Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/7 [ 155 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 22.02.2016 21:31 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016022 ... 7_uu.shtml

En voi ymmärtää mikä vaivaa kuljettajaa että edes yrittää kuvan kaltaisessa tilanteessa lähteä yrittämään mäen päälle. Hiekoittamaton mäki, haloo. Pitäiskö vakuutusyhtiön (taaskin) korvata ajattelemattomuudesta aiheutuneet vahingot ?

En syyllistä kyseistä kuljettajaa, vaan haluan herättää keskustelua raskaankaluston kuljettajien alentuneesta ammattitaidosta. Lähes päivittäin luemme uutisia joissa raskaankaluston kuljettaja on aiheuttanut ongelmia/onnettomuuksia miksi.

Vastaan itselleni, että suuri osa nyky kuskeista yhdistelmien ym puikoissa ovat joko kursseilta saatujen oppien varassa (aikuiskoulutuskeskus) ym kurssien varassa saaduilla korteilla liikenteessä.
Ennen oli niin, että oppi kulki isältä pojalle ja poika aloitteli isän matkassa olemalla ammattikuljettajan ajotaidot, nykyään panostetaan että työttömät laitetaan muutaman kuukauden kursseille ja ovat sitten "ammattikuskeja".

Lukuisia esimerkkejä löytyy joka päivälle "rekka roikkuu puskurissa" ym ym.
Itse olen alan sanoisinko rautainen ammattilainen olen sen verran teitä sahaillut erilaisilla yhdistelmillä että uskallan avata suuni.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 23.02.2016 06:47 

Viestit: 68
Osittain on myös johdossa vika, lyödään aikataulu ja reitti käteen, nämä hoidat klo siihen ja siihen mennessä, jos ei onnistu niin kyllä tulijoita riittää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 23.02.2016 09:51 

Viestit: 62
Ja kyllähän tuon mäen liukkaus tuolla yläosassa yllätti kenet tahansa. Kuvassakin näkyy karheaa jäätä mäen alla/tasamaalla, karheus muuttuu yhtäkkiä peili peilijääksi kunnes tuo luminen osuus alkaa joka taas oli ed. iltana kiillottunut jäätäkin liukkaammaksi auran jäljiltä. Paikkahan on tuossa uutisessa osoitetta myöten, ei muuta kuin tutkimaan olosuhteita. En todellakaan laittaisi kuskin piikkiin.

Yleisesti ottaen olen tarttis:n kanssa samaa mieltä, tunnin ajot pitäisi pystyä kolmeen varttiin ajamaan ja jos et pysty niin lähtö tulee.

Idefix:lle kommentoin sen verran että valitettavan usein "isän matkassa oppiessa" on opittu myös ne huonot tavat. Siksi kannatan ammattiopetusta autoilussa; opetetaan mikä on oikein eikä sitä miten "aina on ajettu".



2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 23.02.2016 13:28 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Näkyy hiekoitus tehdyn tankkiautoa väistäen..?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 23.02.2016 14:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
ealab kirjoitti:
Näkyy hiekoitus tehdyn tankkiautoa väistäen..?

Ei mihinkään koskaan kylvettäisi tuollaista määrää hiekkaa ellei siinä kohdassa sattuisi jo olemaan vähintään tankkiauto ojassa :lol:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 23.02.2016 14:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
idefix on oikeessa . TTS:n diplomikuskeja on riittävästi myös muissakin kuskien ammateissa :evil:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 23.02.2016 14:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2162
Niin ne oli ennen asiat paremmin, ei jäänyt rekat mäkiin? 80 luvulla, kun ajoin viikottain Helsinki-Kuopio väliä, niin ei reissua kunnon lumisateilla, etteikö tie poikki ja rekat mäessä poikittain ja silloin ei tainnut olla rajoittimia, että sai ottaa hiukan vauhtiakin mäkeen.
Oli ne äijiä ennen! :D



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 23.02.2016 17:56 

Viestit: 5868
Paikkakunta: Lahti
80-luvulla näki henkilöautojakin mäessä jumissa pahimmilla keleillä, renkaat viissiin parantuneet ja takavedot vähentyneet.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 23.02.2016 18:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
Kyllä tuo tippa-ajo, maitoajo ja puuajo on vähän eri luokkaa, kuin puukengillä asfaltilla ajella.
Tosin kyllä viime talvena teki tiukkaa puolikkaalla motarillakin 1 tiellä. Kävelyvauhtia piti mennä, kun vetorenkaat sulatti jäätä pitkissä mäissä.

Tuosta kisällihommasta olen kyllä sitä mieltä, että homma on mennyt pieleen, kun vasta 21 vuotiaana pääsee C korttiin käsiksi. Homma pitäisi alkaa kisällikoulutuksena. Ennen aloitettiin jakohommista pienellä kuorma-autolla 18 vuotiaana. Siitä sitten annettiin 10 pyöräinen ja lopulta luottamuksen perusteella kärry perään. Isosta massasta osa jäi alalle ja loput kouluttautuivat muihin hommiin. Siinä oli automaattinen seula.
Nykyisin kuljettajaksi valitaan ELY-keskuksen valinnalla sellaisia, jotka eivät oikein muuallekaan heidän perusteella sovellu. Siitä porukasta sitten koitetaan raakata alkoholistit ja huumeveikot pois. Lopuista tulee rahtareita 6 kk pikakoulutuksella, jotka sanovat ensimmäiseksi, että he eivät sitten jakohommia aja. Ainoastaan runkolinjat kelpaa. Tosiasiassa näistä osalle ei voisi antaa edes kottikärryjä ajettavaksi. Toki on siinä porukassa hyviäkin, mutta vähemmässä määrin.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 23.02.2016 18:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
aakku on oikeessa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 23.02.2016 18:45 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Niin, onko näitä tapauksia enemmän kuin ennen?

Vai tuleeko kaikki vaan näkyville koko suomeen alle tunnissa?

Ennen someaikaa ja sensaatiohakuisten iltapäivälehtien juttupalkkioita ei tollasista asioista tiennyt kuin muutama ihminen ketkä sattui ohi ajamaan. Seuraavana päivänä saattoi omalla kylällä jutut kiertää mutta siihen se sitten jäikin.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 23.02.2016 21:32 

Viestit: 509
Paikkakunta: NAKKILA
Itsekin raskasta kalustoa ajaneena väitän että kuskilta on viety perstuntuma tiehen.
Nykyisessä kalustossa hytti on liian hyvin erillisjousitettu rungosta. Toki se säästää kuskin
selkärankaa ja on myyntivaltti auton valmistajille. Kuljettajalla ei yksinkertaisesti enää ole
entisen kaltaista tuntumaa tiehen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 23.02.2016 22:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
xanpoke kirjoitti:
Itsekin raskasta kalustoa ajaneena väitän että kuskilta on viety perstuntuma tiehen.
Nykyisessä kalustossa hytti on liian hyvin erillisjousitettu rungosta. Toki se säästää kuskin
selkärankaa ja on myyntivaltti auton valmistajille. Kuljettajalla ei yksinkertaisesti enää ole
entisen kaltaista tuntumaa tiehen.
Absit pois viikoksi talvikelillä, niin eiköhän se perstuntuma ala pikkuhiljaa löytyä.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 23.02.2016 23:42 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Loimaan mies, Aakku on tismalleen oikeilla aallonpituuksilla kanssani. Näin se ennen meni ja pitäisi vielä nykyäänkin mennä että pikkuhiljaa ruvetaan antamaan isompaa kalustoa hanskattavaksi sitä mukaa kun taidot karttuu. Kun sanoin aiemmin että isältä pojalle menttaliteetilla , niin se on juuri tällaista toimintaa eikä siitä sananparresta nyt (taaskin) pidä alkaa pilkkua viilaamaan joidenkin.

Nykyään on vallalla se asenne että pääsee 4-6 kk koulutuksen jälkeen täysperävaunuyhdistelmän puikkoihin painorajat noin 60-75 tonnia etkä ole yhtään todellisuudessa harjoittanut yhdistelmän kanssa ajoa. Lisääkö se liikenneturvallisuutta että yhdistelmäkortin saanut henkilö on suorittanut teoriakokeen ja insinööriajon akk:n kautta ?

Toinen seikka joka mielestäni vaatii myös huomion, on se että maahanmuuttajille on erityisesti räätälöity bussinkuljettajien koulutus sekä työpaikkojen tarjonta, aivan kuin se olisi jotenkin väheksyttävä ammatti (linja auton kuljettaja) Pääkaupunkiseudulla on huomattavaa edustusta juurikin maahanmuuttajien kuljettajien osuudesta bussikuskeina. He eivät hallitse keliolosuhteita eivät liikennekulttuuria Suomessa, mutta jossain on päätetty että heidät työllistetään väkisin ohi kantaväestön ja jo valmiiksi ammattitaidon omaavaavia.

Jos minä olisin liikennöitsiä (lue työnantaja) en kyllä antaisi miljoona vehkeitä puukenkä pojille tai muillekaan kuljetusalaa tuntemattomille kurssipelleille.Anteeksi heti kaikille teille jotka olette työllistyneet em kurssien kautta, mutta kyllä fakta on niin, että ei noiden isojen vehkeiden puikkoihin pitäisi päästää ennen kuin on useampi vuosi takana harjoittelua pienemmillä kalustoilla jolloin saadaan sitä perstuntumaa vehkeisiin.

