Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 4/4 [ 90 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Valot päälle!
ViestiLähetetty: 20.11.2015 21:16 

Viestit: 5124
Aakku kirjoitti:
^ Etuvalot ovat kansankielessä "parkit".
Etuvaloiksi ei katsota muita valoja.

Näin se täytyy olla, mutta ei kai takaparkit ole etuvalot? Uusista laeista lienee seisontavalo muuttunut muotoon etuvalo ja takavalo. Mutta silti laki ihmetyttää: saisiko suomessa siis ajaa rankkasateessa, sumussa... siten että on vain edessä sumuvalot ja etuparkit ja auto takaa ihan täysin pimeänä vai onko jossain taas joku muu sääntö, ettei kuitenkaan saakaan lähivalojen asemasta käyttää tuollaista yhdistelmää?

Tässä laissa alkujaan luki seisontavalot, mutta miksei nykyään sitten molemmat: etu- ja takavalot?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valot päälle!
ViestiLähetetty: 20.11.2015 22:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1180
olli__o kirjoitti:
Aakku kirjoitti:
^ Etuvalot ovat kansankielessä "parkit".
Etuvaloiksi ei katsota muita valoja.

Näin se täytyy olla, mutta ei kai takaparkit ole etuvalot? Uusista laeista lienee seisontavalo muuttunut muotoon etuvalo ja takavalo. Mutta silti laki ihmetyttää: saisiko suomessa siis ajaa rankkasateessa, sumussa... siten että on vain edessä sumuvalot ja etuparkit ja auto takaa ihan täysin pimeänä vai onko jossain taas joku muu sääntö, ettei kuitenkaan saakaan lähivalojen asemasta käyttää tuollaista yhdistelmää?

Tässä laissa alkujaan luki seisontavalot, mutta miksei nykyään sitten molemmat: etu- ja takavalot?

Nykyään puhutaan laissa etu- ja takavaloista. Etuvalojen palaessa myös takavalojen pitää palaa.
Päivävalojen yhteydessä ei tarvitse takavalojen palaa. Siis aina kun kytketään etuvalot päälle, niin takavalojen on sytyttävä.

Sumuvalot ovat aina saaneet olla käytössä pelkkien seisontavalojen kanssa. Ainakin yli 20 vuotta on ollut näin. Ideana on ollut, että erittäin sakeassa sumussa saataisiin mahdollisimman matalalle näyttävä tien pinnan valaiseva valo. Tällöin lähivaloista olisi vain haittaa. Sumuvalot oikein säädettynä näyttävät vain 20 m eteensä ja tuottavat laajalti myös sivulle valoa. Sanomattakin on selvää, että nopeuden tulee olla silloin hyvin alhainen.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valot päälle!
ViestiLähetetty: 23.11.2015 01:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Tuohon vasarointiin täytyy todeta vielä sen verran, että ainakin siinä olen noudattanut omaa saarnaani, eli uuden puskurin asennuksen yhteydessä jätin sumuvalot kokonaan pois. Kertaakaan en ole tarvinut :lol:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valot päälle!
ViestiLähetetty: 23.11.2015 09:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2161
Akaile kirjoitti:
Tuohon vasarointiin täytyy todeta vielä sen verran, että ainakin siinä olen noudattanut omaa saarnaani, eli uuden puskurin asennuksen yhteydessä jätin sumuvalot kokonaan pois. Kertaakaan en ole tarvinut :lol:


Kunnioitan kovasti päätöstäsi ja en esitä mitään uhkausta niiden takaisin laittamiselle! :)
Ensin hiukan pohdin, miksi vasta puskurin vaihdon yhteydessä, mutta varmasti kävi näppärästi samalla, kun päreinä olevan puskurin ja sumuvalojen kiinnikkeiden kanssa? Jos kuitenkin olen väärässä, kuten niin monesti, niin ystäväni voisi olla kiinnostunut niistä ehjistä sumuvaloista, joita tuskin itse tulet tarvitsemaan.

Olen itse viimeisen vuoden aikana ostanut ja myynyt useita I korisia C5:ia, niin osaatko antaa neuvoja, miten ne ajovaloihin integroidut sumarit poistetaan? Uskon tämän kysymyksen tulevan esille ennemmin tai myöhemmin tätä valo keskustelua seuranneena ja kommentoineena? :roll:

Nämä sumuvalot kun eivät ole pakollinen katsastus varuste, kuten niin moni muukaan turhake, niin mielelläni kuulisin mitä kaikkea muuta voi näppärästi poistaa? Usein vaikka ohjaustehostajan pumppu rikki, tai vuotaa, niin voihan senkin poistaa käytöstä ja aamupuuroa vain tupla annos, niin hyvin kääntyy. :lol:



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valot päälle!
ViestiLähetetty: 23.11.2015 21:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Edellisen puskurin sumarit oli särki, ei kuha. Uudessa oli muistaakseni yksi ehjä, jota säästelen vaimokkeen Xantiaan, jos siihen joskus sellainen tarvitsee vaihtaa.

C5 sielunelämää en tunne sumareiden osalta.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valot päälle!
ViestiLähetetty: 23.11.2015 21:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2161
Näin se totuus lopulta selviää, kun ei ole itselläkään ehjät, niin pitäisi muiltakin lyödä paskaksi! :lol: :P :lol:



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valot päälle!
ViestiLähetetty: 23.11.2015 23:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Hah! :lol: Edellisen puskurin sumarit kyllä tuhoutu ihan muista syistä ja tuli jopa kokeiltua niitä silloin kun ne vielä olivat ehjät. Kuten sanottua, en havainnut niistä mitään hyötyä, enkä sitten vaivautunut asentamaan uusiakaan. Kummasti meni kyllä ihon alle tuo vasarointi...Saat jatkossakin mun puolesta tehdä ihan niinku huvittaa ja jatkaa myös tätä trollausta aiheen piirissä, ei liikuta mua mihinkään suuntaan. Kiitos ja anteeksi. :roll:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valot päälle!
ViestiLähetetty: 24.11.2015 00:18 

Viestit: 236
Mä tykkään siitä, että autossa on sumuvalot. Harvoin käytössä, mutta ei vara venettä kaada...
Tykkäsin myös tässä topikissa esiintyneestä "vihakirjoituksesta" :lol: jossa uhkailtiin vasaroida.
On mukavaa kun ihmisillä on periaatteita. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valot päälle!
ViestiLähetetty: 24.11.2015 01:41 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Niin ja vasaroita suomipojjaat on kirvesmies kansaa. :lol:



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valot päälle!
ViestiLähetetty: 24.11.2015 01:57 

Viestit: 5124
Täytyy myöntää että olen ihmetellyt noita samassa umpiossa lähivalojen kanssa olevia etusumuvaloja, vaikka tuo C5 Mk1 (jotkut Xsarat...), onko ne lähes kuin lähivalot, ovat yhtä korkealla,mutta säädetty hieman jyrkemmin alemmas eikä taida olla epäsymmetristä valokuviotakaan? Onko sellaisia kelejä että nuo on paremmat kuin lähivalot?

Ja yksi (kallis) ntapa miten C5 Mk1:stä voi poistaa sumuvalot: vaihtaa Xenon umpiot (ja mitä muuta ohjelmointia... vaatiikaan), niissä ei ole sumareita erikseen...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valot päälle!
ViestiLähetetty: 24.11.2015 16:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2161
Miksi niissä xenon umpioissa ei olisi sumuvaloja Mk I korisessa? Äkkiä ajattelisin, että toteutettu kuten halogeeni polttimoilla, lähivalot H7 ja kaukovalot+sumarit H4. Vuosituhannen alussa kun ei vielä ollut bi-xenoneita edes S-sarjan W220 ennen faceliftiä? Samaa mieltä kanssasi, että sijoittelu olisi parempi alempana, mutta esim. Mersussa ollut luojansivun ajovalojen tasolla toimien yllättävän hyvin. :)



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valot päälle!
ViestiLähetetty: 24.11.2015 17:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
betaromeo kirjoitti:
Äkkiä ajattelisin, että toteutettu kuten halogeeni polttimoilla, lähivalot H7 ja kaukovalot+sumarit H4.


Kaukovalot+sumarit samassa umpiossa H4 polttimolla?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valot päälle!
ViestiLähetetty: 24.11.2015 17:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2161
txk kirjoitti:
betaromeo kirjoitti:
Äkkiä ajattelisin, että toteutettu kuten halogeeni polttimoilla, lähivalot H7 ja kaukovalot+sumarit H4.


Kaukovalot+sumarit samassa umpiossa H4 polttimolla?


Juurikin näin, miksi kysymys merkki? :?



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valot päälle!
ViestiLähetetty: 24.11.2015 18:59 

Viestit: 5124
H4:n tuollainen "hassu" käyttö on C5 normaalissa halogeeni umpiossa, mutta muistelisin että Xenon umpiossa oli Ksenon polttimo D2R? lähivalo, ja olisko ollut H1 halogeeni kaukovalo, mutta mielestäni sumaria ei ollut, mutta aikaa on kyllä jo kulunut... (kellarissa on vielä tuollainen Mk1:n vähän kärsinyt Ksenon umpio, saatan joskus käydä tarkistamassa asian) Mutta muistelen myös että Xenon-autoissa on ihan samanlainen liitin lampussa kuin normaaleissa, mutta sumuvalojen liittimen nastasta tulee jatkuva plussa ballastille

Google kertoo samaa: https://www.rexbo.eu/valeo/headlight-87926?c=100433

(kertoo tosin kaikenlaista muutakin, joku myyjä väittää että lähi- ja kaukovalo olisi kummatkin Ksenoneja, ja H1 olisi sumuvalona, mutta ei ollut...)

Xenoneilla ei kai tarvita huonompia sumuvaloja, eli ei ole mitään tilannetta jossa ne olisivat paremmat, hajavalot on hyvin peitetty ja kuviokin on leveä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valot päälle!
ViestiLähetetty: 24.11.2015 19:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2161
Taitaa mennä juuri kertomallasi tavalla. :) Omituisimmaksi asian tekee vielä se, kun puskurista löytyy ne sokeat ritilät, joihin ne sumarit olisi kaikissa tapauksissa ollut paras sijoittaa.
Tämä arvoitus taitaa taas vaatia sen baskerin, punkkua ja Gauloise savukkeen auetakseen? :lol:

Muistaakseni nähnyt joskus kuvan, jossa ollut Carlsson:in tekemä osa alemman puskurin ritilän tilalle, jossa sumarit.
Jos sattuisi jollain semmoinen olemaan, niin olisin kovin kiinnostunut, jos vaikka joskus säilöisi jonkun hienon Mk I V6 Breakin xenoneilla ilman sumareita! :D



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 4/4 [ 90 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: