Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: THP-koneen huohotus ja paine venttiilikopassa
ViestiLähetetty: 02.01.2016 12:37 

Viestit: 24
Aloitteleva turbokoneen omistaja kysyy, että kuinka paljon tuon thp-koneen venttiilikopassa kuuluu olla painetta? Venttiilikopan juuri on ympäri koneen jonkin verran öljyinen ja öljykorkin kun aukaisee tyhjäkäynnillä, puhaltaa melko paljon ulos ja kone käy huonommin. Öljyä tuntuu jonkin verran vievän, 6tkm huollon jälkeen oltiin jo alle mittatikun puolivälin.

Kilometrejä 123000, jakoketju kertaalleen vaihdettu noin 60tkm sitten. Kone muuten käy tyhjäkäyntiä kohtalaisen tasaisesti, hieman nytkyttää kiihdyttäessä ajoittain, mutta veto tuntuisi olevan kutakuinkin tallessa läpi kierrosalueen, ehkä alavääntö vähän hakusessa.

Kiitokset jo etukäteen vastauksista turbomoottorista ymmärtämättömälle!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: THP-koneen huohotus ja paine venttiilikopassa
ViestiLähetetty: 02.01.2016 13:38 

Viestit: 624
Paine venttiilikopassa kertoo mäntien päästämästä ohipuhalluksesta ja mitä suurempi paine sitä väljempi moottori, tähän on myös käytetyllä moottoriöljyllä myös tekemistä, sillä on öljyjä jotka tiivistää männät sylintereihin ja öljyjä jotka eivät sitä tee ja asialla on sikäli merkitystä kun paljon ajetulla moottorilla päästään vähän ajettuun verrattuna lähes samoihin tehoihin ja ohipuhalluksiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: THP-koneen huohotus ja paine venttiilikopassa
ViestiLähetetty: 02.01.2016 16:25 

Viestit: 5125
Huohotinletkuissa tai venttiilikopassa on usein yksisuuntaisventtiili, joka myös joskus voi jumittaa (PCV-valve), mutten tiedä mitä normalin paineen pitäisi olla. Rarinoita on ainakin THP:n erilaisista huohotinmuutoksista (oil catch can tms.) ja onpa valmistajakin muutellut ainakin imusarjoja. Jos epäilee että kone huohottaa liikaa, on aika edullinen tapa, ohivuotomittaus, jossa tulpan reiästä syötetään paineilmaa ja katsotaan mihin katoaa, en ole tosin ennen kuullut että männänrenkaita öljyilä saisi korjattua.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: THP-koneen huohotus ja paine venttiilikopassa
ViestiLähetetty: 03.01.2016 12:30 

Viestit: 24
Eli fortea koneeseen ja kovaa ajoa? :D Onko kukaan kokeillut käsittelyä näihin thp-koneisiin?

Voiko pielessä olevalla jaolla olla mitään tekemistä tuon huohotuksen ja venttiilikopan paineen kanssa? Ei kai näiden tuosta venttilikopan kannen tiivisteestä kuuluisi hikoilla?

Autosta tulee toisinaan vähän kärtsähtäneen öljyn hajua kun pidemmän lenkin heittää, voiko se liittyä tuohon huohotukseen vai etsiäkö vikaa muualta? Turbon öljyputkessa vaikuttaisi vähän olevan kosteutta puolivälin tienoolla, eikös se ole tyypillinen vuotopaikka?

Tarkoitus on käydä merkkihuollossa autoa näyttämässä, hiljattain tuo on käytettynä hankittu, niin virhevastuun aikana on tarkoitus varmistaa auton kunto. Tiedän kyllä thp:n olevan vähän aikapommin maineessa, mutta näkyy niillä joku yli 200tkm päässeenkin!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: THP-koneen huohotus ja paine venttiilikopassa
ViestiLähetetty: 03.01.2016 12:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Jos autosi on alle kuusivuotias, niin sille kannattanee hankkia hyvän sään aikana *huoltosopppari* jos epäilet vaurion mahdollisuutta. Santander myöntää sopparia 69 eur/kk ja siitä saa huoltorahaa 900 eur/24 kk. Huollot pitää tehdä vehossa tai boshilla, johon huoltorahan voi käyttää kuluviin osiin yms. Ajattelin kilauttaa tuonne ja kysäistä onko mahdollista käyttää 5+ huoltoja, jotka on 139-179 eur/kpl. Tällöin *vakuutuksen hinnaksi jäisi 39 eur/kk ja se korvaisi 40 tkm aikana kilahtavat moottorit, turbot ja lasinnostimet. (siis jos putsaisi jarrut ja rasvaisi saranat ennen huoltoa, niin vehon ei tarvitsisi vaihtaa uusia osia....)

Jousituksesta ei puhuttu, mutta ohjauksen kaikki osat kuuluivat. Kai jousituskin liittyy ohjaukseen.

Onko kellään kokemusta korvaako tuo oikeasti mitään?

http://www.allinone.fi/huolenpitosopimu ... nelyhyesti



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: THP-koneen huohotus ja paine venttiilikopassa
ViestiLähetetty: 03.01.2016 13:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
maasturisti kirjoitti:
Jos autosi on alle kuusivuotias, niin sille kannattanee hankkia hyvän sään aikana *huoltosopppari* jos epäilet vaurion mahdollisuutta. Santander myöntää sopparia 69 eur/kk ja siitä saa huoltorahaa 900 eur/24 kk. .... http://www.allinone.fi/huolenpitosopimu ... nelyhyesti
Ja näköjään on yhtä hienosti rajattu kuin muutkin vastaavat: 40 Mm/2 a. Ei kai se auto hajoa, jos ei sillä aja. No, on sitä vielä käsittämättömämpiäkin kilometrirajauksia nähty moisissa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: THP-koneen huohotus ja paine venttiilikopassa
ViestiLähetetty: 03.01.2016 14:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
laakeri kirjoitti:
maasturisti kirjoitti:
Jos autosi on alle kuusivuotias, niin sille kannattanee hankkia hyvän sään aikana *huoltosopppari* jos epäilet vaurion mahdollisuutta. Santander myöntää sopparia 69 eur/kk ja siitä saa huoltorahaa 900 eur/24 kk. .... http://www.allinone.fi/huolenpitosopimu ... nelyhyesti
Ja näköjään on yhtä hienosti rajattu kuin muutkin vastaavat: 40 Mm/2 a. Ei kai se auto hajoa, jos ei sillä aja. No, on sitä vielä käsittämättömämpiäkin kilometrirajauksia nähty moisissa.


Kannattavuus riippuu tietysti ajosuoritteesta. Itsellä edellinen 8,5 vuotta = 2000 km/kk. -> 40 tkm riittäisi 20 kk, jolloin *vakuutuksen hinnaksi tulisi 37 eur/kk. Mutta hiukan ot. Mulla tosiaan 4 pv sitten hankittu samanlainen vehje, jossa ajatukset maineessa ja kestävyydessä laittaa ryhtymään epätoivoisiin tekoihin, mm huoltosopimuksen pohtimiseen.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: THP-koneen huohotus ja paine venttiilikopassa
ViestiLähetetty: 08.01.2016 23:27 

Viestit: 24
Jatkan vielä tuosta huohotuksesta. Eli moottori käydessä kun ottaa venttiilikopasta tuon turbon imuputkeen menevän huohotusletkun irti (mikä oli täysin kuiva), ei tunnu minkäänlaista ilmavirtaa venttiilikopasta päin. Kuitenkin samaan aikaan jos raottaa öljykorkkia, puhaltaa kunnolla ulos, samoiten öljytikusta puhaltaa miedosti ulospäin. Onko tuolla venttiilikopan kannessa joku venttiili ennen tuota letkulähtöä mikä säätää painetta, vai onko siellä vain joku pahasti tukossa?

Toinen huohotusputkihan menee imusarjaan, siitä ei toki ole tietoa päästääkö painetta "väärään suuntaan". Melko kova puhuri tuosta öljykorkista kyllä käy moottorin käydessä tyhjäkäyntiä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: THP-koneen huohotus ja paine venttiilikopassa
ViestiLähetetty: 09.01.2016 01:01 

Viestit: 5125
Mahtaakohan siellä olla venttiilikopassa paineensäätöventtiili (ilmeisesti jousen avulla pitää sopivan ylipaineen) ja pari läppäventtiiliä.
tuolla on hieman alempana kuvia, (joku DS3:n THP?) mutta sanotaan myös että tuosta venttiilikopasta on erilaisia kehitysversioita?:
http://www.ds3club.co.uk/showthread.php ... discussion.

Mahtaakohan kuitenkin noiden huohotusten parantelut ja oil catch canien lisäämiset osittain liittyä virittelyyn, eli jos turbon paineita nostetaan, lisääntyy vähän huohotuskin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: THP-koneen huohotus ja paine venttiilikopassa
ViestiLähetetty: 09.01.2016 01:26 

Viestit: 24
Olipa informatiivinen linkki, kiitoksia! Olin kuitenkin ymmärtävinäni, että tuon jousella toimivan systeemin avulla lähinnä säädetään ohjautuuko huohotuskaasut imusarjaan vaiko turbon imupuolelle?

Toisaalta jos tuo systeemi kerran on noinkin monimutkainen, niin voihan tuolla jotain olla jo jumissakin. Auto on käsittääkseni kerran päästänyt öljyt ketjunkiristimestä pihalle, olisiko huohottimen jäätymisen myötä, niin voihan tuolla jotain olla mennyt rikkikin. Ja olisiko venttiilikopan tiiviste samassa yhteydessä ottanut myös hieman siipeensä?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: