svc kirjoitti:
Jenkeillähän on eroteltu jopa V6-moottoreissa odd-fire ja even-fire. Edellisessä siis kampiakselilla on kolme kiertokangen kaulaa ja jälkimmäisessä kuusi.
Öö, ei. Kyllä niillä kolmellakin kaulalla saadaan Even-Fire V-kutonen valmistettua, mutta vain tietyllä lohkonpuolikkaiden välisellä kulmalla. Jos taas mennään kuuteen kaulaan, niin sitten saadaan millä tahansa kulmalla varustetusta sellainen...
Se Odd-Fire tarkoittaa sitä ettei sytytystapahtumien välit ole tasajakoiset, kuten Even-Fire -tapauksessa. Esim. Sm:n (sekä V6-BiTurbot Maseratilla, alkupään PRV:t sekä nykyformula-ykköset) moottorissa peräkkäisillä sytytyshetkillä on eroa vuoronperään 90- ja 150 astetta, kun Even-Fire -kutosessa on tasaiset 120 asteen välit...
Nimim. omistuksessa kaksi 90-asteista V-kutosta, sekä Even- että Odd-Fire -versiot...