|
Kirjoittaja |
Viesti |
Bikasso
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 1.6, -02 ei käynnisty Lähetetty: 25.11.2015 12:57 |
Viestit: 76 Paikkakunta: Hämeenlinna
|
Jatkoa seuraa. Eilen sain käsiini ScanTool CR-PRO testerin ja positiivisesti yllätyin, että tuolla pääsi sitikan sielunelämään kiinni. vikamuistista löytyi seuraavaa: P0201: Injector Circuit/open- Cylinder 1 P0202: Injector Circuit/open- Cylinder 2 P0203: Injector Circuit/open- Cylinder 3 P0204: Injector Circuit/open- Cylinder 4 P0443: Evaporative Emission System Purge Control Valve Circuit
Nollasin muistin ajelin eilen reippaasti ja sammuttelin ja starttailin testimielessä. Koodit pysyi poissa.
Tänään auto tulille vaan hupps, eipäs lähtenytkään. Koodit lukuun, mutta mitään ei löytynyt. No ensin bensapumpun releen liitin irti ja taas sprayta liittimiin. Ei vaikutusta. Sitten vielä releen heiluttelua ja koputtelua. Ja käyntiin. Vika siis ilmeisesti releessä. Mutta käynnistymisen jälkeen oli taas samat vikakoodit. Ihmetyttää vähän miksi ei anna niitä silloin kun vika on päällä vaan vasta kun se on poistettu?? Vai onko noi koodit merkki jostain ihan muusta??
Auto kun oli siinä hetken käynyt, niin ajattelin, että testailen saanko mitään livedataa irti. Sain, mutta sieltä sitten löytyi seuraava huolenaihe: FuelSys1 & 2: CL-FAULT. Mitähän tää mahtaa tarkoittaa? Pitääkö huolestua?
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 1.6, -02 ei käynnisty Lähetetty: 25.11.2015 13:41 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Ei toimi.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
Bikasso
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 1.6, -02 ei käynnisty Lähetetty: 25.11.2015 13:46 |
Viestit: 76 Paikkakunta: Hämeenlinna
|
kaselin kirjoitti: Ei toimi. Täsmennätkös vähän...
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 1.6, -02 ei käynnisty Lähetetty: 25.11.2015 14:16 |
Viestit: 5124
|
CL-Fault voisi olla tieto että auto käyttää sillä hetkellä Closed Loop vikatilan toimintoja/karttoja? Mutta voi tarkoittaa ihan jotain muutakin...
Katsoitko mitä samassa kohtaa lukee kun auto käy (ja hetken käynnin jälkeen)?
Mutta jos moottorinohjaus on olisi kotiin ontumis -vikatilassa, pitäisi kai sen vian koodikin olla olemassa?
Missä tilassa edes sammutetun auton pitäisi olla? Kai startin aikana on joku Open Loop moodi ja Closed Looppiin (eli moottorinohjaus saa takaisinkytkennän pakokaasujen Lambda-anturilta) siirrytään kun sieltä tulee tietoa ja muut ehdot täyttyy.
Luulisi että jos joka suuttimelta tulee piiri poikki ilmoitus, niin vika voisi olla yhteisessä plussa syötössä eli jossain akselilla: rele/kanta, liitos, sulake, virtalukko tai johto...
|
|
|
|
 |
Bikasso
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 1.6, -02 ei käynnisty Lähetetty: 25.11.2015 14:59 |
Viestit: 76 Paikkakunta: Hämeenlinna
|
olli__o kirjoitti: CL-Fault voisi olla tieto että auto käyttää sillä hetkellä Closed Loop vikatilan toimintoja/karttoja? Mutta voi tarkoittaa ihan jotain muutakin...
Katsoitko mitä samassa kohtaa lukee kun auto käy (ja hetken käynnin jälkeen)?
Mutta jos moottorinohjaus on olisi kotiin ontumis -vikatilassa, pitäisi kai sen vian koodikin olla olemassa?
Missä tilassa edes sammutetun auton pitäisi olla? Kai startin aikana on joku Open Loop moodi ja Closed Looppiin (eli moottorinohjaus saa takaisinkytkennän pakokaasujen Lambda-anturilta) siirrytään kun sieltä tulee tietoa ja muut ehdot täyttyy.
Luulisi että jos joka suuttimelta tulee piiri poikki ilmoitus, niin vika voisi olla yhteisessä plussa syötössä eli jossain akselilla: rele/kanta, liitos, sulake, virtalukko tai johto... Vahvasti epäilen, että nuo vikakoodit johtuvat nimenomaan releen toimimattomuudesta. Mutta cl-fault tuli livedatassa siis silloinkin kun auto starttasi ja toimi normisti ja vikakoodit oli nollattu. En tajunnut testata, mitä ilmoitti cl-faultin osalta, kun auto ei ollut käynnissä. Pitääpä testata huomenna. Testeri taas lainassa omalla omistajallaan.
|
|
|
|
 |
keijok
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 1.6, -02 ei käynnisty Lähetetty: 25.11.2015 16:01 |
Viestit: 62
|
Teuski kirjoitti: Eipä siellä vissiin huoltoluukkua tosiaan ole, mutta tässä on puolan poika ratkaissut homman hienosti https://www.youtube.com/watch?v=x4ReQ34-7jQPuolan poika leikannu ensin väärään kohtaan vähän taaemmas, teipatut saumat näkyy viideolla. Ihailtavaa kekseliäisyyttä, siinähän ne on hyviä tuonmaalaiset.
