Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Iltalehti: asiatietoa autoista...
ViestiLähetetty: 13.10.2015 20:21 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
"Konehuoneessa jytisee 390-hevosvoimainen 180-asteinen V12-moottori" Kirjoittaa Iltalehti Ferrarista...? Jäi vähän epäselväksi...



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Iltalehti: asiatietoa autoista...
ViestiLähetetty: 13.10.2015 20:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Testarossa varmaankin kyseessä? Kyseinen "fakta" lienee peräisin suomenkielisestä Wikipediasta:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ferrari_Testarossa



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Iltalehti: asiatietoa autoista...
ViestiLähetetty: 13.10.2015 21:03 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flat_engine

kyllä se ihan yleinen käsite on tuosta moottorista. Ei ole bokseri kun vastakkaisten mäntien veivit on samalla kaulalla. Bokserissa on omat kaulat joka veivillä.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Iltalehti: asiatietoa autoista...
ViestiLähetetty: 13.10.2015 21:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Kappas vaan, aina oppii uutta :)

Englanniksi siis "flat engine" on joko "boxer" tai "non-boxer". "flat enginelle" taas ei ole suoraa suomenkielistä vastinetta.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Iltalehti: asiatietoa autoista...
ViestiLähetetty: 13.10.2015 21:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Pannukakkumoottoriksi joskus yrittivät ristiä. Tais tulla kuitenkin pannukakku :lol:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Iltalehti: asiatietoa autoista...
ViestiLähetetty: 13.10.2015 21:55 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Nyt selvisi ;) Aina vaan olen ajatellut että 180 astetta on bokseri.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Iltalehti: asiatietoa autoista...
ViestiLähetetty: 15.10.2015 10:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
C4_robotti kirjoitti:
Nyt selvisi ;) Aina vaan olen ajatellut että 180 astetta on bokseri.
Suomen kielessä bokserilla on tarkoitettu yleisesti mitä tahansa moottoria, jossa männät liikkuvat vaakatasossa kampiakselin eri puolilla kampiakselin rakenteesta riippumatta.

Käytännössä V180 rakenne, vaatii sen 12 sylinteriä, että käynti saadaan riittävän värinättömäksi ilman kikkailuja tasapainotuksen kanssa, eli kyllä yleisin rakenne Suomessakin on juuri se, mitä bokserilla tarjoitetaan. Äkkiseltään ei tule mieleen yhtään "flat-4, -6, -8 tai -10" rakenteista moottoria, mutta kyllä niitäkin varmaan historiasta löytyy

Jenkeillähän on eroteltu jopa V6-moottoreissa odd-fire ja even-fire. Edellisessä siis kampiakselilla on kolme kiertokangen kaulaa ja jälkimmäisessä kuusi.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Iltalehti: asiatietoa autoista...
ViestiLähetetty: 15.10.2015 10:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Hämäävää vaan, kun yleisimmin näkee englannin kielessä käytettävän oikeasta boxerista "boxer engine"-sanan sijaan "flat engine"-sanaa, joka taas on yhteisnimitys bokseri- ja 180°-V-moottoreille.
"Flat engine"-sanalle ei varsinaisesti ole vastinetta suomen kielessä. Eipä vastaiskumoottori-sanakaan oikein istu tuon 180-asteisen V:n toimintaan...

Pikaisella selailulla englannin kielessä "pancake engine"-sanaa käytetään sekalaisesti joko vastamäntämoottorista, volkkaripiireissä tietynmallisesta pahnanpuhaltimesta sekä GM:n 30-luvun laivamoottorista joka on käytännössä 4-rivinen 16-sylinterinen tähtimoottori joka on pystyssä.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Iltalehti: asiatietoa autoista...
ViestiLähetetty: 15.10.2015 11:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Tämä on juuri tätä historian ja kännösvirheiden sekamelskaa, jota vielä tekniikkaa tarkemmin tuntemattomat hämmentävät vielä lisää.

Esimerkkeinä vaikkapa polttoaineiden nimitykset eri maissa tai lauhduttimen ja jäähdyttimen toiminnalliset erot.
Useimille jopa pyörä, rengas ja vanne merkitsevät täysin samaa asiaa. ;)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Iltalehti: asiatietoa autoista...
ViestiLähetetty: 15.10.2015 12:05 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Useimille jopa pyörä, rengas ja vanne merkitsevät täysin samaa asiaa

Joo, ja useimmille Heteka merkitsee vanhan ajan sänkyä eikä Helsingin Teräshuonekalutehdasta :lol: (vähän off topic mutta en malttanut...)



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Iltalehti: asiatietoa autoista...
ViestiLähetetty: 15.10.2015 15:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:o ohoh. pystyykö iltalehti jotain asiaakin kertomaan . ettei vaan olis tyylin mukaisesti " uutista " hieman muokattu myyvämmäksi. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Iltalehti: asiatietoa autoista...
ViestiLähetetty: 15.10.2015 16:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
svc kirjoitti:
Jenkeillähän on eroteltu jopa V6-moottoreissa odd-fire ja even-fire. Edellisessä siis kampiakselilla on kolme kiertokangen kaulaa ja jälkimmäisessä kuusi.

Öö, ei. Kyllä niillä kolmellakin kaulalla saadaan Even-Fire V-kutonen valmistettua, mutta vain tietyllä lohkonpuolikkaiden välisellä kulmalla. Jos taas mennään kuuteen kaulaan, niin sitten saadaan millä tahansa kulmalla varustetusta sellainen...

Se Odd-Fire tarkoittaa sitä ettei sytytystapahtumien välit ole tasajakoiset, kuten Even-Fire -tapauksessa. Esim. Sm:n (sekä V6-BiTurbot Maseratilla, alkupään PRV:t sekä nykyformula-ykköset) moottorissa peräkkäisillä sytytyshetkillä on eroa vuoronperään 90- ja 150 astetta, kun Even-Fire -kutosessa on tasaiset 120 asteen välit...

Nimim. omistuksessa kaksi 90-asteista V-kutosta, sekä Even- että Odd-Fire -versiot...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: