|
Kirjoittaja |
Viesti |
k.valkama
|
Viestin otsikko: Re: nykivä xm Lähetetty: 27.01.2016 00:27 |
Viestit: 16
|
Siellä Bilteman sivuilla antaa alustanumerolla koneen RFZ. Kylläpä menee mielenkiintoiseksi. Onko siis mahdollista, että minun autoon on laitettu virranjakaja jälkeenpäin? Huoltokirjan mukaan 178tkm Oulun Veho, joka ilmeisesti on ollut merkkiliike, koska on myynyt tuon auton uutena, on vaihtanut kyseisen moottorin. Ainakin saan hyvää oppia vaikka vika ei koskaan löytyisikään:) Jotenkin vaan en tahdo millään hyväksyä vikaa ominaisuudeksi, sillä jos tuollainen ominaisuus olisi ollut minun uutena ostamassa autossa, niin olisin palauttanut sen heti...
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: nykivä xm Lähetetty: 27.01.2016 00:48 |
Viestit: 5124
|
[Edit] Koneen koodi alkujaan Lienee siis RFZ (olettaen että Trafin tiedot oikein), minä en ainakaan tunnista tuota (toisen) XM:n kuvan konetta, (ei ole ainakaan RFX)) Ja vielä varmistus (kun en oikein siitä toisen auton kuvastakaan erota): Onko autossa nyt sellainen "oikea" virranjakaja jossa on pyörijä sisällä ja kannen saa irti, eikä sellainen puolajakaja (eli hukkakipinä puola)? (Erona se että puolajakajassa 4 korkejännitejohtoa ja virranjakajassa 5, eli yksi tulo puolalta) Kuvien liittämisessä (liitteeksi) varmaan ongelmana on koko, täytyy olla varsin pieni tai oikein reilu pakkaus, yleensa joka tietokoneesta löytyy ohjelma jolla saa pienennettyä kuvakokoa/resoluutiota, tai toinen tapa on laittaa nettiin johonkin kuvapalveluun ja tanne vain linkki. Hmmm... ruotsalaisten varaosahaku antaa kuvalla perinteisiä virranjakajia XM:lle (kolme ekaa kuvallakin) https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Citro ... lare/Alla/Kuvallisista kaksi ekaa mainittu monipisteruiskuja RFZ ja kolmas yksipisteruisku SPI koodilla RDZ aina hämärämmäksi menee, ota noistakin sitten selvää.... Ja sitten taas tuossa kone näyttää varsin samalta, mutta eikös tuossa RFZ:ssa ole puolajakaja/hukkakipinäpuola vaikka onkin kannen päässä: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Citro ... -30533072/
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: nykivä xm Lähetetty: 27.01.2016 01:19 |
Viestit: 738
|
Tossa alimmaisessa linkissä on hukkakipunäpuola.
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: nykivä xm Lähetetty: 27.01.2016 01:40 |
Viestit: 5124
|
Plösöilijä kirjoitti: Tossa alimmaisessa linkissä on hukkakipunäpuola. Juu niin onkin, alan uskoa että pösöä ja sitikkaa on RFZ koodisena koneena sekä virranjakajalla että hukkakipinäpuolalla, ilmeisesti tuoreemmissa hukkakipinä ja vanhemmissa virranjakaja. Noissa osissa näkyy osanumeroita joilla voi googletelle tai bildelsbasenissa on usein runkonumerot, joilla voi tarkistaa servicestä onko ollut mitä osia alkujaan. Tuossa vielä hakuna naapurista puola ja konekoodi RFZ: https://www.bildelsbasen.se/?link=list& ... 0&sml=1&pc[0]=120102126&query=RFZ hakasulku rikkoo linkin, mutta kopioimalla tai tuolta: http://ra.fi/Dll9kuvallisista kolme on "yksinapaisia" puolia virranjakajallisiin, ja kolme toista kuvallista on nelinapaisia hukkakipinäpuolia, ja 1-1 menee kuvattomatkin tietojen mukaan, kaikki yksinapaiset on vuodelta 1990 (Pösö 605 ja XM, Pösöjä enemmän.) Eli jos jotain pitäisi tuon naapurimutun perusteella päätellä, niin samanlainen virranjakajallinen RFZ kone lienee vaihdettu tilalle. Mielenkiintoista, jos noin on - en ole ennen törmännyt tuollaisiin eroihin samalla moottorikoodilla olevissa koneissa.
|
|
|
|
 |
k.valkama
|
Viestin otsikko: Re: nykivä xm Lähetetty: 27.01.2016 16:57 |
Viestit: 16
|
Selvennykseksi todettakoon vielä kerran, että autossa on normaali virranjakaja, josta lähtee puolalle johto. Virranjakajan kannen alla on pyörijä.
