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Kyllä se jakopään puolelta lasketaan ne sylinterien numerointi mielestäni, olkoot sitten auto Englannissa tai Japanissa Tai Austraaliassa, missä vain on vääränkätinen liikenne. Ei se itse moottori muutu miksikään. Ykkössylinteri on aina lähinnä jakopäätä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 09.10.2015 16:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
idefix kirjoitti:
Kyllä se jakopään puolelta lasketaan ne sylinterien numerointi mielestäni, olkoot sitten auto Englannissa tai Japanissa Tai Austraaliassa, missä vain on vääränkätinen liikenne. Ei se itse moottori muutu miksikään. Ykkössylinteri on aina lähinnä jakopäätä.
Jeps näinhän se on yleensä auton moottoreissa saksalaisen DIN 73021 standardin mukaan. Isoissa paikallismoottoreissa ja laivakoneissa ym. sylinterit lasketaan taas voiman ulosoton, eli vauhtipyörän puolelta.

Mutta kun Ranskassa asiat pitää tehdä toisin myös autopuolella... :roll:



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 09.10.2015 17:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:o höö. kyllä nyt idefix ON harhateillä . ranskiksissa sylinterit lasketaan aina KYTKINKOPAN puolelta alkaen . EI jakopäästä alkaen . :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 10.10.2015 08:49 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Saahan boxin liittimen irti? Jos haluaa tarkistaa boxin ruiskun liittimien johdinten kunnon. Laittaa vastusmittarin ruiskun liittimen kontaktiin, hakee sitten toisella mittajohdolla boxin liittimeltä ao. kontaktin, merkkaa vastusarvon ja kontaktin numeron paperille, sitten seuraavat kontaktit...Jos löytyy 8 matalaohmista vastusarvoa, niin johdotus ok. Ruiskuille tuleekin suora 12V, tai 5V. Se kulkee ruiskun läpi boxille, jossa sitten tuo ruiskulta toista johdinta myöten palaava sähkö kytketään maihin ao. hetken mukaisesti. Vastaavasti samoin periaattein toimii sytkäpuola. Hommassa akku tietenkin irtikytkettynä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 10.10.2015 10:22 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
kokemjne kirjoitti:
:o höö. kyllä nyt idefix ON harhateillä . ranskiksissa sylinterit lasketaan aina KYTKINKOPAN puolelta alkaen . EI jakopäästä alkaen . :)


Kyllä pitää paikkansa, olen ajatuksissani kirjoittanut potaskaa citroeniä koskien, pahoittelut kaikille tämän johdosta.
Tämän vuoksi menen sunnuntaina kirkon oven viereen häpeäpaaluun. :oops:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 10.10.2015 11:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
idefix kirjoitti:
...Tämän vuoksi menen sunnuntaina kirkon oven viereen häpeäpaaluun. :oops:
Kyllä jalkapuu on tässä tapauksessa riittävä. ;)
Sellainen on Ulvilan kirkossa jo valmiina odottamassa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto: ... kapuut.JPG



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 11.10.2015 20:17 

Viestit: 15
ealab kirjoitti:
Saahan boxin liittimen irti? Jos haluaa tarkistaa boxin ruiskun liittimien johdinten kunnon. Laittaa vastusmittarin ruiskun liittimen kontaktiin, hakee sitten toisella mittajohdolla boxin liittimeltä ao. kontaktin, merkkaa vastusarvon ja kontaktin numeron paperille, sitten seuraavat kontaktit...Jos löytyy 8 matalaohmista vastusarvoa, niin johdotus ok. Ruiskuille tuleekin suora 12V, tai 5V. Se kulkee ruiskun läpi boxille, jossa sitten tuo ruiskulta toista johdinta myöten palaava sähkö kytketään maihin ao. hetken mukaisesti. Vastaavasti samoin periaattein toimii sytkäpuola. Hommassa akku tietenkin irtikytkettynä.



Jep, kyllä boxin liittimen saa irti. Ongelmana on kuitenkin sopivan mittapään löytäminen, jonka voi työntää boxin liittimen sisään kontaktin aikaansaamiseksi. Boxin liittimen sisältää tulee "silikoni-matoja" ulos, kun paineilmalla puhaltaa liittimen sisään.

Vika näyttäisi olevan kuitenkin suuttimessa, koskapa alunperin obd-koodi oli P0202 eli 4-sylinterin suutin, piiri avoin. Kun 3- ja 4-sylinterin suuttimet vaihtoi ristiin, niin nyt obd-koodi tulee 3-sylinterin suuttimelle.

Tämä suutinvika sytyttää vikavalon palamaan vasta kun moottori on käyntilämmin (+85-90 astetta).
Kylmällä moottorilla ei mitään ongelmaa. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 11.10.2015 23:19 

Viestit: 11
Ota suutin jota epäilet vialliseksi irti ja mitta sen käämin vastusta samalla kun lämmität suutinta esim kuumailmapuhaltimella.
Ainakin yksi vastaavanlainen suutin vika löytyi näin,eli käyntilämpöisenä käämin katkos.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 12.10.2015 16:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 16
Paikkakunta: Helsinki
Itsellä juuri näin, sillä erotuksella että P0204 ja kumma kyllä juuri nelossuutin on mittarin mukaan syyllinen. Kylmänä vastus kaikissa suuttimissa 13,7-13,9 Ohm ja lämpimänäkin toimii niin kauan, kun antaa käydä. Käyntilämpöisenä uudelleenkäynnistys ja jo alkaa röpellys. Vastusmittaus lämpimänä antaa muilla suuttimilla 16,6-17 Ohm, mutta neloselle ei mitään. Viiden sekunnin ruuttaus kylmäspraytä nelossuuttimen kylkeen ja uudelleenmittaus näyttää taas lukemia. Lähtee myös kylmäsprayn jälkeen röpeltämättä käyntiin.



Ex AX11RE -88, ZX 1.4i Monaco -97, C5 SX 2.0i Berline man. -04. Nyk. C5 III BlueHDI 180 Exclusive Sedan aut. -16
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 13.10.2015 07:34 

Viestit: 15
Päivitystä P0202 vian etsinnässä.
Hain eilen paikailliselta Veholta uuden suuttimen ja asensin sen paikoilleen viallisen suuttimen tilalle.
Illan aikana ajettujen testikilometrien aikana ei obd ilmoittanut enää vikaa havaituksi.

Tosin heti suuttimen vaihdon jälkeen tuli obd-koodit P0130 ja P0170 kun koneen laittoi käyntiin.
Kun nuo poisti koodinlukijalla ei ilmaantuneet enää illan aikana.
Lieneekö boxin resetointi aiheellista vai onko etummainen lambda menossa vaihtoon?
Pitää seurata tilannetta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 2.0l automaatti vm.2004 sytytysennakko
ViestiLähetetty: 15.10.2015 18:34 

Viestit: 15
No niin, vian etsintä ja korjaus viimeinkin finaaliin.
Suuttimen vaihdon jälkeen tulleet P0130 ja P0170 odb-koodit lähtivät pois, kun antoi akun miinuskaapelin olla yön yli irti.
Seuraavana aamuna ei enää vikakoodeja ilmaantunut näyttöön.
N. 600 km ajoa takana ja kissa pelaa niin kuin pitää.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 25 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: