Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/3 [ 56 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 30.12.2015 19:13 

Viestit: 923
Paikkakunta: Etelä-Savo
Minulla oli joskus aikoinaan yhdessä CXssä tuon sukuinen. Hyvä oli.



Muista hymyillä, Pete 040-7334478
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 30.12.2015 19:24 

Viestit: 5065
Sähköautoissa onkin omat riskinsä, ihan hyvä niin.

Mutta ilmeisesti jollain rajauksella lohkariin ei tarvita:
Lainaa:
Sähkökäyttöinen, automallikohtainen lämmityslaite tai -järjestelmä asennetaan yleisimmin tavanomaisessa autokorjaamossa. Asennus ei vaadi sähköpätevyyttä, mikäli asennus tehdään lämmittimen valmistajan ohjeiden mukaan valmiita komponentteja ja asennustarvikkeita käyttäen.

https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=1
mutta ei ollut kuitenkaan mitään lähdettä mainittu...

Mutta tarkoittaako tuo valmistajan ohje sitä että pitäisi olla automallikohtaiset ohjeet vai riittääkö ohjeeksi: asenna sisälämppärin letkuun pystyasentoon min xx cm pakoputkesta ja polttoaineletkuista?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 30.12.2015 20:43 

Viestit: 1585
Paikkakunta: Tampere
Menee useampi mutkaseksi auto pukeille talveksi ja ite sisätiloihin kait sitä tarvii hyväksynnän ja ajokortin nastakengillekkin. :lol:



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 30.12.2015 23:34 
Defan vastaava hässäkkä sisältäen erillisen pumpun, lämmittimen ja asennusohjeen maksoi kuus satasta. Toimii ja vakuutusturva on voimassa.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 31.12.2015 09:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Hybridi- ja sähköautoihin ei asentaja saa vaihtaa muuta kuin pyörät ilman sähköalan koulutusta, ei siis edes pyyhkimen sulkia. Yhden päivän kestävän SFS6002-koulutuksen jälkeen saa sentään jo vaihtaa sulat ja 12V akun, mutta niihin oransseihin korkeajännitepiuhoihin ei saa silläkään vielä koskea. Ja itselläni on tuo SFS6002 eli tämä ei ole essonbaarijuttuja. Kuluttaja tekee sitten mitä lystää, uskossa että henkivakuutus tai palovakuutus korvaa :D

Auton varaosille ja tarvikkeille on olemassa ympäripyöreä vaatimus riittävästä tietotaidosta niiden asennuksessa. Se tarkoittaa lähinnä sitä, että myyjällä ei ole velvollisuutta ohjeistaa, kuka ja miten moisia töitä saa tehdä, vaan vastuu on tekijällä. Ja kaikkihan meistä on riittävän osavia ropaamaan autoaan :roll:

Tukesin valvonta on periaatteessa tiukkaa ja sähköturvallisuuden kannalta hyvää. Mutta eivät saa kiinni kuin murto-osasta roskaa, eikä niitäkään pois markkinoilta. Hyvänä esimerkkinä yksi Defa-yhteensopiva johto, jolle antoivat takaisinvedon. Maahantuoja laittaa ilmoituksen lehtiin ja mailia niille ketjuille joille ovat myyneet, mutta kun ainakin yksi ketju jatkaa silti tuotteen myyntiä ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Tukes ei ratsaa jälleenmyyjäporrasta enää jälkikäteen, vaan varmistaa ainoastaan, että takaisinvetokutsu on tehty :oops:

Etukäteistarkastusta ei siis vaadita enää moottorinlämmittimille. Osien tulee kuitenkin olla eristykseltään, rakenteeltaan ja olosuhdekestoltaan kyseiseen käyttöön sopivia. Yhtä ympäripyöreää varmistaa ostovaiheessa kuin se CE-merkintä.
Kun katsotaan tuota lämmitintä itsessään, niin vaatimuksena on, että johdon tulee kulkea suojamaadoitetussa panssariputkessa, joka suojaa johtoa lämmöltä sekä ulkopuoliselta vauriolta. Toteutuu, jos lämmittimessä on tuo Defa-yhteensopiva piuhanpätkä. Mutta onko suojamaa kytketty putkeen, ja onhan se sähköä johtava, jotta vaurioitunut johto maadottuisi? Toisaalta ne mallit, joissa lämmittimeltä lähtee pelkkä kuminen sähköpiuha on siis suoraan epäkelpoja, vaikka niitä myytäisi Suomessa, ja vaikka niissä olisi CE.

Ja jos palataan asennusasiaan, niin nykyautoissa on oikeestikin sen verran vähän tilaa ja suoria letkuosuuksia, että edes tuollaisen letkumallin asentaminen ei ole vartin kaakunpala. Lisäksi myös lämmityslaitteen vesikiertoa voidaan taas nykyisinkin ohjata venttiileillä läppien lisäksi, ja jos venttiili on kiinni, ei vesi kerrä pumpullakaan. Defa/Calix laittaakin vastuksen usein öljynkierron lämmönvaihtimen letkuihin, eikä lämppärin letkuihin.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 31.12.2015 14:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Cikatti kirjoitti:
Näin on ZX-files. Korjaamo ei osaa katkaista konehuoneessa lämppärikennolle menevää 25 mm letkua puukolla ja laittaa pumppulämmitintä siihen. Kyllä tossa kaikkineen saattaa mennä vartti :D
Kyllä täällä osasi ihan nyrkkipajakin asentaa nahkahousuhetekaan Calixin letkulämppärin + pumpun. Sama paja ei kyllä osannut vaihtaa rouvan Xantian jäähdytysnesteitä edes kahdella yrityskerralla.
zX-files kirjoitti:
Hybridi- ja sähköautoihin ei asentaja saa vaihtaa muuta kuin pyörät ilman sähköalan koulutusta, ei siis edes pyyhkimen sulkia. Yhden päivän kestävän SFS6002-koulutuksen jälkeen saa sentään jo vaihtaa sulat ja 12V akun, mutta niihin oransseihin korkeajännitepiuhoihin ei saa silläkään vielä koskea. Ja itselläni on tuo SFS6002 eli tämä ei ole essonbaarijuttuja. Kuluttaja tekee sitten mitä lystää, uskossa että henkivakuutus tai palovakuutus korvaa :D
Oho, toimivatko ne tosiaan korkea-/suurjännitteellä? Sittenhän korjaushommissa tarvitaankin aina kaksi ammattilaista? Itsellänikin on kyllä SFS6002 voimassa, mutta ei autohommien takia. Useimmiten tulee vain pienjännitevehkeiden kanssa pelailtua, mutta joskus välijännitteellekin joutuu jotain tekemään. SFS6002:ssahan ei tosin tuota välijännitetermiä käytetä, vaan siinä kaikki pienjännitettä korkeammat ovat suurjännitettä (1000 VAC/1500 VDC).



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 31.12.2015 14:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Täällä Suomessahan me elämme suojeluyhteiskunnassa :D



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 31.12.2015 20:02 

Viestit: 1585
Paikkakunta: Tampere
Eiku holhous ja korttiviidakossa ja lupa jne..........



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 07.01.2016 16:32 

Viestit: 923
Paikkakunta: Etelä-Savo
Defa tuntuu myös edulliselta.



Muista hymyillä, Pete 040-7334478
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 10.01.2016 14:11 

Viestit: 725
Asensin juuri reilun toistasataa tuntia sitten allekirjoituksen dieseliin tt-thermon letkulämmittimen 1000KLD:n. http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000k ... piva-malli

Lämmitin on vallan loistava ja todella tehokkaan oloinen. Parasta tuossa on siinä oleva termostaatti, joka pitää veden luvatussa lämpötilassa. Auto lähtee käyntiin tunnin lämmityksellä alle -20c kelistä kuin juuri pihaan ajettuna. Valmistaja lupaa riittävän lämmityksen jo puolessa tunnissa joka on helppo uskoa.

Asennus ei ollut ihan helppoa. Ensin piti löytää paikka lämmittimelle, sitten pyöritellä se oikeaan asentoon, keksiä sopiva kiinnike, miettiä letkunvedot ja letkutarvikkeiden määrät. Asennuspaikaksi valikoitui moottorin etupään ja rintapellin välinen kulmaus.

Sitten kun kaikki on valmista on viimein uskallettava katkaista auton vesiletku, tässä tapauksessa sisätilankennon paluuletku.
Kun huolellisuutta, perusteellisuutta ja ahtautta on kaikkia paljon, asennukseen meni ensikertalaiselta noin 7h. Letkuliitoksia on sen verran reilusti ettei näissä saa oikaista yhtään.

Suositteluni näin muutaman päivän kokemuksella, ja pakkasta on tosiaan piisannut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 10.01.2016 15:56 

Viestit: 884
Paikkakunta: Naantali
Aakku kirjoitti:
Tiedän hyvin että CE tarkoittaa "China Export"

Sen tähden noita varoituksia latelinkin, jos joku tilaa halvalla suoraan Kiinasta.
Uskoisin, että suomalainen tuontifirma, joka omalla nimelläänkin edustaa tuotetta, on jollakin tasolla varmistanut tuotteensa.

Tuo tuttavani asentama lämmitin asennettiin autosähköliikkeessä. Heillä oli myös omat kriteerinsä, mitä asentavat.



Sillä-aikaa kun odotamme defavaraston uutta täydentymistä.Muutamissa ilmoituksissa todellakin lukee, että no experts needed.

http://www.alibaba.com/product-detail/D ... 325.gQzFjo


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 10.01.2016 20:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Janne L kirjoitti:
Auto lähtee käyntiin tunnin lämmityksellä alle -20c kelistä kuin juuri pihaan ajettuna.
Eli ei ole mitään eroa lämmittämättömään :roll:
Kyllähän ehjä auto ihan normaalisti käynnistyy kylmästä, mutta ei se hyvää tee.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 10.01.2016 20:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
laakeri kirjoitti:
Janne L kirjoitti:
Auto lähtee käyntiin tunnin lämmityksellä alle -20c kelistä kuin juuri pihaan ajettuna.
Eli ei ole mitään eroa lämmittämättömään :roll:
Kyllähän ehjä auto ihan normaalisti käynnistyy kylmästä, mutta ei se hyvää tee.

Eli ero on siinä että jää "ei se hyvää tee" -osuus toteutumatta... :lol:

Siinäkin uskoisin olevan eron, myös Audin kohdalla, että lämmintä alkaa lämmityslaitteesta tulla huomattavasti nopeammin kun käyttää tuollaista lämmitintä moottorin esilämmitykseen...


Sorry, ihan oli pakko...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 10.01.2016 22:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jasu kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Janne L kirjoitti:
Auto lähtee käyntiin tunnin lämmityksellä alle -20c kelistä kuin juuri pihaan ajettuna.
Eli ei ole mitään eroa lämmittämättömään :roll:
Kyllähän ehjä auto ihan normaalisti käynnistyy kylmästä, mutta ei se hyvää tee.

Eli ero on siinä että jää "ei se hyvää tee" -osuus toteutumatta... :lol:

Siinäkin uskoisin olevan eron, myös Audin kohdalla, että lämmintä alkaa lämmityslaitteesta tulla huomattavasti nopeammin kun käyttää tuollaista lämmitintä moottorin esilämmitykseen...
Kyllä, todellakin noin. Tarkoitus oli viitata Janne L:n lämppärin toiminta-arvioon käynnistyvyyden perusteella, joka ei siis mielestäni kerro juuri mitään. Moneen muuhun asiaan se sitten tosiaankin vaikuttaa...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 11.01.2016 01:15 

Viestit: 725
Saa tulla kokeilemaan käynnistystä kylmänä ja lämmitettynä. Luuletko ettei kerro mitään lämmittimen toiminnasta?

Tämä on lämmitin joka todella lämmittää tasaisesti ja kenties tehokkaastikin. Tuli ihan C5:n webasto mieleen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 12.01.2016 21:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Janne L kirjoitti:
Saa tulla kokeilemaan käynnistystä kylmänä ja lämmitettynä. Luuletko ettei kerro mitään lämmittimen toiminnasta?
Kyllä ei kerro. Ihan samalla tavalla se auto käynnistyy, kun avainta virtalukossa pikaisesti kääntää (pl. työkonemoottoreissa hehkutus toki). Äänen raakuus sen jälkeen vaan vaihtelee kovasti sen mukaan, onko esilämmitetty vai ei. Yksi talvi asuttiin kerrostalossa ilman tolppapaikkaa, niin joutui sitä Xantian raakaa ääntä kuuntelemaan. Onneksi ei tainnut sinä talvena elohopea laskea kuin johonkin -25...-30 välille.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 13.01.2016 01:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
No niin, kuten Laakeri sanoo, ei se mitään kerro. Tässä liki täydellinen esimerkkivideo, ainoat oudot äänet ovat puhaltimen akselin vibra kuivassa pakkasessa ja kuskin "ziisu" -toteamus siihen akselin mökään.
Vehjes jota käynnistetään -26:ssa asteessa niin tämä on ollut siinä lämpötilassa liki vuorokauden, 22 tuntia. 15-vuotias 6.0 litrainen V8 Vortec, olkaa hyvä... niin ja koneessa on 10W-30 mineraalit ja ei tod mitään esilämmityksiä.
Mutta, tarkkasilmäiset huomaavat miten öljynpaine nousee vasta 4 s kuluttua (nopeusmittari vieressä alhaalla. Haittaakse elinkaarta käytännössä? Ei.

http://vid638.photobucket.com/albums/uu ... jzgmr8.mp4



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 13.01.2016 09:12 

Viestit: 1585
Paikkakunta: Tampere
Joo aivan turhia kapistuksia noi lämmittimet sitten, oon luullut että tarpeellisia? :lol: olisivt talvipakkasissa mutta aina voi olla väärässä. :lol:



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 13.01.2016 21:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
kaselin kirjoitti:
Joo aivan turhia kapistuksia noi lämmittimet sitten, oon luullut että tarpeellisia?
Miksi et luule enää? :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 13.01.2016 22:54 

Viestit: 1585
Paikkakunta: Tampere
Luin sun kirjootukses tossa yllä :lol: :lol: jos ei oo muuta hyötyä kun ääni



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 13.01.2016 23:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
laakeri kirjoitti:
Kyllä, todellakin noin. Tarkoitus oli viitata Janne L:n lämppärin toiminta-arvioon käynnistyvyyden perusteella, joka ei siis mielestäni kerro juuri mitään. Moneen muuhun asiaan se sitten tosiaankin vaikuttaa...
kaselin kirjoitti:
Luin sun kirjootukses tossa yllä :lol: :lol: jos ei oo muuta hyötyä kun ääni
Ei tuo nyt voinut olla niin monimutkainen ilmaisu? :shock:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 13.01.2016 23:28 

Viestit: 1585
Paikkakunta: Tampere
Njoo mitä nää sitten tarkootit mitä sillä tekee jos se vaan koneen kovaan ääneen vaikuttaa, jos tarkoitit jotain muuta kerro , itellä on ollut sen takia lähtee mukavammin käyntiin sisähönkijä että on perseelle mukavampi ja lasit sulat vaikka katoksessa nekään jääry. Mutta ei sitä tarvita kyllähän noi pashat lähtee tulille muutonkii.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 14.01.2016 07:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
kyllä nyt on ongelmia sekä luetun ymmärtämisessä, että huonon insinöörihuumorin ymmärtämisessä :ugeek:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 14.01.2016 12:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Teuski kirjoitti:
kyllä nyt on ongelmia sekä luetun ymmärtämisessä, että huonon insinöörihuumorin ymmärtämisessä :ugeek:

Mä en ole tuota "huumoria" oikein koskaan oppinu ymmärtämään, en edes insinöörinä... :roll:

Mutta aika yksiselitteisesti kyllä Laakeri väitti ettei olisi mitään eroa lämmittämättömällä ja lämpimällä..:
laakeri kirjoitti:
Janne L kirjoitti:
Auto lähtee käyntiin tunnin lämmityksellä alle -20c kelistä kuin juuri pihaan ajettuna.
Eli ei ole mitään eroa lämmittämättömään :roll:
Kyllähän ehjä auto ihan normaalisti käynnistyy kylmästä, mutta ei se hyvää tee.

Miten muuten tuo pitäisi ymmärtää, kun kirjoitetaan "ei ole mitään eroa", siten että eroa ei tosiaan ole, vai se että käyntiääni onkin jo erilaista..? Puhumattakaan muista pikkujutuista, tahmea voimantuotto, korkeat tyhjäkäyntikierrokset kaasuunvastaavuus kovin erilaista jne...

Toki voi olla, että Audi on osannut asiat tehdä eri tavalla kuin muut, saanut jopa luonnonlakeja muutettua mieleisekseen..? (ettei epäselväksi jää, tässä yritän sarkasmia tavoitella, menemättä avoimen v*ttuilun puolelle)



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mahtava lämmitin moottorille
ViestiLähetetty: 14.01.2016 17:25 

Viestit: 1585
Paikkakunta: Tampere
Sitähän minäkin kyselin mutta varmaan tyhmänä taatelinpurijana en osaa itteeni ilmaista insinöörille selviävällä tavalla, sorry siitä enään en kysele enkä enkä herroja vaivaile moisella voitte sivistyneesti insinöörihuumorin avustuksella keskustella keskenään.Ja toisekseen vanhat riepuni tarvinnee lämmitellä lohkolla ja tai säteilylämppärillä joissa huomaa sen verran eroa jos ei lämmitä ei synny edes ääntä.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/3 [ 56 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: