|
Kirjoittaja |
Viesti |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 11.12.2015 18:00 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
jasu kirjoitti: toiras kirjoitti: Mitä mahtaa mittari näyttää kun aina uudelleen käynnistäennä pelaa normaalisti ja tyhjäkäyntiä pelaa vaikka kuinka kauan.Taas rupee kummittelemaan nuo maadotukset,pari kertaa viimekesänä käynnistäessä katosivat virrat. Taas tuosta päätellen, autossasi on sähkövikaa, eritoten niiden kahden suuttimen kanssa jotka katoaa hetken käytön jälkeen. Voi toki olla muuallakin, mutta kun kerran yksiselitteisesti kaksi mainittua suutinta lopettaa toiminnan, ja vika siirtyy sen mukaan mihin suuttimiin liittimet siirtää, niin siellä piirissä se vika on. Enempää ei voi veikata, missä se vika on, mutta rajattua sen saa annetuilla tiedoilla... Teet vaikka "hyppylangat", joiden avulla syötät suuttimille sähköt kuten alunperinkin, mutta pääset mittaamaan suuttimilta mitä siellä oikeasti tapahtuu. Ja vertaat viereiseen, toimivaan, ja mikäli eroja näkyy (mittarista riippumatta, olkoon mittaustulos mitä tahansa niin sen pitäisi olla vastaava kaikissa neljässä) niin sitten tietää mitä lähtee etsimään. Vaikkapa seuraavasti: jos suuttimilta ei häviä syöttöjännite (toisessa suuttimen pinnissä on liki suoraan akkujännite), vika on ohjauspuolella eli suutinta maadoittavassa ECU:n ohjaamassa piuhassa, jos taas jännite putoaa huomattavasti akkujännitteeseen verrattuna, vika on sähkön syöttöpuolella (miten se sitten näin uudessa menee, oletettavasti, akku->sulakkeet->syöttörele-> johtosarja->suuttimet->johtosarja->ECU->ECU:n maadoitus) Eipä siis muuta kuin mittailemaan... Tässä vielä, jos laita hyppylangan yhden ruiskun kerrallaan, plussan, ruiskulle, voit virtamittauksella nähdä ruiskun virran, kun laitat toisen mittajohdon (A-mittausasennossa) ruiskun vapaaseen liittimeen ja toinen mittajohto moottoriin. Jos löytyy virtaeroja, niin luultavasti pienempi virta olisi vika. Tässä kaiketi pitäisi koneen käydä. Ja jos virta olisi pienempi, sitten mittaisit ruiskujen vastukset, jos tässä pienempivirtaisessa olisi suurempi vastus....Tai sitten kokonaan päinvastoin, jos virta olisikin liian iso....Ja jos vielä mittaisi ruiskulle tulevan plussan jännitteen, virran kulkiessa, olisiko jännitteet kaikissa samaa luokkaa....mittaus on tämmöstä.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 11.12.2015 18:25 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
kannattaako tuollaista edes yrittää . paljon yksinkertaisempaa . on on tuon älypään kamman ja suutimen pistokkeen välisen yhteyden tutkiminen. suuttimille tulee sähkö kun kääntää virta-avaimesta MIKÄLI yhteys on kunnossa . älypää taas MAADOITTELEE niitä suuttimia syttyajoituksen mukaan . ei tarvii mitään skooppeja eikä kummoisia mittareita , eikä vastusten metsästystä.
|
|
|
|
 |
läjjeejä
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 11.12.2015 18:57 |
Viestit: 292
|
kokeileppas nuo lamda antureiden liittimet etu ja taka lamda auki ja kinni ja wd tä liittimiin lisäilmapumpun liitinauki ja hapettumien poisto pitäisruveta toimiin
|
|
|
|
 |
toiras
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 12.12.2015 16:34 |
Viestit: 150
|
Eikös läjjeejän viesti ole kokeilemisen arvoinen myös.Kyllä kai nämä lambdat säätelevät polttoaineen ruiskutusta ja kun kerran katalysaattorivika ilmestyy näytölle samanaikaisesti kun pytyt lakkaa pelaamasta.Voisko olla johtosarjoissa vikaa koska minkäänlaista nykimistä ei koneessa ollut koskaan vaan pytyt lakkaa pelaamasta kuin joku laukasis virrat pois.On pakko pitää mietintätaukoa talven yli ja alkaa keväällä taas tutkimaan annettujen ohjeiden mukaan kun ei ole lämmintä tallia.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 12.12.2015 16:58 |
Viestit: 5127
|
toiras kirjoitti: Eikös läjjeejän viesti ole kokeilemisen arvoinen myös.... Ei ainakaan lambdan liittimien rasvauksen osalta, jos on tietyn ikäinen Boschin lambda-anturi. niin sen Bosch erityisesti kieltää: jotkut anturit saavat vertailuhappea ilmasta johtimen säikeiden välistä ja johdinten tinaaminen tai rasvaus on kielletty. Putsaus tai liitinten kiristys on ok. en lukenut koko ketjua läpi, mutta onko vielä sama vikakuvaus ja varmistettu että on oikeasti noin: Lainaa: lkoi käymään 2 pytyllä suoraan ajosta on vaihdettu uusi puola, tulpat,kampiakselin ja nokkaakselin asentotunnistimet eikä korjaantunut. Reunimmaiset pytyt heittää pelaamasta vaihdettu reunimmaiset suuttimet keskelle vika ei ole siirtynyt suuttimien mukana vaihdettu johdot ristiin vika on siirtynyt johtojen mukana, Kannattaa ehkä tarkistaa että tosiaan häviää ohjaus noista kahdesta suuttimesta, onnistuisikohan vaikka pienen 1 Watin lampun liittäminen suutinten johtojen rinnalle? (ellei skooppiin tms pääse käsiksi). Plussa-puolen katkokset varmaan saisi eliminoitua vetämällä suoraan akusta plussan suuttimille, mutt kaikissa noissa on toki ongelmana hohtoliitosten tekeminen. Lambdan ei luulisi vain kahta pyttyä kiusaavan? Jos se ihan säännönmukaisesti toimii noin, niin epäilisin ECU:n elektroniikan (lämpö?)vikoja mieluummin kuin satunnaisia johtokatkoksia, mutta molemmat on hankalia paikallistaa.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 12.12.2015 17:05 |
Viestit: 7823 Paikkakunta: Eurajoki
|
toiras kirjoitti: Eikös läjjeejän viesti ole kokeilemisen arvoinen myös.Kyllä kai nämä lambdat säätelevät polttoaineen ruiskutusta ja kun kerran katalysaattorivika ilmestyy näytölle samanaikaisesti kun pytyt lakkaa pelaamasta. Se catalytic converter fault tulee takimmaiselta lambdalta, joka toimii juuri kuten pitääkin kun kaksi pyttyä putoaa pois ja tulee liikaa happea katin läpi. Etummainen lambda kyllä säätelee polttoaineen syöttöä, mutta en minäkään usko sen pudottavan tiettyjä pyttyjä pois.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 12.12.2015 20:03 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
nyt kyllä teoreetikkoja on liikkellä . alkaa mennä noitten uskon asioitten tyylisiksi analyysit vian mysteristä . olen itse taipuvainen kuitenkin realismiin , ja lähtisin tutkimaan sähkökatkoksia .
|
|
|
|
 |
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 12.12.2015 22:23 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Tälläisillä foorumeilla vastuu on aina ongelman kysyjällä että osaa valita oikean vastauksen erilaisten hifistelijöiden tarinoista
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 12.12.2015 23:47 |
Viestit: 1591 Paikkakunta: Tampere
|
Kristallipalloo käyttöön tai lottokone on sen monta arvausta.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 13.12.2015 09:55 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Ei mitään hifistelyä, vain eristysnauhaa, rautalankaa ja linjapihdit. Niillä pärjäsi Volgankin kanssa. Jos tuo "hifistely" oli tarkoitettu jotenkin vitt.....arvosteluksi.....Jos kerrotaan 20 konstia, niin ehkä joku niistä voi osua oikeaan. Etäneuvoina. Kun olen oman autoni kanssa "hifistellyt", niin olisiko autoni liian hyvässä kunnossa? Pitäisikö olla paikat vähän "sinnepäin"? Alkaa tuntua siltä, että ei kannata kirjoitella, kun mennee liian hienoksi....rukkaset käteen vaan.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 13.12.2015 09:59 |
Viestit: 7823 Paikkakunta: Eurajoki
|
Näitä nykyautoja, toisin kuin Volgaa, nyt vaan sattuu ohjaamaan tietokone, johon on ohjelmoitu tietty logiikka. Sen ymmärtäminen auttaa tulkitsemaan niitä vikailmoituksia ja -tilanteita. Etenkin näin etänä. Korjaukseen sitten meisseliä, lekaa, rautalankaa ja vähän Lexiaa 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 13.12.2015 10:05 |
Viestit: 1591 Paikkakunta: Tampere
|
Kyllä se erkka, linjapihdit ,leka, jne vieläkin tarvitaan ja sen lisäks paljon muuta....".........
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 13.12.2015 15:31 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Ei ollut tarkoitus vinoilla. Myös Citroen XM Forum jossa olen ollut mukana sisältää monenlaisia vastauksia joihinkin ongelmiin. Lähtökohta on se että vastaajia näissä on kahta laatua, ammattilaisia ja harrastajia joiden kokemus perustuu muutamaan autoon. Minä kuulun niihin harrastajiin. Harrastaja voi vaan kertoa juuri niintä vioista joihin on törmännyt vaikka ne olisi hyvin harvinaisia. Ammattilainen voi aloittaa neuvon eniten todennäköisestä viasta ja sitten seuraavaksi todennäköisemmästä. Tarkoitin tätä kun sanoin että kysyjä voi päätellä mistä neuvosta aloittaa. Asian tekee vielä vaikeammaksi että usein kysymys on liian epämääräinen
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 13.12.2015 21:20 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Kannattaa pitää varansa tämän palstan amma-miesten neuvojen kanssa. Osa osaa, osa vaan mielestään kovia amma-miehiä 
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 13.12.2015 23:50 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Kyllä näillä kaikilla palstoilla on osaavia ammatti miehiä, varsinkin sitikan remontissa, jokaisella omat konstinsa, niin mielenkiinto pysyy näissä Ranskalaisten ihmeautoissa 
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
toiras
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 14.12.2015 12:17 |
Viestit: 150
|
Hyviä vastauksia mutta meikäläisen taidoilla ei kaikkia toteuteta.Yritän ajatella lookisesti Eli käyntiin lähtee hyvin ja pelaa tasaisesti kaikilla pytyillä,kun lähtee ajoon eli tulee kuormitusta niin heittää 1 pytyn toiminnasta ja jos yrittää jatkaa niin heittää myös 4:sen,virrat pois ja uudelleen käynnistys niin pelaa aivan normaalisti.Pytyt pysyy poissa pelistä niin kauan kun käynnistää uudelleen vaikka antaa käydä tyhjäkäyntiä niin käynti ei korjaannu.Käyttäytyy kuin rele,mutta olen löytänyt vain 3 relettä jotka ovat sisäsulake rasiassa joku voisi kertoa liittyykö niistä joku moottorin ohjaukseen niin vois vaihtaa.Konehuoneen rasiassa ei ole muutakuin pääsulakkeet ja lukuisa määrä pienempiä sulakkeita sekä musta kiinteen näköinen palikka sulakepohjassa mahtaako tämä olla se kuuluisa BSI.
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 14.12.2015 12:45 |
Viestit: 1591 Paikkakunta: Tampere
|
Se sisäsulakerasia kokonaisuutenaan on bsi ne releet on ns integroitu ovat siellä bsin piirilevyllä, valo ja muita releitä on siellä moottoritilan sulakerasiassa bsm piirilevyllä. Kurkkaa nyt tonne bba-reman.com siellä juttua ym. Bsistä.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 15.12.2015 07:36 |
Viestit: 7823 Paikkakunta: Eurajoki
|
Tämä alkaa vaikuttamaan kyllä hämmentävän samanlaiselta kuin omassa vastaavassa femmassa. Siinä vika esiintyy vain kylmällä koneella ja tyhjäkäynnillä. Ulkolämpötilasta riippumatta parin minuutin jälkeen alkaa putputtamaan kolmella ja yleensä sammuu hyvin pian , kaa käymään kunnolla vasta uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Tekee saman vielä uudestaankin jos antaa olla tyhjäkäynnillä mutta ei enää sammu vaan käy kolmella vaikka maailman tappiin jos ei käytä virtoja pois. Kunhan on vähän lämmennyt niin toimii kunnolla.
Kahden ja puolen vuoden aikana on ehtinyt kokeilemaan kaikenlaista, vielä voisi kokeilla ECUn vaihtoa ja jos sekään ei auta, niin nostajat vaihtoon kun on remminvaihdon aika. En vaan jaksa ymmärtää, miten ne nostajat olisi sen ekat pari minuuttia mukana ja sitten alkaisi jumittamaan.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
toiras
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 15.12.2015 13:26 |
Viestit: 150
|
Eilen tuli otettua konehuoneen pääsulakkeet esille,kontaktiliuskat olivat aivan hapettuneet ja kuumentuneet mutta eipä putsaus auttanut.Jos siellä alapuolella on jotain komponentteja/juotoksia niin ovat voineet saada siipeensä.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 15.12.2015 15:27 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Niiden alapuolella on johtimien, liittimien puristusliitoksia. Voivat hyvinkin hapettua, johtuen eristemuovin kuumenemisesta, sen hitaistakin palamiskaasuista, muovin kaasuuntumisesta. Näitäkin on nähty. Tällainen kuumentunut puristusliitos korjautuu vain tekemällä uuden, uudella liittimellä, kirkkaaseen osaan johdinta. Tai sitten käytettävä juotosnestettä, monta kertaa...ei hyvä.....Jos siis tällaista vikaa...Olisi hyvä syynätä alapuolikin tuosta sulakehärdellistä. Kun rupeaa näyttää siltä, että saattaakin hyvin olla kontaktivikoja, enemmänkin. Neuvo: Kaikki sähköpaikat kuntoon, niin ne on olleet uutenakin. Vanhassa autossa tuskin niin.
|
|
|
|
 |
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 15.12.2015 17:24 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Minä en tollaisesta autosta ymmärrä mitään, en edes koskaan katsellut lähempää, mutta. Kun kerroit että vika tulee aina ajossa eikä koskaan kun moduleita, johtonippuja tai liittimiä potkii, ravistelee tai tärisyttää niin epäilen koko teidän vianhakua. Minusta vika vaikuttaa puolijohteen vialta. Siellä ECUssa joku komponentti lämpenee ja laittaa flip-flopit sekaisin tai sitten sytytyksen teho-ohjain joka lienee myös siellä ECU:ssa lakkaa toimimasta oikein kun lämpenee. Näihin elektronisiin vikoihin ei kolisutteleminen vaikuta vaikka hakkaisit auton rusinaksi.
|
|
|
|
 |
toiras
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 19.12.2015 18:19 |
Viestit: 150
|
Roplaaja pisti sellaisen ettei ole enää lisäneuvoja tullut joten keväällä on keskityttävä ecuun.
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 19.12.2015 19:49 |
Viestit: 1591 Paikkakunta: Tampere
|
Joko oot vaihtanu sen konehuoneen puolella olevan sulakerasian, pösöpuolella oli vastaavia ongelmia loppu vaihtamalla se BSM ? Tai kokeile jos saat vastaavan lainaan helppo testata. Eikä ollu kallis AVKlla kun ostin moisen 50€.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
toiras
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 19.12.2015 20:24 |
Viestit: 150
|
Hyvä pointti kaselin tämä testataan ensin.Nyt ajossa 05 c5 onkohan uudet murheet?
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka käy kahdella pytyllä. Lähetetty: 21.12.2015 07:41 |
Viestit: 7823 Paikkakunta: Eurajoki
|
Tämä nyt on varmaan taas ennenaikaista ilakointia, mutta tänä aamuna ei oma C5 temppuillut. Otin eilen illalla BSM:n käteen ja hinkkasin maxisulakkeet puhtaaksi. Ei ne erityisen huonoilta näyttänyt, mutta eipä kokeilu mitään maksanutkaan. Ei olisi eka kerta kun jonkun tempun jälkeen sattuu käymään kerran hyvin  En pikaisesti googlettamalla löytänyt listaa maxisulakkeista. Löytyiskö täältä?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
|