Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja sen touhut
ViestiLähetetty: 02.12.2015 17:53 

Viestit: 5124
Mutta on Trafi myös antanut lisää laillisia mahdollisuuksia auton tuunaamiseen, eikös nykyään (tänä syksynä muuttui) saa jo ahtaa aika tuoreitakin autoja, eli Euro 2 päästöluokkaan asti (tai no tuoreita, melkein 20 vuotiaita jo nekin ...) ja etanoli konversiokin on sallittua, melko suurin ehtdoin toki, onkohan kukaan tehnyt virallisen laillisesti muutosta? ECUn softaaminenkin lienee sallittua Euro2:lle, jos normaali päästömittaus läpäistään, mutta ei sitä uudemmille (kuin erittäin suurin varauksin).
http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf

Ja kyllä Trafi saa ja kuuluukin antaa noita määräyksiä, se on Ajoneuvolaissa määrätty sen tehtäväksi.
(Näemmä ainakin 83 kertaa mainitaan liikenteen turvallisuusvirasto (=Trafi) siinä laissa...)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja sen touhut
ViestiLähetetty: 02.12.2015 18:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
olen samaa mieltä plagun kanssa.
nuo nöyrät pykäläuskovaiset noudattakoot ihan vapaasti " ylempiensä " tahtoa , muut tekevät mitä tekevät , kunhan järki säilytetään tekemisissä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja sen touhut
ViestiLähetetty: 02.12.2015 18:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Plagu kirjoitti:
Kukaan tuskin on väittänyt toimenpidettä lailliseksi.
Mutta mitä tuollainen naapurikyttäily auttaa ja kotipoliisi toiminta hyödyttää.
Trafi voisi keskittyä olennaisiin asioihin eikä takertua täysin epäolennaisuuksiin.

Mikä ihmeen naapurikyttäily? :roll:

Eikö katsastuksen tehtävä ole juurikin Trafin toimeksiannosta valvoa pääasiassa autojen turvallisuutta ja ympäristövaikutuksia?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja sen touhut
ViestiLähetetty: 02.12.2015 18:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
olli__o kirjoitti:
etanoli konversiokin on sallittua, melko suurin ehtdoin toki, onkohan kukaan tehnyt virallisen laillisesti muutosta?

http://i63.tinypic.com/rrpc0p.jpg (liian iso kuva, ei saa suoraan tänne)

http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,24458.0.html
Jos klikkailla ei halua, niin tuossa on tarinaa virallisesti etanolille muutoskatsastetusta C-vitosesta...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja sen touhut
ViestiLähetetty: 02.12.2015 18:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
kokemjne kirjoitti:
olen samaa mieltä plagun kanssa.
nuo nöyrät pykäläuskovaiset noudattakoot ihan vapaasti " ylempiensä " tahtoa , muut tekevät mitä tekevät , kunhan järki säilytetään tekemisissä.

Mitä "pykäläuskovaisuus" tähän liittyy? Kysehän on siitä, onko Trafilla oikeus toimia kuten alussa on esitetty, ei siitä, kuinka lainkuuliaisia yksittäiset kansalaiset ovat.

En itse henkilökohtaisesti paheksu DPFn poistoa tms., mutta miksi pitää yrittää uskotella selvien asioiden olevan jotain muuta kuin mitä ne ovat? Laki on laki, ei siinä itku auta ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja sen touhut
ViestiLähetetty: 02.12.2015 19:04 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Teuski kirjoitti:
Plagu kirjoitti:
Kukaan tuskin on väittänyt toimenpidettä lailliseksi.
Mutta mitä tuollainen naapurikyttäily auttaa ja kotipoliisi toiminta hyödyttää.
Trafi voisi keskittyä olennaisiin asioihin eikä takertua täysin epäolennaisuuksiin.

Mikä ihmeen naapurikyttäily? :roll:

Eikö katsastuksen tehtävä ole juurikin Trafin toimeksiannosta valvoa pääasiassa autojen turvallisuutta ja ympäristövaikutuksia?


Viittasin käyttäjän huikko tarpeesta moralisoida.
Josko jokainen keskittyisi omaan toimintaansa.

Trafi asiasta, ei trafi pysty noita saastelaitteita tutkimaan kuin "silmämääräisesti" aivan kuten direktiivissä seisoo


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja sen touhut
ViestiLähetetty: 02.12.2015 19:09 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
olli__o kirjoitti:
Mutta on Trafi myös antanut lisää laillisia mahdollisuuksia auton tuunaamiseen, eikös nykyään (tänä syksynä muuttui) saa jo ahtaa aika tuoreitakin autoja, eli Euro 2 päästöluokkaan asti (tai no tuoreita, melkein 20 vuotiaita jo nekin ...) ja etanoli konversiokin on sallittua, melko suurin ehtdoin toki, onkohan kukaan tehnyt virallisen laillisesti muutosta? ECUn softaaminenkin lienee sallittua Euro2:lle, jos normaali päästömittaus läpäistään, mutta ei sitä uudemmille (kuin erittäin suurin varauksin).
http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf

Ja kyllä Trafi saa ja kuuluukin antaa noita määräyksiä, se on Ajoneuvolaissa määrätty sen tehtäväksi.
(Näemmä ainakin 83 kertaa mainitaan liikenteen turvallisuusvirasto (=Trafi) siinä laissa...)


Nämä kaikki ovat lievennyksiä. Kuten hitec sanoi trafilla ei ole mahdollisuutta kansallisella tasolla kiristää asioita, tästä esimerkkinä mopoautot ja tieliikenne mönkijät,suurin sallittu kaukovalojen referenssi 100...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja sen touhut
ViestiLähetetty: 02.12.2015 19:26 

Viestit: 5857
Paikkakunta: Lahti
Huikko kirjoitti:
Muuten aiheesta, niin jos tyyppihyväksynnässä on mainittu dpf niin sen poistaminen tekee autosta tieliikennekelvottoman. Meni läpi raja-arvoista tai ei. Tämä on tuntunut hukkuvan muutamalta tämä asia.


Mitähän naapurikyttäämistä tai moralisointia tässä on?

Ei se ole viranomaisen vika jos köyhällä ei ole varaa pitää autoaa viranomaisen vaatimassa kunnossa :lol:

En minäkään tosin kaikkia turhia pykäliä noudata, joskus saatan ajaa vaikka bussikaistaa :mrgreen:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja sen touhut
ViestiLähetetty: 02.12.2015 22:55 

Viestit: 5124
Plagu kirjoitti:
Nämä kaikki ovat lievennyksiä. Kuten hitec sanoi trafilla ei ole mahdollisuutta kansallisella tasolla kiristää asioita, tästä esimerkkinä mopoautot ja tieliikenne mönkijät,suurin sallittu kaukovalojen referenssi 100...

En ole lakimies, mutta se kai riippuu direktiivistä, tuossa katsastusdirektiivissä puhutaan vähimmäisvaatimuksista, esimerkiksi Trafin katsastustiheys on tiukempi kuin mitä direktiivi "vaatii". Viimeisin voimassa oleva direktiivi on muuten vuodelta 2014 ja ainakin se sisältää myös pohdiskelua mitä kannattaa harkita erilaisten (kuluttajien) vilppien paljastamiseksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja sen touhut
ViestiLähetetty: 03.12.2015 08:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON DIREKTIIVI 2009/40/EY kirjoitti:
Tässä liitteessä määritellään ajoneuvon järjestelmät ja osat, jotka on tarkas­
tettava. Siinä määritellään tarkastuksissa käytettävät menetelmät sekä perus­
teet, joiden mukaisesti määritetään, onko ajoneuvo hyväksyttävässä kunnossa.

---

Katsastukseen on sisällyttävä ainakin seuraavassa luetellut kohteet, jos nämä
koskevat katsastettavan ajoneuvon varusteita kyseisessä jäsenvaltiossa.
Katsastuksessa olisi käytettävä nykyisin saatavilla olevia tekniikoita ja lait­
teita, eikä siinä pitäisi käyttää työkaluja ajoneuvon osien purkamiseen tai
poistamiseen.

---

Jos tarkastusmenetelmäksi mainitaan silmämääräinen tarkastus, tämä tarkoit­
taa, että kohteiden silmämääräisen tarkastelun lisäksi tarkastaja voi kokeilla
niitä käsin, arvioida niiden aiheuttamaa ääntä tai käyttää muita soveltuvia
työkaluja vaatimattomia tarkastusmenetelmiä.

---

4. TARKASTUSTA KOSKEVAT VÄHIMMÄISVAATIMUKSET
Tarkastukseen on sisällyttävä vähintään jäljempänä luetellut kohteet ja siinä
on sovellettava jäljempänä lueteltuja vaatimuksia ja menetelmiä. Hylkäyspe­
rusteet ovat esimerkkejä mahdollisesti havaittavista puutteista.


...ja näiden jälkeen määrätään "silmämääräisesti tarkastamaan" "pakokaasupäästöjen vähennyslaitteen" olemassaolo, hylkäysperusteeksi mainitaan "Valmistajan asentama pääs­tönvähennyslaite puuttuu tai on ilmeisen viallinen."

Mikä on vielä epäselvää? :mrgreen: Kyllä Trafi varmasti nuo pykälät tuntee ja tuo "salainen ase" on varmaankin juuri direktiivin mukainen menetelmä DPF:n poiston paljastamiseksi.
Jos tarkastus sitten aikanaan rikkoo jotain lakia tai direktiiviä, niin valittakaa sitten.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja sen touhut
ViestiLähetetty: 03.12.2015 09:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Tässähän yritetään nyt selvästi puuttua suomalaisten perinteiseen kansallisurheiluun eli verottajan sekä katsastajan huijaamiseen. Ehdotankin, että tehdään kansalaisaloite moisen estämiseksi, ja varasuunnitelmana kantelu oikeusasiamiehelle :lol:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja sen touhut
ViestiLähetetty: 03.12.2015 10:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Teuski kirjoitti:
...ja näiden jälkeen määrätään "silmämääräisesti tarkastamaan" "pakokaasupäästöjen vähennyslaitteen" olemassaolo, hylkäysperusteeksi mainitaan "Valmistajan asentama pääs­tönvähennyslaite puuttuu tai on ilmeisen viallinen."

Milläköhän tuon filsun muka voi silmämääräisesti auton alta tarkasteltuna päätellä, onko siellä pöntössä kamat sisällä vaiko eikö? Kyllä tuo vaatisi jo teräsmiehen röntgenkatsetta tms. katsurilta :lol:

Käyppäs tutustumassa vaikka tähän, oikein hyvään kuvalliseen ohjeeseen kuinka homma esimerkiksi onnistuu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=29199.0



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja sen touhut
ViestiLähetetty: 03.12.2015 10:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
HiTec kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
...ja näiden jälkeen määrätään "silmämääräisesti tarkastamaan" "pakokaasupäästöjen vähennyslaitteen" olemassaolo, hylkäysperusteeksi mainitaan "Valmistajan asentama pääs­tönvähennyslaite puuttuu tai on ilmeisen viallinen."

Milläköhän tuon filsun muka voi silmämääräisesti auton alta tarkasteltuna päätellä, onko siellä pöntössä kamat sisällä vaiko eikö? Kyllä tuo vaatisi jo teräsmiehen röntgenkatsetta tms. katsurilta :lol:

Käyppäs tutustumassa vaikka tähän, oikein hyvään kuvalliseen ohjeeseen kuinka homma esimerkiksi onnistuu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=29199.0

En yhtään epäile etteikö tyhjennys olisi helppoa, mutta jos viitsisit lukea loputkin tuosta lainauksestani niin ei tartte vääntää vitsiä mistään rontgenkatseista ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja sen touhut
ViestiLähetetty: 03.12.2015 10:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Teuski kirjoitti:
En yhtään epäile etteikö tyhjennys olisi helppoa, mutta jos viitsisit lukea loputkin tuosta lainauksestani niin ei tartte vääntää vitsiä mistään rontgenkatseista ;)

Toki tuo poiston onnistuminen edellyttää että auto yhä läipäisee katsurin ryntäytyksen, sillä muita menetelmiähän heillä ei ole tuon toteamiseen ja siinäkin mittauksessa on vain pelkkä suht. korkea raja-arvo joka pitää alittaa, that's it 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja sen touhut
ViestiLähetetty: 03.12.2015 10:57 

Viestit: 5124
Teuski kirjoitti:
EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON DIREKTIIVI 2009/40/EY kirjoitti:

Tuo Plagun linkittämä direktiivi on jo kumottu:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 56&from=FI

Mutta samanlaisesti se uusikin on laadittu
"Tässä direktiivissä vahvistetaan vähimmäisvaatimukset yleisillä teillä käytettävien ajoneuvojen määräaikaiskatsastusten järjestelmälle."

Ja löytyy sieltä kappale myös joka soveltuisi suoraan DPF:n (tai softaversion) tarkistukseen:
Lainaa:
Katsastuksessa voidaan myös tarkastaa, vastaavatko ajoneuvon asiaankuuluvat osat ja komponentit turvallisuus- ja ympäristöominaisuuksiltaan hyväksynnän tai tapauksen mukaan jälkiasennuksen ajankohtana voimassa olleita vaatimuksia.


Sieltä löytyy myös tuollaisia:
"Jäsenvaltioiden olisi voitava asettaa tämän direktiivin vaatimuksia tiukempia katsastusnormeja.
...
(7)
Päästönvalvontajärjestelmiltään viallisten ajoneuvojen ympäristövaikutukset ovat suuremmat kuin asianmukaisesti huollettujen ajoneuvojen. Sen vuoksi määräaikaiskatsastusten järjestelmä parantaisi osaltaan myös ympäristön tilaa vähentämällä ajoneuvojen keskimääräisiä päästöjä.
(8)
Jäsenvaltioiden olisi pohdittava tarkoituksenmukaisia, etenkin määräaikaiskatsastusten yhteydessä toteutettavia toimia, joilla estetään ajoneuvojen osien ja komponenttien omavaltainen muuttaminen ja vilpillinen käsittely, joka voi heikentää ajoneuvolta vaadittuja turvallisuus- ja ympäristöominaisuuksia, ja joihin voi kuulua tehokkaita, oikeasuhteisia, varoittavia ja syrjimättömiä seuraamuksia.
"
Eikös Trafi tee juuri tuota pohdintaa?

(Aiemmassa direktiivissä oli muuten ihan erikseen suoraan kappale joka määräsi että jäsenvaltiot voivat tehdä tiukempia tarkastuksia ja lisätä tarkastuskohtia: 5 artikla Liitteiden I ja II määräyksistä riippumatta jäsenvaltiot voivat:...)

Sitä en tiedä onko sisältö silti sama, eli voiko Viro vaikka vaatia pakolliseksi varusteeksi sammuttimen tms.? Näin luulisin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja sen touhut
ViestiLähetetty: 03.12.2015 13:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Nyt on mennyt kyllä olli_o:n lainaukset sekaisin, en ainakaan muista kirjoittaneeni tuollaista :roll:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Trafi ja sen touhut
ViestiLähetetty: 03.12.2015 13:22 

Viestit: 5124
Teuski kirjoitti:
Nyt on mennyt kyllä olli_o:n lainaukset sekaisin, en ainakaan muista kirjoittaneeni tuollaista :roll:

Ehkä vähän epäselvästi lainattu, mutta tarkoitin että aiemmin tänne linkitetty ja muutama viesti sitten lainaamasi? direktiivi 2009/40/EY on jo kumottu uudemmalla "DIREKTIIVI 2014/45/EU". Eli tästä viestistä viittauksen direktiiviin lainasin, ja vain sen ekan rivin:
viewtopic.php?f=12&t=22326&start=34


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: pvalila ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: