|
Kirjoittaja |
Viesti |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 30.12.2015 22:08 |
Viestit: 199
|
XM 2,5 td Pölläyttää pienen mutta selkeän sinertävän pilven heti käynnistyttyään, muuten ei savuta. Ei haise palaneelle öljylle, ehkä ei venttiilin varren kumit? tuoksahtaa pikemminkin palamattomalle naftalle. Ei pöläytä jos lämmittää Eberillä ensin, eli vois toisaalta olla jotain hehkutukseen viittaavaa? Paitsi että hehkut tuli vaihdettua ja hehkutuksen relekin samalla. Ei vaikutusta. Vois tietty olla suuttimet jo aikansa eläneet, ajettu kohta 380000 (alkuperäiset?). Ei tosin huvita tehdä yli auton arvoista suutinremonttia. Harmi sinänsä, ei taida loppuiäkseni hyviä XM:iä piisata, tai ainakaan kulutusosia niihin. Muuten toi 2,5 olis kyllä mukavan letkeä kone ajella ja lämmin auto talvellakin. Menee suht pienellä, kunhan ei ajele moottoriteitä koko ajan. Tosin joku kyllä vielä haukkuu tuon Boschin pumpun, mutta tämä ainakin pelannut tähän asti, jos nyt siitä olis kiinni...
|
|
|
|
 |
DtiJ
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 30.12.2015 22:30 |
Viestit: 218
|
liian paksu moottoriöljy? ei jaksa kylmän kankeana tulla turbon öljynpaluusta riittävän nopeasti alas (painovoimainen), ja tällöin turbo työntää vääriin suuntiin sitä käynnistäessä ?
|
|
|
|
 |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 30.12.2015 23:20 |
Viestit: 199
|
Sinänsä mielenkiintoinen teoria. Nyt en vaan millään muista, alkoiko tämä öljynvaihdon jälkeen vai kesken kaiken. Teki tätä jo kuitenkin kesäkelillä ja muistelisin käyttäneeni samaa öljyä jo pitempään. Voihan tuo ahdin olla jo muutenkin tiensä päässä. Ajattelinkin jonkin suuttimen hiukan vuotavan männän päälle ja jos lämmitettäessä dhtisi hiukan haihtua pois? ei vaan taida dieseli kovin helposti haihtua. Öljyä vois muuten epäillä, sinertävän sävyn mukaan, mutta haju on kyllä selkeä palamaton dieseli. Ehkä selviää kun "ruumiinavaus" osuu kohdalle, ei tällä miljoonaa päästeltykään...
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 31.12.2015 00:23 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Sama kone ollut kahdessa xm:ssä ja toinen vielä ajossa ja toisen motti varaosina. Tässä käytössä olevassa ja mittarin mukaan 410 tkm ajetussa -95 mallissa on vastaavaa starttipöllyä. Ilmestyi ehkä noin 380 tkm kohdalla. Toisessa joka nyt osina oli kilometrejä muistaakseni noin 370 tkm eikä pöllytellyt noin. Tosin kannen vaihdoin joskus 210 korvilla ja tiivarit samalla. Tutkittu ja kokeiltu on sen verran että pumppu ja suuttimet on vaihdettu siitä toisesta, ilman vaikutusta. Ilmiössä häiritsee että ei tee sitä aina ja ei haise oikein miltään, ainakaan öljyltä, eikä takana ajettaessa huomaa mitään käryjä. Vettäkään ei katoa. Samaten tässä koneessa ristiin vaihdetuista em. Osista huolimatta on myös starrtiongelma jota toisessa ei esiintynyt, eli lämpöisenä hetken seisottuaan esim.kaupan pihassa, saa sahata 3-4 s ennenkuin hörähtää. Kylmänä lähtee aina hyvin. Anturit näyttää Lexian mukaan oikean suuntaisia lukuja. Öljyä ei myöskään kerry vesivälijäähdyttimeen joka viittaisi turbon vuotoon. No se on vaan esteettinen haitta...ja kuten sanoit, mukava kone. Kohtuu kulutus, mittarin mukaan hetkellinen noudattelee varsin tarkkaan uudessa TM:ssä testattua Suberb TDi:tä. Lexialla makimisyöttöä ennen katsastusta pari pykälää alas niin aina savut haarukassa 0,6-0,8 ja leiman jälkeen tehot takasin 
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 31.12.2015 00:42 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Rychnowo kirjoitti: Ei tosin huvita tehdä yli auton arvoista suutinremonttia. Harmi sinänsä, ei taida loppuiäkseni hyviä XM:iä piisata, tai ainakaan kulutusosia niihin. . Osta minulta samanlainen kone, -95, puolen miljoonan paikkeilla ajettu, varaosiksi. Itse kone ei maksa juuri mitään, pieni vaivanpalkka purkamisesta.
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 31.12.2015 04:34 |
Viestit: 624
|
Suuttimen kärjet kuluneet.
|
|
|
|
 |
tumpelo
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 31.12.2015 07:00 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Pori/Turku/Uki
|
XM HANNNU,,,,laitappamulle yv:tä, päästään varmaan kaupoille.
"tumpelo" monessakin mielessä.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 31.12.2015 11:34 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Voisi olla myös pieni ilmavuoto jossain, esim. polttoainesuodattimessa, suuttimien paluuputkissa. Tulee sinistä savua käynnistettäessä.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 31.12.2015 13:01 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Wanhasta-ajasta tulee mieleen: -Ruikka pikkaisen myöhällä (vaikutus suurenee koneen ollessa kylmä). Koska hihna on vaihdettu? -Kylmänä käyvä kone antaa sinertävän, kitkerän savun -Onko pumpussa kylmäkäyntiä säätävää mekaniikkaa? -Hehkut ihan kunnossa?
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 31.12.2015 16:54 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 jessus sentään 
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 31.12.2015 18:30 |
|
kokemjne kirjoitti: :shock: jessus sentään  Samaa mieltä. Jos wanha diesel lähtee käyntiin, pienet savut kuuluvat asiaan.
|
|
|
|
 |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 31.12.2015 19:12 |
Viestit: 199
|
No jeesustellaan jossain muualla... Eipä toi nyt niin maata kaatavasti haittaa, paitsi kun joku tarjoutuu soittamaan palokunnan. Tuskin montaakaan euroa asialle uhraan niin kauaa kun avaimesta lähtee käymään. Tämän sivuston ideana on kai herättää keskustelua asioista ja oireista. Itseäni ainakin kiehtoo eri näkökulmat ja vastaukset erilaisiin ongelmiin, suuriin ja näihin mitättömän pieniin. Ja itse wittumaisena ihmisenä kiinnitän huomioita muuttuneisiin ääniin, savutuksiin yms. Ja ei, en ole närkästynyt sellaisiin kommentteihin, joita saa suomi24-tasoisilta sivustoilta, ihmettelen vaan... Perehdym kyllä sitten syvemmin aiheeseen kun sen aika koittaa, laulu lakkaa tai paukahtaa isommin. Kuunnellaan nyt sitten tätä vuoden vaihtumisen pauketta ja sitä myöten hyvää uutta vuotta aivan kaikille. Ei herneitä, ei puolin eikä toisin.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 31.12.2015 21:09 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
turhaa jeesustelua palstan tarkoituksellisuudesta - jos esitetään helsinkiläisiä = reservaattilaisia , tai kehä III sisäpuolisia kysymyksiä , saa vastaukseksi kaupunkilaisia vastauksia . eli vastauksia ,joissa ei ole mitään ymmärrystä tekniikasta . sen sijaan löytyy kyllä mielenkiintoa luuhailuista erilaisissa kauppakeskuksissa
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 31.12.2015 22:17 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Kyllähän taas voi vetää johtopäätöksen kokemjne:n tekniikan ja muun osaamisen tasosta. Eiköstä vaan meille tumpeloille tullut taaskin asiantuntevaa ohjausta 
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 31.12.2015 22:28 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
kyllä . totesit aivan oikein . TOTAALISILLE tumpeloille ja tavallisen lokiigan hukanneille , edellinen kommentti kuvannee parhaiten käsitystäni nykyisen porukan tavasta selviytyä ongelmista ilman kuukkelia tai sitikkapalstaa. 
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 01.01.2016 11:47 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
kokemjne kirjoitti: tai kehä III sisäpuolisia kysymyksiä Myönnetään, maailma nykyistä asuinpaikkaa 100m pohjoisempana on hieman erilainen, kaupunkiraja vaihtuu ja esim. tonttien hinnat about puolittuu, mutta että älykkyysosamääräkin tuplaantuisi, auto vaihtuisi traktoriin ja leipä tulisi lehmistä sekä maanvijelystä. No omat käsityksemme tästä maailmasta meillä on jokaisella 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 01.01.2016 23:23 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
tumpelo kirjoitti: XM HANNNU,,,,laitappamulle yv:tä, päästään varmaan kaupoille. Laitoinhan minä... 
|
|
|
|
 |
SamiT
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 01.01.2016 23:56 |
Viestit: 367 Paikkakunta: Paimio
|
Monenmoista kommenttia näköjään herättänyt tämä. Mutta asiaan. Savun syynä voi olla myös sama kuin mun Pösössä oli, eli ruiskutuspumpun kaasuvivulla välystä jolloin pääsee vetämään ilmaa siitä ja käynnistysyskää ja savua oli paljon. Pumppuun uusi pusla ja akselin tiiviste ja savutus oli poissa. Samassa putosi muuten kulutuskin keskimäärin 1,3 litraa satasella. Ilmavaiva saa koneen myöhäiselle ajoitukselle pumppulääkärin mukaan, ja kulutus kasvaa ja käynnistys vaikeutuu.
2001 Citroën C5 2.0i SX Break 2003 Citroen C5 2,0i SX Berline 1999 Peugeot Partner Van 1999 Peugeot 306 HDI 1998 Peugeot 605 ST V6 Aut 1994 Peugeot 405 1,6 GLi 1990 Citroen BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 02.01.2016 00:41 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Eipä ole 2,5td Xm:n syöttöpumpussa kaasuvipua, eikä sitä kautta myöskään tuota ilmavuodon mahdollisuutta. Sähköohjattu jakajapumppu, ainakin tehtaan jäljiltä noissa on ollut...
Eli siinä mielessä pohdinta on vähän erilaista kuin perinteisten wanhan kansan dieseleiden kanssa, muttei kuitenkaan samalla viivalla HDi -aikakauden koneiden. Jossain siellä välimaastossa, sellainen "hauska" sähkömekaaninen syöttöpumppu...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Dieselin savunmuodostus startatessa Lähetetty: 02.01.2016 01:23 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Juu, sähkösäätöisesti kaikki hoituu, niin kylmäkäyntirikastukset, ennakot ym. Yhdessä suuttimessa on pietzoanturi joka haistelee todellista avautumishetkeä ja kompensoi kulumisia. Ei tee sitä kuitenkaan ensimmäisillä pyörähdyksillä joten jos perusennakko on liikaa myöhäisellä, voi pölläyttää ennenkuin ehtii säätö mukaan? Pumpun polttoaineen lämpöanturin virhe voi myös tehdä tuota, mutta näyttää ainakin lexan mukaan aika hyvin samoja lukuja kuin pumpun pinnasta mitattuna. Nyt kun kelaan taaksepäin niin muistelen että pölläytys paheni edellisellä pumpulla sen jälkeen kun vaihdoin pumpun tiivarit ja samalla kulutusmittari alkoi näyttämään turhan optimistisia lukemia. Nyt kun jokin aika sitten vaihdoin sen toisen pumpun niin huomasin että jako alhaalta hampaan pielessä ja vaihdon jälkeen alkupölly on vähentynyt joskaan ei kadonnut. Olin viimeksi irrottanut pumpun "pikaisesti" lukitsematta kampuraa ja koittaen pitää remmin tiukalla, mutta oli ilmeisesti kuitenkin hypännyt pykälän. Pumppu kun säätää itse tuon ennakon mittauksen mukaan on osannut korjata virheen mutta kaikki potku ei silloin ollut kotona isoilla kierroksilla, mutta alavääntö oli loistava ja veti hienosti alle tonnista. Ajattelin tuolloin että se pumpun kannen paikoitus teki tuon mutta en paremmaksi saanut sitä useasta säädöstä huolimatta. Eli ilmeisesti oli käynyt niin että pumppu ja nokka sen yhden hampaan myöhässä ja kun säätyy käydessä kohdalleen, on tominut kohtuullisesti ja jopa hyvin alle parin tonnin. Kovemmilla jenkoilla ei kuitenkaan ole pumpun oma säätövara riittänyt ja on arvoilta 10-20 kaakkia ollut kateissa. Nyt toimii paljon paremmin ja kulutusmittari on taas tarkka. Tää on vain teoria ja pitää muistaa että pumppu on vaihtunut hieman tuoreempaan ja vieläkin hieman pölläyttää mutta itse asiassa aika vähän..lämpösenä starttaus on edelleen vaikea jos seissyt noin 30 min. Mitä letku ja suodatijalan vuotoihin tulee, niin näiden koneiden kanssa molemmat on käyty läpi enkä muista niiden yhteydessä moista alkupöllähdystä. Toki uskon ehkä eniten huonoon venttiilivarren tiivisteeseen joka valuttaa seistessä öljyä vaihtelevasti sen mukaan mihin asentoon vena on sattunut pysähtymään.
Ps. Osaa pumppu myös kompensoida suuttimien välisiä eroja ja tasata käyntiä mittaamalla kampiakselin kulmakiihtyvyyseroja eri työtahtien välillä!
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
|
|