Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xsara 02:en viimasuojan asennus
ViestiLähetetty: 11.11.2015 20:39 

Ajattelin tämän pohdinnan kuuluvan vielä tänne tekniikka-osastolle. Löysin käytettynä tuollaisen viimasuojan (oletan olevan alkuperäisosa) Xsaran maskiin (sumuvaloton versio), mutta en onnistu millään asentamaan sitä. Tuntuu että rekisterikilpi on aavistuksen tiellä, ja muutenkin en saa minkäänlaista tuntumaa miten sen pitäisi kiinnittyä vaikka on ikäänkuin olevinaan "oikean muotoinen". Myyjä sanoi että senkus vaan painetaan kiinni mutta yritin puoli tuntia saamatta sitä mistään kohdasta kiinni.

Xsara Picasso 1.6 HDI 2007 360tkm
Poissa

Viestin otsikko: Re: Xsara 02:en viimasuojan asennus
ViestiLähetetty: 12.11.2015 01:02 

Tuli mieleen että onko -00...-02 ja -02...-04 Xrarojen puskurit viimasuojien osalta ihan samat, ainakin puskurissa erona on sumuvalot?

Enpäs kyllä muista itsekään kuin poisoton, rekkari siinä oli hieman edessä ja siinä suojassa on reikiä joista saa painettua muoviklipsuja siten että niiden hakaset vapautuu puskurin ripojen takaa.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.11.2015 17:51 
Käyttäjän avatar

olli__o kirjoitti:
Tuli mieleen että onko -00...-02 ja -02...-04 Xrarojen puskurit viimasuojien osalta ihan samat, ainakin puskurissa erona on sumuvalot?

Enpäs kyllä muista itsekään kuin poisoton, rekkari siinä oli hieman edessä ja siinä suojassa on reikiä joista saa painettua muoviklipsuja siten että niiden hakaset vapautuu puskurin ripojen takaa.
Sumuvalot siirtyivät puskuriin kai vasta -04. Ainakin minun -03:ssa ne on vielä umpioissa.

Rekisterikilpi on minullakin tiellä, mutta siitä selvittiin ruuvimeisselin avulla, eli kilpi irti asennuksen ajaksi.

Siitä viimasuojasta murtuu ne kiinnityshakaset tosi helposti ja jäljelle jää vain muovinen kieleke. Pitkät ja leveät nippusiteet toimivat tässäkin.

"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa

ViestiLähetetty: 13.11.2015 10:34 

PSA viimasuojat taitaa melkein kaikki olla kotimaista tuotantoa: http://www.tammers.fi/tuotteet/maskisuojat

tarvikeliikeistä saa noita kiinnikkeitä jos menee rikki tosin kappalehinta sama kun nipparipussil eli about femma kipale

Poissa

ViestiLähetetty: 13.11.2015 13:22 
Käyttäjän avatar

breakinbad kirjoitti:
PSA viimasuojat taitaa melkein kaikki olla kotimaista tuotantoa: http://www.tammers.fi/tuotteet/maskisuojat
Ei ole. Alkuperäiset suojat valmistaa Faurecia, ja ne ovat kiinni muovisilla kielekkeillä. (jotka vanhemmiten katkeilevat)

Poissa

ViestiLähetetty: 14.11.2015 00:31 

Nyt uuden inspiraatiopuuskan myötä paneuduin kunnolla asiaan, ja olen vakuuttunut että mulla on vääränmallinen viimasuoja. Se on about 2-3cm kapeampi ja kaikki kiinnityskohdat ei täsmää aukkojen kanssa. Onkohan mulla toi sumuvalomallisen viimasuoja? :roll:

Poissa

ViestiLähetetty: 14.11.2015 01:43 

Ei tietoa, onko noita tehnyt useampi valmistaja, mutta minulla sumuvaloton Xsara -02 (Farmari) ja sen viimasuoja oli tuossa lähellä, en tiedä auttaako vertailussa, mutta sanallinen kuvaus:
Rullamitalla mitattuna viimasuoja on leveydeltaan 106,3 cm, leveimmältä kohdalta pyöreähköjen päätyjen uloimmasta kohdasta.

Takana on 14 pidempää lukitusväkäsellistä kiinnikettä (muoviuloketta) (alarivissä 8, kaikki pitkiä, siten että molemmissä päädyissä on väkäset alaspäin, muissa samassa rivissä ylöspäin, ylemmissäkin on erisuuntaisia väkäsiä). Matalia lirpukkeita ilman väkästä on varmaan ollut 9? nyt mulla enää 8 kun "rekisterikilven" kolon toisestä päästä on veistelty tilaaa (olikohan lohkolämppärin töpselin paikka?)
Keskellä matalia samassa rivissä on 6 ja yksi ihan keskellä hieman ylempänä ja yksi rekisterikilven kolon päässä ja toinen pää näyttää siltä että siitä on vinosti veistetty pala pois jossa tuo matana lirpuke olisi voinut myös olla symmetrisesti.

Lähipiiristä löytyy tuollainen sumuvalollinenkin malli, mutta ei ole tullut ikinä vertailtua tarkemmin.

Mitään tunnistetietoja en huomannut, mutta saattoi johtua likaisuudesta, yleensä noissa on jotain numeroita tai ainakin muovilaadun kertova merkintä?

Poissa

ViestiLähetetty: 14.11.2015 02:16 

svc kirjoitti:
Sumuvalot siirtyivät puskuriin kai vasta -04. Ainakin minun -03:ssa ne on vielä umpioissa.

Yritin katsella kuvista näkyykö eroja puskureiden muissa muodoissa - en minä ainakaan juuri erota, mutta huomasin että nettiauton 2003 mallisissa on aika tarkkaan puolet sumuvalollisella puskurilla ja puolet ei, eli onkohan tullut kesken vuoden tuo muutos?

...Piti tarkistaa...umpioissa ainakin muutos tapahtuu RP/Orga 9550/9551 kohdassa, eli tammikuun 2. 2003 jälkeen valmistetut lienee sumuvalot puskurissa mallia.

Poissa

ViestiLähetetty: 14.11.2015 09:56 
Käyttäjän avatar

Servicen mukaan sumuvalot siirtyvät kakkoskorisessa puskuriin RP9538 alkaen, eli 20.12.2002.
Tähän puskuriin kuuluu viimasuoja osanumerolla 7429 A3

Vanhemmman viimasuojan osanumero on 7429 91. Osanumero löytyy alkuperäisestä suojasta.

Minun Xsara on näköjään valmistettu 5.11.2002 ja rekisteröity vasta 31.3 2003, Eli Suomessa malli lienee vaihtunut käytännössä joskus loppukeväällä 2003.

Eli kyllä. Sumuvaloja on puskurissa myös 2003 mallisissakin. Taas tuli opittua uutta. :-)

Umpio vaihtuu tosiaan vasta RP9550, eli vajaa pari viikkoa on tehty autoja, jossa on sumarien paikat puskurissa mutta sumuvalot umpioissa. Tai päinvastoin...

Käynpä vielä tänään mittaamassa tuon suojan mitat, niin selviää tämäkin.

Poissa

ViestiLähetetty: 14.11.2015 12:36 

Tervehdys. Mulla Jumpyn -04 viimasuojan nappuloista osa hävisi ekan talven aikana jostain syystä ja nippusiteet avuksi. Kun en niihin kiinnitys nappuloihin enää luottanut niin Etolassa leikkasivat antamani mittojen mukaan muovisuikaleet ja ne kiinnitin sit ruostumattomilla asennusruuveilla ja ovat pysyneet ja asiansa ajaneet. Leikkasin lohkolämppärin johdolle levyyn aukon. Ja alle 10e makso etolassa levyt. Ja eivät kesäisin haittaa auton ulkonäköön ne ruostumattomat ruuvit mitkä näkyy.

Poissa

ViestiLähetetty: 16.11.2015 12:39 

Kiitos olli, mun viimasuojan leveys 104.5cm. Suojan sisäpuolelle on painettu "kalenteri" vuosille 2003-2006 ja rastitettuna kuukaudet 1-3 2003 sekä 5-6 2003. Osanumeroa tai muita merkintöjä en siitä löytänyt, tosin suojaa on vähän leikelty (ilmeisesti lohkolämmittimen kytkentää varten).

Poissa

ViestiLähetetty: 16.11.2015 19:43 

Mulla on molemmat 2001 ja 2004 xsaran viimasuojat. Ovat kooltaan aivan samankokoiset, erona näytti olevan kynsien paikka. Liekkö sit mitään merkitystä. en voinut kokeilla enää tuota 2004:n suojaa 2001:een, kun se katos pihalta kesällä :)

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ]