Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX Kytkin ei irrota
ViestiLähetetty: 07.10.2015 00:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Kytkin lakkasi irrottamasta. Toimi yhden päivän epäsäännöllisesti, nyt ei enää ollenkaan. Kaivelin vaihdelaatikon päältä vipumekanismin esiin ja huomasin, että siinä oleva tappi on vääntynyt aika lailla. Voiko kytkimen toiminta olla tuosta kiinni vai lähdenkö suosiolla uusimaan koko paketin? Videopätkä tuon vipumekanismin liikkeestä kun kytintä painellaan. Tapin vääntymä ei tässä kulmassa näytä niin pahalta kuin paikan päällä:

Kuva

Mielipiteitä ja vinkkejä arvostetaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Kytkin ei irrota
ViestiLähetetty: 07.10.2015 08:42 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tuo tapintumppi on irrallinen välipätkä, vaarnatappi. Yleinen syy vikaan on kulmavivun laakeripultin jumiutuminen, löystyminen, holkkilaakerin ruostuminen, seurauksena vivun repeäminen sisäkulmastaan. Korjaus: repeämärako kiinni, hitsaten, vielä lisäjäykistettä. Laakeriholkin ja -pultinn putsaus ja rasvaus. Kun vielä poraa 1,5-2mm reiän tappiin keskelle poikittain, siihen sinkittyä rautalankaa, kierrettynä aina säätöpultin kannan alle ja sitten sen ympärille. Ei pääse vaarna enää putoamaan hukkaan.
Ps.Kuvaa en saanut suurennettuna esiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Kytkin ei irrota
ViestiLähetetty: 07.10.2015 11:11 

Viestit: 2699
hogander kirjoitti:
...vaihdelaatikon päältä vipumekanismin esiin ja huomasin, että siinä oleva tappi on vääntynyt aika lailla. Voiko kytkimen toiminta olla tuosta kiinni...

Jos tarkoitat sitä noin 40 mm pitkää ja Ø 8 mm:n irtotappia, josta ealabkin tuossa edellä kertoo, niin se ei siellä käyttöpaikassaan ole vääntynyt. Miksi se on väärä, siihen en osaa tietenkään vastata. Eikä sen vääryys vaikuta kytkimen toimintaan, kunhan siellä paikallaan pysyy.
Melko juoheasti tuo kulmavipu näyttää liikkuvan. Joten, eiköhän se vika siellä kytkimen suunnassa ole.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Kytkin ei irrota
ViestiLähetetty: 08.10.2015 21:48 

Viestit: 239
Eiköhän nyt kuitenkin ole niin että painelaakeri syönyt uraa asetelmaan,josta seuraa kytkimen muiden osien liian suuri rasitus..Seurauksena:Katkennut poljin(yleensä akseloinnin kohdalta)Murtunut L-rauta(Vahvistettua mallia oli jo varhain saatavilla)Katkeavat vaijerit(yleensä tulipellin läpiviennin kohdalta..)Joskus harvoin myös kytkinhaarukan rikkoutuminen)....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Kytkin ei irrota
ViestiLähetetty: 08.10.2015 21:51 

Viestit: 239
Jos edellämainitut kunnossa..niin painelaakeri syönyt itsensä asetelman läpi..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Kytkin ei irrota
ViestiLähetetty: 10.10.2015 15:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Kiitoksia vastauksista.

Kyllä tuo mekansimi näyttää ehjältä. Täytyy ruveta purkamaan tuota ja laittaa kytkinpaketti tilaukseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Kytkin ei irrota
ViestiLähetetty: 12.12.2015 20:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Sain tämän vihdosta viimein purettua. Kytkinlevy oli ihan mekaanisesti hajonnut. Yksi jousista oli irronnut:

Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Kytkin ei irrota
ViestiLähetetty: 12.12.2015 20:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
EI TUO ole syynä irroitus ongelmaan. . kulmavivun akselointi on ruosteessa ja jumissa + polkimen liikerata liian lyhyt . PITÄÄ OLLA 130-150 MM ylhäältä lattiaan-.
lisäksi kulmavipu on vääntynyt juuri sen jumittelun vuoksi . sen voi oikaista ja vahvistaa helposti , jos ei halua uutta väsätä paikalleen ja säätää pölkimen liikerataa OIKEAKSI = 130-150 mm .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Kytkin ei irrota
ViestiLähetetty: 12.12.2015 21:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
kokemjne kirjoitti:
EI TUO ole syynä irroitus ongelmaan. . kulmavivun akselointi on ruosteessa ja jumissa + polkimen liikerata liian lyhyt . PITÄÄ OLLA 130-150 MM ylhäältä lattiaan-.
lisäksi kulmavipu on vääntynyt juuri sen jumittelun vuoksi . sen voi oikaista ja vahvistaa helposti , jos ei halua uutta väsätä paikalleen ja säätää pölkimen liikerataa OIKEAKSI = 130-150 mm .


Niin no, irtihän tuo jo on. Vaihdan sen siis. Tuo jousi oli irtonaisena paineasetelman ja levyn välissä. Olisikohan siinä jotenkin jumittanut?

Ajattelin nyt samalla vaihtaa kampiakselin tiivisteen kun on tuossa käsillä. Motonetin tiiviste on 4 mm kapeampi (90x110x7) kuin alkuperäinen (90x110x11). Uskaltaakohan tuon laittaa?
Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Kytkin ei irrota
ViestiLähetetty: 12.12.2015 22:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
laita sinne Mazda 323 /326 tiiviste . väriltään sininen . tai sitten orkkis Payen oranssin keltainen.
se mastan tiiviste on paljon parempi kuin se orkkis.
lievästi tiukempi temppuraudan kaulalle ja silmäänsä . menee kyllä öljyttynä ja nätisti istutettuna.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Kytkin ei irrota
ViestiLähetetty: 12.12.2015 23:57 

Viestit: 239
Varmasti tuo jousen irtoaminen on aiheuttanut sen ettei kytkin irrottanut..Jousi estänyt asetelman liikettä.Mutta kun katsoo asetelman sisäosaa,johon laakeri painaa,niin näkyy myös syy jäykkään toimintaan..Syvä ura johon laakeri ahdistaa..Kannattaa muuten myös tarkistaa vaijerin kunto,joutuu koville jos kytkin jäykkä..Kuluu/katkeaa yleensä tulipellin läpiviennin kohdalta..Hankalahko vaihtaa..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Kytkin ei irrota
ViestiLähetetty: 13.12.2015 00:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Minulla on Beksissä tuo kapeampi stefa, ei ole ainakaan vielä pullahtanut ulos tai vuotanut, vaikka tuota samaa pohdin silloin kun olin automaatin korjuuhommissa.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Kytkin ei irrota
ViestiLähetetty: 15.12.2015 22:10 

Viestit: 1090
taustalla näkyvä asennustahna/juoma on oikein hyvää tuohon remonttiin :-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Kytkin ei irrota
ViestiLähetetty: 16.12.2015 12:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
vinosilmä kirjoitti:
taustalla näkyvä asennustahna/juoma on oikein hyvää tuohon remonttiin :-)

hmm... tästähän voitaisiin saada parhaiden moottoriöljyväittelyiden veroinen vääntö aikaan ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Kytkin ei irrota
ViestiLähetetty: 16.12.2015 12:55 

Viestit: 2699
vinosilmä kirjoitti:
taustalla näkyvä asennustahna/juoma on oikein hyvää tuohon remonttiin :)

Teuski kirjoitti:
hmm... tästähän voitaisiin saada parhaiden moottoriöljyväittelyiden veroinen vääntö aikaan ;)

Eikös sitä juttua voisi jatkaa täällä ja jatkettaisiin tähän tuota kytkinasiaa.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Kytkin ei irrota
ViestiLähetetty: 21.12.2015 10:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
r_a_n_u kirjoitti:
vinosilmä kirjoitti:
taustalla näkyvä asennustahna/juoma on oikein hyvää tuohon remonttiin :)

Teuski kirjoitti:
hmm... tästähän voitaisiin saada parhaiden moottoriöljyväittelyiden veroinen vääntö aikaan ;)

Eikös sitä juttua voisi jatkaa täällä ja jatkettaisiin tähän tuota kytkinasiaa.


Pilsneri on oiva asennusjuoma.

Nyt olenkin päässyt loppusuoralle tässä remontissa. Tuli pientä painetta saada tämä taas tien päälle kun nuoremman polven autoharrastajat rikkoivat pökötin sivulasin ja rattilukon.

Kolmiorauta näyttäisi olevan hyvin rasvattu. Ei mitään jumitusta siinä. Lisäsin vain vaseliinia.

Olisiko vinkkejä kuinka tuo kolmioraudassa oleva säätötappi kannataisi säätää? Ilmeisesti sisätiloissa on vielä toinen säätöruuvi? Olisi nyt hyvin käsillä tuo säätötappi. Olisi kiva ruuvata nyt oikeaan säätöön se, ennen kuin laittaa ilmamäärämittarin putkineen paikalleen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Kytkin ei irrota
ViestiLähetetty: 21.12.2015 10:13 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Säätö ehkä siten, että tapin/pultin kulma, kulmamuutos olis mahdllisimman pieni, muu säätö sitten vaijerista?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: