|
Kirjoittaja |
Viesti |
DtiJ
|
Viestin otsikko: Kissa pöydälle! Xsara ja kytkinpoljin! Lähetetty: 24.10.2015 20:50 |
Viestit: 218
|
Elikkäs, haluan selvyyden tähän: Miksi uusikoppaisessa Xsarassa on kytkinpoljin jäykkä verrattuna pre-faceliftiin? (Kahen mk2 ja yhen mk1 perusteella todettua. Voi myös liittyä moottoreihin/laatikoihin jotenkin kun kaikki nuo erilaisia).
Näissähän on vielä joku kevennysjousikin siellä polkimessa, joka aavistuksen keventää epälineaarisesti liikettä, eli huonontaa tuntumaa, mutta tosiaankin keventää. Pitäs löytyä viirusilmästäkin, mutten sano 100% varmaksi.
Selitys EI voi olla, että kytkimessä on vikaa, koska senkin remppasin. Eikä myöskään kytkinvaijerissa, koska sekin on vaihdettu laatuosaan - kahteen kertaan.
Eli enää en pistä tikkuakaan ristiin tuon takia, mutta haluan selityksen että miksi se on jäykkä. Ilmeisesti se on omaisuus ja sen kuuluukin olla? Miksi 00 1.6 8v viirusilmässäni oli kytkinpoljin aivan kevyt?
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Kissa pöydälle! Xsara ja kytkinpoljin! Lähetetty: 24.10.2015 23:37 |
Viestit: 2642 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Kristallipalloni on vähän kohmeessa, en näe että mistä moottori- ja vaihdelaatikkoyhdistelmistä on kyse?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
DtiJ
|
Viestin otsikko: Re: Kissa pöydälle! Xsara ja kytkinpoljin! Lähetetty: 25.10.2015 01:36 |
Viestit: 218
|
Kaapelimies kirjoitti: Kristallipalloni on vähän kohmeessa, en näe että mistä moottori- ja vaihdelaatikkoyhdistelmistä on kyse? En osaa sanoa mitä laatikoita missä on, mutta tässä moottorit: TU5JP 1.6 8v (vm 2000) RHZ 2.0 HDI 110hv (vm 2004) TU5JP4 1.6 16v (vm 2002) Tossa ensimmäisessä kytkinpoljin oli semmonen, sanotaanko normaali eli kevyt.
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Kissa pöydälle! Xsara ja kytkinpoljin! Lähetetty: 25.10.2015 08:23 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Minulla kytkinpoljin aika herkkätoiminen, kevyempi kuin C5:issa (2.2 HDI:ssä) Xsaroista kolmeen olen vaihtanut vaijerin (yksi herkkä jo valmiiksi  ) ja jokainen muuttui selvästi kevyemmiksi käyttää (2x 90 HDI, 110 HDI ja 1.8 16V) Kun vaijeri meni jäykäksi, minulla oirehti joko vaijerin pettämistä tai sen polkimeen tulevan muovihärpäkkeen pettämistä (asennettaessa voi pikkaisen laittaa silikonirasvaa vaijeriin vaijerin valmistajan (ei kaikkien) ohjeen mukaisesti)
|
|
|
|
 |
DtiJ
|
Viestin otsikko: Re: Kissa pöydälle! Xsara ja kytkinpoljin! Lähetetty: 26.10.2015 17:20 |
Viestit: 218
|
XM Break kirjoitti: Minulla kytkinpoljin aika herkkätoiminen, kevyempi kuin C5:issa (2.2 HDI:ssä) Xsaroista kolmeen olen vaihtanut vaijerin (yksi herkkä jo valmiiksi  ) ja jokainen muuttui selvästi kevyemmiksi käyttää (2x 90 HDI, 110 HDI ja 1.8 16V) Kun vaijeri meni jäykäksi, minulla oirehti joko vaijerin pettämistä tai sen polkimeen tulevan muovihärpäkkeen pettämistä (asennettaessa voi pikkaisen laittaa silikonirasvaa vaijeriin vaijerin valmistajan (ei kaikkien) ohjeen mukaisesti) No itellä oli kyllä jäykkä vaikka uuden vaijerin pistin kytkinrempan yhteydes. Otin muuten sen apujousen polkimelta pois. Sillä ei merkittävää vaikutusta ole jäykkyyteen. Sehän keventää epälineaarisesti, joten kytkintuntuma ei ole niin hyvä. Parempi ilman imo.
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: Kissa pöydälle! Xsara ja kytkinpoljin! Lähetetty: 26.10.2015 18:33 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
Sillä jousella voi olla muukin tehtävä kuin keventää poljinta.
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
DtiJ
|
Viestin otsikko: Re: Kissa pöydälle! Xsara ja kytkinpoljin! Lähetetty: 26.10.2015 18:51 |
Viestit: 218
|
JKiiski kirjoitti: Sillä jousella voi olla muukin tehtävä kuin keventää poljinta. Kuten?
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Kissa pöydälle! Xsara ja kytkinpoljin! Lähetetty: 26.10.2015 21:19 |
Viestit: 1242
|
Ainoat jouset mitä olen nähnyt on automaattikiristimen (päästää vaijeria pidemmälle kytkinlevyn kuluessa) säädinjousi. En muista auton merkkkiä, ehkä Ford, missä kamppailin moisen virityksen kanssa osaamatta aluksi asentaa sitä oikein. Kytkinpolkimen varren kulma jalkaan nähden ja kytkinlevyn vapautumisen kohta kun on oikein, poljinvoima on kevennetty vaijeria kiristävän muovikelan sädettä pienentämällä raskaimmassa kohtaa. Ovaali muoto muoviurassa samoin, painelaakeria painava haarukka suorassa kulmassa vaijeriin nähden, keventävät poljintuntuman sellaiseksi, kun se on tarkoitettu.
Vaihtamani kytkinvaijerit on olleet muovipinnoitettuja tai vaijerin päällä on nylonputki. Putki tai vuoraus voi olla puhki, kytkin toimii, poljin on raskas.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
DtiJ
|
Viestin otsikko: Re: Kissa pöydälle! Xsara ja kytkinpoljin! Lähetetty: 26.10.2015 21:25 |
Viestit: 218
|
no kun oiskin vaijerissa vika. se on jo 200% varmuudella poissuljettu.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Kissa pöydälle! Xsara ja kytkinpoljin! Lähetetty: 27.10.2015 08:46 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Mites vivustojen laakerointi, niiden jäykkyys. Jousta käytetään myös toosan kytkinvivun palauttamiseen, ei jäisi makaamaan....
|
|
|
|
 |
DtiJ
|
Viestin otsikko: Re: Kissa pöydälle! Xsara ja kytkinpoljin! Lähetetty: 27.10.2015 17:28 |
Viestit: 218
|
joo, pienen "tyhjän" se jousi kyllä poistaa siitä pedaalin puolelta....
lähinnä makuasioita haittaako tommonen tyhjä mitään.
Tuntuma on kuiteski parempi ilman jousta, eli vähän tämmöne trade-off.
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: Kissa pöydälle! Xsara ja kytkinpoljin! Lähetetty: 28.10.2015 23:42 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
No kokeilemallahan se selviää onko jousi tarpeellinen. Jos kolmannen kerran joutuu vaihtamaan painelaakeria 10000 kilsan ajon jälkeen, on mahdollista että se jousi on tarpeellinen. Kytkintuntumasta kuulen nyt kyllä ekaa kertaa. Jossain kilvanajossa sillä ehkä on merkitystä, mutta siviiliajossa aivan sama miltä se tuntuu.
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
|
|