Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 2/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: XM; jousijalka rikki
ViestiLähetetty: 02.01.2016 15:00 

Profiili WWW
Tuohon puhdistukseen on helpohkokin keino, nyrhii suurimman osan kumista mattopuukolla pois ja sen jälkeen hiekkapuhaltaa loput. Vaatii paljon isoa ja nopeaa hiekkaa, eli ei onnistus "kotivehkeillä". Miinuksena ainoastaan että pinta on puhalluksen jälkeen melko karkea jolloin kumi tarttuu kiinni tiukasti ja vulkanoinnin siistiminen on vaikeaa, näin ymmärsin ReoV6:n puheista, kun yhden hiekkapuhallutin puhtaaksi. Eli ongelma oli ymmärtääkseni vain kosmeettinen, korjatkaa joku jos olen väärässä.

Jos noita jalkoja löytyy enemmänkin puhdistettavaksi, niin voin kysellä mitä niiden hiekkapuhallus maksaa, aikaa puhallukseen menee muistaakseni noin 5 min/jalka ja 45 min/työn aloitus (kierteiden ym. suojaus, kompressorin käyntikuntoon laitto ja varastointikuntoon laitto ym.), eli siitä voi laskea että jalkoja kannattaa olla aika monta että on oikeasti kannattavaa.

Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa

ViestiLähetetty: 02.01.2016 16:42 

jptcool kirjoitti:
olli__o kirjoitti:
Ilmeisesti sitä joka otti muotit haltuun ei löytynyt? Liettualainen firma joka noita parantaa: http://www.elastomer.eu/index.php?optio ... 37&lang=en

Voi ehkä ainakin tiedustella mitä nykyään maksaa?

Muotit on tallessa mutta tällä hetkellä ei aika riitä niihin keskittymiseen. Jos joku halajaa niillä
ruveta väsäämään jousijalkoja, joutuu ottamaan homman tosissaan. Yhden tai kahden auton jalkojen vuoksi ei kannata nähdä vaivaa. Duuni on harjoitusta vaativa, susikappaleita kertyy pöydän alle, ellet ole pohjanmaalta, missä priimaa pruukaa tulemaan halusit eli et. Aineet ovat kalliita, niitä ei saa ostaa pieniä eriä, vanhenevat nopeasti. Lukekaa ReoV6:n tarinat aiheesta. Hänellä oli suuria vaikeuksia saada korjauskelpoisia aihioita, suurin osa tarjokkaista käyttökelvottomia. Sitten niitä valmiita pitäisi saada kaupaksi, jotta saisi jotain vaivanpalkkaa ja sitikkaihmisethän ovat halukkaita sijoittamaan huomattavia summia varaosiin (mitäs se juhlamokka tänään maksaakaan?).
Kamat luovutettanee (en ole ainoa lusikka sopassa) nimellistä hankintahintaa vastaan, jos
riittävän vakavastiotettava tekijähenkilö ilmoittautuu yrittäjäksi. He, joilla lamppu syttyi, voisivat
kokeeksi putsata yhden jousijalan vulkanoinnista puhtaalle metallipinnalle ja mutustella sitten ajatusta mukavasta harrasteesta eteenpäin.

Näyttää mielenkiintoiselta ja voisi olla aikaa opetella tuo homma kun remonttihommia tuossa muutenkin silloin tällöin tehdään, tosin lähinnä maataloustyökoneisiin, mutta kuinkahan iso erä pitäisi palikoita saada koolle ennen kuin kannattaa? Olisi pari hiekkapuhaltajaa tiedossa jotka voisivat hoitaa sen puolen helposti ja edullisesti tehokkailla laitteillaan. Vaan onko osille kysyntää siinä määrin että jotakin muutakin syntyy kuin ajankulua? Harjoituskappaleitakin pitäisi jostakin kehittää.

2001 Citroën C5 2.0i SX Break
2003 Citroen C5 2,0i SX Berline
1999 Peugeot Partner Van
1999 Peugeot 306 HDI
1998 Peugeot 605 ST V6 Aut
1994 Peugeot 405 1,6 GLi
1990 Citroen BX 16 GTI
Poissa

ViestiLähetetty: 12.01.2016 12:56 

Profiili WWW
Noista käyttökelvottomista vaihto-osista tuli mieleeni että... Eikö niistä yleensä mätäne vain se "alempi" peltiosa, joka kiinnitetään runkoon, ja keskiosa on lähes poikkeuksetta käyttökuntoinen?

Onnistuisikohan noiden "lätkien" uustuotanto prässäämällä, tuo muotohan ei tarttis olla edes välttämättä juuri millilleen sama. Näitähän on kai vain kaksi erilaista? vasemmalle ja oikealle puolelle. Korjatkaa jos olen väärässä... Näitähän voisi tehdä esim. 20 kpl erissä tms että sais kulut alemmaksi ja tämä myös nopeuttaisi vaihto-osien kiertoa. Ja näitä jalkoja tarvitaan muuallakin maailmassa, jos vaan tekijämies on ja myyjä joka kirjoittaa kieliä (englanti, saksa, ranska) niin voi lisätä kysyntää. Ja eikö samaa ongelmaa ole esiintynyt muissakin sitikoissa, vai olenko ymmärtänyt väärin?

Jos polttattaisi levyihin keskireiät ja prässäis itse muotoon ja tökkäis pulteille reiät. Voin helmikuun puolivälissä selvitellä tuota asiaa, kun menen käymään "pajalla", jossa olen teettänyt mm. diravin mäntiä ja jousituksen putki-letku-putki yhdistelmiä. Tätä helpottaisi jos saisin mallin jostain...

Hintahan tuossa ratkaisee, mutta tällainen toiminta nostaisi käyttökelpoisten aihioiden määrään 100% vaihto-osista ja helpottaisi puhdistamista todella paljon, kun tarttis vaan keskiosa putsata, mikä onnistuu hyvin moralla ja karkealla teräsharjalaikalla. Lisäksi kaikki uudet jalat olisivat oikeasti uutta vastaavassa kunnossa, tai paremmassa, jos lisätään "läpimenonestorengas" keskiosaan. Mielestäni tällöin myös sitikka-harrastajien pitäisi pystyä hyväksymään kohtuullinen hinta, minä opiskelijana maksoin omastani 140 euroa (50 % kuukausitulosta) kun puhdistin sen itse, joten mielestäni noin 200-250 on kohtuullinen hinta-taso jos ei tartte itse puhdistaa. (joku voi olla eri mieltä)

Asia tärkeä itsellekin, koska todennäköisesti joskus tartten omaani myös toiselle puolelle uudistetun osan...

ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2016 08:41 

Onko sitä mahdollista mitoittaa siten ettei alalätkä mahtuisi läpi konepeltiin?

Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2016 11:13 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Mä vaan haaveilen XM ostosta jonain päivänä, mutta kyllä olisi mahtavia uutisia kaikille näitä ylläpitäville. Tai näin kuvittelisin...

Xsara 1.6i
Porsche 944 -86
EX-BX 16 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2016 12:47 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
mikaeli kirjoitti:
Onnistuisikohan noiden "lätkien" uustuotanto prässäämällä, tuo muotohan ei tarttis olla edes välttämättä juuri millilleen sama. Näitähän on kai vain kaksi erilaista? vasemmalle ja oikealle puolelle. Korjatkaa jos olen väärässä...

No, korjataan, kun pyydettiin...

Osat ovat samanlaiset oikealle ja vasemmalle, ero tulee sitten siinä vaiheessa kun "kumi" laitetaan eli tässä vaiheessa päätetään kummanpuoleinen osa tehdään. Pohjaosa käy kummalle puolelle tahansa, samaten se sisäosa, ainoastaan osien keskinäinen suuntaus sitten määrittelee kumpi siitä tehtiin...

Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa

ViestiLähetetty: 14.01.2016 17:57 

Profiili WWW
Ensin mitoituksesta, ei voi tehdä tommin esittämällä tavalla. Jos reiästä tekee niin pienen ettei keskiosa pääse siitä läpi, ei sitä keskiosaa myöskään saa paikalleen. (kts. ketjussa aiemmin esiintyvät kuvat jousijalasta, väärään suuntaan keskiosaa ei saa paikalleen.) Läpimenon estävä rengas on yleensä (puolassa ja suomessa ainakin) toteutettu hitsaamalla keskiosan ala-reunaan lisää tavaraa keskiosan ollessa jo "lätkässä," ennen vulkanointia. Tämä on sinänsä varsin yksinkertainen toimenpide.

Ja sitten erilaisten osien määrään, aina vain paranee, jos lätkiä on vaan yhden laisia. Parasta olisi tietenkin, että ne samat lätkät sopisivat myös xantiaan, ja bx:ään, joissa myös ymmärtääkseni samanlainen toteutustapa. Mutta tämä lienee jo toiveajattelua?

Edelleen, jos jollakin on ylimääräinen risa jalka ja raaskii lähettää mulle lätkän siitä malliksi, voin selvitellä niiden uustuotantoa helmikuun puolivälissä.

ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Poissa

ViestiLähetetty: 14.01.2016 23:57 

Kuvissa vähän tarkennusta tuohon läpitulon ”estorenkaan” sijaintiin.

Lisäksi renkaan ja laipan välissä on oltava 1 millin rako, että valussa se jää kumin sisään
eikä sinne jää ilmakuplia.

Ennen valua sen tartunnan takia on niiltä osin hyvä karhentaa pintaa pirimerin tarttuvuuden parantamiseksi.

T: REO_V6

Liitteet:
Jousijalka ennen valua 1.JPG
Jousijalka ennen valua 1.JPG [ 112.39 KiB | Katsottu 6316 kertaa ]
Jousijalka ennen valua 2.jpg
Jousijalka ennen valua 2.jpg [ 117.85 KiB | Katsottu 6316 kertaa ]
Valmis jousijalka pitkällä alapäällä missä uudenpi minun valumuoto alapuolella 1.jpg
Valmis jousijalka pitkällä alapäällä missä uudenpi minun valumuoto alapuolella 1.jpg [ 102.55 KiB | Katsottu 6316 kertaa ]
Poissa

ViestiLähetetty: 15.01.2016 00:36 

Profiili WWW
Eli jälleen korjataan... Toisin kuin aiemmin väitin, Suomessa läpitulon esto tehtiin, ainakin tähän asti, eri tavalla kuin Puolassa (ja Liettuassa?). Puolalainen versio on ainoa, josta jossain olin aiemmin kuvia nähnyt. Suomalaisesta versiosta on nyt kuvat ja Puolalainen versio on se mitä kuvasin aiemmin, jossa rengas on tuon keskiosan alareunaan hitsattuna. Joka tapauksessa idea on sama ja hitsaus on tehtävä osat sisäkkäin. Se kumman valitsee ei varmaa vaikuta lopputulokseen, ainakaan merkittävästi.

Näyttää ongelmaa olevan uudemmissakin...
http://c6owners.org/plugins/forum/forum ... ?7957.post

ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Poissa

ViestiLähetetty: 15.01.2016 08:50 

Mulla on muutama XM V6 ja 2l:n jousijalka irroitettuna, tarkastan tilanteen viikonloppuna kun pääsen himaan.
Katso myös http://www.citropart-shop.de, omakohtainen kokemus puuttuu. :?:

DS 4DSedan, 2CV 51KA, XM Y4 V6, XM Y4 2,5 DSL, Xantia Activa HDI, Xantia Activa 97 2L, Valmet 565, Ferguson TEF-20 Diesel
Poissa

ViestiLähetetty: 15.01.2016 09:28 
atpsailor kirjoitti:
Mulla on muutama XM V6 ja 2l:n jousijalka irroitettuna, tarkastan tilanteen viikonloppuna kun pääsen himaan.
Katso myös http://www.citropart-shop.de, omakohtainen kokemus puuttuu. :?:

Ko. auto siirtyi omistukseeni muutama päivä sitten. Jos ehjä jousijalka löytyy, olen valmis kaupantekoon.

ViestiLähetetty: 06.11.2016 17:21 

Profiili WWW
Vanha ketju, mutta löysin tämmöisen paikan:

http://www.elastomer.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=102&Itemid=737&lang=en

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2