Kirjoittelenpa tännekin, kun tuolla pösöfoorumin puolella on kovin hiljaisen oloista.
Potilaana on siis 1999 Peugeot 406 1.8 8V XU7JB. Samaa 8-venttiilistä pataa on ollut myös monen Citikan keulalla. Tämä on siis se uudempi 90-heppainen versio aiheesta. eikä sitä mm. varhaisissa Xantioissa ollutta 103hp mallia, jossa oli vielä kunnon Boschin ruisku. Tässä on joku Marellin murhegeneraattori.
Ongelma alkaa usein siten, että seisot valoissa jolloin kierrokset nousevat aluksi n. 1100 tuntumaan ja siitä hetken päästä tuonne 2000-3000 nurkille. Ja kaasupolkimeen ei siis ole koskettu! Sitten seuraavissa valoissa kierrokset saattavat tipahtaa takaisin tuonne ~1100 tuntumaan, mutta pienikin kaasupolkimen hipaisu pompsauttaa rundit takaisin ylös. Kylmällä koneella ei ole koskaan mitään ongelmaa, eikä koneella ole mitään sammumistaipumusta, vaan tyhjäkäyntikierrokset jäävät aina tuonne ylärekisteriin.
Ongelma on alkanut ilmenemään tässä syksyn mittaan tihenevällä tahdilla, kesällä ei ollut vielä mitään probleemaa. Joskus vika pysyy päiviäkin poissa, mutta aina kun se ilmenee, on kone jo täydessä käyntilämmössä.
Onko muuten normaalia, että auto "toimiessaankin" laskee kierrokset jotenkin viiveellä? Eli ajaessa jos kierrokset ovat n. 2000, painat kytkimen pohjaan niin autolla menee joku sekunti-pari aikaa miettiä ennenkuin tipauttaa kierrokset tyhjäkäynnille? Olen pitänyt ominaisuutena, mutta voisi toki kieliä jostain viastakin, nyt kun aloin ajatuksia tekstiksi purkamaan.
Seuraavia tekohengityskeinoja on jo yritetty:
-Vikakoodien luku Peugeot Planet 2000 -ohjelmalla. Ei koodeja. Samalla tarkasteltu anturitietoja, jotka vaikuttivat ihan loogisilta poislukien sytytysennakko joka varsinkin tyhjäkäynnillä hyppi edestakaisin aika rajusti? Vedenlämpöanturin arvo tippui satunnaisesti ~90:stä 50 tienoille, mutta näytti kyllä pääasiassa "oikeaa" arvoa. Silloin ei vaikuttanut kuitenkaan havaittavasti käyntiin. Valitettavasti koodeja luettaessa kierrosten jumittamisvika ei ole sattunut "päälle".
-Ruiskun lämpöanturia epäilty syylliseksi ja vaihdettu uuteen alkuperäisosaan. Samalla putsattu kaikkien lämpöanturien liitokset sekä muut liitokset jotka vaihtohomman aikana tulivat vastaan. Syystä tai toisesta auto toimi lähes viikon melko virheettömästi, mutta palasi vanhoihin tapoihinsa tänään.
-Myös muita ruiskun liitoksia ja toimilaitteita putsailtu, mukaanlukien ECU:n iso liitin käytetty auki.
-Tarkastettu, että kaasuläppä ei jää jumittamaan auki ja on puhdas. Puhdistettu silti.
-MAP -anturi ja tyhjäkäyntisäädin puhdistettu. MAP -anturi on Boschin valmistama, ja näyttäisi melko tuoreelta. Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu n. 1 vuosi sitten, kun silloin sammuili alkuperäisellä motikalla. Uusi moottori on tarvike, ja saattaa toki olla rikkikin, mutta toisaalta kierrokset eivät seilaa vaan jäävät tasaisesti junnaaman ylös, ja putoavat melko nätisti alas jos ovat pudotakseen. Eli voisiko olla tk-moottorin vika?
-Imuvuotoja yritetty etsiä starttispraylla, mutta ei ole löytynyt.
-Kaasuläpän asentoanturin resistanssia mittailtu, ja toimii muuten melko lineaarisesti ja hyppimättä, mutta resistanssi "nyykähtää" lähellä täyden kaasun asentoa.
Olisiko siis patonkilaisilla ajatuksia aiheesta? Palstalla liikkuu tunnetusti fiksua porukkaa, joten auttakaa jo lähes epätoivoista Peugeot -kuskia.
Vaihtoehtoisesti voin myös vaihtaa tuon Pösön johonkin toimivaan saman hintaluokan Citikkaan.