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
Bikasso
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 1.6, -02 ei käynnisty Lähetetty: 26.11.2015 09:56 |
Viestit: 76 Paikkakunta: Hämeenlinna
|
Tässä vielä koko lista, mitä eilen testerillä sain irti. Näyttääkö tuolla äkkiseltään olevan muuta omituista kuin tuo CL-fault?
DTC_CNT: 0 FUELSYS1: CL-FAULT (FUEL SYSTEM BANK1 STATUS CL-FAULT) FUELSYS2: CL-FAULT (FUEL SYSTEM BANK2 STATUS CL-FAULT) LOAD_PCT: 3,9% ECT: 73´C SHRTFT1: 1,56% LONGFT1: 2,34% MAP: 32.0INGH RPM: 848RPM VSS: 0KM/H SPARKADV: 5´C IAT: 11.0´F TP: 0% O2SLOC: 02S11 02S11: 0.000V SHRTFT11: 3,13% O2S12: 0,000V SHRTFT12: 99,22% OBDSUP: EOBD
|
|
|
|
 |
Bikasso
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 1.6, -02 ei käynnisty Lähetetty: 26.11.2015 14:11 |
Viestit: 76 Paikkakunta: Hämeenlinna
|
Äsken testailin taas.
Kun virrat päällä ja auto ei käy, sanoo testeri seuraavaa:
fuelsys1: OL fuelsys2: CL-fault
Auto käyntiin ja annoin tyhjäkäynnillä lämmetä koneen ja tilanne ei muutu noiden osalta. Vähän kaasua ja saman tien CL-fault myös fuelsys 1:een. Eikä poistu enää tyhjäkäynnille palatessa. Virrat ku kääntää pois ja toistaa edellisen tekee saman eli ensin OL joka hipaisullakin kaasuun CL-faultiksi.
Lueskelin jostakin ulkomaan sivustolta, että happitunnistimiin voisi viitata. Olisiko noin? Testerikin antaa O2S11 ja O2S12 arvoiksi 0,000V. Viittaisiko tämäkin siihen suuntaan? Ja jos viittaa, niin mitähän asialle voisi tehdä.
Yritin myös ajaa laitteessa olevan erillisen O2S-testin, mutta ilmoitukseksi sain "unsupport PID". Liittyykö tämä jotenkin noihin nolla-arvoihin livedatassa vai mistä lienee kymysys?
|
|
|
|
 |
Bikasso
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 1.6, -02 ei käynnisty Lähetetty: 27.11.2015 12:03 |
Viestit: 76 Paikkakunta: Hämeenlinna
|
Tänään taas koeajelua. Kaikki ok. Lämpinänä starttaus ja ei tulille. Huomasin että rele lämmin. Kuuluuko lämmetä? Siis ei kuuma mutta selkeästi lämmin. Ei tuolla vissiin sellaisia jännitteitä ole, että hirveästi kuumenisi? Relettä hakemaan ja katsotaan tuliko vaan rele tiensä päähän. Ei siis enää koputtelu, heiluttelu ja contactor auta. Ja vikamuistiin pamahti nyt heti noi viisi aiempaa vikakoodia. Ohjaako rele muuten muuta kuin bensapumppua vai kenties muutakin?
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 1.6, -02 ei käynnisty Lähetetty: 27.11.2015 13:35 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ei ne JÄNNITTEET sitä lämmitä vaan VIRTA joka tekee sen työn. sama syy on usen liitosten sulamisissa jotka ovat ranskisten heikkous. komopnentit kyllä kestää , mutta kaikki liitokset ovat riskejä .
|
|
|
|
 |
Bikasso
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 1.6, -02 ei käynnisty Lähetetty: 27.11.2015 13:44 |
Viestit: 76 Paikkakunta: Hämeenlinna
|
kokemjne kirjoitti: ei ne JÄNNITTEET sitä lämmitä vaan VIRTA joka tekee sen työn. sama syy on usen liitosten sulamisissa jotka ovat ranskisten heikkous. komopnentit kyllä kestää , mutta kaikki liitokset ovat riskejä . No joo totta, mutta lähinnä asiana oli se että onko reipas kuumeneminen normaalia. Aiemmin en ole asiaa edes tullut miettineeksi. Ja kosketuspinnat releessä ja liittimissä hyväkyntoiset silmämääräisesti. Aiemmin foordin pa-pumpun rele on itselle aiheuttanut vastaavaa päänvaivaa, paljastui huonoiksi juotoksiksi releessä. Lähinnä siis ajattelinkin että johtuisiko lämpiäminen tästä vai onko ko releen ominaisuus?
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 1.6, -02 ei käynnisty Lähetetty: 27.11.2015 16:03 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
eioo . vaan releen kärkien ksutta kulkevasta VIRRASTA , vetokela ei aiheuta ongelmia . releet ovat yleensä alimitoitettuja läpikurkevia virtoja ajatellen , joten JOS liitokset ovat kunnossa ja myrkytetty vaikkapa VD-40 myrkyllä tai CRC:llä ,niin liitokset toimivat , ei olisi eka kerta kun releet olisivat alimitoitettuja VIRTAAN nähden . tojolla oli sama ongelma aikoinaan. 20 AMP rele vaihdettiin 30AMP releeseen niin ongelma poistui.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 1.6, -02 ei käynnisty Lähetetty: 27.11.2015 17:52 |
Viestit: 5124
|
Aika usein nuo huonot liitokset/kärjet menevät lopulta siihen kuntoon etteivät enää lämmitä, eli katkos on on lähes täydellinen, mutta jossain vaiheessa lämmittää reilustikin, yleensä jos on releen liitoksessa tulee sinne erilaisia sulamisjälkiäkin.
Mutta kyllä nuo vetokääminkin virrat autoreleissä vähän lämmittää, ainakin jos rele on umpinaisessa muovilaatikossa suojassa. En yhtään tiedä mikä tuon tuplareleen käämien vastus/virta/teho on mutta voihan tuon mittarilla katsoakin: mittaa käämin vastuksen, jos on vaikka 100 ohmia, niin teho jonka tuottaa on P=U*U/R, eli 14,4 V laskettuna parisen wattia (ja tuplareleessa on kaksi, eli 4 W lämmittäisi jo mukavasti, mutta veikkaan että Citikan tuplareleen käämit on reilusti alle tuon). Mutta eipäs ole tullut sitikan tuplarelettä ikinä tullut otettua käsiin heti ajon jälkeen...
Yhtä hyvin noista tehoista ja tuhoista voi syyttää jännitettä, liitoksesta voi kulkea reipas virta, mutta jos liitoksen yli on jännite nolla, niin ei se lämpene. Vasta kun releen kärjet tai liitos on kärsinyt tai ylikuormitataan, on siinä ylimenovastusta, joka saa aikaan jännitehäviön ja se lämmittää Jännite*Virta teholla (P=U*I), eli ihan saman verran lämpötehoa syntyy jos on 1000A ja 1V tai 1A ja 1000V ja mahtavasti saa tehoa vaikka 400 kV voimalinjasta ihan pienilläkin virroilla. Mutta joo - samaa että mieltä isoilla virroilla täytyy olla liitokset kunnossa ja riittavät releet/johdot, eli huonojen liitosten jännitehäviöt ja rehot ei tunnu missään pikkuvirroilla. Releiden kärkien mitoitus ja kesto on muutenkin oma taiteenlajinsa, joka riippuu myös kuorman laadusta, eli samantehoinen moottori on hankalampi kuin vastus.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 1.6, -02 ei käynnisty Lähetetty: 27.11.2015 17:58 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tätä kirjoittaessani tuli tuo edellinen viesti, josta samaa mieltä.. Lämpenee myös siksi, kun koskettimet ovat likaiset, kuluneet, tai niissä on muuten ylimenovastusta, siis virtaa rajoittavaa vastusta. Kulkeva virta yhdessä koskettimen jännitehäviön kera onkin tehoa, häviötehoa koskettimilla, teho muuttuu aina lämmöksi. Virta vastuksen läpi kulkiessaan aiheuttaa vastuksen yli vaikuttavaa jännitehäviötä. Tämä jännite on sitten pois releen lähtevältä puolelta. Likaisen koskettimen loppuunpalaminen kiihtyy, em syistä. Jo arpeutunutta, palanutta kosketinta ei kannata vain putsata, ei auta. Pitää hioa sileäksi ja vielä kiillottaa, putsata. Jos oikein hyvin tekee. Ja jos tarvitsee niin tehdä. Mutta koskettimesta tulee uutta vastaava.
|
|
|
|
 |
Bikasso
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 1.6, -02 ei käynnisty Lähetetty: 28.11.2015 09:50 |
Viestit: 76 Paikkakunta: Hämeenlinna
|
Uus rele nyt ollut eilisestä asti kiinni ja toiminta ollut normaalia. Ainakin nyt lähtee huomattavasti herkemmin käyntiin kuin aiemmin, joten tuokin viittaa vanhan releen epäkuntoisuuteen. Uusi rele lämpiää ehkä aavistuksen, mutta ei ole samanlaista kuumenemista havaittavissa kuin vanhassa. Ajattelin sopiva rakosen tullen tehdä vanhalle releelle "ruumiinavauksen" ja katsastaa löytyykö sieltä osviittaa toimimattomuuteen.
Noihin livedatan antamiin cl-faulteihin ei ollut vaikutusta, kuten en uskonutkaan. Ei suunnattomasti sinällään kyllä jaksa huolettaakaan, koska tehot on tallella ja katsurilla päästöarvot olivat erinomaiset. Vai pitäisikö olla huolissaan?
|
|
|
|
 |
|
|