Mitä tulee aloituksessa olevaan linkkiin, niin olen vahvasti edelleen sitä mieltä ettei tosi ammattilainen lähtisi yrittämään nousta kyseisen män päälle noissa olosuhteissa ja .

Jos pannaan ketjut vetopyöriin niin on eri asia, niitä ei juurikaan tällaisessa jako hommassa ole tapana käyttää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 24.02.2016 11:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2162
Kovin mielenkiintoinen ilmiö, tämä negatiivisyys, mitä lähes mistä vaan otsikosta väännetään.

Rekka juuttui mäkeen poikkeuksellisissa olosuhteissa! Edellisessä lauseessa ollaan valmiita päästämään kuljettaja syyllisyydestä, mutta seuraavassa jo kysytään, kuka hullu yrittää siihen mäkeen?

Kukaan kommentoijista ei tiedä tuon taivaallista, miksi näin on käynyt? Oliko rekan edessä laatuluokan ranskalainen kuljetin, joka hivenen kosteata lunta saadessaan konehuoneeseen päättikin hyytyä siihen eteen? En tiedä minäkään, mutta mahdollisuuksia on lukemattomia.

Nyky koulutusko ei tuota kunnollisia "Rekkamies Retusia", no hyvin tuntuu kuitenkin rahti kulkevan vuodesta toiseen ja ei ainakaan onnettomuudet ole lisääntyneet hälyyttävästi vuosien saatossa, vaikka rahtitonnit varmasti lisääntyvät tasaisesti vuosittain.

Väitteeseen, että nuorista alalle haluavista suurin osa on alkoholisteja tai narkkareita, on tuskin tapahtunut suurtakaan muutosta. Mielestäni muuttunut jopa parempaan suuntaan. En ole enää vuosiin törmännyt lautoilla ilmiöön, kun määrä satamassa koitettiin epätoivoisesti löytää selviä kuskeja ajamaan rekat satama-alueelle.

Se että nuoria ei enää kiinnosta ko. ammatti on täysin luontainen kehitys. Heitä saattaa kiinnostaa enemmän kehittää logistiikkaa, joka kuljettaa rahdin ilman ihmistä luotettavasti ja tarkalla aikataululla paikasta toiseen. Lähijakelu on jo meidän elinaikana varmasti tehnyt läpimurron pienois helikoptereiden muodossa?

Tästä mainitusta maahanmuuttajien erityis koulutuksesta kuljetusalalle en ole kuullutkaan, mutta mielelläni kuulen lisää? Varmasti liikennöitsijät ovat kovinkin kiinnostuneita potentiaalista, jota sieltä mahdollisesti löytyy, koska kantaväestöä ei moinen työ kiinnosta, joten parempi sekin, kuin miljoona kalusto seisomassa.
Itse henkilökohtaisesti taidan ottaa mieluummin kaksi kertaa päivässä turpaan, kun menisin ajamaan Helsingin kaupungin bussia.

Vielä ylläpidolle harkintaan, jos viesteihin saisi lisättyä osion, jossa voisi reilusti kommenttien perään laittaa peukun ylös tai alas, kun niin monella tuntuu olevan tarvetta kompata toisten mielipiteitä, olisi paljon helpompaa! :)

Moneen ketjun asiaan jäi vielä kommentoimatta, mutta mennään näillä alkuun!



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 24.02.2016 12:24 

Viestit: 725
Sattumalta samana päivänä treenattiin töissä miten raskas ajoneuvo käyttäytyy liukkaassa ylä- tai alamäessä kun se siihen pysähtyy, miten sen saa hallintaan ja mitä ei missään nimessä tule tehdä.

Vetopidon loppuessa tarvitaan aivan mitätön tien profiilin kaltevuus niin rekka on silmän räpäyksessä tuossa asennossa, ja perän liukumisen reagointiaika on niin lyhyt ettei tuosta harjoittematta selviä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 24.02.2016 13:05 

Viestit: 5125
Pikkuautolla joskus tuohon tilanteeseen menneenä - mikä siinä on oikea tapa toimia ja mitä siinä on tehtävissä, jos ei jarrulla pysy rinteessä? Tuli jälkikäteen mietittyä toimiiko edes ABS peruutettaessa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 24.02.2016 15:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
Raskailla yhdistelmillä on erilaisia kikkoja, jotka riippuvat sen hetkisestä tilanteesta.