Kone on täsmälleen saman näköinen kuin liitetyssä kuvassa. Kuvia en saanut kännykästä liitettyä, koon muuttaminen onnistuu kyllä, mutta pitää siirtää kuvat ensin koneelle. Toki nyt siellä on jo kuva juuri samanlaisesta koneesta. Ilmanputsarin ja imusarjan välisessä putkessa on pieni anturi, joka sijaitsee kuvassa näkyvän pienemmän letkun haaran oikealla puolella. En tiedä mitä se mittaa, mutta kun johdon irroittaa, ei mikään muutu. Auto toimii juuri samalla lailla oli johto kiinni tai irti.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: nykivä xm Lähetetty: 28.01.2016 00:37 |
Viestit: 5124
|
|
|
|
 |
k.valkama
|
Viestin otsikko: Re: nykivä xm Lähetetty: 07.02.2016 21:44 |
Viestit: 16
|
No nyt on bensan paineet mitattu, 2,8 bar tasaisesti koko ajan, eli sieltä ei ainakaan vikaa löydy. Autossa on tyhjäkäynnin säätömoottori, joka säätää myös lämpimänä tyhjäkäyntiä. Kun töpselin ottaa lämpimänä irti, tyhjäkäynti laskee ja jos vähän huolimattomasti nostaa kytkintä, auto sammuu. Nykimisen kanssa on ihan sama onko töpseli irti tai kiinni. Eikös se lisäilmaluisti toimi vain koneen ollessa kylmä/puolilämmin?
Kaasun asentotunnistinkin löytyi pienen pjrkamisen jälkeen. Tässä se ainakin toimii potentiometrin tapaan eli kun akselia kääntää, vastusmäärä vaihtelee portaattomasti.
Testasin puhdistusspraylla myös sen, että suuttimien juurista ei vedä ilmaa.
Nykii vaan...
|
|
|
|
 |
k.valkama
|
Viestin otsikko: Re: nykivä xm Lähetetty: 07.02.2016 22:01 |
Viestit: 16
|
jäi kertomatta, että tulpat ovat valkoiset eli käy ilmeisesti laihalla, mutta miksi?
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: nykivä xm Lähetetty: 07.02.2016 22:06 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Muuttuiko bensanpaine kaasua avatessa? Tuonikäisessä, ja vielä paljon uudemmissakin, on bensanpainesäätimeen liitäntä imusarjasta, ja paine pidetään suuttimen yli tasaisena eli kun imusarjassa on alipainetta niin letkusta mitaten bensanpaine on vähemmän kuin esim silloin kun pumppu pyörii mutta moottori ei käy...
Jos on letku irti paineensäätimestä, niin se saa sieltä hitusen lisää ilmaa imusarjaan, joka taas laihentaa seosta, myös se ettei bensanpaine toimi suunnitellusti häiritsee moottorinohjausta. Yleisin paine mitä on tullut vastaan on tasan 3 bar, mutta muitakin on nähty...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
k.valkama
|
Viestin otsikko: Re: nykivä xm Lähetetty: 07.02.2016 23:29 |
Viestit: 16
|
kun virran laittaa päälle, pumppu ei pyöri, paine 0. Kun starttaa, niin paine nousee heti tuohon 2,8 bar, ajon aikana sekä tyhjäkäynnillä ( pystyn siis seuraamaan painetta myös ajossa ). Kun letkun ottaa irti, auto hörähtää, mutta tyhjäkäynnin säädin säätää sen heti taas matalaksi.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: nykivä xm Lähetetty: 08.02.2016 10:41 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
k.valkama kirjoitti: kun virran laittaa päälle, pumppu ei pyöri, paine 0. Kun starttaa, niin paine nousee heti tuohon 2,8 bar, ajon aikana sekä tyhjäkäynnillä ( pystyn siis seuraamaan painetta myös ajossa ). Kun letkun ottaa irti, auto hörähtää, mutta tyhjäkäynnin säädin säätää sen heti taas matalaksi. Minkä letkun irrotat, kun noin käyttäytyy?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
k.valkama
|
Viestin otsikko: Re: nykivä xm Lähetetty: 08.02.2016 12:50 |
Viestit: 16
|
no sen letkun, joka menee bensanpaineen säätimelle. Kun irroittaa, saa ilmaa hetkellisesti liikaa, tyhjäkäynninsäädin säätää kierrokset takaisin normaaliksi.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: nykivä xm Lähetetty: 08.02.2016 13:00 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Ja bensanpaine pysyi siitä huolimatta edelleen 2,8 bar lukemassa? Jos pysyi, niin sitten vika voi hyvinkin olla paineensäätimessä...
Sen toiminnankin voi testata, syötät suoraan pumpulle sähköä ja laitat paineensäätimen letkuun vaikka injektioruiskun jonka liität silloin kun mäntä on noin puolivälissä. Pumpun pyöriessä, kun lisäät painetta lääkeruiskulla, mittarissa pitäisi näkyä bensanpaineen nousua, ja kun imaiset alipaineen puolelle niin mittarissa paineen pitäisi laskea...
Tietenkin ensin kannattaa tarkistaa letkun eheys, vuoto/halkeama tms riittää jo hävittämään paineensäädön...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
k.valkama
|
Viestin otsikko: Re: nykivä xm Lähetetty: 10.02.2016 21:04 |
Viestit: 16
|
No nyt saattoi vika löytyä! Imusarjasta lähtee letku, joka menee oikean puoleisen etulokasuojan sisään. Siellä ilmeisesti jotain, joka liittyy bensan huohotukseen tms, joku hiilisuodatin. Letkussa on kaksi sähköohjattua venttiiliä ja ne pitäisi avautua moottorinohjauksen käskystä. Kun tulppasin letkun, tyhjäkäynti tasoittui ja nykiminen loppui. Jos joku vielä voisi kertoa, mikä tuo systeemi on. Jokatapauksessa olen oppinut tässä keskustelussa paljon sitikan tekniikasta, kiitokset kaikista vastauksista.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: nykivä xm Lähetetty: 10.02.2016 23:06 |
Viestit: 5124
|
Se hiilikanisteri on tankin polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmä, (en tiedä missä kohtaa CM:ssä on) en ihan tarkkaan tiedä miten toimii, mutta ideana että tankista poistuvat bensahöyryt säilötään kanisterin tavaraan ja moottorin käydessä imetään sieltä imusarjaan (sopivalla kuormalla solenoidin kanssa, joissain sen naksuna kuuluu selvästikin, jopa häiritsevästi). Meneekös koko tankin huohotus tuota kautta, jos menee niin tukkiminen voi aiheuttaa ettei tankkiinkaan päin pääse korvausilmaa - tankki painuu lommolle kun bensaa imetään pois (voisi ainakin kokeilla pidemmän ajon jälkeen mitä tapahtuu kun tankin kiorkkia löysää, suhahtaako ilmaa sisään...)
Joissain malleissä (ainakin pösön 406) ei kannattanut tankata ylitäyteen (eli lirutella aina täyttöpistoolin naksuja vastaan montaa kertaa) tai ilmeisesti bensaa pääsee kanisteriinkin päin, tai ainakin jotenkin häiritsee käyntiä.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: nykivä xm Lähetetty: 11.02.2016 01:27 |
Viestit: 5124
|
Ilmeisesti pösöissä on myös taipumusta että lokasuojan bensahöyryjen kierrätyksen huohotusosat jäätyy jääklimpin sisään talvella: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=3987.0Eli siellä pitäisi olla tankin huohotus ulkoilmaankin jossain, tuossa kanisterin alapäässä. Mutta ihan eri autokin tietysti...
|
|
|
|
 |
|
|