|
Kirjoittaja |
Viesti |
mister
|
Viestin otsikko: Lämpötila-anturin mittaus Lähetetty: 25.12.2015 11:37 |
Viestit: 511 Paikkakunta: Huittinen
|
Mites tuon voisi kokeilla yleismittarilla, ohmit? Xantia 110 hdi, lämpömittari nousee siihen normaaliin 70-90 väliseen viivaan, sitten yhtäkkiä putoaa 60iin, saattaa pysyä siinä kauankin, kunnes taas hypähtää normaaliin. Termari on vaihdettu, järjestelmä ilmattu täältä saaduilta tiedoilla muutamaan kertaan.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Lämpötila-anturin mittaus Lähetetty: 26.12.2015 01:29 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Lexalla kattomaan mitä ECU näkee lämpötilaksi. Arvaisin että mittaritaulun viisari näyttelee omiaan koska mittaritaulun piirilevyn kontaktipinnat on hapettuneet?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Lämpötila-anturin mittaus Lähetetty: 26.12.2015 01:32 |
Viestit: 5125
|
Mitenkä monta anturia HDI:ssä lienee, bensassa olisi yleensä ainakin kaksi tai joskus kolme, eli ECU:n ja mittariston anturi on eri, joku varmaan tietää minkävärinen anturi on mittarille ja mikä ECUlle (ja anturin näköisistä voi olla myös yksi tai kaksi osainen lämpökytkin tuulettimille/yhdistelmä, en tiedä miten HDI Xantiassa lienee). Tuon mittarin anturin löytää myös siten, että irroittaa johdon yksi kerrallaan termarikotelon antureista (virrat päällä sammuksissa), kun mittari tippuu nollaan, se oli se. Ainakin besakoneissa ne on termarikotelon tienoilla ja pirullisen ahtaassa. Helpoin olisi vertailla toista anturia hyppiikö sen arvo, kun mittari heiluu, mutta Xantian HDI:ssä voi olla hieman rajoilla voiko ainakaan yleismallisella lukijalla lukea ECUn näkemää lämpötilaa vai tarvitaanko Lexia tms. (näistä olisi helpoin vertailla heiluuko muut anturit samoin)
Kansipahvivika oireilee joskus lämpötilan pomppimisena, mutta en oikein osaa sanoa miten, onko tullut kokeiltua tuleeko sieltä silloin ilmaa/kaasua?
Tuo anturi on NTC, mutta enpäs tiedä mikä on vastuserot 60 ja 90 asteen välillä, mutta ohmi-alueella erottaa kyllä, ihan noin narvio-heittona hatusta, kylmä vs. kuuma: kylmänä (+25?) jotain 2000...2500 ohmia, kuumana 200...400 ohmia, mutta jos vika on anturissa pitäisi lukeman muuttua ohmi alueella -> mutta siitä lukemasta ei oikein varmasti voi vielä tietää onko se lämpötila muuttunut oikeasti (ilmaa tai termari auki) vai onko anturi viallinen, näkee tietysti onko anturin lukema vakaa vai onko vika johdoissa/mittarissa, mutta ei oikein vaikuta johtovialta jos ihan säännöllisesti käyttäytyy ihan samoin. Tietysti myös anturi kattilaan ja lämmitys johdot kiinni yleismittarissa ja vertailuun joku lihalämpömittarin tapainen antaisi tuloksia.
[Edit] Lukian (Lexian) ohje tulikin muualtakin sillä välin kun kirjoittelin...
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Lämpötila-anturin mittaus Lähetetty: 26.12.2015 10:40 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kyllä näissä antureissa voi heittoja olla. Xantian anturissa liiian korkea vastusarvo*, mitattu juuri poisotettuna ja myös kattilassa, lämpömittarin kera, samalla verrattu uuteen. Eroja oli. Mutta myöhemmin ero tasoittui ja näytti olevan ok. Oli siis epävarma. Niin motonetistä ostettukin uusi anturi, siinä koko vastusalueskaala ulkona spekseistä. Alkuperäislaatua vaan paikalle. *Tämä sai koneeseen liikaruokintaa, koska anturi ilmoitti koneen kylmemmäksi, kuin oli. Kyseessä oli vain n. 10% heitto vastusarvossa. Anturi taisi olla vihreällä liittimellä, siinä keltainen rengas. Silti, jos vaihdat mittaristoon polttimoita, putsaa myös mittarikoneistojen kontaktit. Jos on II-koppainen.
|
|
|
|
 |
mister
|
Viestin otsikko: Re: Lämpötila-anturin mittaus Lähetetty: 26.12.2015 14:46 |
Viestit: 511 Paikkakunta: Huittinen
|
Joo täytyy mittaristo putsata, muutama polttimokin on pimeenä.
|
|
|
|
 |
uuno
|
Viestin otsikko: jokos kinkku on paistettu... Lähetetty: 26.12.2015 17:39 |
Viestit: 767
|
moottrin lämpöö voi seurata kans ku laittaa lämmöt täysille.... kinkkumittari sitte vaan ilmasuulakkeeseen.... sehän on komee lisämittari kojelaudassa.... ootteko ikinä kokeillu?
|
|
|
|
 |
Beksi-Eki
|
Viestin otsikko: Re: jokos kinkku on paistettu... Lähetetty: 26.12.2015 22:39 |
Viestit: 151
|
uuno kirjoitti: moottrin lämpöö voi seurata kans ku laittaa lämmöt täysille....
Lisää viinaa - silmät liikkuu!
|
|
|
|
 |
uuno
|
Viestin otsikko: hys hys.... Lähetetty: 27.12.2015 17:29 |
Viestit: 767
|
Laittavat pian kinkkumittarille autoveron....
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: jokos kinkku on paistettu... Lähetetty: 27.12.2015 21:43 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
uuno kirjoitti: moottrin lämpöö voi seurata kans ku laittaa lämmöt täysille.... kinkkumittari sitte vaan ilmasuulakkeeseen.... sehän on komee lisämittari kojelaudassa.... ootteko ikinä kokeillu? Voe halvattu ja sen tähden, pitäiskö se kinkkumittari ihan vaan työntää peräaukkoon. "kannattaa kokeilla" 
|
|
|
|
 |
mister
|
Viestin otsikko: Re: Lämpötila-anturin mittaus Lähetetty: 31.12.2015 14:30 |
Viestit: 511 Paikkakunta: Huittinen
|
Kyllä se taitaa mittariston liitoksissa vika olla, nyrkkiä kun välillä antaa kojelautaan niin viisari menee oikeaan kohtaan.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Lämpötila-anturin mittaus Lähetetty: 31.12.2015 16:09 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
mister kirjoitti: Kyllä se taitaa mittariston liitoksissa vika olla, nyrkkiä kun välillä antaa kojelautaan niin viisari menee oikeaan kohtaan. Normaali tilanne Xantiassa vanhemmiten. Onneksi se on helppo korjata.  Kuvissa kuluneet vedenlämpömittarin liitospinnat ja kulumattomat öljynlämpömittarin, kun oli mukamas-exclusive, jossa ei öljynlämpömittaria ollut kuten varsinaisessa exclusivessa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Lämpötila-anturin mittaus Lähetetty: 31.12.2015 21:06 |
Viestit: 725
|
Imuilman lämpöanturi: 10 c : 3530-4100 ohm 20 c : 2350-2670 30 c : 1585-1790 40 c : 1085-1230 50 c : 763-857
Veden lämp.anturi: 10 c : 3530-4100 20 c : 2350-2670 40 c : 1085-1230 60 c : 540-615 80 c : 292-362 100 : 165-190
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Lämpötila-anturin mittaus Lähetetty: 31.12.2015 23:50 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Janne L (hieman muokattuna) kirjoitti: Imuilman ja vedenlämmön anturit: 10 c : 3530-4100 20 c : 2350-2670 40 c : 1085-1230 60 c : 540-615 80 c : 292-362 100 : 165-190 Ja nämä pätevät myös bensakoneillekin. Liitteet:
tempsens.jpg [ 36.17 KiB | Katsottu 14907 kertaa ]
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Patukka
|
Viestin otsikko: Re: Lämpötila-anturin mittaus Lähetetty: 01.01.2016 22:42 |
Viestit: 54
|
Päteekö nuo arvot 2.0 hdi:hin myös? DW10BTED.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Lämpötila-anturin mittaus Lähetetty: 02.01.2016 11:56 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Patukka kirjoitti: Päteekö nuo arvot 2.0 hdi:hin myös? DW10BTED. Niin, jos jollekin jäi epäselväksi, niin mainittakoon vielä, että nuo ovat tosiaan ECU:n antureiden arvoja, ei mittareiden. Tuo opas, mistä kuvat nappasin käsittelee dieselien puolelta XUD9BTF, XUD11BTE, XUD9SD, DW10ATED ja DW10TD. Espanjan pojat ovat tainneet ottaa pari cervezaa liikaa korjausopasta tehdessä, sen verran huonot merkinnät on kuviin saatu (ja kuvatekstit taitavat olla kuvien ylä- eikä alapuolella, kuten yleisesti ohjeistetaan), mutta oletetaan järjestyksen olevan seuraava: Liitteet:
diesel_temp1.jpg [ 27.05 KiB | Katsottu 14663 kertaa ]
Ilma, harmaa 6-napainen liitin, josta puuttuu 4: pinnit 1 ja 3 (1 on kauempana ohjuritapista oleva reuna, se puoli missä on kolme pinniä peräkkäin) Liitteet:
diesel_temp2.jpg [ 25.39 KiB | Katsottu 14663 kertaa ]
Vesi, sininen kolminapainen liitin: pinnit 1 ja 2 (1 on ohjuritapin puolella). Liitteet:
diesel_temp3.jpg [ 25.51 KiB | Katsottu 14663 kertaa ]
Löpö? (ei ole espanja hallussa), punainen, kaksinapainen liitin
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
uuno
|
Viestin otsikko: 120+ Lähetetty: 03.01.2016 19:32 |
Viestit: 767
|
Siinä mun xanttian lämpömittarin viisari ollu kohta kolme vuotta... se on sillä kohtaa aina...
|
|
|
|
 |
mister
|
Viestin otsikko: Re: Lämpötila-anturin mittaus Lähetetty: 17.01.2016 10:35 |
Viestit: 511 Paikkakunta: Huittinen
|
p0115 engine coolant temperature circuit. Nyt alkoi vilkkumaan stop/lämpömittarin valo punaisella ja antoi tuollaisen vikakoodin, myöskään eberi ei käynnisty. Eikös tuo meinaa että juurikin lämpötila-anturi tilttasi? Kai sillä uskaltaa ajaa kun seuraa lämpöjä obd'n kautta...
|
|
|
|
 |
mister
|
Viestin otsikko: Re: Lämpötila-anturin mittaus Lähetetty: 17.01.2016 11:39 |
Viestit: 511 Paikkakunta: Huittinen
|
Taisin hätäillä turhia, ajelin hetken ja starttasin uudestaan, niin valot sammuivat ja mittari toimii. Syynä tuohon lienee akun heikko jännite, ei ole paljoa tullut ajeltua tällä viikolla 
|
|
|
|
 |
uuno
|
Viestin otsikko: Re: Lämpötila-anturin mittaus Lähetetty: 18.05.2016 11:48 |
Viestit: 767
|
Rupee oleen aika tutkia moottorin lämpö mittaria.... näyttää aina 120 astetta.... vaikka virta on pois.... siis xantia 1.8 16v täs välissä katto ennen ku seuraava hydrauliikka putki paukahtaa. ... Jos tulis hyviä vinkkejä.....
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Lämpötila-anturin mittaus Lähetetty: 18.05.2016 11:50 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
uuno kirjoitti: Rupee oleen aika tutkia moottorin lämpö mittaria.... näyttää aina 120 astetta.... vaikka virta on pois.... siis xantia 1.8 16v täs välissä katto ennen ku seuraava hydrauliikka putki paukahtaa. ... Jos tulis hyviä vinkkejä..... taitaa olla...meinaan se vika...siinä mittaristossa...jos kerran virrat päälläkin...näyttää lukemia... 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
uuno
|
Viestin otsikko: Re: Lämpötila-anturin mittaus Lähetetty: 18.05.2016 23:00 |
Viestit: 767
|
Lisää tekniikka juttua tähän väliin.... ostin uuden tekniikanmaailma lehden tänään... nyt ku tulin kotiin.... postissa oli tullu sama lehti näytenumerona.... joskus vuosi sitten ostin edellisen lehden....
|
|
|
|
 |
|
|