Yksi tapa on mahdollisuuksien mukaan kytkeä peruutusvaihde ja pieni puoli päälle. Sitten vain kytkintä ylös ja moottorijarrutuksella rullaa alas. Tällä tavalla auton etupyörät ohjaa, koska pyörivät vapaasti.
Toinen tapa on koittaa jarruilla säännöstellä alasmenoa, mutta silloin saattaa paineet loppua ja etupyörät lukittuu jarrutuksissa.
Joissakin puuautoissa voi maasto-oloissa puolittaa jarruvoiman etupyöriin, jotta ohjattavuuss säilyisi.
ABS jarrut eivät kävelyvauhdissa ole toiminnassa.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 24.02.2016 16:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
no ei kyllä pakkia laiteta päälle . kyllä sieltä etitään passeli pykälä jos kerran on tarkoitus mennä edelleen eteenpäin


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 24.02.2016 16:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2162
Nyt kun täällä kuitenkin selkeästi on rautaisia ammattilaisia kommentoimassa, niin kuulisin mielelläni, miten silloin toimitte tälläisessä kuviteellisessa tilanteessa?
Kuljettamanne rekka lumen tai jään liukastamassa mäessä juuttuu paikalleen ja lähtee valumaan takaisin. Nykyisillä liikenne määrillä samalla hetkellä on auton taakse muodostunut viiden henkilöauton rypäs. Ei mene eteen päin, ABS ei toiminnassa ja jotain muutakin pikku harmia.
Ymmärrän sen muutaman kuukauden koulutuksen olevan riittämätön tilanteeseen, mutta ammattilainen hoitaa tilanteen. Uskon monen koulutetun ottavan ilo mielin neuvon vastaan jo etukäteen, ennen kuin on iltapäivälehdessä ja Patongin sivulla arvosteltavana! :)



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 24.02.2016 16:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Eipä oo paljon tehtävissä kun yleensä vä porukka ajaa puskuriin kiinni ja soittaa tööttiä. Ennen olis apupoika hypänny ulos ja kiilat renkaitten taakse. Mitätäpä siinä voit kerro sinäkin satusi .kanaatassa heebo olis ajoissa heittäny kettinkit nakkien ympäri. Ja tämähän oli satua. :x



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 24.02.2016 17:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
juuri niin. ja vaikka en ole rekkoja ajellu kuin kokeilumielessä ,mutta jos 44 vuotta bussin ratin takana riittäis . siihen on mahtunut erilaisia kelejä ,niin maaseudulla kuin reservaateissakin . pahin keli on aina tallautunut lumi joka on muuttunut hieman jäiseksi , sen päälle kun tulee hieman vettä tai kosteutta , niin ongelmat ovat valmiit . myös renkaat lämmittävät allaan olevaa pintaa ja sulattaa pienenkin pysähdyksen aikana kohdan liukkaaksi . niimpa ainoaksi konstiksi jää olla pysähtymättä jos vain mahdollista .
liikkeelle lähtö taas onnistuu helpommin jos osaa käyttää vaikkapa telin kevennystä . silloin vetäville pyörille saadaan painoa lisää . auttaa kummasti .
kuitenkin paras tapa on välttää pysähtymistä sikäli kun se on mahdollista


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 24.02.2016 17:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2162
Keskuteluhan lähti liikkeelle otsikosta rekan juuttumisesta jäiseen mäkeen.
Kitkan loppuessa pyörien alta taitaa se ainoa kulkusuunta olla silloin alas päin? Onko nyt siis ymmärrettävä niin, vaikka olisi rautainen ammattilainen, joka saanut oppinsa isänsä kyydissä tai joidenkin kuukausien ammattiin opastavan koulutusjakson kautta, ei juurikaan mitään ole tehtävissä?



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 24.02.2016 17:37 

Viestit: 5125
Pohjoisessa oli joskus keli, jossa tuuli puhalsi linja-autot ojaan suorallakin liukkaalla tiellä, eikä hiekkaa tielle silti saatu, ainoa ratkaisu oli kai sitten jättää koululaiset hakematta (vai mitenköhän ratkesi) mutta vaikeahan ammattilaisenkaan tietää tien liukkautta ennen kuin sen kokee (tai sitten on ennustamisen ammattilainen ja/tai käy joka mutkan takana ensin kävellen kokeilemassa onko edessä liukasta...) Yleensä toki sen tietää/arvaa ennalta, mutta ei aina.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja
ViestiLähetetty: 24.02.2016 18:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Jopeti joo sanot niin tai näin se on aina väärinpäin.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/7 [ 155 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: cxtb2, pvalila, Xari ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: